چه کسی بر کرسی رابرت آزودو در WTO تکیه خواهد زد؟

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران : رقابت برای جانشینی رابرت آزودو برزیلی برای سمت ریاست سازمان تجارت جهانی به یک نبرد سیاسی میان کاندیداهایی تبدیل شده که مشروعیت سیاسی آنها به اندازه صلاحیت فردی شان اهمیت یافته است. جایزه کاندیداهای پیروز نیز آن خواهد بود که فرصت دفاع از نظم تجارت جهانی را در برابر فشارهای شدید روی سازمان خواهند داشت.

چه کسی بر کرسی رابرت آزودو در WTO تکیه خواهد زد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز، به عقیده صاحب نظران در حال حاضر توانایی های سیاسی کاندیداها بسیار اهمیت دارد، چرا که تحت نقدها شدید دولت آمریکا، مشروعیت این سازمان با چالش هایی روبرو شده است. در این رابطه رئیس آینده سازمان مجبور خواهد بود راهی برای رسیدگی به نقدها دولت آمریکا بیابد، انتقادهایی که عمدتا حول موضوع ناتوانی قوانین سازمان تجارت جهانی در محدودسازی کاپیتالیسم دولتی چین است. همچنین آمریکایی ها گلایه هایی پیرامون دسترسی قضایی بیش از حد فرایند های حل اختلاف سازمان دارند. در این رابطه چینی ها به طور قطع مانع از به خدمت گیری کننده معرفی شده توسط آمریکایی ها خواهند شد و برعکس. این امر باعث خواهد شد کشورهای اصلی عضو سازمان و گروه های منطقه ای به یک نامزد مشترک مورد توافق همه رو بیاورند، کسی که می تواند اجماع تمام 164 عضو این سازمان را برانگیزد. ضرب الاجل معرفی نامزدها تا هشتم جولای است، نامزدهایی که در صورت پیروزی، ماه سپتامبر جایگزین رابرت آزودو در مسند ریاست سازمان تجارت جهانی خواهند شد. البته در یک حالت جایگزین سازمان می تواند یک دبیرکل موقت انتخاب کند تا رقابت برای انتخاب فرد نهایی به بعد از فصل پاییز کشیده شود.

اوری دادوش، کارشناس حکمرانی مالی جهان و یکی از مقامات ارشد سابق بانک جهانی درخصوص صلاحیت نامزدها می گوید: موضوع اصلی آن است که نامزدها صلاحیت آن را دارند که عملکردهای اصلی سازمان را حفظ کنند. او ادامه می دهد: حمایت یک یا چند قدرت تجاری بزرگ جهان از نامزدها ضروری است، هر چند پیش شرط کافی برای موفقیت فرد منتخب نخواهد بود.

به رغم رسم جنجالی و البته طولانی مدتی که طی آن اتحادیه اروپا رئیس صندوق بین المللی پول و آمریکا رئیس بانک جهانی را مشخص می کند، اما سنتی مورد قبول همه برای انتخاب ریاست سازمان تجارت جهانی وجود ندارد. در این رابطه قوانین سازمان تجارت جهانی صرفا اعلام می کنند که انتخاب رئیس این سازمان باید با درنظر دریافت نظر تمام اعضا باشد. از زمان شکل گیری این سازمان در سال 1995 ترتیب ملیت رؤسای سازمان تجارت جهانی به این صورت بوده است: دو رئیس اروپایی، یک نیوزیلندی، یک تایلندی، یک اروپایی و آخرین آنها آزودو برزیلی.

برخی از کشورها به خصوص در آفریقا که هیچ گاه سهمی در ریاست سازمان تجارت جهانی نداشته اند می گویند اکنون نوبت آنهاست و باید رئیس بعدی سازمان تجارت جهانی از این قاره انتخاب شود. اِبا کالوندو، سخنگوی دولت های اتحادیه آفریقایی در این رابطه اظهار می کند، یک نامزد آفریقایی مشترک و واحد، قواعد بازی را برای این قاره در سطح جهانی تغییر خواهد داد. با این حال، تلاش های اتحادیه آفریقا برای مشخص یک نامزد مورد توافق همه تا به امروز به واسطه رقابت های داخلی و جاه طلبی های شخصی با چالش هایی روبرو شده است. حمید ممدوح از کشور مصر، یکی از افرادی است که اوایل سال توسط این اتحادیه معرفی گشت، کسی که با وجود تجربه فراوان در سازمان تجارت جهانی از مشروعیت سیاسی چندانی برخوردار نیست. همچنین کاندیداهایی با امتیازات کمتر از کشورهای بنین و نیجریه معرفی شده اند. البته پس از آنکه رابرت آزودو به طور ناگهانی تصمیم گرفت سمت خود را در رأس سازمان تجارت جهانی ترک کند، دولت نیجریه نامزد اولیه خود را کنار گذاشت و انگوزی اوکونجواویلا را معرفی کرد، کسی که اساسا به عنوان وزیر مالی سابق این کشور شناخته می شود. کاندیداتوری اوکونجو اویلا احتمالا باعث خواهد شد آمینا محمد کنیایی از نامزدی خود صرف نظر کند.

به تازگی حمید ممدوح در یک مصاحبه بر تجربه شخصی طولانی مدت خود در سازمان تجارت جهانی و مشروعیت پروتکل انتخابی اتحادیه اروپایی تاکید داشته است. او با دفاع از تصمیم خود برای ادامه رقابت برای تصاحب ریاست سازمان تجارت جهان مدعی می شود: بسیار خوب خواهد بود، اگر تنها یک نامزد واحد از قاره انتخاب شود. با این حال، دولت نیجریه در فرایند های اتحادیه آفریقایی دخالت نخواهد کرد. به گفته او در این فرایند او به واسطه مباحثات درون اتحادیه آفریقا راهنمایی خواهد شد.

پیش تر کمیسیون اروپایی تلاش می کرد بحث ها را به این سمت سوق دهد که اکنون نوبت آن است که رئیس سازمان تجارت جهانی از کشورهای توسعه یافته انتخاب شود. بر این اساس فیل هوگان، کمیسیونر تجاری اتحادیه اروپا درخصوص کاندیداتوری برای ریاست سازمان تجارت جهانی ابراز علاقه کرده و مدعی شده در این زمینه از حمایت رابرت لایت هایزر، کننده تجاری آمریکا برخوردار است، اما چندی بعد مشخص شد، هوگان در مورد حمایت های آمریکا از خود غلو کرد.

هفته گذشته، رابرت لایت هایزر مدعی شد که در حال حاضر او از هیچ نامزدی برای ریاست سازمان تجارت جهانی حمایت نمی کند. او حتی گفت تصور نمی کند ضرورتا نامزد این جایگاه باید از کشورهای توسعه یافته باشد. هفته گذشته همچنین دولت های عضو اتحادیه اروپا در بیانیه ای گفتند لزوما رئیس سازمان تجارت جهانی نباید ملیتی اروپایی داشته باشد. یکی دیگر از افرادی که برای نامزدی ریاست سازمان تجارت جهانی ابراز تمایل کرده جسوس سیده کوری، یکی از مقامات مالی و تجاری سابق مکزیک است، کسی که به خاطر مواضع فاصله دارش از دولت آمریکا انتخاب او احتمالا با چالش هایی روبرو خواهد شد. با این حال سیده کوری از کسانی بود که مذاکرات تجاری میان آمریکا، کانادا و مکزیک را با موفقیت به خاتمه رساند. او مدعی می شود، توانایی آن را دارد که حمایت رابرت لایت هایزر آمریکایی را در این جهت جلب کند.

با این حال بسیاری از مقامات به خصوص در اقتصادهای نوظهور پیرامون نفوذش در آمریکا تردید دارند. در حمایت از نامزدی او، دولت مکزیک به جای موقعیت جغرافیایی، بر جایگاه این کشور به عنوان یک اقتصاد تجاری باز تاکید داشته است. گراسیلا مارکوئز کولین، وزیر اقتصاد مکزیک در این باره می گوید: بیش از فکر به بلوک های منطقه ای، آنچه ما مدنظر داریم آن است که نامزدی را انتخاب کنیم که کننده اهمیت تجاری و نظام تجاری قانون محور باشد. او با اشاره به اینکه کشورش با اتحادیه اروپا و عمده کشورهای آسیایی توافق تجارت آزاد دارد، می افزاید: درخصوص توافقات تجاری، در حالی که به آمریکا نزدیک هستیم، روابط خوبی نیز با کشورهای سایر مناطق داریم.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 28207

به "چه کسی بر کرسی رابرت آزودو در WTO تکیه خواهد زد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسی بر کرسی رابرت آزودو در WTO تکیه خواهد زد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید