چه اندازه تراکنش اقتصادی از فروش روزانه نان ثبت شد؟

به گزارش بلاگ پو، تهران (پانا) - وزارت اقتصاد در مورد هوشمندسازی یارانه آرد و نان عنوان نمود در طول روز حدود 9میلیون تراکنش اقتصادی برای خرید نان ثبت می گردد.

چه اندازه تراکنش اقتصادی از فروش روزانه نان ثبت شد؟

به گزارش وزارت اقتصاد، طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان (مهیا) طرحی است که میخواهد بدون هیچ گونه افزایش قیمت در حوزه نان سنتی کشور، از انحراف مصارف آرد یارانه ای جلوگیری کند.

این طرح، رویکرد حکمرانی اقتصادی هوشمند و مبتنی بر داده را کلید زده است. 100 روز پس از اجرای این طرح، آمارها حاکی از توفیق دولت در فاز اول پروژه است.

محمد جلال، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در تشریح گزارش عملکرد 100 روزه اجرای این طرح، اظهار کرد: کارتخوان های هوشمند موضوع این طرح، بیش از 95 درصد فروش نان سنتی در کشور را تحت پوشش قرار داده اند و سنجش رفتار و عملکرد واحدهای پخت نان در سراسر کشور و امکان هشداردهی پیامکی به تفکیک نانوایان و بازرسی هوشمند و مدیریت و توزیع هوشمند تخصیص گندم و آرد یارانه ای، فراهم شده است.

مشاور وزیر اقتصاد ادامه داد: هم اکنون روزانه بیش از 8.9 میلیون تراکنش خرید نان، در کارتخوان های موضوع این طرح با ارزش ریالی مجموعاً 82 میلیارد تومان و در قالب فروش بیش از 105 میلیون قرص انواع نان ثبت می گردد.

به گفته وی، داده های مذکور حاکی از 30 درصد افزایش تعداد تراکنش های کارتخوان های نانوایی ها قبل از آغاز طرح و کاهش 40 درصدی مبلغ خرید مردم از کارتخوان نانوایی هاست. در واقع بعد از اجرای طرح، خرید نقدی نان به شدت کاهش و تراکنش های غیرمرتبط با خرید نان تا حد زیادی از کارتخوان های مستقر در نانوایی ها حذف شده است.

جلال شرح داد: با آغاز فاز دوم طرح با همکاری مشترک وزارت کشور، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و وزارت امور اقتصادی و دارایی و ترمیم یاری هزینه جبران افزایش دستمزد و اجاره نانوایان و شناورسازی و متناسب سازی تخصیص آرد یارانه ای به اندازه عملکرد قابل قبول ثبت شده نانوا در کارتخوان های هوشمند، فراگیری کامل در خصوص استقرار کارتخوان های هوشمند در نانوایی های کشور محقق خواهد شد.

مشاور وزیر اقتصاد گفت: هم اکنون میانگین آرد مصرفی به ازای هر قرص نان در کشور، 148 گرم و میانگین قیمت هر قرص نان حدود 728 تومان است و برآورد می گردد که احتیاج روزانه کشور در حوزه نان سنتی، 120 میلیون قرص انواع نان در روز باشد.

وی ادامه داد: در حوزه نان سنتی، به طور میانه، 38 درصد آرد برای فراوری نان لواش، 25 درصد برای فراوری انواع نان تافتون، 25 درصد برای فراوری انواع نان بربری و 10 درصد برای فراوری نان سنگک و 2 درصد برای سایر انواع نان مورد استفاده قرار می گیرد. میانه اندازه مصرف آرد یارانه ای در کشور روزانه حدود 23 هزار و 100 تن است که برآورد احتیاج کشور در تامین نان مردم، حدود 18 هزار تن است.

مشاور وزیر اقتصاد بیان کرد: از آغاز طرح تا به امروز، فروش بیش از 5 میلیارد و 350 میلیون قرص نان در قالب 410 میلیون تراکنش خرید نان به وسیله بیش از 76 میلیون کارت بانکی یکتا در سامانه، ثبت شده است.

وی در خاتمه گفت: ثبت فروش نان غیرواقعی، جابه جایی کارتخوان ها و انتقال کارتخوان به واحد صنفی دیگر، فراوری تراکنش های جعلی به وسیله بعضی نانوایان و... به منظور سوءاستفاده از یاری هزینه دولت به نانوایان یا بهره مندی غیرعادلانه از آرد یارانه ای، با تحلیل داده ای سوابق رفتار نانوایان در کارتخوان های هوشمند، به صورت مداوم در حال اجرا است و در صورت تکرار، تبعات اقتصادی و حقوقی برای نانوا در پی خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 5 شهریور 1401 بروزرسانی: 5 شهریور 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 66213

به "چه اندازه تراکنش اقتصادی از فروش روزانه نان ثبت شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه اندازه تراکنش اقتصادی از فروش روزانه نان ثبت شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید