پژو 308 تمام برقی
به گزارش بلاگ پو، خاتمه خودروسازی فرانسه رسماً تأیید کرد که نسخه تمام برقی خودروی پژو 308 خود را به زودی راه اندازی خواهد نمود. این خودرو که Peugeot E-308 نام دارد، به مدل های هیبریدی خالص و پلاگین هیبریدی از خانواده هاچ بک ملحق می گردد تا در سال آینده، خط فراوری پژو 308 را تکمیل کند. این خودروسازی بعلاوه اعلام نموده است که خودروی نو، قدرتمندتر، کارآمدتر و برد بیشتری نسبت به سوپرمینی e-208 فعلی خود خواهد داشت.
به گزارش خبرنگاران، پژو e-308، نسخه تمام الکتریکی کلاس C نو این خودروسازی فرانشوی خواهد بود که طبق برنامه ریزی اجرا شده، در سال 2023 به بازار های فروش راه خواهد یافت. با اینکه فراوری این خودرو برای جولای سال آینده برنامه ریزی شده، اما به نظر می رسد که هنوز هم می توان منتظر تغییرات محسوسی در این خودرو بود. با این حال، وبسایت Autocar به اطلاعات بیشتری از این خودروی آینده دست یافته که جزئیات پیشرانه و تفاوت خودروی برقی نو با e-208 که قبلاً در خط فراوری این خودروساز بوده، را نمایان می سازد.
خودروی e-308 دارای یک باتری 54 کیلووات ساعتی است که 4 کیلووات ساعت بزرگتر از باتری e-208 است و 50 کیلووات ساعت ظرفیت قابل استفاده دارد. با این حال، فناوری بهبودیافته باتری به این مدل نو امکان می دهد تا مسافتی نزدیک به 250 مایل (400 کیلومتر) را ارائه دهد که ما گمان می کنیم در چرخه WLTP اروپا به آن دست یافته است. وبسایت Autocar بعلاوه گزارش می دهد که پیشرانه این خودرو 154 اسب بخار (114 کیلووات) و 199 پوند فوت (269 نیوتن متر) گشتاور ارائه می دهد که به چرخ های جلو منتقل می گردد.
پیشرانه تمام الکتریکی در هر دو نوع 308 هاچ بک و SW واگن وارد بازار خواهد شد. پژو باتری ها را در زیر جایگاه ها و در کف بسته بندی می نماید و بقیه سخت افزار های پیشرانه زیر کاپوت پنهان می شوند. در داخل، فضای بار عقب با فضای 308 پلاگین هیبریدی برابری می نماید و پژو باید مشتریان را با همان کابین شیک و فناوری ارائه شده در این مدل که باید شامل شارژ سریع 100 کیلوواتی باشد، راضی کند. تحویل e-308 پس از شروع فراوری در جولای آینده شروع خواهد شد و پژو اطلاعات قیمت مدل نو را نزدیک به تاریخ فروش آن منتشر خواهد نمود.
حال باید دید که این خودروی نو در مقایسه با انواع پلاگین هیبریدی و احتراق داخلی، چه عملکردی را در بازار های فروش ارائه خواهد داد. اگنس تسون فاژه، مدیر پروژه برند پژو 308، به Autocar گفت که این شرکت انتظار دارد که e-308 حداقل 20 درصد از فروش این مدل را در زمانی که به دست فروشندگان برسد، به خود اختصاص دهد. 308 پلاگین هیبریدی در حال حاضر بیش از 20 درصد از کل فروش مدل های 308 را به خود اختصاص داده است، اما باید بیش از یک سال منتظر بمانیم تا ببینیم آیا این به واقعیت تبدیل می گردد یا خیر.
پژو 308 یک خودروی خانوادگی کوچک (در کلاس C) است که در 5 ژوئن 2007 رونمایی گشت و در سپتامبر همان سال به بازار ارائه شد. این خودرو تا به امروز شاهد سه نسل بوده است که طیف گسترده ای از پیشرانه ها را می توان بر روی آن نصب کرد. نسل دوم این خودرو با چهره و امکاناتی کاملاً متفاوت در پاییز سال 2013 معرفی گردید و توانست در سال 2014 مقام خودروی سال اروپا را کسب کند. نسل سوم نیز به عنوان نخستین خودروی پژو با نشان نو این شرکت، در سال 2021 عرضه شد.
منبع: autocar
ترجمه: مصطفی جرفی-خبرنگاران
منبع: فرارو