راستا پیشرفت کشورها از بیوتکنولوژی می گذرد

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، دکتر مصطفی قانعی امروز در مراسم رونمایی از داروی درمان روماتوئید آرتریت گفت: رقابت در اقتصاد زیستی جهانی در دهه های گذشته تشدید شده است و کشورهای خارجی فناوری و مالکیت معنوی را از ایالات متحده به سرقت برده اند.

راستا پیشرفت کشورها از بیوتکنولوژی می گذرد

وی گفت: به عنوان نمونه دولت چین طی چند سال گذشته توانسته شکاف خودش را با آمریکا در حوزه بیوتکنولوژی کاهش دهد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه دولت آمریکا شرکت های چینی مرتبط با پروژه بانک ژن سین کیانگ را در فهرست سیاه قرار داده است گفت: مقامات نگرانند که آزمایش گسترده کروناویروس فرصتی را برای شرکت های مرتبط با دولت چین فراهم کند تا پایگاههای داده بزرگ دی ان ای را برای تحقیقات و بعلاوه نظارت مبتنی بر ژنتیک جمع آوری نمایند.

به گفته قانعی محققان معتقدند بیوتکنولوژی برای آمریکا امنیت ملی و قدرت رقابت مالی را به ارمغان آورده است و طبیعی است که مانع پیشرفت بیوتکنولوژی در کشورهای دیگر شوند.

وی اظهار داشت: 50 درصد پتنت های بیوتکنولوژی ثبت شده در جهان از سال 1999 تا سال 2013 متعلق به آمریکا است و این موضوع نشان می دهد که آمریکا می داند قدرت دقیقا در چه جایی واقع شده است.

جهت پیشرفت کشورها از بیوتکنولوژی می گذرد

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری توضیح داد: اما کشورهای جهان در سالهای اخیر دریافتند جهت پیشرفت از فناوری زیستی عبور می نماید و بیوتکنولوژی می تواند مالی پویا و ثروت را برایشان ایجاد کند.

وی با بیان اینکه چین بیش از 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه بیوتکنولوژی انجام داده است گفت: چین در دوره دوسالانه 2107 تا 2019 به مقدار 45 میلیارد دلار در شرکت های بیوتکنولوژی سرمایه گذاری خطرپذیر نموده است.

وی ادامه داد: بعلاوه در کشور آلمان از 2017 تا 2020، 33 میلیارد دلار روی فناوری زیستی سرمایه گذاری نموده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه طبیعی است ایالات متحده آمریکا نمی خواهد قدرت استراتژیک خودش را در حوزه بیولوژیک از دست بدهد گفت: البته که یک شرکت داروسازی سوئیسی تنها در سال 2018، 11 میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه هزینه نموده است.

نقش بیوتکنولوژی در امنیت غذایی

قانعی با اشاره به اهمیت امنیت غذایی در جهان گفت: اگر امروز بیوتکنولوژی به عنوان استراتژیک ترین مفهوم در میان فناوری ها شناخته می گردد به علت این است که امنیت قرن 21 در حوزه سلامت و غذایی با فناوری زیستی گره خورده است.

وی تاکید نمود: با افزایش سرانه مصرف گوشت، مصرف جهانی پروتئین هوایی از سال 1970 بیش از دو برابر شده که پیش بینی می گردد تا سال 2030، 60 درصد دیگر اضافه گردد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری اضافه نمود: این موضوع نشان می دهد حوزه امنیت غذایی یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است.

وی اظهار داشت: تحقیقات مختلفی نشان می دهد ورود فناوری زیستی به حوزه امنیت غذایی می تواند سرعت فراوری را بالا ببرد و ورود بخش خصوصی به امنیت غذایی می تواند کاملا سودده باشد.

قانعی با اشاره به حوزه های مختلف زیست فناوری و ماموریت های ستاد زیست گفت: زیست فناوری صنعتی، زیست فناوری کشاورزی، محیط زیست، تجهیزات و کیت، واکسن انسانی، خوراک و مکمل های دام، طیور و آبزیان، داروها و روش های درمانی زیستی، داروهای شیمیایی و مواد اولیه دارویی و واکسن های حیوانی از جمله فعالیت های ستاد زیست فناوری به شمار می رود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: در این ستاد موضوعات ترویج و آموزش، پژوهش، توسعه زیرساخت و توسعه فناوری در پیش گرفته شده تا بتوانیم از زیست فناوری در راستای رفاه عمومی و کسب ثروت گام برداریم.

حمایت های اجرا شده ستاد زیست فناوری در حوزه دارو

قانعی در ادامه با اشاره به حمایت های ستاد زیست فناوری گفت: تا به امروز 358 محصول به مقدار 231.7 میلیارد تومان (894.4 میلیون دلار) به وسیله ستاد توسعه زیست فناوری در حوزه دارو، مواد اولیه و ملزومات دارویی مورد حمایت قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: بعلاوه سه واکسن کرونا به مقدار 37 میلیارد تومان با پتانسیل ارزی 353.2 میلیون دلار از سوی ستاد توسعه زیست فناوری مورد حمایت قرار گرفته است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری بعلاوه به مقدار حمایت ها از فراوری واکسن های انسانی و مواد اولیه گفت: بعلاوه 11 محصول به ارزش 54.6 میلیارد تومان با پتانسیل ارزی 182.4 میلیون دلار مورد حمایت قرار گرفته است.

وی گفت: در حوزه دارو، مواد اولیه حد واسط شیمیایی و استانداردهای دارویی 90 محصول و 221 استاندارد به مقدار 53 میلیارد تومان از سوی ستاد زیست فناوری حمایت شده که پتانسیل ارزی این حمایت برابر با 244.6 میلیون دلار بوده است.

قانعی اضافه نمود: بعلاوه 33 دارو و فراورده های بیولوژیکی به مقدار 87.1 میلیارد تومان و پتانسیل ارزی 114.2 میلیون دلار به وسیله ستادمورد حمایت قرار گرفته است.

دستاوردهای زیست فناوری ایران

وی با اشاره به دستاوردهای زیست فناوری ایران به وسیله محققان کشور گفت: تا به امروز 1.4 میلیارد دلار به واسطه دستاوردهای زیستی محققان کشور صرفه جویی ارزی سالانه در قالب فراوری 26 داروی زیستی ایجاد شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری اظهار داشت: 9.5درصد عایدی شرکت های دانش بنیان از محل شرکت های فعال در حوزه زیست فناوری است.

وی ادامه داد: بیش از 60 درصد صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان به شرکت های فعال در حوزه زیست فناوری اختصاص دارد که این یکی از دستاوردهای حوزه زیستی به شمار می رود.

قانعی گفت: ایجاد 23 شتاب دهنده در حوزه مواد اولیه دارویی، داروهای بیولوژیک، فراوری واکسن انسانی و حیوانی، صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی، پروبیوتیک و تجهیزات پزشکی از دیگر دستاوردهای بیوتکنولوژیک کشور محسوب می گردد.

وی اضافه نمود: کسب رتبه نخست فراوری محصولات زیست فناوری و واکسن در غرب آسیا، حضور در میان 5 کشور فراوری نماینده محصولات زیست فناوری در آسیا، ایجاد مراکز نوآوری، کسب رتبه علمی دوازدهم در سطح جهان و اول در سطح منطقه از دستاوردهای محققان در حوزه زیستی به شمار می رود.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 57528

به "راستا پیشرفت کشورها از بیوتکنولوژی می گذرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راستا پیشرفت کشورها از بیوتکنولوژی می گذرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید