سیستم عامل اندروید در کشور سفارشی شد

به گزارش بلاگ پو، یک سیستم عامل مبتنی بر پروژه اندروید متن باز(AOSP) است که تغییرات امنیتی و حریم خصوصی در آن داده شده است تا حداکثر حفاظت از کاربران در مقابل تهدیدات امنیتی و آسیب پذیری های سایبری صورت گیرد.

سیستم عامل اندروید در کشور سفارشی شد

این روزها بحث استفاده از سیستم عامل با عناوین مختلفی چون بومی، ملی و سفارشی شده داغ است، به طوری که حتی محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی در صفحه کاربری خود در توئیتر از سیستم عامل اندروید سفارشی شده اطلاع داد. در بحبوبه رسانه ای شدن این خبرها اطلاع یافتیم که شرکتی دانش بنیان توانسته سیستم عامل تلفن همراه را برای کاربران خاص به صورت کاربردی سفارشی کند و به فراخوان وزارت ارتباطات نیز در این زمینه پاسخ داده و گویا جزو معدود شرکت های دانش بنیانی است که پیروز شده ایمنی و حریم خصوصی تلفن همراه را با سفارشی کردن سیستم عامل بالا ببرد، در همین رابطه روزنامه ایران به سراغ محمد تشکری مدیر اجرایی شرکت دانش بنیان بتنا(بنیاد توسعه گران نرم افزار آزاد ایران) که سیستم عاملی را برای تلفن همراه کاربران خاص سفارشی نموده، رفت و درباره اهمیت سیستم عامل سفارشی شده و بومی با وی گفت و گو کرد که می خوانید.

سیستم عاملی که شما آن را سفارشی نموده اید، چگونه سیستم عاملی است؟

یک سیستم عامل مبتنی بر پروژه اندروید متن باز(AOSP) است که تغییرات امنیتی و حریم خصوصی در آن داده شده است تا حداکثر حفاظت از کاربران در مقابل تهدیدات امنیتی و آسیب پذیری های سایبری صورت گیرد.

کاربران و مخاطبان هدف نهایی این سیستم عامل سفارشی شده، چه کسانی هستند؟

در این مرحله، مخاطبان نهایی آن عموم افراد نیستند، بلکه کاربران خاص هستند. به عبارتی رده ای از افراد را که باید از نظر امنیتی از تهدیدات سایبری، شنود و... مصون باشند شامل می شود.

آیا این سیستم عامل قابلیت نصب روی تمام مدل های تلفن همراه را دارد؟

این سیستم عامل در حال حاضر امکان نصب روی حدود 10 برند تلفن همراه با 100 مدل از آنها را دارد.

آیا به کاری که شما انجام دادید می توان نام بومی و ملی نهاد؟

خیر نمی توان نام ملی بر آن گذاشت. همان طور که گفتم ما یک سیستم عاملی را برای کاربران خاص به سفارش یک نهاد امنیتی سفارشی نموده و حریم خصوصی آن را ارتقا دادیم. اما بومی سازی هایی نیز روی آن صورت گرفته که از نظر شخص من در این سطح نمی تواند سیستم عامل بومی نام بگیرد.

آیا کشورهای دیگر هم تجربه چنین کاری را که شما انجام می دهید دارند؟

کشورها در لایه امنیتی از هیچ سیستم عامل اندروید، ویندوزی و... عمومی که در اختیار همه کاربران قرار گرفته است استفاده نمی نمایند. کشورهای روسیه، ترکیه، آلمان، اسپانیا، چین و... دارای سیستم عامل مستقل هستند. این سیستم عامل هایی که شرکت های بزرگ امریکایی فراوری نموده اند برای استفاده رده های بالای امنیتی آنها نیست و تنها برای استفاده کاربران عمومی طراحی شده است که دسترسی به اطلاعات آنها بخصوص دیگر کشورها را ممکن کند.

سیستم عامل های عمومی چه تبعات منفی برای کشورها دارد؟

سیستم عامل هایی که برای استفاده عموم تهیه شده دارای آسیب پذیری و تهدیدهای زیادی است و خود سازندگان آن بهتر از ما به آن واقف هستند. آنها می دانند تنها با یک باگ، روزنه یا درب پشتی امکان آسیب پذیری در سطح وسیع وجود دارد. تصور کنید اکنون اکثر سیستم عامل های دستگاه های دولتی ویندوز است و دارای آسیب پذیری فراوان. اگر آنها با استفاده آن روزنه ها تمام دستگاه های ما را از کار بیندازند چه اتفاق هولناکی خواهد افتاد.

منتقدان سفارشی کردن سیستم عامل بر این اعتقاد هستند که سفارشی کردن سیستم عامل کار سخت و خاصی نیست و این کار تنها بهانه ای است برای دریافت مبالغ هنگفت از دولت.

برای سفارشی کردن سیستم عامل برای کاربران خاص دولت مبلغی پرداخت ننموده و تنها یک کار پژوهشی است و در یک شرکت دانش بنیان خصوصی صورت گرفته است. ما ریالی برای این اقدام از دولت دریافت ننموده ایم، اما آنچه درباره دریافت مبالغ هنگفت هم گفته می شود احتمالاً ذهنیت نادرستی است که به سال 92 برمی شود. در این سال در سازمان فناوری اطلاعات ایران طرحی به نام مهاجرت به نرم افزارهای مستقل از بستر مطرح و به تمام دستگاه های اجرایی نیز ابلاغ شد. در آن موقع ما برای اجرای این طرح برآورد هزینه نموده و اعلام کردیم که اگر می خواهیم مانند کشورهای روسیه، ترکیه، آلمان، اسپانیا، چین و... دارای سیستم عامل مستقل باشیم، به مبلغی در حدود 10 میلیون دلار احتیاج است. اکنون دولت فقط 3 میلیون و 600 هزار کلاینت و بیش از 100 هزار سرور دارد بنابراین اگر فقط بخواهیم لایسنس آنها را پرداخت کنیم حدود 5.5 میلیارد دلار باید پول بپردازیم ولی برای مستقل کردن سیستم عامل و جایگزینی آن به 10 میلیون دلار احتیاج بود و این مبلغ در برابر 5 میلیارد دلار رقمی محسوب نمی شود.

آیا کشور ما دانش فراوری سیستم عامل بومی و ملی را دارد؟

بله. در کشور نیروهای انسانی متخصصی وجود دارد که امکان فراوری سیستم عامل بومی و ملی را دارند ولی دیگر نوشتن یک سیستم عامل از صفر تا صد آن غلط است و هیچ توجیه فنی و مالی ندارد. اکنون هیچ کشوری این کار را انجام نمی دهد و برای آن هزینه نمی کند. ما نیز به فکر نوشتن سیستم عاملی به صورت صفر تا صد آن نیستیم، چرا که اکثراً به دنبال مستقل کردن سیستم عامل های موجود در بازار هستند. به عبارتی اکثر کشورها از سیستم عامل های متن بازی که در جهان وجود دارد مانند لینوکس، بی اس دی و... برای کاربردهای خاص سفارشی استفاده می نمایند. چون فقط نوشتن سیستم عامل مطرح نیست بلکه استفاده از برنامه های دیگر که توسط برنامه نویسان سراسر جهان توسعه داده شده نیز مهم است. نمی توان صرفاً یک سیستم عامل بومی فراوری کرد پس برنامه های قبلی چه خواهد شد، به همین دلیل این کار عاقلانه نیست. در جهان مرسوم است که از سیستم عامل های موجود استفاده نموده و احتیاجمندی های خود را در آن گنجانده و بتدریج از برندهای بین المللی مستقل نمایند. به عنوان مثال حتماً اکثر کاربران و کارشناسان سیستم عامل اوبونتو را می شناسند. اوبونتو ابتدا با وابستگی کامل از دبیان مشتق اما بعد ازسه سال کاملاً مستقل شد. اکنون چین، روسیه، انگلیس، ترکیه و دیگر کشورها همین کار را انجام داده اند بنابراین ما نیز باید این کار را سریع تر انجام دهیم.

به نظر می رسد ما از دیگر کشورها در بحث سفارشی و مستقل کردن سیستم عامل عقب مانده ایم؟

بله نسبت به دیگر کشورها خیلی هم عقب مانده ایم. البته باید بگویم ما از سال 84 بارها این موضوع را گفتیم و هشدار دادیم که کاربران خاص ما (مثلاً در دستگاه های اجرایی) احتیاج به سیستم عامل سفارشی شده دارند و باید آن را جدی گرفت. تهدیدات و آسیب ها نه تنها زیاد هستند و کاربران خاص را بیشتر تهدید می نمایند، بلکه سازندگان سیستم های عامل توانایی ضربه زدن به اپلیکیشن ها و... را دارند و می توانند آنها را حذف نموده یا قطع نمایند.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 8335

به "سیستم عامل اندروید در کشور سفارشی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم عامل اندروید در کشور سفارشی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید