معبد تیرتا امپول؛معبدی باستانی در قلب اندونزی، تصاویر

به گزارش بلاگ پو، این مجتمع که از طبیعتی دل انگیز، از چشم اندازهایی رویایی که چون نگین انگشتری آن را احاطه نموده اند، تشکیل شده است، نه تنها ارزش و غنای تاریخی و فرهنگی بسیار بالایی دارد، بلکه یکی از برجسته ترین معابد و محبوب ترین اماکن مذهبی کشور اندونزی نیز بشمار می رود.

معبد تیرتا امپول؛معبدی باستانی در قلب اندونزی، تصاویر

از این رو، بسیاری از پیروان آئین هندو و گردشگرانی که به خواص درمانی چشمه های آب مقدس تیرتا که به اعتقاد بسیاری از هندوهای اقتصادی، توسط خود ایندرا، خدای آب و جنگ هندوها آفریده شده است- واقف اند، با خرید بلیط هواپیما بالی به این کشور پرجاذبه سفر می نمایند تا با انجام تشریفاتی مذهبی و آرمیدن در آب های مقدس و شفابخش تیرتا، بیماری های جسمی خود را درمان نمایند و روح خود را جلا و پالایش دهند.

چرا بازدید از معبد تیرتا امپول پیشنهاد می شود؟

از اماکن تاریخی هزار ساله بالی و جزء میراث ارزشمند فرهنگی اندونزی بشمار می رود.

در دل طبیعتی بسیاز زیبا و تماشایی و در مکانی خوش آب و هوا واقع شده است.

افسانه ها و روایات تاریخی بسیار جذابی از این مکان در کتب مختلف روایت شده است.

از بخش های متفاوت و زیبایی که هرکدام جاذبه هایی دیدنی محسوب می شوند، تشکیل شده است.

فضای دل انگیز و سراسر آرامش آن برای ثبت تصاویری اینستاگرامی بسیار مناسب است.

تاریخچه معبد تیرتا امپول

بنا بر کتب خطی، بنای معبد تیرتا امپول در سال 960 میلادی و به دستور چاندرابهایا سینگها، پادشاه یکی از کهن ترین امپراتوری بالی احداث گشت. اما این مکان پس از احداث چندان برای پاشاهان دودمان وارمادوا جذاب نبود و تا سال 1954 پیش از آنکه مورد توجه رئیس جمهور وقت اندونزی قرار بگیرد- به حال خود رها شده بود.

سوئکارنو، رئیس جمهور اندونزی که به این مکان عشق می ورزید، در سال 1954 دستور داد تا کاخ ریاست جمهوری او را در بخش غربی معبد تیرتا امپول احداث نمایند تا به اقامتگاه او در زمانی که به بالی سفر می نماید، مبدل شود. این کار او نه تنها موجب شهرت معبد تیرتا امپول گشت، بلکه روستای زیبا و سرسبز مانوکایا را نیز زیر ذره بین صنعت گردشگری قرار داد.

وجه تسمیه تیرتا امپول

پیش تر نیز گفته شد که تیرتا امپول (Tirta Empul) در زبان مردم اندونزی به معنای چشمه آب مقدس تیرتا است و به منبع آبی دلالت دارد که در بخش تحتانی معبد تیرتا می جوشد و به اعتقاد بسیاری از هندوها، خاصیت درمانی برای رهایی از آلام جسمی و روحی دارد. لازم به ذکر است که این چشمه در جهت خود بعضی از آبگیرها، حوضچه های ماهی و استخرهای مقدسی را که در بخش بیرونی معبد قرار دارند و به شط توکاد پاکریسان می ریزند، تغذیه می نماید.

تجربه بازدید از معبد تیرتا امپول

معبد کنونی تیرتا امپول مانند بیشتر معابد بالی، از سه بخش اصلی و مجزا تشکیل شده است: حیاط پیشین، حیاط میانی (مادیا ماندالا) و حیاط درونی (جروآن). در هنگام بازدید از این مکان نخست وارد باغی سرسبز و خرم با گذرگاه هایی مزین به گیاهان گرجهتی و تندیس هایی خوش نقش و نگار خواهید شد. پس از اندکی پیاده روی و لذت بردن از فضای آرامش بخش باغ، به درب ورودی معبد (کاندی بنتار) خواهید رسید.

در پس درب ورودی معبد، حیاط وسیعی قرار گرفته است که با دیوارهایی سنگی محصور شده و شما را به سمت استخر استحمام، جایی که در بخش غربی کاخ دیدار وانتیلان قرار گرفته، راهنمایی می نماید. پس از ورود به حیاط مرکزی معبد تیرتا امپول (مادیا ماندالا)، برای انجام تشریفات مذهبی و نیایش ابتدا به سمت معبدی محراب مانند روانه خواهید شد و سپس به درون حمام مستطیل شکلی خواهید رفت که توسط 30 پیکره سنگی احاطه شده است.

لازم به ذکر است که پیکره های سنگی این استخر به شکلی استادانه طراحی شده اند و آبی زلال و کریستالی را به درون حوض می ریزند. شما در این استخر مقدس با دستانی فشرده بر یکدیگر، در مقابل اولین پیکره سنگی سر تعظیم فرود خواهید آورد و این عمل را تا پیکره یازدهم ادامه خواهید داد. (آبی که از دو پیکره آخر می جهد، برای تطهیر در مراسم تدفین و تشییع جنازه اختصاص دارد) پس از اجرای مراسم مذهبی، به حیاط درونی (جروآن) که آخرین بخش معبد تیرتا امپول محسوب می شود و درست در پشت استخر مقدس قرار گرفته، خواهید رفت و در فضای آرامش بخش و دل انگیز آن به استراحت خواهید پرداخت.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از معبد تیرتا امپول چقدر است؟

لازم به ذکر است که بازدید از معبد تیرتا امپول رایگان نیست و برای گشت و گذار در فضای بسیار زیبا و دل انگیز آن باید مبلغ اندکی را به عنوان ورودیه بپردازید. اما زمان پیشنهادی بازدید از این مکان به شما بستگی دارد، اگر محدودیت زمانی دارید، در مدت 30 دقیقه نیز می توانید آئین مذهبی این مکان را بجا آورید و از بخش های مختلف آن بازدید کنید.

فصل مناسب برای بازدید از معبد تیرتا امپول چه زمانی است؟

به اعتقاد بسیاری بازدید از این مکان در هنگام عصر -خصوصا زمانی که ماه کامل است- بسیار رمانتیک و خاطره انگیز خواهد بود. اما اگر از ازدحام و شلوغی بیزارید، بهتر است در ساعت 8 صبح برای بازدید از معبد تیرتا امپول راهی روستای مانوکایا شوید.

چگونه به معبد تیرتا امپول برویم؟

معبد تیرتا امپول در روستای مانوکایا و در نزدیکی روستای تامپاک سیرینگ قرار گرفته است و به وسیله وسایل حمل و نقل عمومی در تامپاک سیرینگ قابل دسترسی است.

در نزدیکی معبد تیرتا امپول از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

معبد پیورا پراجاپاتی بانجار آدات باسانگامبو: 700 متر

معبد پیورا پگولینگان: 1 کیلومتر

معبد پیورا پونکاک تگاه تنگاه: 1.4 کیلومتر

معبد سانگاه کاویتان پانده کاماسان: 3.9 کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی معبد تیرتا امپول برای اقامت وجود دارد؟

هتل جانگل جوگلو: 1.6 کیلومتر

هتل وایان دارسانا: 1.7 کیلومتر

هتل گرومبونگان ریتریت: 2.4 کیلومتر

هتل پاندوک یانا ویلا: 2.4 کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به معبد تیرتا امپول هستند؟

رستوران آر ام سالرو باگیندو: 170 متر

رستوران وارونگ گولا بالی: 170 متر

رستوران روماه ماکان سدرهانا: 250 متر

رستوران وارونگ بو سوآرتینی راهایو: 350 متر

رستوران لسهان سانتای: 350 متر

namasho.com

نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.
منبع: گردشبان
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 32357

به "معبد تیرتا امپول؛معبدی باستانی در قلب اندونزی، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معبد تیرتا امپول؛معبدی باستانی در قلب اندونزی، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید