معامله بیلیون دلاری شرکت اکسپدیا

به گزارش بلاگ پو، در اوایل سال 2015 اقدام جدید شرکت اکسپدیا به خبر اول رسانه های خبری صنعت توریسم تبدیل شد. پس از چندین ماه آنالیز و مذاکره، اکسپدیا Orbitz را به قیمت 1.6 بیلیون دلار خریداری کرد. شرکت مسافرتی آنلاین اوربیتز به عنوان یکی از شرکت های پیشرو، از تکنولوژی های نوین و نوآوری ها استفاده می نماید تا برای مسافران قابلیت جستجو، برنامه ریزی سفر و رزرو آنلاین را در محصولات و سرویس های مسافرتی مانند بلیط هواپیما، هتل، اجاره خودرو و پکیج های مسافرتی فراهم کند. این برند شامل سایت های قوی دیگری مانند ebookers، CheapTickets، HotelClub و … است. اوربیتز از سپتامبر 2014 در کوشش بود تا خودش را بفروشد و به این منظور با 15 شرکت قوی خارجی، صنعتی، اقتصادی و … مذاکره کرد و در این باره از تامین سرمایه کاتالیست پارتنرز یاری گرفت. در ژانویه سال جاری این شرکت از 11 اسپانسر اقتصادی پیشنهاد جذب گرفت؛ این مذاکرات و آنالیز پیشنهادات ادامه داشت تا اکسپدیا پیشنهاد خرید را بیان کرد.

معامله بیلیون دلاری شرکت اکسپدیا

طبق اطلاعات منتشر شده براساس قرارداد منعقد شده و توافق های صورت گرفته مجمع مدیران شرکت ها، اکسپدیا برای هر سهم اوربیتز نقداً 12 دلار پرداخت خواهد نمود؛ این در حالی است که پیشنهاد اولیه اکسپدیا 10.5 دلار به ازای هر سهم بوده است. معامله بین اکسپدیا و اوربیتز شامل برندهای تحت پوشش اوربیتز نیز می شود.

مدیرعامل اکسپدیا در مورد این معامله، برندهای قوی و تیم چشمگیر را عامل توجه آن ها به اوربیتز می داند و از نظر ایشان با این اتفاق، می توانند تجربه عالی را به جامعه گسترده تری از مسافران در سراسر دنیا ارایه نمایند. برندهای B2B، شبکه پارتنرها و خدمات اوربیتز برای بیزینس ها از پتانسیل های دیگر این مجموعه است.

قرارداد اوربیتز فقط یک ماه بعد از آن بود که اکسپدیا سایت Travelocity را به ارزش 280 میلیون دلار خریداری کرد. علاوه بر این، اکسپدیا در سال گذشته هلدینگ استرالیایی Wotif را به ارزش 612 میلیون دلار خریداری نموده بود. با وجود این معاملات، بعضی از صاحبنظران بر این باورند که اکسپدیا در حال حاضر بزرگترین بازی نماینده در فضای رزرو آنلاین دنیا است.

گروه شرکت های PriceLine به عنوان رقیب اصلی، درباره استراتژی های خرید اکسپدیا ذکر می نماید که این نوع فعالیت ها تکرارهای دوباره و سه باره روی همان بیزینس است.

پرایس لاین اما رویکرد متفاوتی دارند و و تمرکز آن ها بر روی برندهای ممتاز و اقداماتی است که بتواند به گروه کلی آن ها نفع برساند. این گروه در سال گذشته سایت OpenTable را نقداً به ارزش 2.6 بیلیون دلار خریداری کرد. این سایت در زمینه رزرو آنلاین رستوران ها فعال است.

در ادامه به معرفی موتورجستجوی دنیای، اکسپدیا برمی گردیم و سپس به میزان فروش در 5 سال گذشته، میزان درآمد خالص، درآمد به تفکیک مدل های کسب و کار و … نگاهی دقیقتر می اندازیم.

حضور دنیای اکسپدیا به توضیح ذیل منتشر شده است:

دارای بیش از 150 دفتر کار در بیش از 70 کشور

دارای 140 سایت سازگار با موبایل در 70 کشور و به 35 زبان

47% درآمد آنلاین در صنعت گردشگری

دارای بیش از 18000 کارمند در بیش از 30 کشور

فراهم نماینده بیش از 435000 محل اقامت با قابلیت رزرو، 400 ایرلاین و هزاران شرکت اجاره خودرو و کشتی

اکسپدیا دستاوردها و پیروزیت های مذکور را با مجموعه برندهای قوی بدست آورده است.

فعالیت این برندها عبارت است از:

Expedia.com: آژانس مسافرتی با خدمات کامل و دارای دفتر کار در 31 کشور

Hotels.com: سرویس رزرو فقط هتل با بیش از 85 دفتر کار در سراسر دنیا

Hotwire.com: ارایه نماینده تخفیفهای مسافرتی با دفاتر کار در 12 کشور

Expedia Affiliate Network: برای برندهای فعال مسافرتی و غیرمسافرتی در زمینه سفر فعالیت می نماید.

Classic Vacations: در ارایه خدمات سفرهای لاکچری متمرکز است.

Expedia Local Expert: خدمات راستاهای مسافرتی (تور، رویداد و …) و افرادی که به مسافران یاری می نمایند را فراهم می نماید

Expedia CrusieShipCenters: دارای نمایندگان خانگی در امریکا و کانادا

Egencia: پنجمین شرکت بزرگ دنیا در زمینه مدیریت سفر

eLong: دومین شرکت بزرگ چین در زمینه خدمات مسافرتی آنلاین

Venere.com: متخصص در رزرو هتل آنلاین در اروپا

Trivago GmbH: شرکت آلمانی پیشرو در جستجوی هتل

طبق گزارشات رسمی سالانه، درآمد اکسپدیا به تفکیک بیزینس مدل به توضیح ذیل بوده است:

روش اول:

در مدل مستقیم (Merchant) اکسپدیا رزرو اتاق های هتل،صندلی های هواپیما، اجاره خودرو و خدمات راستاها را از فراهم نمایندگان مسافرتی میسر می نماید. عمده درآمد این روش از رزرو هتل ها می باشد؛ در این روش اکسپدیا مستقیماً پرداخت های اقتصادی را دریافت می نماید. در زمان رزرو، به صورت نقدی از مسافر دریافت می نماید و معمولاً چند هفته بعد به فراهم نمایندگان ایرلاین پرداخت می نماید. در صنعت هتل، معمولاً بعد از استفاده مسافر پرداخت به آن ها انجام می شود.

رشدی که در سال 2013 نسبت به سال قبل از آن رخ داد به دلیل افزایش شب های اقامت در هتل ها بوده است.

روش دوم:

در مدل آژانسی، اکسپدیا در تراکنش نقش یک نماینده را ایفا می نماید و رزروهای صورت گرفته توسط مسافر را به فراهم نماینده مسافرتی ارسال می نماید و خودش کمیسیون یا پرداختی از فراهم نماینده مسافرتی و/ یا مسافر دریافت می نماید. برای نمونه، برای تراکنش های ایرلاین، هتل و خودرو، اکسپدیا از پارتنرهای سیستم توزیع دنیای دریافتی دارد که رزروها به وسیله سیستم های کامپیوتری آن ها انجام می شود.

33% رشدی که در سال 2013 نسبت به سال قبل از آن رخ داد به دلیل بیزینس سفرهای شرکتی بوده است.

روش سوم:

در مدل تبلیغات، اکسپدیا به تبلیغات نمایندگان مسافرتی و غیرمسافرتی دسترسی به منبع ترافیک و تراکنش ها را به وسیله کانال های مختلف و آفرهای تبلیغاتی متنوع روی سایت Trivago و سایت های دیگر فراهم می نماید.

افزایش 144% این روش در سال 2013 به طور عمده به درآمد فراوری شده توسط Trivago برمی شود.

درآمد سالانه اکسپدیا

اکسپدیا سال 2014 برابر با 5.7 بیلیون دلار امریکا درآمد داشته است که نسبت به سال قبل 900 میلیون دلار رشد داشته است.

این موتور جستجوی مسافرتی در سال 2014 برابر با 472 میلیون دلار هزینه تحقیق و توسعه نموده است که 52 میلیون دلار بیشتر از رقم سال قبل از آن بوده است. طبق آمار مذکور هزینه تحقیق و توسعه اکسپدیا در سال قبل 74 میلیون دلار بیش از درآمد خالص آن بوده است.

این شرکت در سال 1996 به عنوان یک واحد کوچک در شرکت مایکروسافت آغاز به کار کرد و با استراتژی های قوی و حرکت در راستا درست امروز در بازار بین المللی صندلی ثابتی را از آن خود نموده است. از این رو آنالیز سرمایه گذاری ها و فعالیت های این برند پیروز دنیای در توسعه بازارها در ایران یاری نماینده است. می توان گفت از میان شرکت های بزرگ ایرانی که در بیزینس آنلاین فعال هستند، شرکتی که با آگاهی بیشتر از اهمیت R&D، هزینه های لازم را اختصاص دهد می تواند امیدوار باشد که به اکسپدیای ایران تبدیل شود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 19330

به "معامله بیلیون دلاری شرکت اکسپدیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معامله بیلیون دلاری شرکت اکسپدیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید