ضیافتی با طعم مهر و کلمه و کتاب در کنار خلیج فارس

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در بوشهر، بندر گناوه یکی از بنادر مهم استان بوشهر به شمار می رود که در شمال این استان قرار گرفته است. این بندر در دو، سه دهه اخیر با رشد و توسعه یکباره مالی روبرو شد؛ به گونه ای که به یکی از قطب های تجارت در جنوب تبدیل شد، اما شوربختانه در زمینه فرهنگی با همه پشتوانه و پیشینه ای که داشت، توسعه نیافت و این مسئله ناهمگونی غریبی را در بافتار اجتماعی و مالی این بندر کهن به وجود آورد.

ضیافتی با طعم مهر و کلمه و کتاب در کنار خلیج فارس

البته در این میان، بعضی از چهره های فرهنگی این شهر دست روی دست نگذاشته و در این سال ها کوشیده اند در کنار متولیان فرهنگی با ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان اهالی گناوه، به توسعه و پویایی فرهنگی این منطقه یاری نمایند. ضیافت بفرمایید کتاب یکی از این رویدادهای کتاب محور است که به همت غلامحسین دریانورد و بعضی از نویسندگان و چهره های فرهنگی شهر مثل جهانشیر یاراحمدی، حسین زارعی، منصور گرگی پور، سعید بهمرد، مهدی بیاتی نسب و... راه اندازی شده و هر سال همزمان با جشن فرهنگ گناوه برگزار می گردد. این رویداد در امسال پس از یک سال وقفه (به دلیل شیوع کرونا) به مناسبت هفته کتاب در سه شب متوالی از 22 تا 24 آبان ماه در فضای باز و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار گردید.

مسئول پویش بفرمایید کتاب (نذر کتاب) در بندر گناوه در حاشیه برگزاری این ضیافت به خبرنگار ایبنا گفت: هدف ما از راه اندازی این پویش در یک جمله ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برای دریافت معنای زندگی و کیفیت آن است؛ با تاکید به این جمله یکی از بزرگان: کیفیت زندگی شما را دو چیز مشخص می نماید: کتاب هایی که می خوانید و انسان هایی که دیدار می کنید.

غلامحسین دریانورد بعلاوه درخصوص اهمیت پویش بفرمایید کتاب در توسعه فرهنگی بندر گناوه شرح داد: امیدوارم کاری که به همراه دوستانم در حال اجرا آن هستیم، منجر به اتفاقاتی اگرچه اندک هم بگردد. گاهی هم در خصوص تاثیر و نتیجه برگزاری این ضیافت ها تامل و ارزیابی و حس می کنیم به قول سعدی حتی به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل است.

وی ادامه داد: از شروع راه اندازی این پویش که اینک به هفتمین دوره خود رسیده است، سعی مان بر این بوده که هر سال حداقل دو ضیافت را برگزار کنیم؛ ولی متاسفانه در سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و شرایطی که بر جامعه حاکم کرد، نتوانستیم برنامه ای برگزار کنیم؛ ولی امسال پیروز شدیم دوره ای دیگر از این ضیافت را برگزار کنیم. همان طور که می دانید یکی از آیتم های این برنامه معرفی و رونمایی از کتاب های اهل قلم شهرستان گناوه و گاهی استان هم است. در این دوره 22 کتاب از اهل قلم شهرستان گناوه که در طول این یک سال منتشر شده اند، معرفی و رونمایی شد.

این نویسنده و ناشر پُرکار گناوه ای در تشریح اسامی کتاب رونمایی شده در ضیافت بفرمایید کتاب بیان نمود: ترنم و شیدایی از غلامرضا رئوفی، هناسه از محمدجعفر نجدی، باغ گیلاسی، گلوله های برفی، گل های کاغذی پشت دیوار و این همه قار از کجا می آیند از اسماعیل علی پور، من پرم از واژه های لالی که... از ماه روشن شرونی، سکوت را به ماه می برم از مرضیه حسن پور، نخل ها سرو جنوب اند از علی عشایری، دختری که آفتاب را با خودش می برد از راضیه خضری، آبیجا از سامان سپنتا، درخت گیسو نوشته خدیجه نظری، ریشه یابی نام های شهرها و روستاهای استان بوشهر از ماندنی عرب زاده، رهبری اخلاق از مجتبی ابراهیمی، دیار دریادلان از مرضیه دشتی، بیطال از مرضیه منصوری زاده، سربازان صفر درجه در چهارراه ناخدا نوشته عبدالکریم نیسنی، حامیان و حافظان میراث مکتوب از حمید قیصری، نگره ای بر ریگستان و چکیده های خامه از حسین جواهری، همسایه دریا از محمد مذکوری، نامه گناوه (کتاب هفتم) از غلامحسین دریانورد، درآمدی بر تئاتر مقاومت و گفتمان هفتم از جهانشیر یاراحمدی و دلان نمک از حسین زارعی آثاری هستند که در این ضیافت از آن ها رونمایی شد.

مسئول ضیافت بفرمایید کتاب ادامه داد: امسال با توجه به شرایط کرونا این برنامه را در سه شب متولی در فضای باز برگزار کردیم و خوشبختانه شرایط آبی بود و هوا هم مناسب. معرفی و رونمایی از کتاب های اهل قلم شهرستان گناوه، سخنرانی و صحبت در اهمیت و موضوع کتاب و کتابخوانی، نشست و گپ وگفت با موضوع تاریخ و فرهنگ مردم جنوب و استان و شهرستان، شعر خوانی، نمایشنامه خوانی، اهدای کتاب و... از جمله برنامه های هفتمین ضیافت بفرمایید کتاب را تشکیل می داد که البته این برنامه امسال از جمله برنامه های دهمین جشن فرهنگ نیز محسوب می گردد.

وی به حامیان این ضیافت فرهنگی اشاره و توضیح داد: در هر دوره از این ضیافت، حامیان و مشارکت نمایندگان فرق دارد. در این دوره به جز اعضای ستاد برگزاری از همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم بهره بردیم، بعلاوه از بچه های باصفای کلبه فرهنگ و هنر این بندر.

دریانورد در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه کرونا چه تاثیر سوئی بر فعالیت نویسندگان و برنامه های کتاب محور در این شهرستان گذاشت؟، شرح داد: خوشبختانه این طور که معلوم است کرونا چندان تاثیری بر چاپ کتاب اهل قلم این شهرستان نداشته، چاپ بیش از 25 جلد کتاب از سوی نویسندگان و شاعران گناوه ای - که 22 کتاب آن در همین برنامه معرفی و رونمایی شدند - گواه همین موضوع است؛ اما خب، همان طور که اشاره شد، روی برنامه ما، یعنی برگزاری ضیافت بفرماسید کتاب تاثیر گذاشت. اصلا پارسال شرایط هموار نبود و این ویروس شرایط دهشتناکی را ایجاد نموده بود، از این رو، این پویش برگزار نشد و بعلاوه مراجعه مردم را به کتابفروشی ها و کتابخانه ها و سایر مراکز فرهنگی تحت شعاع خود قرار داده بود.

این نویسنده با اشاره به شعار هفته کتاب تاکید نمود: جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم؛ چراکه کرونا در این دو سال جای خیلی از تفریحات و دورهمی ها و جشن ها را در میان خالی کرد ولی با اینکه اهدا و مطالعه کتاب خوب می توانیم جای خالی گردش، سفر، جشن و دورهمی را پر کرد.

وی در ادامه از استقبال اهالی قلم گناوه از هفتمین ضیافت بفرمایید کتاب اطلاع داد و اضافه نمود: ما با همه محدودیت های بهداشتی کوشش کردم که این ضیافت به شکل مطلوب و در شأن اهالی فرهنگ این بندر باشد.

دریانورد در خاتمه در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه در این دوره چه تعداد کتاب و به کدام مراکز اهدا شد، گفت: در این دوره حدود پانصد جلد کتاب به علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی اهدا شد که بیشتر کتاب ها به مخاطبان و حاضران در ضیافت کتاب و بعلاوه تعدادی نیز به کتابخانه و بعضی از صنف های دیگر اهدا شد. یادآوری می گردد بیشتر کتاب ها با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و بعلاوه انتشارات دریانورد و نویسندگان و اهل قلم گناوه تهیه شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 4 دی 1400 بروزرسانی: 4 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 57631

به "ضیافتی با طعم مهر و کلمه و کتاب در کنار خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضیافتی با طعم مهر و کلمه و کتاب در کنار خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید