معرفی کیسه کشیش و خواص درمانی آن

به گزارش بلاگ پو، در اغلب نواحی معتدله کشورها و در ایران بیشتر در اراضی زراعتی و اراضی آیش (زمین هایی که یکسال کشت شده و یک یا دو سال کشت نمی شوند) انتشار دارد. ضمناً در سراسر ایران به جز منطقه ها کویری در تمام منطقه ها دیگر به

معرفی کیسه کشیش و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Capsella Bursa-pastoris (L.) Medic.، نام فرانسه Capselle و نام انگلیسی آن Shepherds-purse می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، کیسه کشیش، کیس الراعی و تلاسپی نامیده شده است.

تیره گیاه:

شب بو Cruciferae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و معمولاً دو ساله با ساقه ای به ارتفاع حدود 30 سانتی متر گاهی موارد بیشتر، برگ های آن کوچک و پهن که از ناحیه یقه گیاه (پای ساقه) به شکل گروهی و دمبرگردار خارج می شوند و برگ های ساقه ای بدون دمبرگ هستند. گل های آن مجتمع به صورت خوشه، کوچک و سفید رنگ و میوه اش به شکل کیسه کوچکی است که پس از رسیدن شکاف برمی دارد و به همین دلیل آن را کیسه کشیش می نامند. کیسه کشیش محتوی تعداد زیادی بذر مستطیلی شکل، پهن و به رنگ قهوه ای متمایل به قرمز یا نارنجی می باشد.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نواحی معتدله کشورها و در ایران بیشتر در اراضی زراعتی و اراضی آیش (زمین هایی که یکسال کشت شده و یک یا دو سال کشت نمی شوند) انتشار دارد. ضمناً در سراسر ایران به جز منطقه ها کویری در تمام منطقه ها دیگر به صورت پراکنده یافت می گردد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در گیاه: تانن، اسید بورساسیک، یک ماده رنگی، کولین، استیل کولین، تیرامین و غیره در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

تمام قسمت های گیاه

نحوه مصرف:

معمولاً به صورت دم نموده یا جوشانده استفاده می نمایند و در طب سنتی برای درمان بیماری ها نحوه و اندازه مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می کند. ضمناً از سرشاخه های تازه گیاه هم شیره ای به روش های گوناگون به دست می آورند که در طب سنتی کاربرد دارد.

خواص درمانی:

رفع نماینده اخلاط خونی و بندآورنده خونروی های رحمی (خونروی در فواصل قاعدگی)، متلاشی نماینده سنگ و شن های کلیه و منقبض نماینده عروق، منعقد نماینده خون و تنظیم نماینده عادت ماهیانه، ضد عفونی نماینده دستگاه ادراری و رفع نماینده خون در ادرار می باشد. ضمناً برای ناراحتی های عصبی، اسهال خونی، مسائل کلیوی، زکام مثانه و مجاری ادراری، استفراغ های خونی، بواسیر، خونروی های داخلی، قاعدگی دردناک، احتلام شبانه، گلودرد چرکی، نزله، برونشیت و صرع هم مفید است. در سنین بلوغ و شروع زمان یائسگی که غالباً خونروی هایی در فواصل قاعدگی پیش می آید مصرف فرآورده های کیسه کشیش اثر مفید ظاهر می کند. در استعمال خارجی شیره گیاه التیام بخش زخم ها می باشد.

تذکر:

زیاده روی در مصرف کیسه کشیش برای مبتلایان به فشار خون و بیماران مبتلا به گلودرد و تیروئید مضر است و برای خانم های باردار و مادران شیرده هم ممنوع می باشد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: راسخون
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 56053

به "معرفی کیسه کشیش و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کیسه کشیش و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید