سبز شو همچو سبزه

به گزارش بلاگ پو، با نزدیک شدن به ایام نوروز، در کنار خانه تکانی آماده کردن سفره هفت سین هم به یکی از دغدغه های بانوان تبدیل می شود. اگرچه هفت سین های آماده و موجود در بازار تا حدودی این مشکل را حل کرده، اما امسال به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا بهتر است از خانه خارج نشویم و برای این سفره زیبا، خودمان هنرنمایی کنیم.

سبز شو همچو سبزه

خبرنگاران- ثریا روزبهانی: سرای محله ها برای سرگرمی و همچنین ارتقای سلامت روان دانش آموزان و خانواده ها در فضای منزل تصمیم گرفته اند چندین مسابقه برای گروه های سنی مختلف برگزار کنند. برای شرکت در این مسابقه ها فقط کافی است یکی از موضوعات مسابقه را انتخاب کرده و حداکثر 3 عکس واضح از آنها را به همراه نام، نام خانوادگی، کدملی و شماره تماس به نشانی @flower1111111 ارسال کنید.

موضوعات این مسابقه شامل فرایند کاشت سبزه عید از ابتدا و طول رشد تا روز 20 اسفند و ساخت هفت سین با دوریختنی ها برای همه رده سنی ،نقاشی در مورد پیشگیری از بیماری ها و فصل بهار برای رده سنی 3 تا 7 سال ،و کاردستی با دور ریختنی ها مربوط به رده سنی 8 تا 15 سال است. باید توجه داشته باشید که برای شرکت در این مسابقه و ارسال آثار تا 20 اسفند فرصت دارید و بعد از ایام عید به برترین آنها جوایز ارزنده ای اهدا می شود. مریم میرموسوی مربی آشپزی و سفره آرایی برای اینکه سبزه زیبا و سمنو خوشمزه ای در سفره هفت سین امسالتان داشته باشید، در این زمینه به شما آموزش می دهد.

  • سین هفت سین

سمنو یکی از سین های سفره هفت سین است که از آن به عنوان نماد برکت و باروری گیاهان نام برده می شود. پختن سمنو زمان بر بوده و احتیاج به صبر و حوصله دارد. به همین دلیل بانوان ترجیح می دهند سمنوی هفت سین خود را از مغازه ها خریداری کنند. معمولا در سمنوهای آماده برای اینکه زودتر پخته و تهیه شوند از مواد افزودنی استفاده می کنند و مراحل پخت در آن رعایت نمی شود. به گفته میر موسوی بهتر است بانوان منطقه در این روزهای پایانی سال با کمی صبر در کنار دیگر کارهای خود سمنو هم بپزند.

برای پخت سمنو برای 10 نفر به یک کیلوگرم گندم و یک و نیم کیلوگرم آرد گندم احتیاج داریم. ابتدا گندم ها را پاک کرده و خوب بشویید. آنرا به مدت 3 ساعت خیس کرده و دوباره بشویید تا کاملا تمیز شوند. روی گندم ها به اندازه 3 انگشت آب سرد ریخته و می گذارید 2 روز در آب بماند. از قلم نیاندازید در طول این مدت برای اینکه گندم ها بو نگیرند آب آنها را مرتب عوض کنید. وقتی گندم ها جوانه زد آب آن را با عبور از آبکش می گیرید و در یک دستمال تمیز و خیس می ریزید. روی گندم های جوانه زده را هم دستمال نم دار بکشید.

گندم ها را 2 روز میان دستمال نم دار قرار دهید. در این مدت هر روز با دست رویشان کمی آب بپاشید تا ریشه دهند. وقتی گندم ها ریشه زدند آنها را از دستمال خارج کرده و مدت 2 روز دیگر در سینی بگذارید. هر روز کمی آب روی آنها بپاشید تا ساقه ها بلند و نقره ای شوند. وقتی ساقه ها نقره ای شد آنها را برداشته با دست تکه تکه و خرد کنید. سپس در سبد بریزید تا آب اضافه آن برود.

حالا مرحله اصلی پخت شروع می شود. برای اینکار، گندم های ساقه زده و خرد کرده را در هاون کوبیده یا با چرخ گوشت چرخ کنید. این کار را 7 مرتبه تکرار کنید تا عصاره اش کاملا خارج شود. در یک ظرف بزرگ مقدار کمی آب بریزید و گندم چرخ کرده را در دستمال گذاشته مرتب فشار دهید تا شیره آن درآید. عصاره به دست آمده را با آرد الک کرده در قابلمه ریخته و در حرارت زیاد به مدت 20 دقیقه بگذارید بجوشد. در طول جوشیدن مرتب هم بزنید. سپس حرارت را کم کنید و در حرارت کم مرتب هم زنید. مواد باید حدود 4 ساعت بپزند تا به شکل حلوا درآید.

در پایان سمنو را مدت نیم ساعت دم بگذارید تا دم بکشد. البته از قلم نیاندازید موقع پختن برای اینکه مواد خوب هم زده شود می توانید از بادام پوست دار کمک بگیرید. چون ریختن کمی بادام با پوست در سمنو به شما کمک می کند تا راحتتر هم بزنید.

  • کاشت سبزه داخل تنگ

برای کاشت گندم داخل تنگ به 10 روز زمان احتیاج داریم. ابتدا یک لیوان گندم را یک روز خیس کرده سپس داخل یک دستمال نخی بریزید و روزی یک مرتبه گندم ها راکاملا خیس کنید. بعد از 2 تا 3 روز گندم ها ریشه و جوانه می کنند. سپس کف یک تنگ را به ضخامت 5 تا 6 سانت سنگریزه بریزید وگندم های آماده شده را چند لایه روی سنگریزه ها پهن کنید. سبزه ها را آب افشان کرده و یک نایلون که دو جای آن را سوراخ کرده اید را روی سطح کار قرار دهید. دروز بعد نایلون را بر دارید. این سبزه چون داخل تنگ است به آبکمک زیادی احتیاج ندارد. روزی دوبار در حد آب افشانی کافی است. دقت کنید جای این سبزه باید خنک باشد در غیر این صورت کپک می زند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 21197

به "سبز شو همچو سبزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبز شو همچو سبزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید