مرکزی سرزمین روستاهای کهن با منظره ها دیدنی، از آتشکوه تا سیاوشان

به گزارش بلاگ پو، با توسعه بیش از پیش شهرنشینی، روستاها امروز ازجمله میراث تاریخی و جاذبه های گردشگری طبیعی در هر منطقه به تعداد می فرایند که به واسطه حفظ ویژگی ها تاریخی و نوستالوژیک، جذابیت زیادی برای گردشگران و علاقمندان به سبک زندگی قدیمی و تاریخی دارند.

مرکزی سرزمین روستاهای کهن با منظره ها دیدنی، از آتشکوه تا سیاوشان

استان مرکزی از نظر وجود روستاهای تاریخی و کهن با آداب و رسوم منحصر به فرد و مجذوب نماینده، ظرفیت های بسیاری دارد و تقریباً تمام شهرستان های این استان از وجود روستاهای دارای جاذبه گردشگری برخوردار هستند. این جاذبه های گردشگری می تواند برای گردشگران نوروزی که چند روزی را از هیاهوی زندگی پرتلاطم شهری فاصله گرفته اند و می خواهند محیطی آرام و دلنشین را تجربه نمایند بسیار مفید و مجذوب نماینده باشد.

روستاهای دارای جاذبه گردشگری استان مرکزی، انواع مختلف و متنوعی از جاذبه های تاریخی، طبیعی و مذهبی را در خود جای داده اند و با توجه به اینکه تعدادی از این روستاها از وجود اقامت گاه های بوم گردی برخوردار هستند، زمینه آشنایی با فرهنگ، سنن و رسوم، سوغات و غذاها و بازدید از جاذبه های گردشگری این نقاط فراهم است.

روستای گوار اراک میزبان چشمه سارها

روستای گوار در 23 کیلومتری جنوب غربی شهر اراک در دهستان سده واقع شده است. بعد از شهر سنجان و روستاهای ضامنجان و عقیل آباد نوبت به روستای گوار می رسد که درقلب منطقه قره کهریز جای گرفته است.

این روستا از آب و هوای بسیار مطلوب برخوردار بوده و سرسبز و دارای باغات و طبیعت زیبایی می باشد که در ایام تعطیلات مردمان زیادی را به دامان طبیعت می کشاند. منطقه گردشگری خورزن و قشلاق با طبیعت بکر و دره ها و چشمه سارهای طبیعی در شمال این روستا از موقعیت بسیارمطلوبی برای گردشگری و تفریحات برخوردار است. وجود باغات، قنوات، چشمه سارها بعلاوه وجود بقعه مبارک امامزادگان قاسم و علی از نوادگان امام حسن (ع) هر ساله پذیرای زوار بسیاری می باشد.

روستای نظم آباد در ضلع جنوب شرقی شهر اراک هم با توجه به آنکه در دامنه کوه قرار گرفته و مشرف به تالاب میقان و دشت اراک است از طبیعت مطلوبی برخوردار است. این منطقه بر خلاف ظاهر خود دارای نشانه هایی از قدمت تاریخی بالایی است به گونه ای که آثاری همانند سنگ نگاره های باستانی تیمره خمین در این منطقه قابل مشاهده است.

روستای گوره زار خنداب با جشن انگور

روستای گوره زار در فاصله حدود 40 کیلومتری شمال غربی اراک و در شهرستان خنداب، گنجینه ای ارزشمند از ایران باستان را در خود جای داده است. جاده در دامنه کوه واقع شده و یک طرف آن روستای گوره زار و طرف دیگر قبرستان ارامنه به صورت حصار کشی شده بین باغ های روستا نمایان است.

قدمت مردمان مسلمان آنجا خیلی کم است زیرا در گذشته تمامی ساکنان آن ارمنی بوده اند. قبرستان ارامنه هنوز در روستای گوره زار دیده می گردد. سنگ های قدیمی روی قبرها و نوشته های مسیحی و علائم خاصی که روی برخی سنگ قبرها دیده می گردد بسیار دیدنی است.

از جمله افراد خاک شده در آن قبرستان تاریخی هفت برادران مربوط به عصر تاریخی واقع در خنداب هستند. مردم محلی درباره این قبرستان معتقدند که همراهان کیخسرو، گیوگودرز، گشتاسب در این محل دفن شده اند.

این روستا دارای باغات هلو، گلابی و انگور می باشد و هر ساله در نیمه دوم مرداد ماه در محل قبرستان هفت برادران جشن انگور برگزار می گردد.

روستای سیاوشان آشتیان یادگار اسطوره ایران زمین

در جهت جاده قم به آشتیان و در پنج کیلومتری جنوب این شهر، دهستان تاریخی سیاوشان واقع شده است. نام سیاوشان برگرفته از پهلوان اسطوره ای ایران زمین سیاوش است و قدمتی چندین هزار ساله دارد. این روستا یکی از 16 نقطه ایران بزرگ بوده که در آن برای سیاوش مراسم سوگواری برگزار می کردند.

سیاوشان از زمان های دور در جهت راه عتبات عالیات قرار داشته و یکی از جاده های پرتردد در ناحیه مرکزی به تعداد می آمده است. این راه از قم به خلجستان، آشتیان و سیاوشان امتداد داشته و از آنجا به همدان و سپس کرمانشاهان و عراق می رسید. این روستا دارای امامزاده بزرگ الشانی به نام فاطمه صغری (س) و بعلاوه پل تاریخی زیبایی به نام پل حاج محمد باقر، حمام قدیمی و حسینیه می باشد.

روستای راونج دلیجان گنجینه ای از جاذبه های طبیعی، تاریخی و مذهبی

روستای راونج از توابع بخش مرکزی شهرستان دلیجان، در 33 کیلومتری شهر دلیجان و 146 کیلومتری شهر اراک واقع شده است. روستای راونج دارای چهار چشمه به نام چشمه لیلی، چشمه سفید، چشمه ابیا و چشمه سردیان می باشد.

بعلاوه این روستا دارای چندین قنات هم می باشد. روستای راونج دارای طبیعت زیبا و چشم اندازی بکر و دارای باغات انگور، گردو و بادام است. از آثار تاریخی روستا می توان به قلعه شش برجی (مربوط به دوره قاجاریه) اشاره نمود و بعلاوه امامزاده سلیمان (ع) و امامزاده داوود (ع) از جاذبه های فرهنگی و مذهبی این روستا به تعداد می رود. صنایع دستی این منطقه قالی است.

روستای چمران ساوه یادآور دلاور دفاع مقدس

روستای یولاق از توابع بخش مرکزی شهرستان ساوه در فاصله 21 کیلومتری شمال غربی ساوه واقع شده است و منطقه ای کوهستانی و خوش آب و هوا است. روستای ییلاق (یولاق) دارای جاذبه های طبیعی منحصر به فردی است که محیطی بسیار زیبا و مناسب برای طبیعت گردی و کوهنوردی و گذراندن یک روز به یاد ماندنی می باشد. بعلاوه واحدهای پذیرایی متعددی در جهت این روستا مستقر هستند و محصولاتی چون انواع میوه، گردو و انار در آن فراوری می گردد.

روستای چمران هم از توابع بخش نوبران شهرستان ساوه است. دکتر مصطفی چمران یکی از چهره های شاخص انقلاب اسلامی در سال 1311 هجری شمسی در این روستا به دنیا آمد.

این روستا دارای طبیعت زیبا و بکر می باشد که آثار تاریخی ثبت شده ای چون تپه باستانی قیجه متعلق به هزاره پنج قبل از میلاد تا عصر مفرغ می باشد و بعلاوه آثار تاریخی چون آب انبار و قلعه کلبعلی خان خلج در این روستا واقع شده است.

روستای باغ شیخ هم از توابع بخش مرکزی شهرستان ساوه بوده و از منطقه های است که در حاشیه کویر واقع شده است. کوچه های این روستا بسیار باریک و با دیوارهای نسبتاً بلند است و در جهت یک خط شکسته امتداد دارند، پیچ در پیچ بودن کوچه ها از نظر زیست اقلیمی یک مزیت در منطقه ها گرم و خشک کویر محسوب می گردد و جلوه منحصر به فرد و خاصی به این روستا بخشیده است. این روستا دارای آثار تاریخی با ارزشی چون کاروانسرای عبدالغفار خان باغ شیخ، آب انبار باغ شیخ و تکیه باغ شیخ می باشد.

روستای نیشهر خمین محصور در میان کوه ها و درختان سربه فلک کشیده

روستای نیشهر از توابع دهستان رستاق بخش مرکزی شهرستان خمین در 15 کیلومتری شهر خمین و در کنار رودخانه نیشهر و در میان چند کوه واقع شده و به همین علت از آب و هوای مطبوع و طبیعتی سرشار از زیبایی و پوشش گیاهی چشم نوازی برخوردار است که باعث حضور میهمانان و گردشگران دوستدار طبیعت در این روستا شده است. روستاهای پشتکوه، گوشه محمد مالک اشتر نخعی، سکانه و باباقله با این روستا همجوار هستند.

از جمله عوامل مؤثر در مجذوب نمایندهیت روستای نیشهر برای گردشگران می توان به عبور جاده از میان ده و در امتداد رودخانه با درختانی بلند قامت اشاره نمود و نزدیکی و دسترسی آسان به شهر موقعیت این روستا را در بین روستاهای اطراف متمایز نموده است.

روستای آتشکوه محلات میزبان آتشکده ای تاریخی

روستای آتشکوه از توابع بخش مرکزی شهرستان محلات بوده و در 10 کیلومتری جاده نیمور به دلیجان واقع شده است. اطراف روستا، مزرعه های غلات فراوانی هست و دهکده ای کوچک و آرام با چند خانه قدیمی و ساکنانی ساده و مهربان در میان این مزارع قرار دارند.

این روستای زیبا دارای بنای تاریخی برجسته ای به نام آتشکده آتشکوه است که برای هر بیننده ای مجذوب نماینده و جالب می باشد. در ضلع غربی آتشکده هم درخت چنار بسیار بزرگی وجود دارد که در پای آن، برکه ای ساخته اند تا آب رودخانه کوچک این روستا را جمع کند. از ریشه این چنار کهن، تنه های قطوری بیرون آمده و جلوه خاصی به این منطقه بخشیده است.

روستای ورده زرندیه با چشمه علی آباد و کاروانسرای تاریخی

روستای ورده از توابع بخش مرکزی شهرستان زرندیه در 30 کیلومتری شهر مامونیه و 38 کیلومتری ساوه واقع شده است. این روستا دارای آب و هوای دل انگیز، طبیعت زیبا و محیط دلنشین، جاذبه های سیاحتی و تاریخی است. این روستا در 9 کیلومتری روستای اشموئیل نبی (ع) که مدفن این پیامبر بزرگوار است واقع شده است و در مجاورت روستاهای ده سید و نشوه می باشد.

وجود کاروانسرای تاریخی در این روستا در مجاورت چشمه پرآبی که به علی آباد معروفیت دارد و مجاورت با بقعه مقدس اشموئیل نبی (ع) این روستا را به یکی از جاذبه های تاریخی و طبیعی شهرستان زرندیه تبدیل نموده است.

روستای پاکل شازند، جایی برای تأمل در تاریخ

روستای پاکل با فاصله حدود 15 کیلومتر از شهر شازند، دارای جاذبه های منحصر به فردی است. این روستا دارای سه تپه تاریخی به نام های تپه استخر گبرها، تپه چغا گردنه وتپه چغا شش بید می باشد که به ثبت در لیست آثار ملی رسیده است.

این دهکده در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته و با کوه ها و قله های زیادی احاطه شده بنابراین دارای آب و هوای کوهستانی و سردسیر می باشد. زمستان دلربای شهرستان شازند و وجود این شهرستان در میان کوه های سربه فلک کشیده باعث شده در فصل سرد روستای پاکل و پیست اسکی آن به یکی از نقاط گردشگری استان مرکزی تبدیل گردد.

روستای عمارت یکی دیگر از روستاهای گردشگری شهرستان شازند است. این روستا در دهستان قره کهریز از بخش مرکزی شهرستان شازند واقع شده است و در فاصله 48 کیلومتری شهر اراک قرار گرفته است.‬ رشته کوه های عمارت و رازون در شمال و شرق آن قرار دارند. روستای عمارت دارای چندین چشمه است به طوری که در داخل مسجد، محوطه مسجد و منازل مسکونی، آب از زمین خارج می گردد. چشمه عمارت با نام تالاب عمارت یا سراب عمارت هم خوانده می گردد.

wonder-hanger.ir: واندر هنگر | مجله معرفی کالاها و خدمات و تولید داخلی

10az10.ir: مجله سرگرمی، مجله گردشگری، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

منبع: گردشبان
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 52319

به "مرکزی سرزمین روستاهای کهن با منظره ها دیدنی، از آتشکوه تا سیاوشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکزی سرزمین روستاهای کهن با منظره ها دیدنی، از آتشکوه تا سیاوشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید