گزارش، تب و لرزه کرونا در اندام اقتصاد آمریکا

به گزارش بلاگ پو، بیماری کرونا نه تنها بخش بهداشت و درمان آمریکا را دچار بحران جدی کرده، بلکه فعالیت بسیاری از کسب وکارها را به میزان چشمگیری کاهش داده و حتی برخی از آنها را به تعطیلی کشانده است.

گزارش، تب و لرزه کرونا در اندام اقتصاد آمریکا

گروه بین الملل خبرنگاران- شیوع ویروس کرونا در آمریکا علاوه بر تحمیل تلفات بسیار سنگین و از پای درآوردن بیش از 198 هزار آمریکایی و ابتلای نزدیک به 7 میلیون نفر، زیان های جبران ناپذیری به اقتصاد این کشور وارد کرده که به گفته کارشناسان در دست کم 20 سال گذشته بی سابقه بوده است. این بیماری نه تنها بخش بهداشت و درمان آمریکا را دچار بحران جدی کرده، بلکه فعالیت بسیاری از کسب وکارها را به میزان چشمگیری کاهش داده و حتی برخی از آنها را به تعطیلی کشانده است، به طوری که طی این مدت چندین میلیون نفر از کارگران آمریکایی مشمول تعدیل نیرو شده اند.

این بیماری، بر بخش های گردشگری، بازارهای اقتصادی، اشتغال، کشتی رانی و سایر صنایع آمریکا اثرات کاهنده داشته و آنها را کوچک تر کرده است.

شبکه خبری فاکس نیوز چندی پیش گزارش داد برآوردها نشان می دهند از زمان شیوع ویروس کرونا، نزدیک به 22 میلیون شغل در این کشور از دسته رفت و تا به حال کمتر از نیمی از آن بازیابی شده اند. هفته گذشته 884 هزار در سراسر آمریکا اعلام کرده اند که شغلشان را از دست داده اند. برآوردها حاکی است انتظار می رود متوسط نرخ بیکاری به 11.5 درصد در سال 2020 و 9.3 درصد در سال 2021 برسد.

علی رغم برداشته شدن برخی از محدودیت های مرتبط با شیوع ویروس کرونا و بازگشت تعدادی از کارگران اخراج شده، نرخ بیکاری در آمریکا همچنان به میزان قابل توجهی بالاتر از سطح قبل از بحران کروناست. بیکاری، بیشتر گریبان صنایعی مانند خرده فروشی، آموزش و پروش، خدمات بهداشت، خدمات تفریحی و مسافرتی را گرفته که نیازمند تعامل با افراد هستند. از طرف دیگر، اثر بیماری روی شرکت های کوچک تر و جدیدتر بیشتر و مخرب تر بوده، زیرا آنها معمولاً از منابع اقتصادی کمتری برای خروج از بحران برخوردارند.

مخارج مصرف شخصی، بین ماه فوریه تا آوریل که اوج شیوع کرونا بود 17 درصد کاهش پیدا کرد. در ماه آوریل، فروش خودرو و کامیون سبک به 49 درصد میانگین ماهیانه کاهش یافت.

همچنین وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه در گزارشی گفت کسری بودجه دولت این کشور در سال اقتصادی 2020 از مرز 3 تریلیون دلار فراتر رفته است. کسری بودجه دولت آمریکا از ابتدای سال اقتصادی جاری تا سرانجام ماه آگوست (10 شهریور) در حالی از 3 تریلیون دلار گذشته که هنوز یک ماه تا سرانجام سال اقتصادی 2020 -که در سرانجام ماه سپتامبر یعنی اواسط مهرماه به سرانجام می رسد- باقی مانده است.

در جدول زیر، اثر این بیماری همه گیر روی بخش های اصلی اقتصاد آمریکا نشان داده شده اند. فوریه 2020 از آن جهت که ارائه دهنده های داده های مربوط به قبل از شیوع کرونا است به عنوان زمان مبنا در نظر گرفته شده است.

متغیرفوریهمارسآوریلمیژوئنجولایاوت
مشاغل (با حدف سه صفر)152,463

151,090

130,303

133,002

137,802

139,582

140,914

تغییر ماهانه مشاغل (با حذف سه صفر)2511373-

-20,787

2,6994,800

1,780

1,371

نرخ بیکاری

3.5%

4.4%

14.7%

13.3%

11.1%

10.2%

8.4%

تعداد بیکاران (میلیون نفر)

5.8

7.1

23.1

21.0

17.8

16.3

13.6

درصد نسبت اشتغال به جمعیت80.5%

79.6%

69.7%

71.4%

73.5%

73.8%

75.3%

بحران تخلیه املاک استیجاری

آثار اقتصادی کرونا و بیکاری گسترده ناشی از این بیماری نگرانی ها را درباره بروز بحران تخلیه املاک استیجاری به دلیل ناتوانی از پرداخت اجاره بها تشدید کرده است. موسسه آسپن گزارش داده بین 19 تا 23 میلیون نفر (نزدیک به 20 درصد از کل اجاره نشین ها) تا آخر ماه سپتامبر در معرض چنین خطری قرار دارند.

اثر کرونا روی بخش های اقتصادی

بازارهای اقتصادی

شیوع بحران کرونا موجب سقوط چشم گیر بازار سهام در آمریکا شده. روز 27 فوریه، شاخص میانگین صنعتی داو جونز، 1191 واحد افت کرد که در آن زمان بیشترین افت روزانه این شاخص تا آن تاریخ محسوب می شد. در همان روز، شاخص S&P 500 هم افت 4.4 درصدی را ثبت کرد. رکورد افت داو جونز از آن زمان تا به حال پنج بار جابجا شده. بدترین افت این شاخص روز 16 مارس با 2997 واحد کاهش بود که به دوشنبه سیاه شهرت یافت.

در این میان، برخی از مقام های آمریکا به استفاده از رانت های اطلاعاتی برای مصون نگاه داشتن خودشان از زیان های اقتصادی به بازارهای اقتصادی آمریکا متهم شده اند. به عنوان مثال، ریچارد بر، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا هنگامی که در اظهارات علنی ورود کرونا به آمریکا را انکار می کرد 1.7 میلیون دلار از سهام خود را فروخته بود. کلی لوفلر، کننده سنای ایالتی جورجیا هم بعد از حضور در یک جلسه محرمانه ده ها میلیون دلار از سهام خود را فروخت. همسر نانسی پلوسی، رئیس مجلس کنندگان آمرکا 3.3 میلیون دلار سهام مربوط به فناوری هایی که انتظار می رفت ارزش آنها در دوران قرنطینه رشد پیدا کند را خریداری کرد.

صنعت گوشت

ابتلای کارکنان کارخانه های بسته بندی گوشت به ویروس کرونا موجب تعطیلی این کارخانجات شده و باعث کمبود گوشت در سراسر آمریکا شد. در تاریخ 22 آوریل گزارش شد 25 درصد از ظرفیت پردازش گوشت خوک در آمریکا از بین رفته است. اواخر ماه مارس گزارش شد ظرفیت هفتگی تولید گوشت گاو نسبت به یک سال قبل تر 19 درصد کاهش یافته است.

صنعت رستوران

انجمن رستوران داران ملی که اصلی ترین نهاد کننده صنعت رستوران داران در آمریکا است پیش بینی کرده بود میزان فروش رستوران داران در سال 2020 به 899 میلیارد دلار برسد. تا قبل از فوریه 2020 نزدیک به 15 میلیون نفر در این صنعت اشتغال داشتند که معادل 10 درصد از کل جمعیت شاغلان آمریکا بود. حدود 10 درصد دیگر هم به صورت غیرمستقیم در مشاغل مرتبط با صنعت رستوران کار می کردند.

با این حال، روز 15 مارس، فرماندار اوهایو به تمامی رستوران ها دستور داد کسب و کار خودشان را تعطیل کنند. یک روز بعد بقیه ایالت های آمریکا هم همین روال را پیش گرفتند. در ماه مارس، انجمن رستوران داران گزارش داد این تعطیلی ها 30 میلیارد دلار ضرر کرده اند.

صنعت گردشگری و خدمات مسافرتی

شدت یافتن شیوع ویروس کرونا در جهان بخصوص در آمریکا اکنون صنعت مسافرتی و مشابها صنعت هوانواردی و غول های هواپیمایی آمریکا را فلج کرد بطوریکه به گفته کارشناسان کاهش درخواست پروازهای مسافربری دراین کشور از حادثه یازده سپتامبر 2001 میلادی بدین سو، بی سابقه بوده است.

در آمریکا مسافرت 15.8 میلیون شغل برای آمریکایی ها فراهم می کند. یعنی صنعت گردشگری به ازای هر ده آمریکایی، یک شغل ایجاد می کند که از آن جمله می توان به کار در رستوران ها و هتل ها، راهنمای تور، و بسیاری دیگر از مشاغل اشاره کرد.

آمار انجمن سفر آمریکا نشان می دهد در سال 2019، مسافران داخلی و خارجی حدود 1.1 هزار میلیارد دلار (هزار و صد میلیارد دلار) در آمریکا خرج کردند که این تأمین کننده 9 میلیون شغل بود؛ آمارهای این موسسه همچنین خاطرنشان می کند یک سوم افرادی که در دوران کرونا از کار بیکار شده اند شغلی مرتبط با گردشگری داشته اند.

انجمن سفر آمریکا که یک سازمان غیرانتفاعی است در بررسی های خود به این نتیجه رسیده است که تأثیر اقتصادی شیوع ویروس کرونا بر صنعت مسافرتی آمریکا، حدود ده برابر بدتر از ضربه ای است که پس از حملات یازدهم سپتامبر به این صنعت وارد شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 34086

به "گزارش، تب و لرزه کرونا در اندام اقتصاد آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، تب و لرزه کرونا در اندام اقتصاد آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید