شهر بتمن، ترکیه

به گزارش بلاگ پو، اگر به عنوان یک گردشگر تور ترکیه، اهل این کشور نباشید، بتمن می تواند تنها یک معنی برایتان داشته باشد، یک ابر قهرمان با پوشش خاصی که در شهر نیویورک زندگی می کرد. اما اگر اهل ترکیه باشید، بتمن می تواند برایتان انواع معانی را داشته باشد. با خبرنگاران همراه باشید تا در این مقاله به این موضوع جالب بپردازیم.

شهر بتمن، ترکیه

اگر شما اهل ترکیه باشید، بتمن برایتان می تواند یک رود، یک شهر، یا حتی یک واحد شمارش باشد که هیچ کدام از آن ها هم مرتبط یا برگرفته از شخصیت کتاب کمیک معروف بتمن نیستند.

شهر بتمن در ترکیه واقع شده است، مرکز استانی با همین نام در آناتولی در ناحیه جنوب شرقی ترکیه. شهر در فلاتی در نزدیکی محل تلاقی دو رود بتمن و دجله واقع شده است. بتمن در اصل یک دهکده کوچک با نام lluh با جمعیتی سه هزار نفری بوده است. کشف روغن در اطراف این دهکده در دهه 1940 خیلی زود سبب پیشرفت آن شد و در طی چندین دهه جمعیت آن را افزایش داد.

در سال 1957، پس از آنکه رودی با این نام در کنار آن جاری شد، دهکده به نام بتمن تغییر نام پیدا کرد.

رودخانه بتمن در تمامی دوران ها با این نام شناخته نمی شده است، در روزگاران قدیم و در میان مردم سریانی که در آن منطقه زندگی می کردند با نام Kalat به معنای عروس خوانده می شد. این نام در زبان یونانی با عنوان نیمفیوس (Nymphius) ترجمه می گردد که تا قرن 18 با همین نام آن را می شناختند.

دقیقا مشخص نیست که چه کسی اولین بار نیمفیوس (Nymphius) را با نام بتمن خواند، اما این اتفاق به قرن 19 باز می گردد و احتمالا برای اولین بار در ادبیات بین المللی دیده شده است. به نظر می رسد که این نام شکل مخفف شده یا نمونه درهم ریخته از کلمه Bati Raman باشد که نام کوهی در نزدیکی آن است. Bati در زبان ترکی به معنای غرب و Raman در زبان کردی به معنای شادی است. اما شاید این نام فرم دیگری از کلمه Rahman باشد به معنای خدا.

به علاوه بتمن یک واحد میزان گیری قدیمی بوده که گفته می گردد در دوران امپراتوری عثمانی از آن برای میزان گیری جرم استفاده می کردند. واحد بتمن از ناحیه ای به ناحیه دیگر و در زمان های مختلف متفاوت بوده است.

در سال 2008 شهر بتمن خبرساز شد، پس از آنکه شهردار آن در رسانه ها خاطرنشان کرد که قصد دارد از برادران وارنر و کریستوفر نولان کارگردان شوالیه تاریکی (The Dark aknight) برای استفاده از نام بتمن در این فیلم بدون مشورت با وی شکایت کند و گفته بود تنها یک بتمن در دنیا وجود دارد و تهیه کنندگان آمریکایی از نام شهر ما بدون اطلاع ما استفاده کردند.

اگرچه این تهدید فقط بازی تبلیغاتی بود، زیرا کمیک بتمن اولین بار در سال 1930 پدیدار شد، یعنی بیش از دو دهه پیش از اینکه شهر با این نام خوانده گردد.

منبع: کجارو / amusingplanet.com
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 58686

به "شهر بتمن، ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر بتمن، ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید