معرفی تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی لرستان

به گزارش بلاگ پو، استان لرستان یکی از استانهای جنوب غربی بوده که آداب و رسوم و سنتهای خاص خود را دارد. این استان دارای فرهنگ غذایی غنی و گسترده ای بوده که می تواند افرادی با ذائقه های گوناگون را راضی نگه داشته و جوابگوی تمامی سلیقه ها باشد. چزنک رغو، کباب بروجرد، آش کلونک و...از مشهورترین غذاهای محلی لرستان بوده و از طعم خوبشان نباید غافل شد. با ما در مقاله غذاهای محلی معروف لرستان همراه شده تا شما را با شماری از خوشمزه ترین غذاهای سنتی لرستان آشنا کنیم.

معرفی تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی لرستان

چزنک رغو

چزنک رغو نوعی نان روغنی بوده که هواداران زیادی دارد. این نان از نان فطیر و نوعی روغن حیوانی با نام رغو تهیه می شود. پس از اینکه نان فطیر یا همان چزنک پخته شد، قبل از اینکه سرد شود، چند قاشق رغو را روی آن می ریزند و به همراه شیره انگور، خرما یا خاک قند میل می نمایند. تهیه این نان برای لرستانی ها نشانه میهمان نوازی بوده و از این رو، از میهمانان تازه وارد خود با این نان پذیرایی می نمایند.

کباب بروجرد

بروجرد یکی از شهرهایی بوده که امتیاز پخت برترین کبابهای ایران را به خود اختصاص داده است. در این شهر انواع کبابهای کوبیده، چنجه یا برگ تهیه می شود اما منظور از کباب بروجرد، کباب کوبیده آن است. گوشت سردست گوسفندی را با پیاز، جوش شیرین، نمک و فلفل ورز داده و کبابی خوشمزه را از آن تهیه می نمایند. استفاده از گوشتهای باکیفیت و حضور کباب پزهای حرفه ای در این شهر باعث معروفیت کبابهای بروجرد در کشور شد. این مورد از مشهورترین غذاهای محلی لرستان را می توانید از غذاخوری های معتبر بروجرد در کنار نان سنگک، سبزی خوردن و دوغ محلی تهیه نمایید.

آش کلونک

آش کلونک یکی دیگر از غذاهای محلی معروف لرستان بوده که در شهرستان الیگودرز طبخ می شود. برای تهیه این مورد از خوشمزه ترین غذاهای سنتی لرستان از نوعی گیاه استفاده می شود که به صورت خودرو در فصل بهار در این شهر رشد می نماید. از این رو، آش کلونک فقط در فصل بهار تهیه می شود.

آش شله ماش

آش شله ماش یکی از انواع آشهای خوشمزه ایرانی بوده و مانند دیگر آشهای ایرانی از حبوبات در آن استفاده می شود. برای طبخ این مورد از خوشمزه ترین غذاهای سنتی لرستان، لوبیای چیتی را از شب قبل خیس نموده و برنج و عدس را نیز به مدت یک ساعت می خیسانند. سپس، ماش را در ظرفی ریخته و به همراه آب گوشت می پزند. پس از نیم پز شدن ماش، عدس و برنج پخته شده را اضافه نموده و در مرحله بعدی لوبیای پخته شده را به غذا اضافه می نمایند. پیاز، کشک، زعفران و نعناع داغ به همراه نمک، فلفل و زردچوبه مواد دیگری بوده که برای طعم دادن و خوشمزه تر شدن این مورد از مشهورترین غذاهای محلی لرستان مورد استفاده قرار میگیرند.

آش گوشت خرم آباد

وقتی این غذا را ببینید از نام آن تعجب خواهید کرد، زیرا این غذا هیچ شباهتی به آش ندارد. آش گوشت خرم آباد که به آن زیر برنجی نیز گفته می شود، در واقع نوعی چلوگوشت بوده که معمولا در عروسی ها و عیدهای مختلف طبخ شده و درون مجمع سرو می شود. برای تهیه این مورد از غذاهای محلی معروف لرستان، گوشت گوسفند را به همراه پیاز فراوان، نمک و زردچوبه بر روی آتشی با شعله زیاد می پزند و برای چاشنی آن نیز از رب گوجه فرنگی استفاده می نمایند. سپس، گوشت ها را در لای پلوی درون مجمع می ریزند. برای گرم ماندن غذا نیز تکه ای نان را بر روی آن قرار می دهند. معمولا هر 3 نفر به دور یک مجمع جمع می شوند.

شامی کوو

یکی از مشهورترین غذاهای محلی لرستان، نوعی شامی با نام شامی کوو است که مربوط به شهر خرم آباد هست. این شامی نیز همچون شامی های دیگر نقاط ایران از سیب زمینی، گوشت چرخ نموده، پیاز و...تهیه شده و در روغن سرخ می شود. تفاوت آن فقط در سس آن است. سس شامی کوو از ترکیب رب انار، مغز گردو و سبزی های معطر درست می شود و شامی ها پس از سرخ شدن، در سس قرار میگیرند.

دلمه برگ موی بروجرد

دلمه برگ موی بروجرد مانند دلمه های برگ موی سنتی دیگر نقاط ایران تهیه می شود. تنها تفاوت آن در استفاده از باقلا و ماست در کنار دیگر مواد دلمه است. بعلاوه، استفاده از روغن حیوانی در دلمه بروجرد باعث خوش طعم تر شدن آن می شود.

خورشت کلیه ترش یا قلیه ترش

این خورشت از ترکیب گوشت گوسفند و سیب زمینی تهیه شده و از رب انار، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه برای طعم دادن به آن استفاده می شود. برای طبخ این خورشت، ابتدا گوشتها را خرد نموده و در مقداری آب می پزند. سیب زمینی ها را پس از پختن، پوست کنده و رنده می نمایند. سپس، سیب زمینی های رنده شده را به همراه دیگر مواد به گوشت پخته شده اضافه می نمایند. اگر دارای رژیم غذایی پرهیز از گوشت هستید، در این مورد از خوشمزه ترین غذاهای محلی لرستان می توانید مرغ را جایگزین نمایید.

سغدو

سغدو که به آن دلمه سیراب شیردان نیز گفته می شود، یک غذای دوست داشتنی برای علاقمندان به کله پاچه است. این غذای سنتی از شکمبه گوسفند، برنج، آلو بخارا، گردو، روغن و ادویه جات تهیه می شود. برای درست کردن این دلمه، تمامی مواد را با هم ترکیب نموده و داخل شکمبه می ریزند و با نخ و سوزن آن را می دوزند. سپس، دلمه بر روی حرارت ملایم پخته می شود.

دنو رو یا آش دندونی

یکی از انواع آش ها است که در زمان روییدن اولین دندان کودک پخته می شود. در این آش انواع حبوبات شامل لوبیا، نخود و عدس به همراه باقلا و گندم با مقدار های مساوی ترکیب شده و پخته می شوند. لرستانی ها بر این اعتقادند که اگر این آش را به موقع درست ننمایند، کودکشان در بزرگسالی دچار دنوریچه یا همان دندان قروچه می شود. این آش پس از پخته شدن، در بین همسایه ها پخش شده و در قبال آن هدیه ای دریافت می شود.

آش پرشکه

این آش خوشمزه معمولا در فصل های سرد سال طبخ شده و خاصیت درمانی نیز دارد. مواد اولیه این آش را عدس، سبزی بلمک، آرد گندم، کشک، نمک و ادویه جات تشکیل می دهند. آش پرشکه برای درمان سرماخوردگی بسیار توصیه می شود.

آش ترخینه

در این آش از ترخینه یا کشگینه استفاده می شود که خواص بسیاری دارد. کشگینه ترکیبی از بلغور گندم، کشک و سبزی معطر کوهی بوده که در خواربار فروشی ها پیدا می شود. نخود، لوبیا، عدس، سبزی آش (جعفری، گشنیز، شوید، نعناع و تره)، پیاز داغ، نعناع داغ، نمک و زردچوبه از جمله مواد دیگری بوده که در این آش مورد استفاده قرار میگیرند.

کوفته نخودچی

کوفته نخودچی مانند کوفته های سنتی دیگر تهیه می شود و فقط مواد آن کمی متفاوت هست. گوشت چرخ نموده بدون چربی، آرد نخودچی، شوید و پیاز مواد اولیه این کوفته خوشمزه را تشکیل می دهند و از پودر تخم گشنیز، زعفران، شکر، روغن مایع، نمک، فلفل و زردچوبه نیز برای طعم دادن به این مورد از خوشمزه ترین غذاهای سنتی لرستان استفاده می شود.

آبگوشت دو گوله دودار

آبگوشت دو گوله دودار یا آبگوشت دوغ دار نوعی آبگوشت است که از ترکیب گوشت آبگوشتی، نخود، لوبیای سفید، بادمجان سرخ نموده، پیاز، سیر، نعناع خشک، کشک، نمک، زردچوبه و روغن مایع تهیه می شود.

آش پرتلو

آش پرتلو غذای ساده ایست که معمولا در مراسم های مذهبی این استان طبخ می شود. مواد اولیه این مورد از غذاهای محلی معروف لرستان شامل شیر، گندم شیر و نمک هست. برای تهیه آش پرتلو، گندم شیر را پس از کوبیدن ریز می نمایند و با مقداری آب بر روی اجاق قرار می دهند. در مرحله بعد، شیر را آرام آرام اضافه نموده و اجازه می دهند تا خوب لعاب بیندازد و جا بیفتد.

گوله ریزه

گوله ریزه همان خورشت گوشت قلقلی است که برنج خرد شده، سیب زمینی و آرد گندم نیز به ترکیب آن اضافه شده است. گوشت چرخ نموده، رب گوجه فرنگی، روغن، نمک، فلفل و زردچوبه مواد دیگر تشکیل دهنده این غذا هستند. درست کردن این غذای خوشمزه و خوش طعم بسیار ساده بوده و به زمان زیادی احتیاج ندارد.

خورشت سیب درختی

گوشت ران گوسفندی، سیب درختی، پیاز داغ، سرکه، شیره انگور یا خرما، نشاسته ذرت و ادویه جات موادی هستند که در تهیه خورشت سیب درختی استفاده می شوند. گوشت را قطعه قطعه نموده و به همراه برگ بو، پیاز و آب می پزند. سیب ها را پوست نموده و به صورت حلقه ای برش می دهند و به همراه پیاز داغ به گوشت پخته شده اضافه می نمایند. در مرحله بعد، شیره انگور یا خرما را اضافه نموده و در مرحله آخر نشاسته ذرت را اضافه می نمایند. این غذا به علت وجود سیب در آن، بسیار آرام بخش بوده و برای افرادی که دارای ناراحتی های عصبی هستند، توصیه می شود.

منبع: همگردی
انتشار: 10 بهمن 1401 بروزرسانی: 10 بهمن 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 69479

به "معرفی تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید