ضرورت تبیین نقش دستگاه ها برای تقویت دیپلماسی گردشگری

به گزارش بلاگ پو، ایسنا/ دبیر فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تبیین نقش دستگاه ها برای تقویت دیپلماسی گردشگری تاکید نمود.

ضرورت تبیین نقش دستگاه ها برای تقویت دیپلماسی گردشگری

جریان چیست؟

محمدصالح جوکار در نشست کارگروه تخصصی گردشگری با بیان اینکه هیچ نماینده ای بدون نظارت و مشارکت تخصصی بخش خصوصی نمی تواند در قانونگذاری اقدام کند، اظهار کرد: باید از ابزارهای موجود در کشورمان خصوصا در حوزه گردشگری استفاده کنیم و بدنبال پاسخی برای این سوال باشیم که آیا گردشگری صنعتی وابسته است یا مستقل؟

وی با طرح سوالاتی در مورد اقتصاد گردشگری و درآمدزایی این بخش توضیح داد: نقش گردشگری در اشتغال و اقتصاد باید با مستندات و آمار تعیین شده و موثر بودن آن نمود پیدا کند و در پیشبرد همه اهداف سند بالا دستی نقش داشته باشد.

این مسئول به ضرورت جانمایی گردشگری در اقتصاد کشور و تثبیت صندلی آن در ملت اشاره نمود و گفت: امروزه سندی در حال تدوین می گردد که باید حلقه های مفقوده آن را پیدا کنیم.

وی به اشتغالزایی آبرومند صنعت گردشگری نیز اشاره نمود و گفت: گردشگری می تواند نیازهای شغلی فارغ التحصیلان را برطرف کند و علاوه بر آن پتانسیلهای این مقوله در استان یزد فراهم است از طرفی می تواند جوابگوی نیازهای بین رشته ای دانشگاهی نیز باشد.

این مسئول با بیان اینکه اقدامات خوب سالهای گذشته در حوزه گردشگری قابل کتمان نیست، گفت: با این وجود، در رتبه های کشورهای گردشگرپذیر ایران صندلی خوبی ندارد و ضعف های ما عمدتا به حوزه های زیرساختی، نیروی متخصص و آموزش مربوط می گردد در حالیکه از بهترین جاذبه های توریستی و گردشگری برخوردار هستیم.

وی با اشاره به ضرورت ارتقای سواد گردشگری تمام مسئولان و ارگان ها و مردم برای ارتقای صندلی این صنعت در کشور گفت: علاوه بر سند توسعه گردشگری در سطح ملی، استان یزد نیز سندی در این باره در سطح استانی دارد اما هنوز هیچ اقدامی نشده است.

جوکار با طرح این سوال که در مورد استانداردسازی شهر جهانی چه اقداماتی شده؟ اضافه کرد: باید با هم افزایی هر چه بیشتر پیوستگی لازم در دستگاه ها ایجاد گردد و مسئولان دست به دست هم بدهند و در اولین مرحله، تدوین سند راهبردی گردشگری را محقق نمایند.

وی با بیان اینکه در حوزه احکام حاکم بر این حوزه خصوصا تبیین وظایف دستگاه های مختلف مانند دستگاه های خدماتی و مسئله بودجه باید اصلاحات و تغییراتی اعمال گردد، گفت: تا سرانجام هفته جاری باید در زمینه بودجه 1400 شاهد ارائه پیشنهادات و تغییرات لازم خصوصا در زمینه با بیمه راهنمایان گردشگری باشیم.

نقش مبهم دفاتر امور خارجه در گردشگری

وی از ناتعیین بودن نقش دفاتر امورخارجه در حوزه گردشگری گلایه کرد و گفت: همانطور که سفارتخانه های ما در حوزه اقتصاد عملکرد ضعیفی دارند دفاتر امور خارجه نیز نقش مبهی در حوزه گردشگری ایفا می نمایند و در کل در حوزه دیپلماسی گردشگری کوتاهی زیادی شده است.

این مسئول به نقش ابزارهای نظارتی بر این مسائل اشاره نمود و گفت: باید در حوزه دیپلماسی گردشگری بهتر و با جدیت بیشتری ورود کنیم.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی از کوتاهی و ضعف در فراوری محتوا یاد کرد و گفت: باید در حوزه گردشگری شاهد توسعه اثربخشی بوده و نقش دستگاه های تبلیغاتی جهان علیه ایران را با پاتکی از جنس خود این افراد و با استفاده از ابزار رسانه خنثی کنیم.

وی پیرامون ضرورت تبیین نقش دستگاه ها برای تقویت دیپلماسی گردشگری اضافه کرد: وزارت ارتباطات باید زیرساخت ها را فراهم کند و تشکل های ویژه و مردم نهاد علاقمند به این زمینه ورود نمایند تا بتوان از ظرفیت های کشور در مورد گردشگری به بهترین شیوه استفاده کرد.

گوش شنوای مجلس به مسائل بخش خصوصی

جوکار از غفلت و برنامه ریزی نکردن در مورد پتانسیل های غنی استان مانند کویر اطلاع داد و گفت: باید چنین فرصت هایی به خوبی مورد بهره برداری قرار گیرند و در بخشهایی مانند سند راهبردی مسائلی در مورد اهتمام به سرمایه گذاری خصوصا بر پتانسیل های گردشگری استان نیز اقدام گردد.

وی به مسئله توزیع بودجه های استانی در مجلس یازدهم پس از تخصیص نیز به عنوان یکی از اولویت ها یاد کرد و گفت: مطالبات استانی را انجام می دهیم و شنوای راهکارهای بخش خصوصی در این زمینه هستیم.

دبیر فراکسیون گردشگری مجلس به ظرفیت قانون گذاری مجلس و برطرف نواقص و موانع حوزه گردشگری اشاره نمود و گفت: هر مسئله با وجود قانون قابل انکار نیست و باید قانون گذاری و احکام محکمی بر گردشگری حاکم گردد تا به طور سلیقه ای با مسائل برخورد نگردد.

وی از اعضای کارگروه خواهان درج مکتوب پیشنهادات در مورد اصلاح قانون شد و گفت: بخش خصوصی باید در این باره همراهی لازم را داشته باشد.

چند کلام با بخش خصوصی گردشگری

اصغر اقا نبیل، رئیس کارگروه مشورتی گردشگری نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تسهیلات گردشگری جوابگوی مسائل این صنعت نبوده و متناسب با نیازها طراحی نشده است.

وی به خروج نیروهایم تخصص گردشگری از این صنعت اشاره نمود و گفت: باید آموزش به عنوان یکی از بخش های اساسی و نیازهای مهم این صنعت در راستای توسعه گردشگری و جلوگیری از مسائلش در دوران پسا کرونا مورد توجه باشد.

رئیس کارگروه مشورتی گردشگری نماینده یزد از ضرورت هم افزایی دستگاه ها در استان برای حل مسائل و پیشبرد سیاست گذاری های صنعت گردشگری یاد کرد و این مهم را بر تدوین اسناد جدید مقدم تر دانست.

سیدمحسن حاجی سعید، رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور و عضو هیات مدیره راهنمایان گردشگری استان یزد به کم توجهی در حوزه مسائل راهنمایان گردشگری خصوصا در زمینه بیمه این بخش اشاره نمود و خواهان برطرف این مسئله شد.

سیدرضا بهادری، رئیس کارگزار اشتغال گردشگری استان یزد نیز به اهتمام دولت در مورد اختصاص بودجه ای تعیین مبنی بر ارتقای فعالیت در حوزه مجازی گردشگری یاد کرد و از این نماینده مجلس خواهان پیگیری این مسئله شد.

علیرضا سواچه، دبیر این کارگروه مشورتی به مسائل توزیع بودجه ای اشاره نمود. در این نشست تخصصی مرتضی بذرافشان، مسئول صنف آکادمی های گردشگری و میروکیلی، فعال حوزه سرمایه گذاری گردشگری نیز سخنانی را ارائه کردند.

منبع: همگردی
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 39179

به "ضرورت تبیین نقش دستگاه ها برای تقویت دیپلماسی گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت تبیین نقش دستگاه ها برای تقویت دیپلماسی گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید