واکنش یک استاد ادبیات به خبر کتاب های الکترونیک ، اسماعیل آذر: جسم کتاب را نباید از بچه ها گرفت

به گزارش بلاگ پو، امیراسماعیل اذر به خبر ورود کتاب های الکترونیک به مدارس در سال های آینده واکنش نشان داد.

واکنش یک استاد ادبیات به خبر کتاب های الکترونیک ، اسماعیل آذر: جسم کتاب را نباید از بچه ها گرفت

امیر اسماعیل آذر استاد ادبیات فارسی در گفت وگو با خبرنگار ،گفت:اینطور که روزگار نشان می دهد به تدریج همه چیز به طرف فضا های مجازی پیش می رود، اما در خصوص کتاب مسئله چیز دیگری است. ما نمی توانیم طبیعت را در فضای مجازی نشان دهیم. طبیعت را باید در گذرگاه خود قرار دهیم. طبیعت را باید نفس بکشیم و لمس کنیم. اگر بخواهیم همه کار ها را هم در فضای مجازی حل و فصل کنیم شاید به تدریج خسارت هایی به ما وارد گردد که یکی همین کتاب است.

وی اضافه نمود:در حال حاضر آخرین خبری که از جهان کتاب دارم این است که در بسیاری از کتابفروشی های جهان که به طرف فضا های مجازی رفته اند،رونق کارشان کم شده است از این رو این کتابفروشی ها اکنون بخشی از فضای خودشان را نه در فضای مجازی بلکه در فضای حقیقی به کتاب تخصیص داده اند.

اسماعیل آذر ادامه داد: کتاب چیزی است که باید لمس گردد. کتاب چیزی است که چند صد سال انسان با آن آشنا شده و چیزی نیست که ظرف یکی دو دهه بتوان نام و جنسیت ش را از ذهن ها از بین برد. اگر در این میان فاصله و شکافی ایجاد گردد، این شکاف به نفع فرزندان ما نیست البته اینطور هم نیست که بگوییم مطلقا سراغ فضا های مجازی نروند؛ فضا های مجازی یا به وجود آمده، یا بر ما تحمیل شده و یا هر چیز دیگری که شما بخواهید پیرامون آن سخن بگویید، موضوعی است که نمی توانیم از آن غافل باشیم، اما باید حد، اندازه و شیوه های استفاده و بهره گیری از آن را رعایت کنیم.

این استاد ادبیات فارسی در پاسخ به این سؤال که ورود کتاب های درسی الکترونیک به مدارس چه تأثیری روی بچه ها می گذارد، اعلام کرد:فضا های مجازی مثل هر کار دیگری باید قبل از آنکه وارد بازار ذهن بچه ها ما بشوند مورد مطالعات روانشناختی و جامعه شناختی قرار بگیرند یعنی باید بدانیم اگر چنین اتفاقی افتاد به چه رویداد هایی برخورد خواهیم کرد؟ رسم ما در این کشور این است که یک نام اول در همه جا می پیچد و همه با آن آشنا می گردد بعد فرهنگستان می خواهد این نام را تغییر داده و به نام دیگری عوض کند. این اشتباه ما است. ما باید در وهله نخست کار را با مطالعه انجام بدهیم.

اسماعیل آذر ادامه داد:من به عنوان یک معلم که همه عمرم را در این زمینه صرف نموده ام و در حد خودم از فضا های مجازی آگاهی نسبتا کاملی دارم می گویم کتاب و جسم کتاب را نباید از بچه ها گرفت. همه چیز در رؤیا نباید تحقق پذیرد از جمله کتاب. فضا های مجازی هیچ منکری در این عالم ندارد و نمی تواند داشته باشد، ولی اینکه بچه ها را ما از کودکی با این فضا نه تنها آشنا کنیم بلکه درگیر کنیم و از جسمیت کتاب دور باشند، کار منطقی نیست. اگر اینچنین بود تمام کتابخانه های جهان اکنون باید حذف شده باشند. کتابخانه هست البته در کنار آن فضای مجازی هم هست و کتاب ها در فضای مجازی هم رفته اند، اما این نیست که کتاب و کتابخانه و دست یافتن به کتاب نیست و نابود گردد و به جای آن فضای مجازی جایگزین گردد.

او اعلام کرد:جهانی بچه ها خواه ناخواه تغییر خواهد نمود همانگونه که اکنون هم تغییر یافته است. اگر اکنون هم کسی با فضای مجازی در حد کار های روزانه خود آشنا نباشد با مشکل روبرو خواهد بود بنابراین روزی و روزگاری فرا خواهد رسید که آنچه امروز هم هست دستخوش تغییر قرار خواهد گرفت. به قول حافظ این کارخانه ای است که تغییر می نماید. کارخانه یعنی عالم و خانه جنگ. شکسپیر هم گفته است ما زندگی می کنیم که بجنگیم نه جنگی که تیر و کمان برداریم. با مسائل باید بجنگیم و مسائل را پشت سر بگذاریم و به جلو برویم بنابراین آنچه که امروز است این نخواهد بود، زیرا دائما روزگار در جهت تغییر پیش می رود، اما این تغییر اگر ناگهانی اتفاق بیفتد می تواند یک شوک به جان بچه ها بیندازد. این تغییر باید حساب شده، پله پله و با مطالعه و وسواس جلو برود نه اینکه در یک جمله بگوییم کتاب ها را می خواهیم الکترونیکی کنیم. این یک جمله است، ولی از این جمله تا حقیقت و امکان خیلی فاصله است و ما نباید فکر کنیم که با برداشتن یک گام این فاصله را پشت سر می گذاریم بلکه باید این فاصله به تدریج پر گردد.

wonder-hanger.ir: واندر هنگر | مجله معرفی کالاها و خدمات و تولید داخلی

10az10.ir: مجله سرگرمی، مجله گردشگری، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 15847

به "واکنش یک استاد ادبیات به خبر کتاب های الکترونیک ، اسماعیل آذر: جسم کتاب را نباید از بچه ها گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش یک استاد ادبیات به خبر کتاب های الکترونیک ، اسماعیل آذر: جسم کتاب را نباید از بچه ها گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید