رویترز: تصمیم رهبران گروه هفت برای موضع گیری تند علیه چین

به گزارش بلاگ پو، نشستی که قرار بود بر طبق برنامه ریزی روز آدینه بین بایدن و قانونگذاران ارشد بر سر این مساله برگزار گردد به اوایل هفته آینده موکول شد.

رویترز: تصمیم رهبران گروه هفت برای موضع گیری تند علیه چین

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی مطلع نوشت، رهبران کشورهای گروه هفت قرار است در نشست شان که شش روز دیگر در هیروشیمای ژاپن شروع می گردد، در بیانیه مشترکی درباره استفاده چین از فشار مالی در معاملاتش با خارجی ها اظهار نگرانی نمایند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز نوشت، انتظار می رود این بیانیه یکی از اجزای محتمل سند اعلامیه کلی رهبران گروه هفت برای اجلاس 19 تا 21 مه آنها در هیروشیمای ژاپن باشد. بعلاوه به گفته این منبع انتظار می رود که یک پیشنهاد مکتوب کلی درباره اینکه چطور این هفت کشور پیشرفته برای مقابله با استفاده هر کشوری از فشار مالی با یکدیگر همکاری نمایند، ضمیمه این بیانیه گردد.

یک مقام مطلع روز آدینه گفت: بیانیه اصلی گروه هفت، قرار است شامل بخش ویژه چین و فهرستی از نگرانی های این کشورها درباره پکن شامل فشار مالی و دیگر رفتارهایی که ما مشخصا از سمت جمهوری خلق چین مشاهده نموده ایم، باشد.

بر اساس این گزارش، کشورهای گروه هفت بعلاوه در یک بیانیه جداگانه درباره امنیت مالی به ابزارهای مورد استفاده برای مقابله با کوششهای زورمندانه هر کشوری که دست به این کوششها بزند، از جمله برنامه ریزی و هماهنگی بپردازند و انتظار می رود این بیانیه نسبت به بیانیه های مشابه قبلی گروه هفت جزئیات بیشتری داشته باشد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، چین را یکی از محورهای سیاست خارجی خود قرار داده و کوشش داشته نگذارد روابط پرتنش و رقابتی دو طرف وارد فاز درگیری آشکار از جمله بر سر جزیره تایوان گردد.

گروه هفت شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس نیز بوده و پیوند مالی نزدیکی به چین، بزرگترین صادرنماینده دنیا و بازار مهمی برای بسیاری از شرکتهای بزرگ این هفت کشور دارد.

ماه گذشته میلادی، چین بیانیه صادر شده در نشست وزرای خارجه گروه هفت که موضوعات مشابهی را مطرح ساخت پر از تکبر و تعصب علیه چین خواند و از ژاپن، میزبان سال جاری نشستهای گروه هفت، شکایت کرد.

به نوشته رویترز، بیانیه های منتشر شده از سوی گروه هفت در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، تنها اشاره ای کلی به مسائل مربوط به چین داشتند و دولت جو بایدن فشار آورده تا این بلوک بیانیه های مستقیم تری علیه چین صادر کند.

هدف از صدور بیانیه مشترک رهبران گروه هفت در نشست هر ساله خود این است که نشان دهد این کشورها در زمینه های مختلف سیاسی و مالی همسو هستند.

اعضای گروه هفت بعلاوه منظره همکاری بیشتر با چین در زمینه هایی مانند آب و هوا را در نظر خواهند گرفت.

مقام آمریکایی مورد استناد رویترز گفت: ما حامی جدا کردن اقتصاد آمریکا و چین نیستیم، ما حامی ریسک زدایی هستیم، ما حامی تنوع بخشی هستیم. این اصل، یک اصل بسیار متحد نماینده است.

مذاکرات بر سر ادبیات دقیق بیانیه های مشترک رهبران گروه هفت پیش از انتشار پیدا کردن در جریان اجلاس پیش روی این رهبران، همچنان درگیر دیپلماسی و تعدیل است.

به نوشته رویترز این نشست سران گروه هفت قرار است آزمونی باشد که نشان دهد اعضای این گروه که همگی دموکراسی های ثروتمند دنیا هستند، تا چه میزان می توانند روی اتخاذ رویکردی مشترک در قبال چین، دومین اقتصاد بزرگ دنیا توافق نمایند.

این در حالی است که مساله چین بعلاوه یکی از موضوعات اصلی مذاکراتی که رهبران مالی گروه هفت اخیرا در نیگاتای ژاپن برگزار کردند، بوده است. این رهبران در این نشست بر کاهش اتکای بیش از حد زنجیره های تأمین کشورهایشان به تولیدات چینی از جمله با مشارکت با کشورهایی با سطح عایدی میانه و پایین تمرکز داشته اند.

جاش لیپسکی، کارشناس و مدیر ارشد مرکز ژئواکونومیک شورای آتلانتیک می گوید: آمریکا می خواهد ادبیاتی تند را روی کاغذ توافق بیاورد و سایر کشورها علاقه مند به آن هستند، اما آن ها علاقه ای به ارائه جزئیات ابزارهای مختلف دولتی و مالی روی کاغذ ندارند.

بعضی از اعضای گروه هفت به طور خاص در خصوص امضای توافقی بر سر اعمال کنترلها بر سرمایه گذاری خارجی در چین تردید دارند.

این مقام آمریکایی گفت: البته، هر یک از اعضای گروه هفت تا حدی مسیر مختص به خود را در قبال چین تدوین می نماید اما مجموعه ای از اصول نیز هستند که گروه هفت را در قالب اخذ یک رویکرد مشترک نسبت به چین متحد می نمایند.

جنت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا که برای شرکت در نشست رهبران مالی گروه هفت به ژاپن سفر کرد، روز پنجشنبه گفت که چین به وضوح از ابزار فشار مالی علیه استرالیا و لیتوانی استفاده نموده است.

بعلاوه عدم پیشرفت در داخل آمریکا برای حل بن بست بر سر افزایش سقف بدهی این کشور نیز بر نشست رهبران مالی گروه هفت سایه انداخت.

نشستی که قرار بود بر طبق برنامه ریزی روز آدینه بین بایدن و قانونگذاران ارشد بر سر این مساله برگزار گردد به اوایل هفته آینده موکول شد. این تعویق ضمناً کوشش دموکرات ها و جمهوری خواستار برای اخذ مصالحه ای بر سر این اختلاف با هدف جلوگیری از نکول فاجعه بار بدهی رخ داد.

با این وجود، مقامات آمریکایی انتظار دارند که رئیس جمهور آمریکا طبق برنامه در این اجلاس دو روزه شرکت نموده و پس از آن راهی سفرهایش به پاپوآ گینه نو و استرالیا که هدف آنها هم تقویت رویکرد واشنگتن در قبال منطقه آسیا-اقیانوسیه و مقابله با سلطه چین بر این منطقه است، گردد.

منبع: عصر ایران
انتشار: 23 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1402 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 71220

به "رویترز: تصمیم رهبران گروه هفت برای موضع گیری تند علیه چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویترز: تصمیم رهبران گروه هفت برای موضع گیری تند علیه چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید