مهمترین شانسهای نوبل پزشکی، فیزیک و شیمی، کرونا جایی در نوبل ندارد

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران به نقل از ای اف پی، در حالی که دنیا با بدترین همه گیری قرن دست و پنجه نرم می نماید، قرار است امروز جایزه نوبل پزشکی 2020 به برنده یا برندگان آن اعطا گردد.

مهمترین شانسهای نوبل پزشکی، فیزیک و شیمی، کرونا جایی در نوبل ندارد

طبق برنامه ریزی های سازمان برگزار کننده مراسم نوبل، ساعت 9:30 دقیقه امروز به وقت گرینویچ برنده نوبل پزشکی اعلام می گردد. فردا و پس فردا نیز در همین ساعت به ترتیب برندگان جوایز نوبل فیزیک و شیمی اعلام خواهند شد.

این درحالی است که طی امسال شیوع ویروس کرونا توجه همه را به تحقیق در این زمینه جلب نموده است. لارس هیکندستن رئیس بنیاد نوبل در این باره می گوید: پاندمیک یک بحران عظیم برای بشریت است اما اهمیت علم را نشان می دهد.

البته در امسال میلادی پیش بینی نمی گردد هیچ جایزه ای با ویروس کرونا ارتباط داشته باشد زیرا تأیید تحقیقاتی که برنده جایزه نوبل می شوند، سال ها طول می کشد.

ارلینگ نوربی دبیر دائمی سابق آموزشگاه سلطنتی علوم سوئد در این باره می گوید: کمیته اهداکننده جوایز به هیچ وجه تحت تأثیر آنچه در دنیا اتفاق می افتد قرار نگرفته است. مدت زمانی طول می کشد تا جایزه تأیید گردد، به نظر من حداقل 10 سال طول می کشد تا تأثیر یک اکتشاف تعیین گردد.

کاشف سلول های تی و قیچی ژنتیکی از شانس های نوبل 2020

درهمین راستا رادیو عمومی SR سوئد و Dagens Nyheter عظیمترین روزنامه این کشور معتقدند ژاک میلر محقق فرانسوی الاصل ساکن استرالیا و مکس کوپر آمریکایی برای کشف سلول های تی و بی در دهه 1960 میلادی از برندگان احتمالی نوبل پزشکی 2020 هستند. این اکتشافات به دستاوردهای مهمی در حوزه تحقیقات درباره سرطان و ویروس منجر شد. آنها سال گذشته برنده جایزه لسکر (Lasker)در آمریکا شده اند.

یکی دیگر از محققانی که احتمال برنده شدن او در حوزه پزشکی وجود دارد، هدی زغبی متخصص ژنتیک لبنانی الاصلی ساکن آمریکا است. او جهش ژنتیکی را کشف کرد که به اختلال مغزی سندروم رت (Rett) منجر می گردد.

همچنین روزنامه Dagens Nyheter در گزارشی به ماری کلر کینگ محقق آمریکایی اشاره می نماید که ژن BRCA1 را شناسایی کرد. این ژن به یکی از انواع موروثی سرطان سینه منجر می گردد. علاوه بر آن به این نشریه به رالف بارتنشلاگر آلمان و چارلز رایس و مایکل صوفیا آمریکایی برای تحقیق درباره درمان هپاتیت سی به عنوان برندگان احتمالی نوبل پزشکی اشاره می نماید. این سه تن در سال 2016 میلادی برنده جایزه لسکر شدند.

البته به امانوئل شارپنتیر فرانسوی و جنیفر دودنا آمریکایی برای ابداع روش CRISPR-Cas9 DNA به عنوان دیگر گزینه های احتمالی دریافت جایزه نوبل اشاره شده است. این روش در حقیقت یک نوع قیچی ژنتیکی است که برای بریدن ژن جهش یافته در نطفه انسانی و جایگزین کردن آن با ژن سالم به کارمی رود.

از سوی دیگر فنگ ژانگ محقق چینی آمریکایی نیز ادعا می نماید این روش را کشف نموده و یکی از گزینه های احتمالی دریافت نوبل پزشکی و شیمی در امسال به حساب می آید.

بعضی دیگر از محققان مارک فلدمن ایمونولوژیست استرالیایی و راویندار ماینی محقق هندی الاصل ساکن انگلیس را برای تحقیق درباره روماتوئید آرتروز و دنیس سالمون (آنکولوژیست آمریکایی) برای تحقیق درباره سرطان سینه و داروی هرسپتین (Herceptin) از برندگان احتمالی نوبل می دانند.

گزینه احتمالی نوبل فیزیک؛ تحقیقات درباره درهم تنیدگی کوانتومی

طبق گزارش Dagens Nyheter شپ دولمن فیزیک اخترشناس آمریکایی و هینو فالک آلمانی برای تحقیقاتی که به ثبت نخستین عکس مستقیم از سیاهچاله در 2019 میلادی شد، از گزینه های احتمالی دریافت جایزه نوبل فیزیک هستند.

رادیو SR سوئد معتقد است پیتر شور ریاضیدان آمریکایی که جهت را برای تحقیقاًت درباره رایانه های کوانتومی امروزی فراهم کرد یا آلن اسپکت فرانسوی برای تحقیق درباره درهم تنیدگی کوانتومی نیز از برندگان احتمالی نوبل فیزیک هستند.

شانس نوبل شیمی

این رسانه معتقد است کریستوفر موری برای تحقیقاتش روی نانوکریستال های نیمه رسانا یا لروی هوی پیشتاز توالی ژنتیکی شانس دریافت جایزه نوبل شیمی در 2020 را دارند.

اما Dagens Nyheter معتقد است هری گری، ریچارد هولم و استفان لیپارد برای تحقیق در حوزه شیمی زیست آلی شانس دریافت این جایزه را دارند.

wonder-hanger.ir: واندر هنگر | مجله معرفی کالاها و خدمات و تولید داخلی

10az10.ir: مجله سرگرمی، مجله گردشگری، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 34942

به "مهمترین شانسهای نوبل پزشکی، فیزیک و شیمی، کرونا جایی در نوبل ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین شانسهای نوبل پزشکی، فیزیک و شیمی، کرونا جایی در نوبل ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید