ویتامین های مورد احتیاج سالمندان کدام است؟

به گزارش بلاگ پو، توجه به تغذیه در دوران سالمندی به دلیل تغییر احتیاجهای تغذیه ای بدن از اهمیت بسزایی برخوردار است. برای داشتن برنامه غذایی مناسب باید ویتامین ها و مواد معدنی مورد احتیاج سالمندان را بشناسیم.

ویتامین های مورد احتیاج سالمندان کدام است؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، در افراد بالای 65 سال از هر دو نفر یک نفر ویتامین D و از هر چهار نفر نیز یک نفر ویتامین B12 کمتر از حد طبیعی دارد.

یک متخصص طب سالمندی در این باره گفت: در دوره سالمندی، افراد با کمبودهای ویتامین بسیاری روبرو اند که ضرورت دارد برای مصرف آنها از این کمبودها مطلع باشند.

عباس نعمت اللهی بیان نمود: مصرف مایعات در سالمندان باید به مقدار کافی باشد. نشانه های کمبود آب در بسیاری از سالمندان ممکن است به صورت خشکی لب ها، گود افتادن چشم ها، تب، یبوست، کاهش حجم ادرار و تهوع باشد این مسئله در خصوص سالمندانی که در مناطق گرم زندگی می نمایند بیشتر شایع است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بیشتر سالمندان علاقه زیادی به مصرف مکمل های ویتامین دارند، اما باید از مصرف بیش از حد احتیاج این مکمل ها خودداری گردد. در خصوص ویتامین های محلول در آب اغلب کمبودی در سالمندان دیده نمی گردد، مگر در سالمندانی که دچار سوءتغذیه هستند.

  • آنتی بیوتیک ها باعث کمبود ویتامین می شوند

نعمت اللهی گفت: ممکن است بعضی از سالمندان به علت مسائل دندان و یا مسائل گوارشی از خوردن سبزی و میوه پرهیز نمایند در حالی که این منابع غذایی تامین نماینده ویتامین C است. باید به این نکته مهم توجه گردد که مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها می تواند باعث کمبود بعضی از ویتامین ها گردد.

وی با بیان این که کمبود ویتامین D ممکن است در سالمندان به ویژه در کسانی که از نور آفتاب دور هستند به وجود آید، اضافه کرد: عوامل مختلفی از جمله میزان جذب روده ای کلسیم، عملکرد کلیه ها، متابولیسم استخوان ها، تداخل غذا و دارو، کم تحرکی و مصرف ناکافی لبنیات به دلیل تحمل نکردن لاکتوز در کمبود کلسیم در سالمندان نقش دارند. اگر شیر و لبنیات به مقدار کافی مصرف نگردد، ممکن است به مصرف مکمل کلسیم احتیاج باشد که البته تشخیص آن باید از سوی پزشک و متخصص تغذیه انجام گردد. مصرف سدیم هم باید در سالمندانی که مبتلا به فشار خون، مسائل قلبی، کلیوی و دیابت هستند محدود گردد.

نعمت اللهی توضیح داد: در افراد مسن مصرف روزانه 6 تا 8 لیوان مایعات برای پیشگیری از یبوست و کم آبی بدن توصیه می گردد، زیرا افراد مسن با توجه به احتیاج واقعی به مایعات کمتر احساس تشنگی می نمایند و به همین دلیل بیشتر مستعد کم آبی و یبوست هستند.

  • اهمیت مصرف پروتئین در رژیم غذایی سالمندان

این متخصص طب سالمندی گفت: با افزایش سن، احتیاج به انرژی کاهش می یابد به همین علت احتیاج متابولیسمی بدن به انرژی از سایر گروه های سنی کمتر است. افراد مسن فعالیت بدنی کمتری دارند و در نتیجه احتیاجمند غذای کمتری برای ثابت نگه داشتن وزن هستند. برای محدود کردن دریافت انرژی توصیه می گردد غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی را بیشتر مصرف نمایند و مصرف مواد شیرین و چربی ها را نیز کاهش دهند.

وی شرح داد: از آنجایی که در سالمندان احتیاج به انرژی کاهش می یابد، پروتئین مورد احتیاج بدن باید از منابع با کیفیت بالا مانند گوشت های کم چربی، مرغ، ماهی، سفیده تخم مرغ، فراورده های لبنی بدون چربی یا کم چربی تامین گردد. غلات و حبوبات نیز از منابع گیاهی پروتئین هستند که اگر با هم مصرف شوند، همه اسیدهای آمینه ضروری مورد احتیاج بدن را تامین می نمایند و پروتئین حدود 15 درصد کل انرژی روزانه را تشکیل می دهد.

نعمت اللهی اضافه کرد: مصرف چربی ها باید در رژیم غذایی سالمندان محدود گردد. دریافت چربی نباید بیش از 30 درصد کل انرژی دریافتی در روز باشد. سهم چربی اشباع (شامل چربی پنهان در گوشت، انواع روغن جامد و کره) باید تا حداکثر 10 درصد انرژی دریافتی روزانه کنترل گردد. با افزایش سن مقدار توده چربی بدن سالمندان افزایش می یابد و در نتیجه احتمال چاقی و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند فشار خون، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی افزایش می یابد.

  • مواد غذایی مفید برای تامین ویتامین ها

این متخصص طب سالمندی گفت: جذب کلسیم و ویتامین D بدن با افزایش سن کاهش می یابد بنابراین با افزایش سن احتیاج بدن به مصرف منابع غنی کلسیم (مانند شیر و لبنیات) و تامین این ویتامین (استفاده از نور آفتاب) افزایش می یابد.

وی ادامه می دهد: مصرف جگر و روغن کبد ماهی برای تامین ویتامین D توصیه می گردد و زنان بالای 50 سال و همچنین همه بالغان بالای 60 سال باید 1000 تا 1500 میلی گرم در روز کلسیم دریافت نمایند.

نعمت اللهی با بیان این که با افزایش سن توانایی جذب ویتامین B12 بدن کاهش می یابد، مصرف مقدار مناسبی از گوشت قرمز، ماهی، شیر و تخم مرغ را برای تامین ویتامین B12 توصیه کرد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: کمبود ویتامین B6 به علل مختلف در سالمندان شایع است زیرا با بالا رفتن سن متابولیسم این ویتامین افزایش و جذب آن کاهش می یابد و از طرف دیگر در سالمندان به علت مصرف ناکافی گوشت دریافت این ویتامین کاهش می یابد. توصیه می گردد روزانه منابع غنی این ویتامین از جمله انواع گوشت، جگر، شیر، تخم مرغ، حبوبات و غلات کامل مصرف گردد.

وی کم خونی را در سالمندان نسبت به افراد دیگر کمتر دانست و گفت: احتیاج مردان و زنان سالمند به آهن یکسان بوده و میزان توصیه شده روزانه به طور متوسط 7 میلی گرم است. باید به این نکته توجه کرد در افرادی که غذاهای کم انرژی مصرف می نمایند یا مشکوک به سوءتغذیه هستند کم خونی شایع تر است.

نعمت اللهی ادامه داد: زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، جگر، حبوبات و سبزی های برگ سبز تیره مانند جعفری، برگ چغندر، گشنیز و بخش های تیره برگ از منابع آهن هستند. با افزایش سن، میزان متابولیسم بدن افت می نماید، زیرا فعالیت بدنی به طرز چشمگیری کاهش می یابد.

این متخصص طب سالمندی اعلام کرد: کاهش توده بافت نرم عضلانی از سنین حدود 30 تا 40 سالگی و کاهش توده چربی از حدود 75 سالگی شروع می گردد و کاهش توده عضلانی به ویژه در مردان شایع تر بوده و ممکن است با کاهش وزن تظاهر نکند. با افزایش سن تجمع چربی افزایش می یابد و سبب افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی و متابولیک می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 19048

به "ویتامین های مورد احتیاج سالمندان کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامین های مورد احتیاج سالمندان کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید