نقش پررنگ اینترنت در خواب آلودگی روزانه

به گزارش بلاگ پو، اینترنت را می توان معجزه ای بی بدیل در دنیای علم و فناوری دانست که توانسته پیشرفت های شگرفی را برای انسان به ارمغان آورد، اما به مانند هر پدیده دیگری، استفاده نادرست از اینترنت نیز می تواند تبعات نامطلوبی به همراه داشته باشد.

نقش پررنگ اینترنت در خواب آلودگی روزانه

با وبسایت سازمان نظام مهندسی همراه باشید.

به گزارش، در دنیا امروزی، اینترنت توانسته است اثرات گسترده ای در جنبه های مختلـف زنـدگی انسان ها بگذارد. اینترنت وسیله ای است که بیشتر افـراد از آن برای فعالیت های خـود در کسـب دانـش، آمـوزش، کسب وکار و سرگرمی استفاده می نمایند. طبق آمار، بـالای 70 درصد نوجوانان و جوانان از اینترنت، شامل شبکه های اجتماعی و ارتباطی، سایت ها و نرم افزار های آنلاین اسـتفاده می نمایند و در کل، میزان استفاده این گروه سنی از اینترنت بیشتر از بزرگسالان است.

همچنین اطلاعات آماری نشان از آن دارند که حدود نصف کاربران اینترنت دنیا در مناطق آسیایی زندگی می نمایند و در بـین کشـور های خاورمیانـه نیـز کاربران اینترنت در ایران به طور چشمگیری بیشتر از سایر کشور ها هستند.

آن گونه که متخصصان امر می گویند، از سال 2000 تـا 2016 تعـداد کاربران اینترنت در ایران از 4 درصـد بـه 68 درصـد افزایش یافته است. اما این افزایش، با تبعاتی نیز همراه بوده است. طبق تحقیقات صورت گرفته، استفاده بی رویه از اینترنـت باعث ایجاد افسردگی، اضطراب، تنهایی، بیش فعـالی و همچنین اتخاذ تصمیمات هیجـانی می گردد. مطالعات نشان می دهند استفاده آسیب زا و اعتیـادآور از اینترنت با مسائل روانی- اجتماعی، افـت تحصـیلی، کاهش عملکرد شغلی، کاهش اعتمادبه نفس، کـاهش رابطه والدین و فرزندان و کمبود خواب در بین دانشجویان همراه است. به همین دلیل بایستی ضمن انجام پژوهش های داخلی دقیق در این رابطه، به ایجاد راه چاره هایی برای کنترل مسائل موجود پرداخت.

در این راستا، پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به انجام پژوهشی پرداخته اند که در آن به ارتباط استفاده آسیب زا از اینترنت با خواب آلودگی روزانه دانشجویان پرداخته شده است.

این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 280 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اجرا شده است و این افراد، با استفاده از پرسشنامه های استفاده آسیب زا از اینترنت، مورد مصاحبه قرار گرفته اند.

نتایج این تحقیق نشان می دهند که خواب آلودگی روزانه ارتباط شدیدی با استفاده از اینترنت دارد و دانشجویان باید تحت آموزش ها و آگاهی لازم در خصوص استفاده مفید از اینترنت قرار گیرند.

مالک اباذری، محقق گروه بهداشت عمومی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و همکارش دراین باره می گویند: میانگین سنی شرکت نمایندگان در این مطالعه حدود 24 سال بود و بر اساس نتایج، نمره استفاده آسیب زا از اینترنت برای 34 درصد آن ها طبیعی، 45 درصد خفیف، 18 درصد متوسط و 3 درصد شدید بود. میزان شیوع خواب آلودگی روزانه نیز حدود 12 درصد بود. در ضمنً بر اساس یافته ها، بین استفاده آسیب زا از اینترنت و خواب آلودگی روزانه ارتباط مثبت و قابل توجهی به دست آمد.

این محققان در تشریح نتایج اظهار داشته اند: بر اساس یافته ها، حدود 66 درصـد از دانشجویان مورد آنالیز، به نحـوی اخـتلال در اسـتفاده از اینترنـت را نشان دادند و 12 درصد آن ها نیز در طول روز احسـاس خواب آلودگی می کردند.

طبق تعریف محققان فوق، اسـتفاده آسیب زا از اینترنـت عبارتی است که برای استفاده غیرقابل کنترل، بیش ازحد و مضر از اینترنت بکار برده می گردد.

اباذری و همکارش که این یافته ها را در مجله سلامت و بهداشت به چاپ رسانده اند، با توجه به عوارض خواب آلودگی در فعالیت های روزانه و افزایش روزافزون کـاربران اینترنت و بروز اعتیاد و آسیب های حاصـل از آن، اعتقاد دارند که لازم است آموزش ها و راه چارههـای لازم برای استفاده مفید از اینترنـت در اختیـار دانشـجویان و سایر آحاد جامعه قرار گیرد.

مجله سلامت و بهداشت از نشریات دارای رتبه علمی پژوهشی از کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور است که توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل منتشر می گردد.

منبع: ایسنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 18985

به "نقش پررنگ اینترنت در خواب آلودگی روزانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش پررنگ اینترنت در خواب آلودگی روزانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید