گردشگری مجازی : سفر به آستارا در چند دقیقه

به گزارش بلاگ پو، شهرستان آستارا با داشتن جاذبه های گردشگری و تجارت مرزی به عنوان گذرگاه مرزی ایران با کشور آذربایجان به قطب گردشگری در شمال کشور و در استان گیلان معروف است.

گردشگری مجازی : سفر به آستارا در چند دقیقه

دریافت 83 MB

شهرستان مرزی بندر آستارا در آخرین نقطه جغرافیایی شمال غرب کشور قرار گرفته و با 200 کیلومتر فاصله از مرکز گیلان، دارای 38 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان و 18 کیلومتر مرز ساحلی است.

این شهرستان که در ساحل غربی دریای خزر و در شمالی ترین نقطه استان گیلان واقع شده، با داشتن آمیزه ای از جذابیت های گردشگری کوهستان، تجاری، مرزی، ساحلی و زیست محیطی از 2 دهه پیش تا به امروز به قطب عظیم گردشگری- مرزی کشور تبدیل شده است. آستارا که مهم ترین جهت خروجی ترانزیتی و فعال ترین مرز زمینی صادراتی ایران محسوب می گردد، با داشتن مرز و گمرکی فعال دارای مرز خاکی، ریلی و آبی با جمهوری آذربایجان بوده و این امر سبب رونق در مبادلات مرزی، تجاری و گردشگری بین المللی شده است.

این شهرستان یکی از سرسبزترین نقاط جنگل های هیرکانی (خزری) ایران است و پوشش جنگل های پهن برگ آن تا ارتفاع یک هزار و 500 متر امکان جلب صدها گروه کوهنوردی طبیعت دوست را فراهم می نماید. در جنگل های آستارا علاوه بر صدها منظره بکر و طبیعی که ثبت آنها عکاسان عظیم کشور را به این شهرستان مرزی می کشاند، تنها آبگرم جنگلی کشور واقع شده است. همچنین قله زیبای 2 هزار متری اسپیناس آستارا از جمله دیدنی های این شهرستان است که در سخت ترین روزهای زمستان نیز میزبان کوهنوردانی از استان های گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و مازندران است.

آستارا به دلیل داشتن سواحل ماسه ای زیبا در کنار دریای خزر و مرز دریایی با کشور جمهوری آذربایجان و کوهستان بسیار زیبا و پرپیچ و خم گردنه حیران که در جاده آستارا به اردبیل واقع شده است، از آوازه بسیاری در میان طبیعت دوستان برخوردار بوده و کوهستان های این شهرستان نیز در طول سال پذیرای گروه های مختلف فعال کوهنوردی کشور است. گردنه حیران که تا سال ها پیش تنها یک روستای نیمه متروک با نام حیران در آن قرار داشت، اکنون به یک حوزه عظیم گردشگری مبدل شده است و یکی از طرح های عظیم و محوری گردشگری گیلان در این منطقه به اجرا درآمده است.

تله کابین حیران که در غرب روستای ونه بین و حاجی امیر آستارا با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث شده، در هر ساعت با 30 کابین پیشرفته 6 نفره می تواند یک هزار نفر از گردشگران را با سرعت 6 متر بر ثانیه از انتهایی ترین نقطه حیران آستارا در استان گیلان، با طی جهت سرسبز یک هزار و 500 متری به شرقی ترین نقطه پارک جنگلی فندقلوی نمین در استان اردبیل منتقل کند.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان با همکاری شهرداری آستارا نیز در ارتفاعی پایین تر و در نزدیکی شهر آستارا پارک گردشگری بی بی یانلو را با کاشت صدها هزار درخت و ارائه امکانات تفریحی ایجاد نموده که مشتاقان زیادی را به خود جلب می نماید. آبشار لاتون مرتفع ترین آبشار شمال ایران و آب های گرم علی داشی و کوته کومه از جمله مناطق بی همتایی است که در اعماق جنگل های این شهرستان قرار دارند و در تمام فصول سال زیبایی های این مناطق پذیرای مسافران بسیاری از اقصی نقاط کشور است.

تالاب استیل آستارا با 138 هکتار وسعت که به عنوان تالاب بین المللی کشور مطرح بوده، با وجود درختان توسکا و قرار دریافت آن در حاشیه کوهستان و جاده، یکی از زیباترین مناظر طبیعی آستارا و استان سرسبز گیلان را رقم زده است. سازمان محیط زیست کشور نیز با ایجاد پناهگاه حیات وحش لوندویل که بیش از یک هزار هکتار وسعت دارد، به ایجاد پارک طبیعت گردی اقدام نموده که گردشگران نیز از نزدیک با طبیعت زیبای منطقه و همچنین گله های عظیم گوزن های زرد و مرال آن از نزدیک مأنوس می شوند.

در مجاورت این پناهگاه، بخش خصوصی نخستین باغ پرندگان خصوصی کشور را ایجاد نموده که در آن نایاب ترین پرندگان کشور و آسیا نگه داری می گردد. در حاشیه پناهگاه حیات وحش لوندویل آستارا همچنین وجود تالاب بین المللی آق که همیشه میزبان هزاران پرنده مهاجر است، بر ارزش های زیست محیطی منطقه می افزاید. این شهرستان مرزی که به واسطه تنوع کالاهای خارجی به عنوان شهر بازار و خرید مطرح است، دارای بازار عظیم ساحلی با غرفه بندی متفاوت بوده که بارانداز اصلی و محل فروش کالاهای وارداتی بوده و همیشه بیشترین توجه گردشگران ورودی را با توجه به قیمت های مناسب به خود معطوف می نماید.

مرقد مطهر امام زادگان ابراهیم و قاسم (ع)، طرح ساحلی صدف، طرح ساحلی و میدان شهرداری آستارا، باغ عباس آباد، بهشت کاکتوس ها، نوار مرزی، پارک ساحلی شریعتی، باغ ملی، بقعه پیر قطب الدین و دبیرستان تاریخی حکیم نظامی از مکان های تفریحی، مذهبی و گردشگری آستارا است که هرکدام با زیبایی های منحصر به فرد، مسافران و گردشگران را به طرف خود جذب می نماید.

منبع: مهر

سفر به کیش

سفر به کیش، جاذبه های دیدنی ایران

تور استانبول

تور استانبول | تور ترکیه ارزان، تور لحظه آخری ترکیه، تور نوروز 98، بهار، تابستان، پاییز، زمستان 97
منبع: چمدان
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 22822

به "گردشگری مجازی : سفر به آستارا در چند دقیقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری مجازی : سفر به آستارا در چند دقیقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید