چگونه بازارهای کالاها، دنیا آشفته ما را ساختند؟، نقش قیمت ها در ساختن دنیا

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران)ایبنا)- مترجم سیدامین موسوی زاده: اگرچه شغل اصلی روپرت راسل در واقع نویسنده و فیلم ساز است و در بیست کشور فیلمبرداری نموده و دو مستند برنده جایزه ساخته، اما او دارای مدرک دکترای جامعه شناسی از هاروارد است و در ایندیپندت، دیزد و سالون مقالاتی را منتشر نموده است. جنگ های قیمت نخستین کتاب اوست که در فوریه 2022 منتشر خواهد شد.

چگونه بازارهای کالاها، دنیا آشفته ما را ساختند؟، نقش قیمت ها در ساختن دنیا

کتاب جنگ های قیمت: چگونه بازارهای کالاها، دنیا آشفته ما را ساختند اثر روپرت راسل سیاحتی ماهرانه است در خصوص نقش قیمت، که از واقعیت گسیخته شده، در افزودن آشفتگی به دنیایی که از قبل هم آشفته بود.

با توجه به فرضیه بازار موثر، که معمولاً در حرفه اقتصاد بدیهی انگاشته شده، بازار وقتی نوبت به معین قیمت ها می رسد، به لطف نوسانات و جریان عرضه و تقاضا، همه چیز را مرتب می نماید، و قیمت ها خود مجموعه ای از اطلاعات را نشان می دهند که نظم خود به خودی در اطراف ما ایجاد می نمایند. با این حال، راسل جامعه شناس می نویسد، حتی زمانی که ما در دنیای زندگی می کنیم که به وسیله قیمت ها اداره می گردد، این نظم خود به خود اغلب به بی نظمی فرومی انجامد. بخشی از مشکل در کارکرد سرمایه گرایی اقتصادی دنیای مدرن نهفته است، که در آن قیمت ها تابعی از بازار آینده هستند - و این قراردادهای آینده اکنون تابعی از مشتقاتی هستند که پیوند بین قیمت ها و کالاهای واقعی را از بین می برند و در عوض به مبادلات نامشهود می پردازند.

نویسنده با مثال نان آغاز می نماید، که قیمت آن را می توان از نزدیک با آشفتگی اجتماعی گره زد در جاهایی مانند فرانسه قرن هجدهم - که هشتاد سال قبل از انقلاب، بیست و یک سال تحت شورش های نان بود - و مصر در خاورمیانه مدرن که در هر دو مورد با واردنماینده گندم و دولتی سروکار داریم که به طور غیرطبیعی در معرض افزایش قیمت نان و در نتیجه مسائل اجتماعی است.

راسل در ادامه به آنالیز دقیق خطرات احتکار می پردازد. این مورد عجیب را در نظر بگیرید: به لطف الگوریتم های بیش از حد حساس، با هر خبری در خصوص آن هاتاوی، بازیگر زن معروف سینما و تلویزیون، شرکت تجاری برکشایر هاتاوی، شرکت بزرگ بیمه و سرمایه گذاری، دچار سود یا زیان می گردد. به همین ترتیب و به همین قاعده کشورهایی که دارای منابع غنی هستند دچار برکت یا بلا می شوند. راسل می نویسد: کشورهای صادرنماینده نفت دو برابر بیش تر محتمل است که جنگ داخلی داشته باشند.

کتاب جنگ های قیمت: چگونه بازارهای کالاها، دنیا آشفته ما را ساختند اثر روپرت راسل نگاهی تازه به بعضی از دگم های عمدتاً عمیق علم اقتصاد است که بسیاری را در طول جهت ویران می نماید.

شناسنامه کتاب

Price Wars: How the Commodities Markets Made Our Chaotic World

by Rupert Russell (Author)

Doubleday (February 1, 2022) 288 pages

منبع: کرکوسریویو

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 63585

به "چگونه بازارهای کالاها، دنیا آشفته ما را ساختند؟، نقش قیمت ها در ساختن دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بازارهای کالاها، دنیا آشفته ما را ساختند؟، نقش قیمت ها در ساختن دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید