کدام بیماران از کدام پزشکان شکایت می نمایند؟، 42 درصد شکایات به دلیل جراحی زیبایی بینی

به گزارش بلاگ پو، نتایج یک مطالعه حاکی از این است که بیشتر بیماران شاکی پرونده قصور پزشکی؛ زن، متاهل، دارای تحصیلات فوق دیپلم و لیسانس و سطح مالی اجتماعی پایین و بیشتر پزشکان دارای پرونده قصور پزشکی؛ مرد، متخصص و دارای بیشتر از بیست سال سابقه طبابت بودند.

کدام بیماران از کدام پزشکان شکایت می نمایند؟، 42 درصد شکایات به دلیل جراحی زیبایی بینی

به گزارش خبرنگاران، هر زمان که پزشک در هر کدام از مراحل تشخیص و درمان (اعم از معاینه دقیق، تشخیص به موقع، درمان و جراحی های صحیح)، پیگیری و مشاوره و هدایت های لازم را طبق موازین علمی و فنی پزشکی انجام نداده باشد و به علت شکست در انجام یک اقدام مطابق با استانداردهای حرفه ای مرسوم، باعث صدمه به بیمار گردد، مرتکب قصور پزشکی شده است.

در فرایند طبابت و مداخلات پزشکی، ممکن است طیف وسیعی از عوارض ایجاد گردد که بسیاری از آن ها خطاهای ناخواسته و بدون تعمد هستند و در صورت رعایت احتیاط نیز ممکن است ایجاد شوند. به همین دلیل باید به این نکته دقت داشت که قصور پزشکی خطاهایی هستند که قابل اجتناب باشند.

آنالیز آمارهای قصور پزشکی در ایران، نشان می دهد که در سه دهه اخیر، میزان شکایت بیماران از پزشکان، فرایند افزایشی داشته است. از طرف دیگر با توجه به تغییرات در سازمان نظام پزشکی و نحوه مصرف خدمات پزشکی، به نظر می رسد الگوی شکایات بیماران از پزشکان نیز در حال تغییر است.

پیش داوری ها، شکایت از قصور پزشکی را به طبقات و به گروه های اجتماعی خاص نسبت می دهند و گروهی خاص از پزشکان را در معرض اتهام قصور قرار می دهند. به همین دلیل دکتر سیمین کاظمی؛ پزشک و پژوهشگر جامعه شناسی مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با انجام یک پژوهش، شکایت های قصور پزشکی شهر تهران را مورد آنالیز قرار داد.

برای انجام این مطالعه تمام پفراینده هایی (484 پفراینده) که در سال 1394 در شورای حل اختلاف سازمان نظام پزشکی تشکیل شده بود، آنالیز شدند.

یافته های این مطالعه نشان داد که علت مراجعه نزدیک به دو سوم از کل پفراینده های قصور پزشکی به دلیل اهداف زیبایی بوده است. شایع ترین علت مراجعه زیبایی (حدود 42 درصد) مراجعه برای انجام جراحی زیبایی بینی بود.

آنالیز ها حاکی از این بود که در پفراینده هایی که به دلایل درمانی به پزشک مراجعه نموده بودند، تنها در حدود 19 درصد شکایت از پزشک به دلیل تشخیص و باقی موارد مربوط به درمان بیماری بوده است. شایع ترین مسائل پزشکی در مراجعات درمانی به ترتیب مسائل چشم، گوش و حلق و بینی، زنان و زایمان، ارتوپدی و جراحی عمومی بود. شایع ترین مکانی که مواجهه پزشکی منجر به تشکیل پفراینده قصور شده است، کلینیک های خصوصی و بعد مطب های شخصی بود.

آنالیز ویژگی های جمعیت شناختی بیماران نشان داد که فراوانی شکایت قصور پزشکی در گروه سنی 31 تا 42 سال، زنان، متاهلین، تحصیلات فوق دیپلم و لیسانس و سطح مالی اجتماعی پایین، بیش از سایر زیر گروه ها بود.

نتایج مطالعه حاکی از این بود که بیشترین پزشکان دارای پفراینده قصور مربوط به گروه سنی 47 تا 56 سال، جنس مرد، متخصص، فارغ التحصیلان دانشگاه های شهر تهران، رشته گوش و حلق و بینی و مدت طبابت 20 سال و بیشتر بود.

به گفته پژوهشگر این مطالعه؛ یافته های به دست آمده فقط بخشی از واقعیت قصور پزشکی است و نه همه آن؛ چرا که این مطالعه بر اساس داده های حاصل از پفراینده های قصور پزشکی در شورای حل اختلاف سازمان نظام وظیفه اجرا شده، در حالی که پفراینده های قصور پزشکی در سال انجام این تحقیق دو هزار و 769 مورد بوده اند که بخش عمده آن ها در مراجع دیگر نگهداری می شدند و امکان دسترسی به آن ها فراهم نبود.

نتایج این مطالعه پاییز امسال به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان توصیف قصور پزشکی و ویژگی های اجتماعی-جمعیتی پزشکان و بیماران درگیر پفراینده های قصور پزشکی در تهران در فصل نامه سلامت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، منتشر شده است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 41728

به "کدام بیماران از کدام پزشکان شکایت می نمایند؟، 42 درصد شکایات به دلیل جراحی زیبایی بینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام بیماران از کدام پزشکان شکایت می نمایند؟، 42 درصد شکایات به دلیل جراحی زیبایی بینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید