ستارگانی که رییس کشور شدند

به گزارش بلاگ پو، وب سایت فرادید: ولودیمیر زلنسکی، کمدین اکراینی، برندۀ انتخابات ریاست جمهوری اوکراین شد و در زمرۀ چندین ستاره، از رونالد ریگان بازیگر تا ژورژ وه آی فوتبالیست، نهاده شد که در کشور های خود صاحب مناصب رده اول سیاسی شده اند.

ستارگانی که رییس کشور شدند

بازیگر ها و کمدین ها

به گزارش فرادید به نقل از AFP، ریگان برای بیش از دو دهه در هالیوود بازیگر بود، و بدل به اولین ستارۀ سینمایی شد که رییس یک کشور می گردد.

او در سال 1966 به فرمانداری کالیفرنیا انتخاب شد. سپس در سال 1981 به عنوان چهلمین رییس جمهور ایالات متحده آغاز به کار کرد و دو دوره در این سِمت حضور داشت.

بعداً، آرنولد شوارتزنگر نیز جهشی مشابه از سینما به سیاست را نشان داد.

این بدنساز و قهرمان فیلم های اکشن، از سال 2003 تا 2011، فرماندار ایالت کالیفرنیا بود که ثروتمندترین و پرجمعیت ترین ایالت آمریکاست.

در فیلیپین، جوزف استرادا، بزن بهادر فیلم های اکشن بود که در بیش از صد فیلم ایفای نقش نموده بود. او در سال 1969 وارد سیاست شد، و در سمت های شهردار، سناتور و معاون رییس جمهور ایفای نقش کند.

او در سال 1998 به ریاست جمهوری انتخاب شد، اما پس از اتهام های فساد و در پی ناآرامی های عمومی در سال 2001 مجبور به ترک موقعیتش شد.

جیمی مورالس، کمدین تلویزیونی که سابقۀ سیاسی نداشت، در سال 2015 با وعده های ضد فساد در گواتمالا به ریاست جمهوری رسید.

او که تهیه کنندۀ سینما و از چهره های تلویزیونی است، به خاطر فیلمش به نام رییس جمهوری با کلاه حصیری مشهور است که در سال 2007 ساخته شده است. او در این فیلم نقش یک کابوی روستایی به نام نتو را دارد که چیزی نمانده به صورت تصادفی به ریاست جمهوری انتخاب گردد.

سالوادور دل سولار، یک بازیگر محبوب دیگر در سینما و تئاتر است که در سال 2016 به وزارت فرهنگ پرو منصوب شد. او در مارس 2019، به نخست وزیری این کشور رسید.

کسب وکار سرگرمی و برنامه های واقع نما

سیلویو برلوسکونی، غول رسانه ای ایتالیا، که به خاطر جذاب کردن برنامه های تلویزیونیش با زنان برهنه شهره است، مابین سال های 1994 تا 2011 سه بار به نخست وزیری ایتالیا رسید.

با وجود درگیری همیشگی اش با قانون، به خاطر حضور طولانیش در سیاست به نامیرا مشهور شده است. او برای بیش از دو دهه، جناح راست ایتالیا را رهبری می کرد.

او کارش را از خوانندگی روی کشتی های تفریحی آغاز نموده بود، سپس وارد ساخت و ساز شد و پس از آن یک امپراطوری تلویزیونی را پدید آورد. بعد از این مراحل بود که وارد سیاست شد و در سه مقطع مختلف رهبری ایتالیا را در دست گرفت.

دونالد ترامپ، در ژانویۀ سال 2017، غول املاک آمریکا و ستارۀ تلویزیونی برنامه های واقع نما، پیروزی غافلگیرکننده اش در انتخابات دنیا را در حیرت فرو برد، بدون هیچ نوع تجربۀ سیاسی، دیپلماتیک یا نظامی وارد کاخ سفید شد.

چهل وپنجمین رییس جمهور ایالات متحده، از سال 2004 تا 2015، برنامۀ کارآموز (The Apprentice) را اجرا می کرد.

موسیقی و آواز

در لیتوانی، ویتائوتاس لندسبرگیس، موزیسینی بود که استقلال کشور از اتحاد شوروی رهبر کرد و در سال 1990 به عنوان رییس جمهور انتخاب شد.

مایکل مارتلی، خوانندۀ محبوب کارناوال در هاییتی، که در میان جوانان کشور به سوییت میکی مشهور است، در آوریل 2011 با بیش از 67 درصد آرا برندۀ انتخابات ریاست جمهوری شد و تا سال 2016 بر سر کار بود.

از ورزش به سیاست

پال اشمیت در سال های 1968 و 1972 دو بار برندۀ مدال المپیک در شمشیربازی شده بود. او در سال 2010 به چهارمین رییس جمهور مجارستان بدل شد.

او دو سال بعد، پس از آن که کپی برداری در رسالۀ دکترایش متهم شد، مجبور به استعفا گشت.

ژورژ وه آ از زاغه های لیبریا آغاز کرد و در دهۀ 90 بدل به یک فوتبالیست های سرشناس شد. او در دسامبر سال 2017 به ریاست جمهوری این کشور در غرب آفریقا انتخاب شد.

او که تنها بازیکن آفریقایی برندۀ توپ طلاست، پس از سرانجام جنگ داخلی کشورش که از سال 1989 تا 2003 به طول انجامیده بود، وارد عرصۀ سیاست شد و در سال 2014، به عنوان سناتور وارد مشاغل سیاسی شد.

عمران خان، که میلیون ها پاکستانی به خاطر نقش کلیدیش در رساندن تیم ملی کریکت پاکستان به تنها قهرمانیش در جام دنیای، او را می ستایند، در آگوست 2018 به نخست وزیری رسید.

ایدی امین دادا، که به دور از فرآیند های انتخاباتی، در جریان کودتایی در سال 1971، بدل به دیکتاتور اوگاندا شد، نیز سابقاً قهرمان بوکس سنگین وزن بود.

کسانی هم بوده اند که از ادبیات وارد سیاست شده اند. از جملۀ آنان می توان به لئوپولد سدار سنگور، شاعر و نویسندۀ سنگالی اشاره نمود که پس از استقلال این کشور در سال 1960، به اولین رییس جمهور آن بدل شد. همچنین واکلاو هاول که در سال 1989 پیروز اولین انتخاب ریاست جمهوری چک اسلواکی پساکمونیسم شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: برترین ها
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 7914

به "ستارگانی که رییس کشور شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستارگانی که رییس کشور شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید