در سفر به یونان، امتحان کردن طعم این خوراکی ها را از دست ندهید

به گزارش بلاگ پو، غذاهای یونانی که به سهولت در مصرف معروف هستند، از بهترین و سالم ترین غذاهای دنیا به حساب می آیند. به دلیل تاکید بر استفاده از غذاهای پخته شده به جای سرخ شده، مردم در درست کردن اکثر غذاهایشان از مصرف سس هایی با مواد افزودنی دوری نموده و عطر ادویه های گیاهی را ترجیح می دهند. متخصصین تغذیه از دیرباز پیروی از رژیم یونانی ها در مصرف چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون و قندهای فرآوری نشده مانند عسل و همچنین حبوبات و سبزیجات را به همه گوشزد نموده اند، چرا که از لحاظ بیشترین میزان طول عمر، ساکنین این کشور مدیترانه ای در صدر لیست قرار دارند. یکی از جزایر یونان به نام ایکارا با 8 هزار و 500 نفر سکنه، در سال های اخیر مورد آنالیز نهاده شد، زیرا در این شهر از هر سه نفر یک نفر بیش از 90 سال سن دارد. ممکن است مؤلفه های دیگری مثل سبک زندگی هم در افزایش عمر آن ها مؤثر باشد، اما رژیم غذایی عامل اصلی است. در اینجا تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای یونانی را مرور می کنیم. با ما همراه باشید تا شما را با انواع غذاهای یونانی آشنا کنیم که حتما در سفر به این کشور بدردتان می خورد.

در سفر به یونان، امتحان کردن طعم این خوراکی ها را از دست ندهید

سالاد تاراما (Ταραμοσαλάτα)

این مورد از خوشمزه ترین غذاهای یونانی از آرد سوخاری یا سیب زمینی به اضافه آب لیمو و روغن زیتون تشکیل شده و یکی از مهمترین ترکیبات آن که از خوراکی های عجیب و لذیذ یونان بوده، تخم ماهی نمک سود است. از آنجا که رنگ اصلی این غذا تقریبا خاکستری-زرد هست، برخی از آشپزها و مغازه ها رنگ صورتی به آن اضافه می نمایند تا جذاب تر به نظر برسد.

گیگانتس (Φασόλια γίγαντες)

در حالیکه خوراک لوبیا خشک (fasolada) غذای یونانی های گرسنه در مدت اشغال یونان توسط آلمان ها در جنگ دنیای دوم بود، این غذا در حال حاضر تا حدی از چشم افتاده است. اما، با کمال تعجب غذایی که می توان آن را خواهر خوانده این غذا برشمرد، یعنی خوراک لوبیای غول پیکر پخته شده و خوشمزه با چاشنی گشنیز، امروزه یک پیش غذای مرسوم به شمار می رود.

کوریتیکی(Χωριάτικη)

از محقرترین غذاخوری ها تا رستوران های مجهز در منوی خود سالاد کوریتیکی یا paesienne را ارائه می دهند. ممکن است در این غذای کلاسیک تغییرات خاص منطقه ای یا سلیقه سرآشپز تغییراتی به وجود آورده گردد، اما اساس آن ها یکی است: گوجه فرنگی خرد شده، پیاز و خیار، زیتون، پنیر فتا به علاوه یک لایه روغن زیتون و پونه کوهی. می توانید برای شام به عنوان یک وعده غذایی سالم، این مورد از انواع غذاهای یونانی را سفارش دهید.

کتسوپا (Κοτόσουπα)

این سوپ مغذی به دلیل داشتن خواص درمانی مشهور است و درست کردن آن آسان به نظر می رسد، ولی اینطور نیست. فرآیند پختن در واقع شامل جوشیدن آهسته یک مرغ کامل در قابلمه سبزیجات و برنج و سپس جدا کردن گوشت مرغ با دور ریختن پوست و استخوان هاست. اما قسمت جالب تهیه این سوپ استفاده از سس تخم مرغ و لیمو (Avgolemono) به حساب می آید. در این مرحله، شما چند زرده تخم مرغ را درون یک کاسه می ریزید و در حالیکه به آرامی مقداری از آب مرغ را به آن اضافه می کنید، هم می زنید. سپس، مقداری آب لیمو اضافه نموده و مایع درون کاسه را با دقت به قابلمه برگردانید. اگر آهسته بجوشد، سفت نخواهد شد. نتیجه آن یک سوپ صاف و مغذی پر از ویتامین C، چربی، کربوهیدرات و پروتئین است.

پای (Πίτες)

پای یک غذای مهم در یونان است. اگر هنگام قدم زدن گرسنه شوید، امکان خرید از نانوایی های آتن که هم نوع شیرین و هم نوع خوش طعم و معطر شده با مرزه را می فروشند، وجود دارد. تیروپیتا (پای پنیر)، اسپاناکوپیتا (پای اسفناج)، زامبونوپیتا (پای ژامبون)، کوتوپیتا (پای مرغ)، کورتوپیتا (پای با سبزی کوهی) و ترکیبات آن واقعا بی نظیر هستند.

فاوا (Φάβα)

متخصصان تغذیه به دلیل داشتن پروتئین زیاد و چربی ناچیز این غذا، آن را یک غذای فوق العاده می دانند. فاوا پوره لپه زرد خشکانده شده است که شبیه پودینگ نخود انگلیسی خواهد بود. نام فاوا را در یونان بیشتر همراه با نام جزیره سانتورینی می توان شنید که در آنجا این مورد از خوشمزه ترین غذاهای یونانی با پیاز، روغن زیتون و آب لیمو درست می گردد.

کوفته (Κεφτέδες)

این کوفته های کوچک که از اندازه یک لقمه بزرگتر نیستند، همواره غذای مورد علاقه بچه ها در میهمانی ها هستند. کوفته ها با مخلوط کردن گوشت خرد شده گوساله یا گوشت بره و پیاز رنده شده همراه با نان بیات نرم، نعناع تازه معطر و زرده تخم مرغ تهیه می شوند. قبل از آنکه مواد به شکل کوفته درآیند، این مخلوط را در یخچال گذاشته تا خنک و سفت گردد و سپس با آرد مخلوط و در روغن زیتون سرخ می نمایند.

سوتزوکاکاکیا (Σουτζουκάκια)

هنگامی که یونانیان از ساحل اژه پس از جنگ یونان و ترکیه به کشور خود بازگشتند، بسیاری از دستور پخت غذاهای آن ها را با خود به همراه آوردند. سوتزوکاکاکیا همواره محبوب، یکی از برجسته ترین آن غذاهاست. مانند کوفته (Keftedes)، آن ها هم کوفته های کوچکی هستند، ولی بجای خواباندن در آرد و سرخ کردن، در سس زیره پخته می شوند. معمولا با پلو سرو می شوند که یادآور زادگاه شرقی این غذا خواهد بود.

موساکا (Μουσακάς)

موساکا بهترین غذای یونانی شناخته شده در سطح بین المللی و یک غذای شاخص در این کشور است که از مفصل ترین غذاها نیز به شمار می آید. برای تهیه این غذا گوشت چرخ نموده، تکه های سیب زمینی و بادمجان به طور جداگانه قبل از اینکه در تابه پخته گردد، سرخ شده و با سس بشامل پوشانده و سپس آهسته و مدت طولانی در فر پخته می شوند. یکی از نکات مثبت موساکا که از آماده سازی طولانی آن حاصل می گردد، این بوده که با دوباره گرم کردن نیز خوشمزه است.

پاستشیو (Παστίτσιο)

ماکارونی هایی که کاملا با غذاهای یونانی یکی شده اند، اسپاگتی، ماکارونی بلند (بوکاتینی) و اورزو (risoni) هستند. اورزو همراه با گوشت در ظروف فر پخته می گردد، در حالیکه اسپاگتی تقریبا به طور انحصاری به عنوان یک bolognese خورده شده و با دارچین و ادویه های دیگر مزه دار می گردد. با این حال Pastitsio یک اختراع یونانی است. اساس این مورد از خوشمزه ترین غذاهای یونانی ماکارونی آب پز با گوشت چرخ نموده پخته شده و پنیر بوده که سریع درون فر پخته می گردد.

کولوریا (Κουλούρια)

می توانید این حلقه های نان خمیری پخته شده که با کنجد پوشیده شده اند را از غرفه ها یا دستفروش های خیابانی تهیه کنید. منشا این غذا که در اصل نسخه جنوبی پرتزل اروپای مرکزی است، جامعه یهودیان تسالونیکی به شمار می آید. کولوریا که به عنوان غذای مدارس یونان در تمام سنین مورد استفاده بوده، حالا با انواع تنقلات دیگر رقابت می نماید.

بوگاتسا (Μπουγάτσα)

یکی دیگر از انواع غذاهای یونانی، بوگاتا بوده که یک شیرینی با خمیر فیلو است که دور یک کاستارد شیرین ساخته شده از آرد سمولینا پیچیده شد و معمولا به عنوان یک شیرینی پای بزرگ پخته می گردد و سپس به تکه های کوچکتر برش داده می گردد. این ترکیب خوشمزه همراه با شکر مخصوص شیرینی و پودر دارچین در کنار یک فنجان قهوه سرو خواهد شد.

گالئوس اسکوردلیا (Γαλέος σκορδαλιά)

گالئوس، ماهی خاص آب های یونان با طعمی مشابه نوعی ماهی بنام ماهی چرب است. مرسوم بوده که این خوراکی در روز 25 مارس، جشن میلاد (Feast of the Annunciation) سرو نمایند. با اینکه این روز همواره در ایام ماه روزه قرار می گیرد، ولی چون روز عید است، کلیسای ارتدکس اجازه مصرف ماهی را می دهد. این رسم همچنان ادامه دارد و اگر به طور اتفاقی در این روز در این کشور باشید، متوجه بویی که در هوا پیچیده، خواهید شد. فیله ماهی همواره با اسکوردالیا (skordalia) همراه است، یک سس مایونز با بوی تند که از روغن زیتون و مقدار زیادی سیر خرد شده بر روی سیب زمینی، سبوس یا آرد سوخاری ساخته شد.

سوولاکی (Σουβλακι)

سوولاکی که غالبا با جیروس (نوعی کباب) اشتباه گرفته می گردد، معمولا از گوشت کبابی و بریانی مرغ، بره تهیه شده و در سراسر بالکان و خاورمیانه یافت می گردد. این مورد از انواع غذاهای یونانی، فست فود نسل های قبلی و غذای مناسب در مسافرت بوده و همراه با سیخ و مستقیما از روی اجاق یا درون نان پیتا همراه با سالاد یا سس (معمولا tzatziki) سرو می گردد.

زتزیکی (Τζατζίκι)

زتزیکی یکی دیگر از پیش غذاهای کلاسیک یونانی بوده و طعم دهنده ای از ماست خنک، خیار خرد شده، سیر، روغن زیتون و نعناع معطر تازه است. برای سنت گرایان این تنها پیش غذای مناسب برای خوردن سوولاکی است. البته آن ها دلیل قانع نماینده ای دارند: گوشت کبابی می تواند بر معده سنگین باشد و مواد تشکیل دهنده زتزیکی در هضم غذا یاری می نماید.

کلفتیکو (Κλέφτικο)

کباب گوشت بره که یکی از انواع غذاهای یونانی بوده، از دورانی حکایت دارد که مردم دهکده برای پخت غذا از تنور نانوایی استفاده می کردند. خانواده ها صبح روز یکشنبه، غذای بسته بندی شده خود را برای پخت آورده و در زمان ناهار آن را تحویل می گرفتند. اگرچه ظهور آشپزخانه ها این داستان را منسوخ نموده اما دستور العمل غذا هنوز هم همان است. کاغذ پوستی اجازه می دهد گوشت با اضافه شدن سبزیجات معطر در آب خودش بخارپز گردد.

ملوماکارونا (Μελομακάρονα)

برای یونانیان، دیدن ملوماکارونا که یکی از خوشمزه ترین غذاهای یونانی بوده، مانند دیدن درخت تزیین شده است که رسیدن کریسمس را با صدای بلند فریاد می زند. در حقیقت، اگر یک خانواده در طی هفته های منتهی به روز میلاد مسیح پیروز به پخت ده تا از آن نگردد، بدشانس بوده است. در این ایام از خانه هر دوستی در یونان بازدید کنید، ملوماکارونا را به شما تعارف می نماید. یکی از آن را امتحان و آشپز را بخاطر ظرافتش ستایش کنید و مطمئن باشید که سال آینده نیز دعوت خواهید شد.

گمیستا (Γεμιστά)

پوست ضخیم گوجه فرنگی درشت (beef tomatoe)، کدو سبز و فلفل دلمه ای باعث می شوند تا بتوان داخلشان را به راحتی تخلیه کرد. یونانی ها آن ها را که یکی از انواع غذاهای یونانی بوده، با مواد غذایی پر می نمایند و درون فر می پزند. این چاشنی معمولا ترکیبی از برنج پخته شده، پیاز، گیاهان معطر و مواد داخل همان سبزیجات خالی شده است.

دلمه(Ντολμαδάκια)

در واقع کلمه dolma به زبان ترکی به معنی پر شده است، اما بیشتر رستوران های یونانی هستند که آن ها را به سایر نقاط دنیا معرفی نموده اند. برخلاف گمیستا که یکی از انواع غذاهای یونانی بوده، معمولا با گوشت چرخ نموده پر می گردد و آن ها را با سس آگولمونو و به صورت کاملا داغ سرو می نمایند. وقتی بجای گوشت با برنج پر شده و سرد مصرف گردد، yalantzi نامیده می گردد. این مورد برای ایام روزه داری پرهیز از خوردن گوشت مناسب است.

دونات (Λουκουμάδες)

هر زمان که از نانوایی بزرگی عبور کردید، می توانید بوی عطر این دونات یونانی شکلاتی رنگ را استشمام کنید، توپ های خمیری کوچک سرخ شده و کاملا آغشته به عسل و پودر دارچین. خبره ها آن ها را از ماهی تابه و داغ می خورند، پس بهتر است از جاهایی که در همان جا پخته می شوند، خرید کنید.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: همگردی
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 15739

به "در سفر به یونان، امتحان کردن طعم این خوراکی ها را از دست ندهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در سفر به یونان، امتحان کردن طعم این خوراکی ها را از دست ندهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید