قدیمی ترین سکونتگاه انسان در ایران کجاست؟

به گزارش بلاگ پو، شهرود امیرانتخابی، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان در اولین کارگاه آموزشی حفاظت از جنگل های هیرکانی در گیلان ضمن تاکید بر لزوم بهره گیری مناسب از ظرفیت بوجود آمده، شرح داد: جنگل های هیرکانی اولین اثر ثبت جهانی است که به استان گیلان مربوط می گردد و امیدواریم قدر این ثبت را بدانیم و بتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

قدیمی ترین سکونتگاه انسان در ایران کجاست؟

وی اضافه نمود: از 12 سایت جنگل های هیرکانی سه سایت آن در استان گیلان واقع شده است که می توان به سایت لیسار در تالش، سایت گشت رودخان در فومن وسایت سیاهرود در رودبار اشاره نمود.

امیرانتخابی ادامه داد: 19 درصد از کل مساحت ثبت شده یعنی تقریبا 58 هزار هکتار از جنگل های ثبت شده متعلق به استان گیلان است که به غیر از ویژگی هایی چون تنوع زیستی و گیاهی و خاص بودن بعضی گونه های نادر در جنگل های هیرکانی موجود در استان گیلان می توان به نکات دیگری هم اشاره نمود.

وی اضافه نمود: جنگل های هیرکانی که در استان گیلان قرار دارند خالی از سکنه هستند و قوانین سختگیرانه یونسکو برای خارج کردن اثر تقریبا از این منظر منتفی است.

این مقام مسئول تاکید نمود: اهمیت اقدامات بعد از ثبت جهانی کم اهمیت تر از ثبت این اثر نیست و از اولین اقدامات استان گیلان در محافظت از جنگل های هیرکانی می توان گفت تا به امروز 22 تابلو راهنمای دو زبانه فارسی و انگلیسی جهت معرفی در نقاط مختلف و در مسیرهای سه گانه سه سایت موجود در استان نصب شده است.

وی خاطر نشان کرد: مکانی بعنوان پایگاه دائمی در استان در نظر گرفته شده است و بعلاوه کارگروه تخصصی جهت حفاظت از این گنجینه گرانبها هم تشکیل شده است.

امیرانتخابی ضمن برشمردن برنامه های بیشتر برای این اثر طبیعی ملی گفت: برگزاری همایش های ملی و بین المللی، تبلیغات و چاپ بروشور برای شناساندن بهتر این اثر جهانی، فرهنگ سازی و تأکید بر حفاظت مردم محور در جنگل ها از جنگل ها از جمله برنامه های پیش بینی شده است.

وی گفت: با توجه به این که ماهیت صنعت توریستی در کشور ما فرهنگی و تاریخی است حفاظت از جنگل های هیرکانی می تواند سهم زیادی در معرفی حرفه ای و شایسته طبیعت فرهنگ و تمدن ایران زمین به زبان های مختلف در سطح بین المللی داشته باشد و این موضوع موجبات جذب توریست و رونق مالی برای استان و جوامع محلی نزدیک به سایت ها را داشته باشد.

ایسنا

abanhome.com: بازسازی ساختمان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: گردشبان
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 52666

به "قدیمی ترین سکونتگاه انسان در ایران کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین سکونتگاه انسان در ایران کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید