واکسن کرونا شرکت فایزر؛ سازندگان واکسن کرونا چه کسانی هستند؟

به گزارش بلاگ پو، شرکت فایزر عظیمترین شرکت داروسازی دنیا، با همکاری شرکت بیون تک، شریک آلمانی خود نخستین شرکت های داروسازی دنیا هستند که نتایج امیدوار کننده ای از آزمایش واکسن کرونا در ابعاد عظیم را به ثبت رسانده اند.

واکسن کرونا شرکت فایزر؛ سازندگان واکسن کرونا چه کسانی هستند؟

خبرنگاران| ساختن واکسن کرونا هدف شرکت های داروسازی عظیم دنیا است. پس از گذشت 11 ماه از آغاز همه گیری ویروس کووید-19، در حالی که این ویروس بیش از یک میلیون نفر را به کام مرگ کشانده و اقتصاد دنیا را با چالش روبرو نموده است. غول های داروسازی کوشش بسیاری را صرف ساختن واکسن ویروس کرونا و جلوگیری از پیشرفت این بیماری کردند؛ که در نهایت شرکت آمریکایی فایزر توانست پیش از رقبا مرحله سوم کارآزمایی را با پیروزیت پشت سر بگذارد.

به گزارش خبرنگاران، شرکت فایزر، عظیم ترین شرکت داروسازی آمریکا اعلام نموده که نتایج اولیه مرحله سوم واکسن کرونا نشان می دهد این واکسن بیش از 90 درصد کارایی دارد، این واکسن دست آوردی عظیم برای پیروز شدن در جبهه مبارزه با ویروس کرونا است.

شرکت فایزر عظیمترین شرکت داروسازی دنیا، با همکاری شرکت بیون تک شریک آلمانی خود، نخستین شرکت های داروسازی دنیا هستند که نتایج امیدوار نماینده ای از آزمایش واکسن کرونا در ابعاد عظیم را به ثبت رسانده اند. پیروزیت دانشمندان آمریکایی و آلمانی باعث ایجاد امیدواریِ دیگر شرکت های داروسازی، برای رسیدن به نتایج مثبت در آزمایش واکسن ها شده است.

این دو شرکت اظهار داشتند هیچ عوارض قابل توجهی در این آزمایشات مشاهده نشده است، بنابراین نگرانی جدی درباره ایمنی این واکسن وجود ندارد. بر این اساس ممکن است تا اواخر ماه جاری درخواست های متعددی برای استفاده اضطراری از این واکسن در آمریکا مطرح شود.

البته، حتی در صورت موافقت مقامات بهداشتی با فراوری واکسن کرونا، تعداد این واکسن درحال حاضر بسیار محدود است و نمی توان آن رابه صورت گسترده، به بازار ارائه کرد. دانشمندان در این مورد می گویند هنوز سوالات زیادی درباره این واکسن بی پاسخ مانده است. مثلا، هنوز معین نشده که این واکسن تا چه زمانی می تواند ایمنی را در بدن افراد ایجاد کند.

آلبرت بورلا، مدیر اجرایی شرکت فایزر در خصوص واکسن کرونا گفته امروز روز عظیمی برای علم و انسانیت است. ما زمانی به نقطه عطف تحقیقات خود برای یافتن واکسن کرونا رسیدیم که دنیا به شدت شاهد افزایش شمار مبتلایان بوده. همچنین، ظرفیت بیمارستان ها در حال تکمیل بوده و مسائل اقتصادی دنیا را درگیر خود نموده است.

شرکت فایزر امیدوار است مقامات بهداشتی امریکا اجازه دهند، افراد 16 تا 80 ساله به صورت اضطراری از این واکسن استفاده نمایند. برای انجام این کار، باید دست کم اطلاعات مربوط به ایمنی واکسن تست شده بر روی 44 هزار داوطلب طی دو ماه آنالیز شود. این یعنی، اواخر ماه نوامبر (آذر ماه) محتمل است دستور توزیع واکسن صادر شود.

البته، مدت ها قبل سازمان غذا و داروی امریکا اعلام نموده بود در حال حاضر به دلیل شرایط اضطراری دنیای به دلیل همه گیری کرونا، واکسنی که بتواند دست کم 50 درصد کارایی و اثرگذاری داشته باشد، از سوی این نهاد مجوز لازم را دریافت می نماید. خبر خرسند نماینده این است که دانشمندان شرکت فایزر، کارایی 90 درصدی این واکسن را اعلام نموده است.

شرکت فایزر و بیون تک، قرار دادی معادل یک میلیارد و 950 میلیون دلار با دولت امریکا برای فروش 100 میلیون دوز از این واکسن را پیش تر به امضا رسانده بودند. با این حال، در صورت تجاری سازی این واکسن و فراوری انبوه آن در ماه های آینده، امریکا و دیگر کشور های غربی در اولویت توزیع قرار می گیرند.

هفته گذشته سازمان دنیای بهداشت اظهار داشت، 191 واکسن ویروس کرونا در کشور های مختلف در دست توسعه است که در این میان، حدود 40 واکسن در محله آزمایش انسانی و 10 واکسن در مرحله آزمایش نهایی قرار دارند.

شرکت داروسازی فایزر یک شرکت دارویی چند ملیتیِ آمریکایی است. این شرکت یکی از عظیمترین شرکت های دارویی در دنیا است و از نظر درآمد کل، در رتبه 57 در فهرست عظیمترین شرکت های ایالات متحده قرار گرفته است.

به گزارش فرارو؛ دفتر مرکزی شرکت فایزر در شهر نیویورک است، این شرکت دارو ها و واکسن هایی را برای طیف گسترده ای از رشته های پزشکی از جمله ایمونولوژی، انکولوژی، قلب و عروق، غدد درون ریز و مغز و اعصاب فراوری و فراوری می نماید.

محصولات آن شامل داروی محبوب لیپیتور آتورواستاتین است که برای کاهش کلسترول LDL خون استفاده می شود. از دیگر دارو های محبوب آن، داروی آزیترومایسین است که این روز ها برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا بسیار کاربرد دارد.

در دههٔ 1840 یک شیمی دان آلمانی به نام چارلز فایزر و یک قناد آلمانی به نام چارلز ارتارت، در حین مهاجرت از اروپا به ایالات متحدهٔ آمریکا، با یکدیگر آشنا شدند و چند سال بعد، در سال 1849 شرکت چارلز فایزر اند کمپانی را برای فراوری مواد شیمیایی از جمله ترکیبات یُد، اسید سیتریک و اسید بوریک به وجود آوردند.

مطالعات و کوشش آن ها موجب رشد فناوری تخمیر و فراوری اسید سیتریک در مقادیر زیاد شد. از جمله پیروزیت های اولیهٔ فایزر و ارتارت، فراوری داروی سانتونین بود، که امروزه همچنان در درمان کرم های انگل، دارویی مؤثر است.

شرکت فایزر سال 1964، شرکتی را با نام لابراتوار های فایزر، تحت مالکیت خود در ایران راه اندازی نموده بود. پس از وقوع انقلاب 1357، در جریان مصادرهٔ اموال و دارایی ها، سهام و دارایی های این مجموعه به همراه پانزده شرکت دیگرِ داروسازی بین المللی در ایران، مصادره شد.

این شرکت به سازمان صنایع ملی ایران انتقال و نام آن نیز به شرکت لابراتوار های رازک تغییر یافته بود، در حال حاضر شرکت رازک به صورت یک شرکت سهامی عام فعالیت می نماید و بخشی از سهام آن نیز در بورس اوراق بهادار تهران، درحال معامله است. در حال حاضر سهامدار عمده این مجموعه شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی بوده و همچنین 13 درصد از سهام این شرکت به بنیاد تعاون سپاه و ستاد اجرایی فرمان امام در گروه دارویی برکت رسیده است.

بر اساس گزارش ها، مالک شرکت بیون تک یک زوج 55 و 53 ساله به نام های اوگور شاهین و اوزلام توریجی هستند و اصالت آنان به کشور ترکیه برمی شود. شاهین و توریجی، شرکت بیون تک را سال 2008 با حمایت اقتصادی مؤسسه بیل گیتس به ارزش 55 میلیون دلار تأسیس کردند.

اوگور شاهین چهار سال داشت که با پدرش که در کارخانه فراوری خودرو کار می کرد، به آلمان آمده بود و در آنجا عظیم شد، او درس خواند و به دانشگاه رفت و در آنجا با اوزلام توریجی آشنا شد و با هم ازدواج کردند. اوزلام توریجی دختر یک پزشک ترکیه ای است، او به آلمان آمد و زندگی خود را وقف کار در آزمایشگاه پزشکی نموده است.

ساخت واکسن کرونا به عنوان دومین تجربه پیروز این زوج آلمانی ترک تبار محسوب می شود، آن ها در سال 2001 نیز شرکت دارویی را تأسیس نموده بودند که خاتمه سال 2016، آن را به ارزش یک میلیارد و 500 میلیون دلار به یک شرکت ژاپنی فروختند.

همچنین، این زوج سال هاست درحال تحقیق برروی چگونگی تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرطان هستند، ویروس کرونا در انتها سال 2019، شیوع پیدا کرد و این دو پزشک از ژانویه 2020، تصمیم گرفتند توجه خود را روی شرکت جدیدشان، بیون تک و فراوری داروی ضد کووید-19 بگذارند.

پس از ماه ها تحقیق و کوشش سخت، اوگور شاهین و اوزلام توریجی پزشکان آلمانیِ ترک تبار پیروز شدند به واکسن کرونا دست یابند، دست آوردی که شرکت آمریکایی فایزر هفته گذشته آن را اظهار داشت و در انتظار دریافت مجوز فراوری و فروش آن هستند.

این زوج سال های بسیاری است که در آزمایشگاه ها، بیمارستان ها و دانشگاه های آلمانی اشتغال دارند، حالا پس از آن که ارزش اقتصادی شرکت تحت مالکیت شاهین که همسر او اوزلام نیز به عنوان پزشک ارشد در آن فعالیت می نماید، به 21 میلیارد دلار رسیده است، این دو در فهرست 100 ثروتمند نخست آلمان قرار دارند.

شرکت داروسازی فایزر آمریکا در جدیدترین گزارش خود در هفته گذشته اعلام نموده با همکاری شرکت بیون تک، شریک آلمانی خود به واکسن کرونا دست یافته اند.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

batask.ir: ترجمه آنلاین و دارالترجمه آنلاین، ترجمه مقالات انگلیسی

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: فرادید
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 38100

به "واکسن کرونا شرکت فایزر؛ سازندگان واکسن کرونا چه کسانی هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونا شرکت فایزر؛ سازندگان واکسن کرونا چه کسانی هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید