چگونه تورلیدر شویم؟

به گزارش بلاگ پو، تورلیدر کیست؟

تورلیدر به شخصی گفته می گردد که سرپرستی و مدیریت اجرایی یک برنامه سفر را بر عهده دارد. تورلیدر تصمیم گیرنده نهایی هر سفر خواهد بود و تمام مسئولین اجرایی دیگر ازجمله راننده، لیدر های محلی و... زیر نظر ایشان عمل می نمایند. لیدر علاوه بر قدرت تصمیم گیری، باید مورد تایید همه اعضای یک گروه باشد که قدرت مدیریت، اطلاعات و سابقه او این کاریزما را به وی می دهد.

چگونه تورلیدر شویم؟

یاری لیدر کیست؟

هر شخصی پیش از لیدر شدن در ابتدا باید چند سفر را به عنوان یاری لیدر در کنار لیدر اصلی سفر کند. در این سفرها یاری لیدر ضمن محک زدن توانایی های خود برای این شغل تجربه کسب می نماید و مهارت هایی را از لیدر اصلی برنامه یاد می گیرد.

مزایای تورلیدری

تورلیدر به واسطه سفر هایی که انجام می دهد، علاوه بر کسب تجربه و مهارت، می تواند از بیشتر جاذبه های فرهنگی و طبیعی بهره مند گردد و با این میراث جهانی از نزدیک انس بگیرد. آژانس های گردشگری علاوه بر حقوق و مزایای تورلیدر، موظفند تا تمام مخارج سفر لیدر از جمله اقامت، وعده های غذایی و... را تامین کنند.

وظیفه تورلیدر چیست؟

لیدر یا سرپرست سفر، وظیفه کلیه هماهنگی های سفر با زنجیره تأمین کنندگان ازجمله اقامتگاه ها، وسیله نقلیه، رستوران و... را بر عهده دارد. همچنین مدیریت و برنامه ریزی سفر ازجمله زمان بندی، انتخاب جهت و تمام جزئیات دیگر سفر نیز بر عهده تورلیدر است.

ویژگی های یک تورلیدر چیست؟

  • خصوصیات اخلاقی و رفتاری: قدرت راهبری و مدیریت، وقت شناسی، رفتار صحیح همراه بامتانت، ادب و تواضع، آشنایی کامل با آداب معاشرت و اصول روابط اجتماعی، دارای قدرت بیان و ظاهری آراسته، احساس مسئولیت، دقت کامل و توجه به خواسته های دیگران، رعایت بهداشت فردی و محیطی، کنترل مدیریت بحران و کوشش وافر در جهت برطرف مسائل پیش آمده همراه با دقت و سرعت عمل و انتقال مطالب به مبادی ذی ربط.
  • ویژگی های تخصصی: دارا بودن دانش تخصصی زبان (دو یا چند زبان) و آگاهی از واژه های گوناگون زبانی، مهارت های ویژه ارتباطی، دانش و روش های مرتبط باهنر هدایت تور، تفسیر عمیق و بیان کلی محیط و مدیریت بحران هنگام بروز حوادث غیرقابل پیش بینی.
  • ویژگی های علمی و کاربردی: راهنمای تور باید اطلاعات و دانش کافی از پیشینه صنعت جهانگردی، تمدن و فرهنگ ملل، مذهب، معماری، جامعه شناسی، اوضاع طبیعی و عوامل جغرافیایی، معلومات عمومی، اقتصاد، سیاست، شناخت کافی نسبت به محل مورد بازدید داشته باشد.

دوره ها و کارت تورلیدری:

جهت کسب تخصص و مهارت های لازم، برخی از مؤسسات گردشگری اقدام به برگزاری کلاس های تورلیدری می کنند که این دوره ها زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و در صورت قبولی در آزمون های داخلی موسسه مربوطه، آزمون جامع سازمان میراث فرهنگی و همچنین قبولی در مصاحبه شفاهی زبان، افراد می توانند لوح و کارت تورلیدری را دریافت کنند.

  • مدت زمان کلاس های تورلیدری حدود 6 ماه است.
  • دوره های تورلیدری در ایران به دودسته فرهنگی و طبیعت گردی تقسیم می گردد که افراد می توانند با توجه به علاقه خود، در دوره های مرتبط شرکت کنند.

تعدادی از موسسات آموزشی برای گذراندن دوره های راهنمای تور:

1. موسسه آوای طبیعت پایدار

2. موسسه طبیعت

3. موسسه ارسباران

4. موسسه آوای جلب سیاحان

حقوق یک تورلیدر چقدر است؟

کانون راهنمایان گردشگری ایران،هرساله طبق مصوبه ای حداقل مبلغی را به ازای یکروز سفر تعیین می نماید. اما این مبلغ قراردادی بوده و مانند هر شغل دیگری دستخوش تغیراتی است که بسته به توانایی های هر فرد، سابقه و دبگر عوامل، می تواند متغیر باشد.

تورلیدری در خبرنگاران

خانواده خبرنگاران نیز به عنوان یکی از شرکت های گردشگری، همیشه پذیرای علاقه مندان به این حرفه است. خبرنگاران علاوه بر تامین تمامی هزینه های سفر تورلیدرها و همچنین حقوق تعیین شده هر سفر، تسهیلات دیگری نیز برای راهنمایان خود در نظر گرفته است. در مجموعه خبرنگاران، در حال حاضر بالغ بر صد نفر به عنوان تورلیدر فعالیت دارند که هر کدام در رتبه مخصوص خود بوده و از حقوق و مزایا نسب به آن رتبه بهره مند می شوند. اگر کارت راهنمای تور دارید یا در حال گذراندن دوره های مربوطه هستید، برای استخدام در موسسه خبرنگاران به عنوان تورلیدر می توانید به قسمت استخدام تورلیدر بروید و فرم تنظیم شده را پر کنید. سپس کمیته تورلیدرهای خبرنگاران شرایط شما را آنالیز نموده و اگر شرایط مد نظر را داشتید برای مصاحبه حضوری دعوت تان می کنند. در این راستا مطلب شرایط همکاری به عنوان تورلیدر در خبرنگاران نیز راهنمای شما خواهد بود.

بی صبرانه منتظریم تا از دوستان باانگیزه و علاقه مند در خانواده خبرنگاران استفاده کنیم.

ایپتن

ایپتن | آخرین اخبار و مقالات گردشگری

مجله توسعه دهنده

مجله توسعه دهنده | مجله تکنولوژی و علوم رایانه
منبع: دالاهو
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 23224

به "چگونه تورلیدر شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه تورلیدر شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید