نوشتاری درباره ماهیت، مضرات و آمار مصرف سیگار

به گزارش بلاگ پو، در این مقاله به بررسی ماهیت سیگار، مواد تشکیل دهنده آن، شیوع مصرف، مضرات سیگار کشیدن برای فرد و جامعه می پردازیم.

نوشتاری درباره ماهیت، مضرات و آمار مصرف سیگار

به گزارش خبرنگاران به نقل از زومیت، بسیاری از ما به دلایل مختلف با سیگار آشنایی داریم. سیگار در یک تعریف ساده، برگِ بریده شده یا خردشده توتون است که معمولاً در کاغذ نازکی می پیچند و از آن برای استنشاق دود توتون استفاده می کنند. سیگار کلمه ای اسپانیایی است که سیگارا تلفظ می شود.

سیگارا، به معنی پیچیده شدن در کاغذ است. در زبان انگلیسی به سیگار، سیگارت می گویند که آن هم به معنای پیچیده شدن در کاغذ است. نوع دیگری سیگار وجود دارد که به آن سیگار برگ می گویند.در این نوع سیگار، برگ توتون را به طور مستقیم و بدون استفاده از کاغذ استفاده می کنند.

سیگار چیست و از چه موادی تشکیل شده است

سیگار ظاهری استوانه ای دارد و دارای کاغذی حاوی گیاه تنباکو یا همان توتون است. یک نخ سیگار ترکیبی از قطران (تارت) و هزاران ماده شیمیایی دیگر مانند هیدروکربن پلی آروماتیک، آمین آروماتیک و ده ها ترکیب غیر ارگانیک و سرطان زای دیگر است. انواع مختلف مارک سیگار به طور متداول توسط کارخانه های دخانیات تولید می شوند و حاوی انواع موادی شیمیایی مضر هستند. نیکوتین، عنصر اعتیادآور تنباکو است؛ این ماده معمولا به صورت سیگار (سیگارهای معمولی)، سیگار برگ، تنباکوی جویدنی و مکیدنی، پودر و توتون پیپ مصرف می شود. علت همه گیر بودن دود کردن (تدخین) سیگار در مقایسه با تزریق درون رگی، این است که روش دود کردن، نیکوتین را سریع تر به مغز می رساند؛ بنابراین، تدخین سریع ترین و مؤثرترین روش برای تجربه آثار این ماده است.

نیکوتین چندین اثر فیزیکی دارد. این ماده به عنوان محرک، ضربان قلب و فشار خون را بالا می برد. پارادوکس اینجا است که نیکوتین اثر تسکین بخش دارد؛ زیرا به ادعای مصرف کننده، از استرس و احساس اضطراب و خشم می کاهد. در نظرسنجی های کتبی، سیگاری ها معمولا با زدن علامت تیک جلوی جملاتی مانند وقتی ناراحت یا عصبی هستم، سیگار مرا آرام می کند و سیگار به من آرامش می دهد، آن ها را تأیید می کنند. اما نیکوتین از اثرات منفی و غیر قابل چشم پوشی نیز برخوردار است. افراد سیگاری، زمانی که برای مدتی از سیگار دور می مانند، بدخلق و بداخلاق می شوند و در فاصله بین دو سیگار یا به هنگام تلاش برای ترک آن، به استرس و تحریک پذیری دچار می شوند.

این ویژگی ها نشان می دهند که نیکوتین ماده ای است که اعتیاد فیزیکی و روانی به همراه می آورد. اولا، نیکوتین باعث آزاد شدن دوپامین در دستگاه مزولیمبیک می شود. برخی از آثار آزاد شدن دوپامین در این منطقه مغز عبارت اند از سرحال شدن، کاهش اشتها و تقویت عملکرد شناختی کلی (باز شدن فکر)؛ یعنی عواقبی که به آثار سایر مواد اعتیادآور، مانند کوکائین، شباهت دارند. ثانیا، اثر آرام بخش نیکوتین (به ادعای مصرف کننده)، ممکن است صرفا به این دلیل باشد که آثار ناخوشایند پرهیز را از بین می برد؛ یعنی فرد تصور می کند که سیگار کشیدن احساس خوبی به همراه می آورد؛ درحالی که سیگار کشیدن، احساسات بد او به علت سیگار نکشیدن در چند ساعت گذشته را از بین می برد. در واقع دود کردن سیگار باعث می شود افراد سیگاری احساس بد اولیه را از دست بدهند؛ نه اینکه احساس خوبی داشته باشند.

در پژوهش های مختلف، افراد سیگاری اعلام کرده اند که خلق آن ها در ساعات مختلف نوسان پیدا می کند. آن ها در طول سیگار کشیدن، خلق عادی دارند؛ اما در فاصله بین سیگارها استرس و تحریک پذیری زیادی از خود نشان می دهند. سطح استرس افراد سیگاری بلافاصله بعد از سیگار کشیدن، شبیه به سطح استرس افراد غیر سیگاری و در دوره های پرهیز یا دوره های بین دو سیگار، از سطح استرس افراد غیر سیگاری بیشتر است. به عبارتی، افراد سیگاری تنها باید برای این منظور سیگار بکشند که سطحی از خلق مثبت را تجربه کنند که افراد غیر سیگاری در حالت عادی تجربه می کنند. بنابراین تجربه استرس و تحریک پذیری آن ها در بین سیگار کشیدن، جزو نشانه های پرهیز است که به علت اعتیاد به نیکوتین به وجود می آید.

شیوع مصرف نیکوتین

بعد از الکل، نیکوتین دومین ماده ای است که بیشترین میزان مصرف در جهان را دارد. حدود یک سوم جمعیت بزرگسال جهان سیگار می کشند (منظور از سیگار کشیدن، انواع دخانیات است). طبق آخرین آمار کتاب DSM-5، حدود یک پنجم نوجوانان جهان سیگار می کشند. نرخ سیگار کشیدن در کشورهای پیشرفته رو به کاهش است؛ اما در کشورهای رو به توسعه، نرخ سیگار کشیدن سالی 3.4 درصد رشد دارد. شواهد نشان می دهد حدود پنجاه درصد از کسانی که در نوجوانی سیگار کشیدن را شروع می کنند، 15 تا 20 سال به این کار ادامه می دهند. تحقیقات نشان می دهد که از سال 1970، مصرف تنباکو در آمریکا به تدریج پایین آمده است؛ اما 25 درصد جمعیت آمریکا هنوز به طور مرتب سیگار می کشند و مصرف تنباکو در سیگاری ها، همچنان بیش از حد بالا است. به طور متوسط، مردان سیگاری 15 نخ و زنان سیگاری 13 نخ در روز سیگار می کشند. وقتی به آثار وخیم دخانیات بر سلامت نگاه می کنیم، ارقام بالا بسیار نگران کننده به نظر می رسند. در نظرسنجی ها، 68 درصد سیگاری ها می گویند قصد ترک کردن دارند؛ اما 55 درصد آن ها حتی یک روز نمی توانند بدون سیگار سر کنند. یکی از معیارهای اصلی DSM-5 برای اعتیاد به مواد، تلاش های مکرر و ناپیروز در جهت ترک مصرف آن ها است.

اختلال مصرف تنباکو

وقتی نیکوتین برای اولین بار مصرف می شود، حالت تهوع و سرگیجه ایجاد می کند. همچنین صبح زود و ناشتا سیگار کشیدن، اثر شدید تری دارد،؛ اما با ادامه مصرف تنباکو، سطحی از تحمل در بدن ایجاد و اثر نیکوتین به تدریج ضعیف می شود. خودداری از مصرف نیکوتین یا نرسیدن آن به بدن، باعث بروز سندروم پرهیز می شود. سندروم پرهیز از تنباکو، عبارت است از غم، اندوه، بی خوابی، تحریک پذیری، دلسردی، خشم، اضطراب، ناتوانی در تمرکز حواس، بی قراری و بی حوصلگی، کاهش ضربان قلب، افزایش اشتها و افزایش وزن. سیگاری های بسیار وابسته، در عرض چند ساعت بعد از پرهیز ارادی یا پرهیز اجباری (مثلا پرواز با هواپیما) این نشانه ها را بروز می دهند.

تخمین زده می شود که حدود 80 تا 90 سیگاری ها، معیار اختلال مصرف تنباکو دارند. افراد مبتلا به اختلال مصرف تنباکو، معمولا مقادیری بیشتر از آنچه از اول در نظر داشتند یا به مدت طولانی تری از آنچه تصور می کردند، سیگار می کشند. آن ها همیشه آرزو دارند یا چند بار تلاش نافرجام داشته اند که سیگار را ترک کنند. آن ها برای خرید تنباکو، استفاده از آن یا از بین بردن عوارض آن وقت و انرژی زیادی صرف می کنند. مصرف مداوم تنباکو در آن ها، باعث می شود به وظایف شغلی، تحصیلی یا خانگی خود خوب نرسند. این ویژگی ، با چند ویژگی اضافه رابطه دارد، از جمله:

. سختتر بودن ترک سیگار

. سیگار کشیدن با فاصله بسیار کمی پس از بیدار شدن از خواب

. سیگار کشیدن به هنگام بیماری

. ناتوانی در خودداری از سیگار کشیدن

. بیشتر مواقع پیش از ظهر سیگار کشیدن، نه بعداز ظهر

اختلال مصرف تنباکو با سایر انواع اختلالات روانی همزمانی دارد. طبق آمار DSM-5، تخمین زده می شود که 55 تا 90 درصد سیگاری ها به سایر اختلالات روانی نیز مبتلا هستند؛ این رقم در کل جمعیت 25 تا 30 درصد است.

معیارهای DSM برای اختلال مصرف تنباکو

فرد الگویی از مصرف دخانیات دارد که هم مشکل زا است و هم از لحاظ بالینی به نابسامانی یا رنج شدید منجر می شود. رنج شخصی یا نقص عملکردی آنقدر شدید می شود که به توجه بالینی نیاز است.

. فرد معمولا مقدار بیشتر یا به مدت طولانی تر از آنچه از اول در نظر داشته است، تنباکو مصرف می کند.

. فرد به طور تمام وقت آرزو دارد از مقدار دخانیات مصرفی کم کند یا مصرف دخانیات را تحت کنترل درآورد یا چند بار برای این کار تلاش کرده اما پیروز نشده است.

. فرد برای به دست آوردن دخانیات، مصرف آن یا از بین بردن آثار بعد از مصرف آن وقت بسیار زیادی صرف می کند.

. فرد به شدت هوس مصرف تنباکو می کند.

. مصرف مکرر دخانیات باعث می شود تا فرد نتواند به وظایف خود در محل کار، مدرسه (دانشگاه) یا خانه عمل کند؛ مثلا به طور دائم میز خود در محل کار را ترک می کند تا سیگار بکشد.

. با وجود مسائل اجتماعی یا میان فردی مستمر و مکررج که در اثر نیکوتین به وجود می آیند یا به علت مصرف آن وخیم تر می شوند، فرد به استعمال دخانیات ادامه می دهد.

. به علت مصرف دخانیات، فعالیت های اجتماعی، شغلی یا تفریحی خود را رها می کند یا از مقدار آن ها می کاهد.

. به طور مکرر در موقعیت هایی دخانیات مصرف می کند که از لحاظ فیزیکی می توانند به عواقب خطرناکی منجر شوند؛مثلا سیگار کشیدن در رختخواب.

. فرد با اینکه می داند یک مشکل فیزیکی یا روانی دائمی دارد و این مشکل به علت مصرف دخانیات به وجود آمده یا وخیم تر شده است، به استعمال آن ادامه می دهد.

. در فرد سندروم تحمل به وجود آمده است. این موضوع را یکی یا هر دو مورد زیر نشان می دهد:

یک) برای رسیدن به تخدیر یا لذت مطلوب، به مقادیر بسیار بیشتر دخانیات نیاز دارد.

دو) استفاده مستمر از یک مقدار تعیین و همیشگی دخانیات تأثیر بسیار کمتری دارد.

. در فرد سندروم پرهیز به وجود آمده است؛ این موضوع را یکی از دو مورد زیر نشان می دهد:

یک) فرد معیار ویژه سندروم پرهیز از تنباکو دارد.

دو) برای اجتناب از نشانه های سندروم پرهیز از تنباکو، دخانیات مصرف می کند.

شیوع مصرف تنباکو

سیگار، رایج ترین محصول مشتق از تنباکو و 90 درصد مصرف تنباکو به صورت سیگار است. در آمریکا، 57 درصد افراد بزرگسال هرگز سیگاری نبوده اند، 22 درصد قبلا سیگاری بوده اند و 21 درصد در حال حاضر سیگاری هستند. حدود 20 درصد افرادی که در حال حاضر سیگاری هستند، هر روز آن را مصرف نمی کنند (فقط یک درصد هر روز سیگار می کشند). نرخ شیوع مصرف تنباکوی بدون دود، کمتر از پنج درصد و نرخ شیوع مصرف تنباکو در مردان بسیار بیشتر از زنان است. تفاوت در کشورهای پیشرفته این است که مردان زودتر از زنان مصرف تنباکو را شروع می کنند.

چرا مردم سیگار می کشند

چرا تعداد بسیاری از مردم، ماده ای خطرناک به نام تنباکو (یا نیکوتین موجود در آن) را مصرف می کنند؟ برای پاسخ دادن به این سؤال باید ببینیم چرا مردم درحالی که از پیامدهای منفی سیگار آگاه هستند، به کشیدن آن روی می آورند، به آن ادامه می دهند و ترک سیگار برایشان سخت است. بیشتر سیگاری ها مصرف دخانیات را از کودکی یا از اوایل نوجوانی آغار می کنند و سن شروع سیگار کشیدن، مخصوصا در زنان، در حال کاهش است. بچه ها و نوجوانان برای شروع سیگار کشیدن، انگیزه های اجتماعی دارند؛ ولی به ندرت از طرف دیگران اجبار یا ترغیب می شوند.

در بیشتر موارد، نوجوانان به این علت سیگار می کشند که با هنجار گروه سازگار شوند؛ یعنی بتوانند خود را بیشتر به سایر افراد گروه شبیه کنند و به همین دلیل، رفتارهایی انجام می دهند که در گروه وجود دارد؛ از جمله سیگار کشیدن. بنابراین سیگار کشیدن از جانب گروه هایی که ویژگی اصلی آن ها سیگار کشیدن است، تأیید می شود و اعضای جدید گروه سیگار کشیدن را شروع می کنند تا خود را عضو مورد قبول گروه نشان دهند. مبادله سیگار و تعارف کردن آن، پیوند اعضا در گروه های نوجوانان را نشان می دهد و سیگار کشیدن برای تحکیم دوستی ها و نشان دادن تعهد به گروه لازم است.

به نظر می رسد سیگار کشیدن، صرفا یک رفتار ساده برای ایجاد تغییر در حالت فیزیکی و روانی نیست؛ بلکه یک کاربرد اجتماعی پیچیده، به ویژه در اوایل رشد اجتماعی دارد. یک عامل مهم دیگر که باعث می شود نوجوانان سیگار بکشند، تبلیغات است. بسیاری از کشورها تبلیغ آشکار سیگار را ممنوع کرده اند؛ اما شرکت های تنباکو هنوز به صورت تلویحی و با حمایت کردن فعالیت های اجتماعی بزرگی مانند کنسرت ها یا مسابقات اتومبیل رانی، سیگار را تبلیغ می کنند. در بسیاری از کشورهای رو به توسعه، تبلیغ آشکار سیگار همچنان ممنوع نشده است. برخی مطالعات نشان می دهند که تبلیغات باعث آگاه شدن بچه ها از پدیده ای به نام سیگار کشیدن می شود و آن ها را به این عمل تشویق می کند تا آن را انجام بدهند. در کشورهایی که تبلیغ سیگار به طور نیمه کامل ممنوع شده است، دیدن سیگار در قفسه مغازه ها و تصاویر افراد مشهور و غیر مشهور در حال سیگار کشیدن در مجلات، فیلم ها و تلویزیون، باعث افزایش سیگار کشیدن نوجوانان می شود.

کدام عامل باعث می شود کسانی که سیگار کشیدن را شروع کرده اند، با آگاهی از عواقب وخیم آن، باز هم به آن ادامه دهند؟ برخی نظریه پردازان اعتقاد دارند که سیگار کشیدن یک عادت اکتسابی (آموختنی) است که تعدادی پیامد تقویت کننده یا پاداش دهنده باعث تداوم آن می شود. آن ها عقیده دارند که ویژگی های نیکوتین - که در دستگاه عصبی مرکزی تأثیر می گذارند - باعث می شوند افراد سیگاری از پیامدهای این تأثیر فایده ببرند؛ زیرا در نتیجه این عمل، تمرکز حواس افزایش پیدا می کند و عملکرد شناختی فرد بهتر می شود. این پیامدها نوعی محرک تقویت کننده هستند که باعث تقویت عادت سیگار کشیدن می شوند؛ اما در مقابل خطرات جدی و خطرناک، پاداش های سیگار بسیار ضعیف هستند.

اخیرا نظریه های مربوط به تداوم سیگار کشیدن، به آثار آن در کاهش استرس به عنوان عوامل تقویت کننده احتمالی، توجه می کنند؛ اما نیکوتین به طور طبیعی کاهش دهنده استرس نیست: بلکه همان طور که قبلا بیان کردیم، محرک دستگاه عصبی مرکزی است. پس چرا سیگاری ها می گویند بعد از دود کردن سیگار آرامش بیشتری احساس می کنند؟ روان شناسان بالینی عقیده دارند که مدتی پس از آخرین سیگار، نشانه های سندروم پرهیز به تدریج ظاهر می شوند و فرد سیگاری، به طرز فزاینده ای حالت عصبی و تحریک پذیر پیدا می کند و نمی تواند تمرکز حواس داشته باشد. در این هنگام، روشن کردن سیگار باعث احساس آرامش، لذت و تمرکز بیشتر حواس می شود؛ زیرا سطح نیکوتین بالا می رود و عملکرد فیزیولوژیک عادی دوباره برقرار خواهد شد.

برخی افراد سیگار می کشند تا چای بنوشند و چای می نوشند تا سیگار بکشند. شاید تصور کنید این جمله شبیه یک شوخی ساده است؛ اما این طور نیست. تحقیقات نشان می دهند که نیکوتین می تواند خصوصیات لذت بخش کافئین را افزایش دهد و کافئین می تواند باعث افزایش خصوصیات لذت بخش نیکوتین شود. طبق این تحقیقات، نیکوتین و کافئین تحمل یکدیگر را بالا می برند (تحمل متقابل). به عبارتی، نیکوتین می تواند تحمل فرد برای آثار لذت بخش کافئین را افزایش دهد و کافئین همین کار را با آثار لذت بخش نیکوتین انجام می دهد. به این ترتیب، فرد برای اینکه آثار لذت بخش آن ها را حفظ کند، مجبور است مصرف هر دو را افزایش بدهد. در مورد الکل و نیکوتین نیز همینطور است. تخمین زده می شود که حدود هشتاد تا هشتاد و پنج درصد مصرف کنندگان الکل، سیگاری هستند.

معیارهای DSM-5 برای سندروم پرهیز از تنباکو

A. فرد هر روز و حداقل به مدت چند هفته تنباکو مصرف کرده است.

B. فرد مصرف دخانیات را ناگهان متوقف می کند یا ناگهان از مقدار مصرف می کاهد و در عرض 24 ساعت بعد از این کار، چهار مورد از علائم زیر به وجود می آید.

. تحریک پذیری، تحریک اعصاب یا خشم

. اضطراب

. مشکل در متمرکز کردن حواس

. افزایش اشتها

. بی قراری

. مود یا خلق افسرده

. بی خوابی

C. علائم یا نشانه های معیار B، باعث نابسامانی شدید در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه های مهم زندگی می شوند.

D. علایم یا نشانه ها را نمی توان به یک عارضه پزشکی دیگر نسبت داد و یک اختلال روانی دیگر از جمله مسومیت یا پرهیز از یک ماده دیگر، توضیح بهتری برای آن ها نیست.

شیوع سندروم پرهیز از تنباکو

حدود 50 درصد از مصرف کنندگان تنباکو، اگر به مدت 2 روز یا بیشتر سیگار نکشند، نشانه هایی خواهند داشت که معیارهای سندروم پرهیز از تنباکو را برآورده می سازند. رایج ترین علایم و نشانه ها عبارت اند از اضطراب، تحریک پذیری، سختی در تمرکز حواس، افسردگی (مود افسرده) و بی خوابی (اینسومنیا) که از همه کمتر رواج دارد. تغییر و تعدیل خلق، بخش مهمی از اعتیاد به نیکوتین است و کشیدن سیگار می تواند واکنش شرطی در مقابل هر نوع استرس، نه فقط استرس ناشی از سندروم پرهیز باشد. این نظریهتوضیح می دهد که چرا سیگار کشیدن به اعتیاد تبدیل می شود و چرا آزاد شدن از استرس و خلق منفی در تداوم سیگار کشیدن نقشی این چنین مهم دارد. برای مثال، در بیشتر مواقع به هنگام تلاش برای ترک سیگار، با پیش آمدن رویدادهای استرس آور جدید، استعمال دخانیات مجددا شروع می شود.

اعتیاد به نیکوتین با تعدادی تجربه های ناگوار کودکی و افسردگی در نوجوانان ارتباط دارد. علاوه بر این، افراد افسرده یا مضطرب سریع تر از دیگران به نیکوتین معتاد می شوند. باید به یاد داشته باشیم که باورهای غلط در مورد خاصیت استرس زدایی نیکوتین، گول زننده است. همان طور که پیش از این گفته شد، بلافاصله پس از سیگار کشیدن، سطح استرس افراد سیگاری به سطح استرس افراد غیر سیگاری شبیه می شود. بنابراین افراد سیگاری صرفا برای رسیدن به سطح عادی خلق باید سیگار بکشند. همچنین مطالعات نشان داده است که سیگار کشیدن در هجده سالگی، خطر ابتلا به افسردگی یا اضطراب در بزرگسالی را بیشتر می کند؛ بنابراین می توان گفت آثار سیگار کشیدن فقط به تسکین استرس محدود نمی شود.

هزینه های مصرف دخانیات

مانند بیشتر مواد اعتیادآور، ضرر اصلی اعتیاد به نیکوتین، به خطر انداختن سلامت فیزیکی است. سیگار کشیدن تنها علت و قابل پیشگیری ترین علت بیماری های فیزیکی و مرگ زودرس در جهان (آمار 2012 سازمان بهداشت جهانی) و عامل بیماری قلبی، سکته مغزی، سرطان ریه، سرطان حنجره، مری، دهان، مثانه، دهانه رحم، لوزالمعده و کلیه ها است. تخمین زده می شود که در فاصله سال های 1950 تا 2010، 72 میلیون نفر از مردم جهان به علت بیماری های ناشی از نیکوتین فوت کرده اند. همچنین تخمین زده می شود که پنجاه درصد از نوجوانانی که اکنون سیگار می کشند، در صورت ادامه مصرف، به علت بیماری های ناشی از تنباکو خواهند مرد و به طور متوسط، 21 سال از زندگی خود را از دست خواهند داد. هزینه مالی مسائل سلامتی ناشی از مصرف تنباکو وحشتناک است. سالانه پنجاه میلیارد دلار برای درمان بیماری های ناشی از دخانیات در آمریکا مصرف می شود و 47 میلیارد دلار به علت از دست دادن حقوق، درآمد و عدم بازدهی زیان وارد می شود.

خطرات سلامت مربوط به سیگار کشیدن، تنها افراد سیگاری را شامل نمی شود. در دود حاصل از سیگار هزاران ماده شیمیایی وجود دارد که در صورت استنشاق، آثار زیان آور و مسموم کننده خواهند داشت. به دودی که از ته سیگار بیرون می آید، دود دست دوم یا دود سیگار محیطی می گویند و کل این فرایند را تدخین یا سیگار کشیدن منفعلانه و غیرفعال می نامند.

تراکم آمونیاک، مونوکسید کربن، نیکوتین و قطران در این دود، بیشتر از دودی است که فرد سیگاری به داخل ریه خود می فرستند. دود دست دوم برای کسانی که با سیگاری ها در یک مکان زندگی می کنند، بسیار خطرناک است. تنها 30 دقیقه قرار دریافت در معرض دود دست دوم کافی است تا از جریان خون به قلب کاسته شود. احتمال ابتلا به بیماری های قلبی در کسانی که با افراد سیگاری زندگی می کنند، 25 درصد بیشتر از دیگران است. دود سیگار برای سلامت نوزادان و خردسالان خطری عمده است و باعث افزایش عفونت های ریوی و حملات آسم می شود. در بریتانیا تخمین زده می شود که هر روز دو نفر به علت دود دست دوم افراد سیگاری می میرند. دود دست دوم، در خانه باعث مرگ سالانه 2700 نفر 20 تا 64 ساله و 8000 نفر بالای 65 ساله می شود.

سیگار، سومین صنعت سودآور در جهان

حدود صد میلیون نفر در جهان به کسب وکار در صنعت دخانیات مشغول هستند. براساس آمار ارائه شده، سالانه 5600 میلیارد نخ سیگار در جهان مصرف می شود که گردش مالی معادل 330 میلیارد دلار در سال به خود اختصاص می دهد. سیگار سومین صنعت سودآور در جهان بعد از نفت خام و داروسازی است. سود حاصل از فروش سیگار به اندازه ای سرشار است که دولت ها حاضر به کاهش فروش سیگار در کشورهای دیگر و در کشور خودشان نیستند. آخرین آمارهای دریافتی حاکی از این است که از 100 میلیون نفر شاغل در صنعت تنباکو، فقط 1.2 میلیون نفر در بخش تولید کار می کنند و 40 میلیون نفر در پرورش و رشد برگ های تنباکو، بیش از 20 میلیون نفر در صنعت کارهای خانگی از قبیل بسته بندی سیگار با دست (در هندوستان و اندونزی) مشغول هستند. باقی افراد در فرایند مراحل تولید تنباکو تا مرحله توزیع، فروش و فراهم شدن نهایی آن برای استفاده کار می کنند.

اشتغال قابل ملاحظه ای در سازمان مبارزه با مصرف تنباکو وجود دارد. بر اساس گزارش ها، تولید سالانه تنباکو در جهان، حدود 6 میلیون تن و محصول 120 کشور جهان و 80 درصد این تولید حاصل از کشورهای در حال توسعه است. در میان این کشورها، 7 درصد محصول تنباکو متعلق به 6 کشور برزیل، چین، هند، اندونزی، ایالات متحده و زیمبابوه است. بیشترین سرانه مصرف سیگار در جهان به کشور روسیه با 2500 نخ سیگار و کمترین مصرف سیگار به کشورهای افغانستان، پاکستان و هندوستان با کمتر از 500 نخ سیگار تعلق دارد. مصرف سالانه سیگار در جهان به 5600 میلیارد نخ می رسد. چین بزرگ ترین تولیدکننده سیگار جهان محسوب می شود که سالانه 2250 میلیارد نخ سیگار تولید می کند و در واقع 43 درصد تولید سیگار جهان به این کشور تعلق دارد. مصرف سالانه سیگار در چین 38 درصد مصرف سیگار در جهان است.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 41288

به "نوشتاری درباره ماهیت، مضرات و آمار مصرف سیگار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشتاری درباره ماهیت، مضرات و آمار مصرف سیگار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید