هوندا NS، X؛ یک خودروی دو نفره و موتور وسط

به گزارش بلاگ پو، نام هوندا در ایران با موتور سیکلت های پر سر و صدا و پر دوام و کم استهلاک CG125 عجین شده است. به محض شنیدن نام این سازنده بزرگ تصویر این موتور در فکر ایرانیان نقش می بندد. این موتور همپای پیکان خاطرات بی شماری برای همه ما دارد، اما محصولات عالمگیر دیگری هم از این کارخانه بیرون آمده است. یکی از این محصولات بی نظیر خودرویی است که در امریکا به نام هوندا آکورا و در بقیه جهان با نام NS-X عرضه می گردد. این نام برگرفته از حروف اختصاری پروژه تحقیقی این خودرو است؛ NS-X در واقع از حروف عبارت New Sportscar eXperimental گرفته شده است.

هوندا NS، X؛ یک خودروی دو نفره و موتور وسط

این خودروی دو نفره و موتور وسط در ژاپن و از سال 1990 تا 2005 فراوری شد. بازار هدف آن بیشتر امریکای شمالی بود و با قیمتی بسیار کمتر از ابر خودروهای زمان خود و بسیار قابل اعتمادتر از آن ها تبدیل به خودرویی محبوب در شمال امریکا شد. اروپایی ها هم این خودرو را بسیار پسندیدند، اما فقط تعداد کمی به آن ها رسید. در سال 1984 کمپانی هوندا با طراح ایتالیایی معروف خودرو یعنی پینین فارینا برای همکاری در پروژه آزمایشی HP-X که بر گرفته از حروف اول نام های هوندا و پینین فارینا بود، قرار داد بست. این ماشین قرار بود با موتور دو لیتری شش سیلندر ساخته گردد. بعد از این که هر دو طرف مراحل اداری این قرار داد را طی کردند، مدیریت پروژه به مهندسان اظهار داشت که اتومبیل محصول این پروژه باید به لحاظ قدرت و سرعت کاملا قادر به رقابت با ماشین های مشابه اروپایی، به خصوص ماشین های ایتالیایی و آلمانی باشد.

در این جا بود که نام آن از HP-X به NS-X تبدیل شد. این ماشین که بعدها با همان نام اختصاری پروژه به بازار عرضه شد، به وسیله تیم بسیار توانای هوندا به رهبری مدیر طراحی هوندا، ماساهیتو ناکانو و مهندس ارشد اجرایی هوندا، شیگرو اوهارا به خط فراوری رسید. شیگرو اوهارا بعدها مسئول پروژه پیروز S-2000 هوندا شد.

در واقع الگوی عملکرد این ماشین برای هوندا، فراری 328 بود که با تغییراتی اساسی قرار بود با نام 348 به بازار بیاید. هوندا تصمیم داشت ماشینی بسازد که کارایی بهتری از فراری داشته باشد و از طرفی قابل اطمینان تر و از همه مهم تر مقرون به صرفه تر باشد. بنابراین موتور قبلی شش سیلندر دو لیتری جایش را به یک موتور قوی تر سه لیتری (VTEC-V6) داد.

اوهارا برای طراحی داخل اتومبیل چندین ساعت در داخل کاکپیت جنگنده اف 16 گذرانده بود و با الهام از دید باز و سیصد و شصت درجه جایگاه خلبان در هواپیمای اف16 داخل این اتومیبل را طرح ریزی کرد. این ماشین اولین خودرویی بود که بدنه ای تمام آلومینیومی داشت. انقلاب بزرگ هوندا در این بود که نه تنها از آلومینیوم در قسمت هایی از سیستم تعلیق ماشین استفاده کرد، بلکه با استفاده از قاب تمام آلومینیومی این ماشین را سبک تر کرد.

بیشتر بخوانید: نگاهی به فورد GT40 مدل 1965

هوندا NS-X نسل دوم از 2016

در دسامبر 2007 کمپانی هوندا اظهار داشت میخواهد مدل نو و جایگزین NS-X را در سال2010 رونمایی کند. این مدل بر مبنای هوندا آکورا با موتور V10 طراحی شده بود، اما با وجود این که ماشین نمونه ساخته شد و نمونه های متعددی هم تحت آزمایش بود، هوندا اظهار داشت به دلیل شرایط نامساعد مالی این پروژه را متوقف نموده است. به جای این ماشین، هوندا مدل HSV-010 را برای ورود به مسابقات قهرمانی سوپر جی تی ژاپن رونمایی کرد. البته این اتومبیل هرگز به فراوری نرسید و نسخه خیابانی آن ساخته نشد.

در سال 2011 مجددا خبر این که هوندا در فکر فراوری نسخه نوی از NS-X است، پخش شد و نهایتا در دسامبر 2011 کمپانی هوندا رسما اظهار داشت که نسل دوم NS-X را در نمایشگاه بین المللی خودروی شمال امریکا به نمایش می گذارد. در ژانویه سال 2012 نیز طبق قولی که هوندا داده بود، رسما از این ماشین رو نمایی شد.

اما نسخه فراوریی آن سه سال بعد و در همان نمایشگاه در سال 2015 به نمایش گذاشته و در سال 2016 به بازار عرضه شد. این خودرو در امریکا بسیار مورد توجه و محبوب است. با سابقه درخشان نسل اول در امریکا و با به کار گیری فناوری امروزین، نسل دوم جایگاه ویژه ای در بازار امریکای شمالی پیدا نموده است. مدل نو این ماشین با موتور هیبریدی 6/3 لیتر شش سیلندر با توربوی دوبل و سه موتور تمام الکتریکی خواسته علاقه مندان به سرعت و دلواپسان طبیعت را همزمان تامین می نماید.

اولین خودروی فروخته شده با شماره شاسی 001 در 29 ژانویه 2016 به مبلغ یک میلیون و دویست هزار دلار در یک حراجی فروخته شد که کل این مبلغ به خیریه حمایت از بچه ها مبتلا به سرطان مغز اهدا شد. اولین فروش رسمی این ماشین در امریکا و در تاریخ ماه مه 2016 ثبت شده و تا به حال 201 دستگاه از این خودرو به فروخته شده است.

***

شما می توانید از آخرین قیمت خرید و فروش خودروهای هوندا در بخش آگهی های خودرو در سایت خبرنگاران مشاهده کنید. بعلاوه، اگر به خودروهای کلاسیک علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم به آگهی های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی هم نگاهی بیاندازید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 65196

به "هوندا NS، X؛ یک خودروی دو نفره و موتور وسط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوندا NS، X؛ یک خودروی دو نفره و موتور وسط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید