عینک های هوشمند دوباره در مرکز توجه قرار گرفته اند

به گزارش بلاگ پو، عینک های هوشمند از سال ها قبل در تبلیغات، فیلم ها و اخبار دیده می شوند. از گوگل گلس گرفته در سال 2012 تا عینک هوشمند اسپایدرمن در جدیدترین فیلم این مجموعه، به نظر می رسد همواره چنین گجتی به عنوان یک محصول هیجان انگیز در نظر گرفته می شود. با وجود این جذابیت و تولید انبوه آن ها، عینک های هوشمند آن چنان که باید و شاید مورد استقبال گسترده قرار نگرفته اند.

عینک های هوشمند دوباره در مرکز توجه قرار گرفته اند

مدیرعامل شرکت Snap چند روز قبل گفت به نظر او استقبال گسترده از چنین عینک هایی حدود یک دهه دیگر زمان می برد. اما در هر صورت، حالا شرکت های زیادی به سرمایه گذاری بر این حوزه روی آورده اند. از میان آن ها می توانیم به شرکت های بزرگی مانند فیسبوک، آمازون، مجیک لیپ، آمازون و هواوی اشاره کنیم که سخت مشغول تلاش برای کاربردی کردن این گجت و البته جذاب تر کردن طراحی آن هستند.

مسائل عینک های هوشمند

عینک های هوشمند برای جلب توجه مصرف کنندگان، خالقان و نهادهای قانونی با چالش های زیادی روبرو شده اند. این اشیاء حجیم که بر روی صورت انسان قرار می گیرند، به سختی می توانند نظر کاربران را جلب کنند. حتی امروزه، اغلب عینک های هوشمند فریم های حجیمی دارند که مدارها، پردازنده ها و دیگر بخش های این گجت در این بخش قرار گرفته اند و اساسا یک کامپیوتر کوچک هستند که بر روی صورت قرار می گیرند.

سازندگان عینک های هوشمند همچنین باید توجه توسعه دهندگان را جلب کنند که برای این گجت ها اپلیکیشن های کاربردی توسعه دهند. چنین اپلیکیشن هایی می توانند در بخش کسب وکار، بخش درمان و دیگر صنایع مورد استفاده قرار بگیرند.

فروشگاه های زنجیره ای IKEA برای مدتی به استفاده آزمایشی از تکنولوژی واقعیت افزوده هولولنز مایکروسافت روی آوردند تا پتانسیل های آن مورد بررسی قرار بگیرد. هولولنز به خریدار اجازه می داد مدل های سه بعدی مربوط به وسایل مختلف را مشاهده کنند تا ببیند که آیا مناسب اتاق آن ها هست یا نه. اما بهره وری این تکنولوژی چندان قابل توجه نبود و این فرایند هم در اغلب اوقات مدت زیادی به طول می انجامید.

از دیگر مسائلی که مسائل زیادی برای این گجت ها پدید آورد، نحوه استفاده کاربران گوگل گلس از این محصول بود. برخلاف گوشی های هوشمند که در صورت استفاده از آن برای عکس برداری تا حد زیادی می توان این موضوع را تشخیص داد، به صورت مخفیانه می توان از ابزار موجود در عینک هوشمند مانند دوربین، میکروفون و حتی سیستم تشخیص چهره استفاده کرد. در رابطه با پتانسیل زیاد عینک های هوشمند برای نقض حریم خصوصی بحث های زیادی شکل گرفته و حالا که روزبه روز عینک های هوشمند شباهت بیشتری به عینک های عادی پیدا می کنند، این نگرانی در حال افزایش است.

عینک های هوشمند مناسب کاربران معمولی

اگرچه همچنان نگرانی های زیادی در مورد این گجت ها وجود دارند، ولی شرکت های تکنولوژی نهایت سعی خود را می کنند که به بخش جدایی ناپذیر افراد بدل شوند. به لطف پیشرفت های تکنولوژی، حالا شاهد عینک هوشمندی مانند آمازون Echo Frames هستیم که تفاوت خاصی با عینک طبی معمولی ندارد و درون این عینک، دستیار دیجیتالی آمازون موسوم به الکسا قرار گرفته است که قدم به قدم در طول روز همراه شما خواهد بود.

با بهره گیری از چنین گجتی، کمپانی ها به حجم بسیار بیشتری از اطلاعات ارزشمند مربوط به زندگی و فعالیت های کاربران دست پیدا می کنند. کمپانی هایی مانند اینتل، هواوی و فیسبوک بودجه هنگفتی را برای توسعه عینک های هوشمند این چنینی اختصاص داده اند.

به غیر از عینک های مجهز به هوش مصنوعی، بسیاری از آن ها مختص یک کارکرد خاص توسعه پیدا کرده اند. به عنوان مثال عینک های Epson Moverio به پهپادها متصل می شوند تا کاربران بتوانند از زاویه دید دوربین پهپاد موردنظر به منظره اطراف نگاه کنند. علاوه بر این می توانیم به محبوبیت عینک های مختص تندرستی هم اشاره کنیم که مانند عینک هوشمند Vue، که هنگام ورزش کردن اطلاعات مربوط به وضعیت بدن و میزان پیشرفت شما به نمایش در می آید و در ضمنً از قابلیت های مختلفی مانند کنترل پخش آهنگ هم پشتیبانی می کند.

در همین حین، عینک های هوشمندی که می خواهند همه فن حریف باشند، به این راحتی ها نمی توانند مورد توجه زیادی قرار بگیرند. مثلا عینک هوشمندی مانند Vuzix Blade از دستیار دیجیتالی، دوربین، قابلیت پخش آهنگ و دیگر ویژگی ها پشتیبانی می کند. به همین خاطر، عینک مذکور فریم حجیم و طراحی نه چندان جذابی دارد و در ضمنً باید به نگرانی های مربوط به نقض حریم خصوصی هم اشاره کنیم.

عینک هایی برای استفاده سازمانی

در بخش دیگر قضیه، باید به افزایش محبوبیت عینک های هوشمند در صنایع و کسب وکارهای مختلف اشاره کنیم. به عنوان مثال می توانیم به مایکروسافت هولولنز اشاره کنیم که علاوه بر استفاده از بخش های درمانی و مهندسی، در نهادهای قانونی هم استفاده می شود و به پلیس ها اجازه می دهد هولوگرام مدارک یافت شده را بر صحنه جرم قرار بدهند.

حدود 6 ماه قبل هم گوگل از نسل دوم گوگل گلس انترپرایز رونمایی کرد که مختص استفاده های صنعتی و سازمانی است و به لطف بهره گیری از تراشه قدرتمند، از قابلیت های پیشرفته بینایی کامپیوتری و یادگیری ماشینی بهره می برد. گوگل از طریق همکاری با توسعه دهندگان در تلاش است اپلیکیشن های مفیدی را برای این محصول ارائه دهد.

منبع: Slash Gear

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 13162

به "عینک های هوشمند دوباره در مرکز توجه قرار گرفته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عینک های هوشمند دوباره در مرکز توجه قرار گرفته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید