مهارت مدیریت استرس

به گزارش بلاگ پو، لیلا شهبازی، روانشناس و مربی مهارتهای زندگی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران از سمنان به بیان نکاتی در مورد مهارت مدیریت استرس پرداخت.

مهارت مدیریت استرس

به گزارش خبرنگار خبرنگاران از سمنان، لیلا شهبازی، روانشناس و مربی مهارتهای زندگی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران از سمنان به بیان نکاتی در مورد مهارت مدیریت استرس پرداخت:

با آموختن مهارت مدیریت استرس، افراد می توانند هیجان های منفی ومثبت خود ودیگران را شناسایی نمایند و واکنشی نشان دهند که این عوامل مسئله ای برایشان ایجاد نکند.

همانطور که میدانید وقتی استرس کم باشد، هورمون کورتیزول و آدرنالین کمتری در خون ریخته می گردد و فرد علاوه بر اینکه آرامش بهتری دارد، از سیستم ایمنی بیشتری هم بهرمند خواهد شد و بدن در سطح مطلوب تری عمل خواهد نمود.

به طور کلی استرس سه حالت دارد:

یا به اسم محرکه، یا تاکید به فرد و یا تاکید به فرد و محیط دارد بنابراین با یک عامل محیطی (بیرونی) وعامل درونی و یا تلفیقی از هر دو روبرو هستیم.

عوامل بیرونی و استرس زا مانند از دست دادن شغل، فوت، طلاق،حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله .و... مسائل اقتصادی ،نور،صدا و ... است . عوامل درونی؛ اختلال در سیستم هورمونی، عوامل روانشناختی مانند نداشتن اعتماد به نفس و عزت نفس، ترس، کمال گرایی، خود انتقادی و .. می باشد و عوامل درونی و بیرونی ترکیبی از این دو عامل است که در فرد باعت ایجاد استرس فراوان می گردد.

در مرحله اول می بایست دلیل استرس را در فرد شناسایی کرد که اشتباها استرس با اضطرب اشتباه گرفته نگردد. گاهی اوقات افراد دچار اضطراب هستند و فکر می نمایند که استرس دارند که بین این دو موضوع باید تفاوت قائل شد.

به طور کلی استرس، شرایط یا احساسی می باشد که در آن فرد از لحاظ ادراکی بر این باور است که مجموع خواسته ها و انتظاراتی که از او وجود دارد، فراتر از منابع، امکانات و توانمندی های در اختیار اوست.

بنابرین در گام اول اگر بخواهیم فشار استرس را در خودمان کاهش بدهیم باید منابع درونی خود را تقویت کنیم. هر چه منابع ما بزرگ تر و گسترده تر وتوانمندیهای ما بالاتر برود، استرس ما کمتر می گردد. (عواملی مانند اعتماد به نفس، توسعه روابط اجتماعی و بین فردی، آمورش مهارت های لازم و....)

یکی دیگر از عوامل کاهش استرس، همدلی و تبادل نظر با فردی می باشد که بتواند به ما یاری کند .فردی که نه شما رو قضاوت کند و نه نصیحت! بلکه با حوصله وتوجه شنوده خوبی باشد و شما رو درک کند.

عامل دیگر برای کاهش استرس، خلوت کردن با خود است. گاهی اوقات با نشستن در سکوت و انجام دم و بازدم یا مدیتیشن میتوانیم خودمان را آرام کنیم. معمولا آدمهایی که مدیتیشن را انجام می دهند، ازظرفیت بالای روانی خوبی برخوردار هستند و به خوبی از عهده موقعیت های سختی که استرس را به همراه دارد بر خواهند آمد.

مرحله دوم، حل مسئله است که با تقسیم کردن به بخش های کوچک یک موضوع می توان از ابهت و ترس انجام کار کم کرد و حل بخش های کوچک ضمن اینکه انگیزه بیشتری برای حل مسائل بعدی را فراهم می نماید، از استرس شما هم می کاهد.

مرحله سوم، درک لحظه است که به واسطه تمرکز داشتن بر روی موضوع و موقعیت حال و دوری از غرق شدن در زمان گذشته و سرزنش خود و نگرانی زمان آینده ، میتواند باعث کاهش استرس گردد.

در خاتمه بخش اول این یادداشت، توصیه بنده به اسم روانشناس این است که در لحظه و زمان حال زندگی کنید و از گذشته فقط برای توانمندی بیشنر تجربه کسب کنید و به دور از استرس و نگرانی برنامه ریزی مناسب برای آینده داشته باشید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 50791

به "مهارت مدیریت استرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهارت مدیریت استرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید