چرا سامسونگ در بازار چیپست های پیشرفته از TSMC عقب مانده است؟

به گزارش بلاگ پو، لی جائه-یونگ، نایب­ رییس هیأت مدیره سامسونگ، در پاییز 2020 با وجود همه گیری کرونا به هلند سفر کرد تا برای تأمین تجهیزات پیشرفته تولید چیپست ها، با مقامات شرکت ASML مذاکره کند. گفتنی است تجهیزات این شرکت برای تولید چیپست های پیشرفته ضروری محسوب می شوند.

چرا سامسونگ در بازار چیپست های پیشرفته از TSMC عقب مانده است؟

شرکت ASML می گوید تا حالا حدود 100 واحد از این تجهیزات را به سرتاسر جهان ارسال کرده اما بیش از 70 درصد آن ها به دست رقیب تایوانی سامسونگ یعنی TSMC رسیده است. سفر آقای لی به هلند اهمیت بسیار زیاد بازار چیپست های پیشرفته را نشان می دهد که فعلا بخش بزرگی از این بازار در دستان TSMC قرار گرفته است.

سامسونگ برای تولید انبوه این چیپست ها با مسائل مختلفی دست و پنجه نرم می کند و در عین حال TSMC بخش بزرگی از این بازار را به خود اختصاص داده است. رییس بخش نیمه هادی سامسونگ مدتی قبل در جلسه سهامداران گفت که تکنولوژی های این شرکت برای تولید چیپست های پیشرفته تفاوت زیادی با TSMC ندارند و گفت که سامسونگ توانسته مشتریان مهمی را جذب کند.

ماه گذشته سامسونگ در گزارش مالی خود اعتراف کرد که با وجود افزایش فروش 9 درصدی تراشه های این شرکت، سود عملیاتی این بخش نسبت به سال گذشته با کاهش 16 درصدی به مبلغ 3.03 میلیارد دلار رسیده است. در همین زمینه، باید به کارخانه تولید تراشه های سامسونگ در تگزاس آمریکا اشاره کنیم که در اواسط ماه فوریه به دلیل قطع برق ناشی از سرمای بی سابقه برای مدتی تعطیل شد. همین تعطیلی کوتاه مدت، می تواند منجر به نارضایتی کوالکام و دیگر مشتری های سامسونگ شود.

در رابطه با تولید چیپست های 5 نانومتری هم سامسونگ ماه ها دیرتر از TSMC فرایند تولید این تراشه ها را آغاز کرد و این شکاف از آن زمان در حال افزایش است. روی هم رفته فناوری مربوط به ساخت تراشه ها با واحد نانومتر مطرح می شود و هرچه این عدد کمتر باشد، تراشه ها توان پردازشی بیشتر و مصرف انرژی کمتری را به ارمغان می آورند.

از طرف دیگر، اگرچه سامسونگ تلاش کرده تجهیزات کافی برای تولید این تراشه ها را خریداری کند، اما TSMC در این زمینه زودتر وارد عمل شده و به همین خاطر تجهیزات بیشتری را دریافت کرده است. شرکت TSMC مدتی قبل اعلام کرد که برای غلبه بر کمبود جهانی تراشه، تا سال 2023 حدود 100 میلیارد دلار برای افزایش خطوط تولید خود سرمایه گذاری خواهد کرد.

سامسونگ هم اعلام کرده در سال 2021 حدود 40 میلیارد دلار بر روی این حوزه سرمایه گذاری می کند اما بیشتر این بودجه صرف توسعه حافظه های رم و دیگر انواع تراشه های حافظه خواهد شد. TSMC چیپست های شرکت های مختلفی را تولید می کند که از بین بزرگترین مشتریان این شرکت می توانیم به اپل و AMD اشاره کنیم. به همین خاطر این شرکت در بازار تراشه ها از سهم 56 درصد بهره می برد و فاصله قابل توجهی با سامسونگ دارد.

گوشی های هوشمند و تراشه های حافظه حدود 60 درصد از کل فروش سامسونگ را تشکیل می دهند. اگر سامسونگ در زمینه چیپست های پیشرفته بیش از پیش از رقیب خود عقب بماند، این عقب ماندگی می تواند منجر به کاهش قابل توجه درآمد این شرکت شود.

منبع: Nikkei Asia

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 تیر 1400 بروزرسانی: 10 تیر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 49492

به "چرا سامسونگ در بازار چیپست های پیشرفته از TSMC عقب مانده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سامسونگ در بازار چیپست های پیشرفته از TSMC عقب مانده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید