هک رشد؛ مسیرهموار موفقیت در مارکتینگ
به گزارش بلاگ پو، یکی از مهم ترین مفاهیمی که در بازاریابی و مارکتینگ و همچنین فعالیت های کارآفرینی مطرح می گردد، مفهوم هک رشد است. آیا تا به حال این واژه به گوشتان خورده است؟ چقدر درباره آن می دانید؟

با آنکه سال ها از معرفی این مفهوم می گذرد، اما به جهت شناخت ناکافی، همچنان از تمام توان آن در فعالیت ها استفاده نمی گردد. زمانی که از رشد هک استفاده می کنید، در حقیقت روی رشد سریع و پربازده کسب وکارتان تمرکز نموده اید.
اگر می خواهید به طور دقیق بدانید که Growth Hacking چیست و چه کاری در حوزه مارکتینگ و کسب و کارها انجام می دهد، ادامه این مطب را بخوانید:
هک رشد چیست؟
برای شناختن این مفهوم، ضروری است در ابتدا تعریف دقیقی از آن ارائه کنیم.
مجموعه فعالیت هایی را که برای آزمایش و اجرای استراتژی های بازاریابی و تبلیغاتی انجام می گیرد و هدف و تمرکز آن بر رشد سریع و پربازده کسب و کار است، هک رشد نامیده می گردد.
به زبان ساده، فرایند رشد هک یعنی تمام کارهایی که با هزینه اندک برای رسیدن به نتایج بسیار مطلوب در کسب و کار انجام می گیرند.
بسیاری از افراد در برخورد با این مفهوم، این سوال به ذهنشان می رسد که چرا در آن از واژه هک استفاده شده است؟ باید بدانید که هک، در اینجا به معنای کارهای زیرکانه و میانبرهایی است که شما را راحت تر به هدفتان می رساند و نتیجه سریع تری را به همراه دارد. با استفاده از هک رشد می توان رشد قابل توجهی در بازار رقابتی کسب کرد و صندلی تثبیت شده ای را به دست آورد.
تاریخچه هک رشد
شاید دانستن تاریخچه مختصر اما مهم این مفهوم، شما را در دریافت بهتر آن یاری کند.
اصطلاح Growth Hacking برای اولین بار در سال 2010 و توسط فردی به نام شان الیس خلق شد. در آن موقع، شرکت ها و خصوصا استارتاپ ها، برای دستیابی به رشد و رسیدن به سطح بالای سود به سراغ الیس می آمدند. او نیز در ازای دریافت پول، برنامه و استراتژی های متناسب با حرفه آن ها را طراحی می کرد. این کار باعث شد بسیاری از کسب وکارها، به ویژه استارتاپ های تازه کار، در زمان اندک به رشد بسیار زیادی دست یابند.
الیس سیستم های مورد استفاده برای دستیابی به رشد را به شرکت ها می داد و استراتژی و ایده های مناسب را نیز در اختیار آن ها می گذاشت. اما پس از طی این مراحل و سپردن کار به فرد دیگر دچار مشکل می شد. بسیاری از افراد با آنکه دارای مدرک و یا تجربه بازاریابی بودند، در انجام این کار پیروز نمی شدند. به این ترتیب او فهمید که روش های مورد استفاده برای دستیابی به رشد، با روش های سنتی و قدیمی بازاریابی بسیار متفاوت است. بنابراین مفهوم جدیدی در دنیای مارکتینگ شکل گرفت که با نام هک رشد شناخته شد.
به چه کسی هکر رشد می گویند
در یک تعریف ساده، باید گفت هکر رشد فردی است که تمامی استراتژی و برنامه ریزی های رشد هک را اجرا می نماید.
در واقع یک هکر رشد باید قادر باشد که هر مرحله از کار را به شکل دقیق و برای رسیدن به بالاترین سطح از رشد انجام دهد. هکر رشد فردی است که مجموعه دانش ها در زمینه برنامه نویسی، مارکتینگ و بازاریابی، آنالیز و تجزیه و تحلیل داده ها را همراه با هم دارد.
در حقیقت تمامی فعالیت های هکر رشد، بویژه در فعالیت های استارتاپی، متوجه دستیابی به رشد و کسب سود است. هر فعالیتی که هکرهای رشد انجام می دهند، به وسیله شاخص های تاثیرگذاری بر رشد سنجیده می گردد. پس تمام حواس، توجه، فعالیت ها و کوشش هکر در این زمینه، بر رسیدن به سود متمرکز شده است.
هکر رشد، بسیار سریع تر و در زمان کوتاه تری نسبت به یک بازاریاب معمولی می تواند شما را به شاخص رشد نزدیک کند. برای مطمئن شدن از این گفته، تنها کافیست که یکبار از این استراتژی بهره ببرید.
اما خوب است بدانید که هکر رشد با بازاریاب معمولی، تفاوت اساسی دارد.
بازاریاب، چشم انداز وسیع تری را در فعالیت بازاریابی دنبال می نماید. درواقع یک بازاریاب به دنبال موضوعات دیگری مانند شناساندن برند، ایجاد آگهی عمومی و مسائلی از این دست است. اما یک هکر رشد ، تنها به استراتژی ها، تاکتیک ها و فعالیت هایی فکر می نماید که نقطه رشد کسب وکار را نشانه می گیرد. باید بدانید اگر استراتژی و تاکتیک، چشم انداز رشد را نداشته باشد، هرگز یک هکر رشد به آن جذب نمی گردد.
ویژگی های هکر رشد را بشناسیم
همانطور که انجام هر فعالیتی، نیازمند داشتن ویژگی های خاصی است، یک هکر رشد پیروز نیز باید خصوصیاتی را درون خودش داشته باشد. در ادامه پنج ویژگی اصلی و مهم هکر رشد را می خوانید:
1. خلاقیت
خلاقیت در این فعالیت حرف اول را می زند. بنابراین کسی که به عنوان هکر رشد معرفی می گردد، باید در طراحی برنامه هایش، خلاقیت ایجاد و در نتیجه جهت جدیدی را طی کند.
2. قدرت تجزیه و تحلیل
هکر رشد باید قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشد. ایده های مختلف را بگیرد، آن ها را در ذهن آنالیز کند و کم ریسک ترین و پربازده ترین آن را به کار ببندد.
3. واقع بین
دیدن واقعیت ها و برداشتن قدم های متناسب با شرایط، یک ویژگی مهم در میان هکرهای رشد است. زمانی که هکر رشد کار را شروع می نماید، باید قدم های کوچک بردارد و از اقدام های بسیار عظیم و سنگین و همچنین رویای درآمدهای میلیاردی خودداری کند.
4. مدیریت زمان
انجام این فعالیت، نیاز به مدیریت زمان و اجرای دقیق دارد. در واقع یک هکر رشد باید بداند که کدام فعالیت، ارزش وقت گذاری دارد و کدام فعالیت را باید کنار بگذارد.
5. قابلیت اجرایی
کار هک رشد را باید یک تیم همراه و همسو انجام دهد تا به نتیجه مورد قبول برسد. یک هکر رشد باید علاوه بر توانایی های تئوریک، قابلیت اجرایی خودش را نیز در اجرای برنامه ها گسترش دهد.
قیف هک رشد و شاخص های مهم در آن
کار اصلی و ویژه هکرهای رشد، رساندن کسب وکار به شاخص رشدی است. به زبان ساده هکرهای رشد از تمام قابلیت و پتانسیل های خود استفاده می نمایند تا به هدف نهایی، یعنی رشد بالا برسند. یک عامل مهم برای انجام این کار، داشتن روشی است که به وسیله آن بتوان میزان پیروزیت ها و درجه رشد را سنجید.
راهی که هکر رشد برای سنجش شاخص های پیروزیت انتخاب و استفاده می نماید، قیف هک رشد نام دارد که پنج شاخص زیر را به ترتیب در برمی گیرد:
1. جذب(aquisition)
سعی در جذب مخاطبان و مشتریان جهت استقبال از فعالیت و کسب وکار.
2. فعال سازی(activation)
ارتباط دریافت با مشتریان و اقناع آن ها برای استفاده از محصول و خدمات.
3. حفظ(Retention)
کوشش برای حفظ مشتریان حاضر و از دست ندادن مشتریان قبلی.
4. درآمد(Revenue)
رسیدن به درآمد بالا و سوددهی.
5. ارجاع(Referral)
تشویق مشتریان فعلی به انجام تبلیغات و ارجاع کسب وکار به دیگران.
زمانی که از قیف هک رشد در فعالیت ها استفاده می کنید، می توانید به طور پیروز تری در این راه عمل کنید و در کوتاه ترین زمان به شاخص قابل توجهی از رشد دست یابید.
برای شروع هک رشد به چه معیارهایی نیاز داریم
برای آنکه فرایند Growth hacking شروع گردد، به پیش نیازهایی نیاز دارد که پس از فراهم کردن آن ها، کار اجرا می گردد. این پیش نیازها در قالب سوال هایی می گنجند که هر هکری باید به دقت به آن ها پاسخ دهد.
- شناخت مخاطب و مشتری
اولین سوال در شروع این فعالیت، این است که مشریان شما چه کسانی هستند؟
این سوال، توجه شما را به تناسب میان محصول و خدمات با بازار جلب می نماید. در واقع باید بدانید که محصولتان را برای کدام سلیقه و نیازها فراوری می کنید. برای این کار باید ضروری است که سلایق، رفتارها و نیازها و به طور کلی پرسونای مشتریان خود را خوب بشناسید و براساس آن استراتژی مناسب برای هک رشد را طراحی کنید.
- فرایند سفر مشتری
سفر مشتری در واقع فرایندی است که یک مشتری برای آنکه به مشتری شما تبدیل گردد طی می نماید. به زبان ساده، حرکت مشتری از مرحله آگاهی به مراحل دیگر، فرایند سفر مشتری نام دارد. مشتریان پس از آگاهی از برند و محصول شما، به این نتیجه می رسد که محصول شما بهترین است و تصمیم می گیرند که به سمت شما بیاید. باید همیشه این را از خود بپرسید که فرایند سفر مشتری چگونه انجام می گیرد؟
مطالب مرتبط
فنون بازاریابی چیست؟
17 اردیبهشت 99 160
7 عامل پیروزیت در بازاریابی استارتاپ ها
21 آبان 98 3,491
- توجه به وب سایت
باید از خودتان سوال کنید که آیا وب سایت شما نقش مثبتی را در جذب مخاطبان و تبدیل شدن آن ها به مشتری را ایفا می نماید؟ برای رسیدن به این هدف، می بایست برخوردهای مشتری با وب سایت خودتان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. برای این کار می توانید از راه هایی مانند گوگل آنالیتیکس و یا کنسول جست وجوی گوگل بهره ببرید.
- همخوانی با مدل SMART
در شروع فعالیت هک رشد باید دقت کنید که آیا استراتژی شما با مدل SMART همخوانی دارد یا نه؟
مدل اسمارت چیست؟
این مدل، از جمله مدل های معروف و محبوبی است که بر چند فاکتور مهم، تاکید دارد:
- مشخص و دقیق بودن (Specific)
- قابل اندازه گیری و سنجش بودن (measurable)
- قابل دستیابی بودن (Achievable)
- مرتبط بودن (Relevant)
- داشتن محدودیت زمانی (Time-bound)
اگر این معیارها را در جهت خود دارید، پس معطل نکنید و به سوی رشد بروید.
استراتژی های هک رشد چیست؟
قاعدتا برای طراحی، اجرا و نتیجه بخشی هر کاری، نیاز به یک استراتژی مشخص است. جهتی که مشخص کند چه کارهایی را باید انجام دهید تا در نهایت، به مقصود اصلی خود و رشد هک برسید.
استراتژی های این فعالیت را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد که هر یک از آن ها مواردی را در برمی گیرند.
این سه دسته عبارتند از:
- بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ (به کارگیری محتوا در کار تبلیغ و معرفی برند)
- بازاریابی محصول (تبلیع محصول به وسیله خود محصول)
- تبلیغات (فعالیت های مبتنی بر پول و هزینه)
این سه نوع بازاریابی، استراتژی های هک شما را مشخص می نمایند و بر این اساس می توانید بفهمید که بهترین جهت و متناسب ترین راه برای بالارفتن فروش محصولتان چیست.
به کارگیری هر یک از این جهتها، نیازمند تاکتیک ها و ابزارهایی است که با یاری آن ها می توان به نتیجه مورد نظر رسید. در ادامه ابزارهای هر یک از این روش ها را معرفی می کنیم.
ابزارهای موثر در بازاریابی محتوا (content marketing)
- وبلاگ نویسی
وبلاگ نویسی، همیشه به عنوان یکی از بهترین راه های کانتنت مارکتینگ معرفی می گردد. از این طریق می توانید محتوای تبلیغی مورد نظرتان را در قالب متن، در وبلاگ ها و وب سایت ها پخش کنید.
- فراوریمحتوای شبکه های اجتماعی
از آن جایی که امروزه، شبکه های اجتماعی نقش بسیار موثری را در فرایندهای بازاریابی ایفا می نمایند، به کارگیری آن ها می تواند نتیجه بخش باشد. برای بهتر دیده شدن محتوای خود و همچنین دریافت آن توسط تعداد بیشتری از افراد، شبکه های اجتماعی را انتخاب کنید.
- کتاب های الکترونیکی و مقالات جامع
معرفی محتوا در کتاب های الکترونیکی و مقالات نیز از جمله تاکتیک های بسیار موثر در استراتژی هک رشد است. از این طریق می توان محتوا را به راحتی و در کوتاه ترین زمان، به شکل آنلاین در اختیار مخاطبان قرار داد.
- اینفلوئنسر مارکتینگ
تبلیغات به وسیله افراد تاثیرگذار و به دست دریافت بازار به وسیله آن، روش بسیار مهمی برای پیشبرد استراتژی های رشد به وسیله هک است.
- سئو
سئو و استفاده درست از آن به شما امکان بیشتری برای دسترسی به دامنه محتوا را می دهد.
- استفاده از پلتفرم های پرسش و پاسخ
استفاده از این روش، نزدیکی بیشتری را میان شما و مشتریان ایجاد می نماید و شما را به دامنه وسیع تری از علاقه مندی ها، نیازها و انتظارات آن ها می رساند.
ابزارهای موثر در بازاریابی محصول
- گیمیفیکیشن
استفاده از گیمیفیکیشن و بازی های کوچک جذاب، می تواند تجربه دلپذیرتری از فعالیت شما را در اختیار مشتریان قرار دهد. در نتیجه آن می توان گفت که مشتریان هر چه بیشتر به سوی شما جذب خواهند شد.
- بازاریابی مشارکتی
در این مورد، از شبکه ای از افراد برای یاری به بازاریابی و دادن ارجاع به دیگران استفاده می گردد که در اصطلاح به بازاریابی مشارکتی معروف است.
- استفاده از موضوع ترس از عقب ماندگی
شما می توانید با استفاده از تاکتیک ترساندن به جهت عقب ماندن از دیگران و یا استفاده از سیستم های دعوتنامه، مخاطبان را به خود جذب کنید.
ابزارهای موثر در تبلیغات
- تبلیغ در شبکه های اجتماعی
- خریداری تبلیغات کلیکی
استراتژی های محتوایی در Growth hacking، تنها به این موارد محدود نمی گردد. بلکه جهت خلاقیت و ایده در این کار همیشه باز است که می توان در هر سطح، فعالیت جدیدی را خلق کرد.
نمونه های پیروز در انجام هک رشد
نمونه های پیروزی در دنیا وجود دارند که با استفاده از فرایند Growth Hacking توانسته اند به سطح بالایی از رشد برسند. برای آشنایی با این نمونه ها، ادامه مطلب را بخوانید.
استراتژی هک رشد پوما
پوما از جمله برندهای ورزشی شناخته شده ای است که با استفاده از یک استراتژی مناسب، توانست به سطح بالای رشد دست پیدا کند. این برند، روش اینفلوئنسر مارکتینگ را برای تبلیغ و بازاریابی انتخاب کرد و برای این کار از پله، فوتبالیست معروف آرژانتینی یاری گرفت.
استراتژی هک رشد پینترست
پینترست که این روزها جزو محبوب ترین اپلیکیشن های تصویری به شمار می رود، استراتژی بسیار جذابی را برای مارکتینگ خود به کار گرفت. این برنامه، استراتژی دعوتنامه را به کار برد و از این طریق خود را به مخاطبان معرفی کرد. نکته جذاب درباره پینترست این است که چیدمان تصاویر را در برنامه خود، به شکل بی پایان قرار داده است. به طوری مخاطبان، ساعت ها به این برنامه مشغول می شوند.
استراتژی هک رشد توییتر
توییتر امکان جالبی را برای مخاطبان خود فراهم کرد که به وسیله آن به رشد دست یافت. این برنامه، با ایجاد پیشنهاد اکانت های دیگر به مخاطبان خود، باعث شد تعامل مخاطبان با یکدیگر حفظ گردد و همچنین ارتقا یاید.
استراتژی هک رشد اینستاگرام
برنامه اینستاگرام، امکانی را فراهم کرد که به وسیله آن می توان تصاویر اینستاگرام را با حفظ پلتفرم خود در دیگر فضاهای آنلاین به اشتراک گذاشت.
استراتژی هک رشد یوتیوب
یوتیوب که امروزه هواداران زیادی در سراسر دنیا دارد، امکان به اشتراک گذاری ویدیوهای خودش را در سایر سایت ها فراهم کرد. این کار، یوتیوب را به یک برنامه محبوب تبدیل کرد که همیشه محتوای مفید و مورد استفاده کاربران را تهیه می نماید. امکان امتیاز دادن و همچنین ثبت نظر کاربران نیز از جمله استراتژی های Growth hacking یوتیوب شمرده می گردد.
سخن آخر
باید گفت هدف نهایی هر کسب وکار و سازمانی، دستیابی به رشد، سودآوری و البته ماندگاری است. اصل رقابت در بازار و فعالیت های مارکتینگ نیز درست برای دستیابی به این هدف اتفاق می افتد. برای این کار، افراد نیاز به یک استراتژی درست، دقیق، کم هزینه و زود بازده دارند که آن ها را به رشد برساند. استفاده از فرایند Growth Hacking که این روزها هواداران بسیار زیادی دارد، شما را به این مقصود می رساند.
پس اگر می خواهید هر چه زودتر به رشد برسید و برند و محصول خودتان را در گروه پرطرفدارها قرار دهید، این جهت را طی کنید.
منبع: مجله شنبه