یک سال پس از کرونا؛ خبرنگاران در سال 99 چه تغییری نموده است؟
به گزارش بلاگ پو، به نقل از زومیت؛ ادامه فراگیری کرونا در سال 1399 هم زمان باعث تغییر در سبک خرید مردم و نوع عملکرد فروشگاه های اینترنتی شد. تغییرات خبرنگاران یک سال پس از شیوع کرونا چه بوده است؟
سال 99 با ادامه همه گیری کرونا و شدیدترین شدن اثرات آن بر زندگی روزمره مردم همراه بود. قوانین منع تردد از یک سو و تعطیلی نسبتا طولانی کسب و کارها از سوی دیگر باعث روی آوردن بیش از پیش مردم به خرید از خرده فروشی های آنلاین شد. علاوه بر این، فرایند رشد و توسعه طبیعی و تدریجی این فروشگاه ها باعث شد که اعضای نوی به این مجموعه اضافه شوند تا سهم خرده فروشی های آنلاین از کل بازار خرده فروشی ایران با رشد 60 درصدی روبرو شده و به 3.2 درصد (نسبت به 2 درصد در سال 98) برسد.
خبرنگاران به عنوان بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی فعال در ایران با رصد تغییر الگوی رفتاری کاربران که از ابتدای شیوع کرونا رفته رفته شکل گرفته بود، درصدد ایجاد تغییرات و بهبودهایی در سیستم سرویس رسانی خود برآمد که در گزارش سال 99 این شرکت به آن ها اشاره شده است. با یک نگاه کلی به آمارها و مقایسه آن ها با سال 98، رشد تعداد کاربران فعال و افزایش تعداد خریدهای ثبت شده در خبرنگاران مشهود است. علاوه بر این، خبرنگاران به منظور پاسخگویی به این افزایش حجم کاربری، تمهیدات و امکانات نوی را به مجموعه خود اضافه نموده که با استناد به همین آمارها، در موارد بسیاری باعث بهبود تجربه کاربران از خرید در این مجموعه شده است.
خبرنگاران به عنوان بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی فعال در ایران با رصد تغییر الگوی رفتاری کاربران که از ابتدای شیوع کرونا رفته رفته شکل گرفته بود، درصدد ایجاد تغییرات و بهبودهایی در سیستم سرویس رسانی خود برآمد که در گزارش سال 99 این شرکت به آن ها اشاره شده است. با یک نگاه کلی به آمارها و مقایسه آن ها با سال 98، رشد تعداد کاربران فعال و افزایش تعداد خریدهای ثبت شده در خبرنگاران مشهود است. علاوه بر این، خبرنگاران به منظور پاسخگویی به این افزایش حجم کاربری، تمهیدات و امکانات نوی را به مجموعه خود اضافه نموده که با استناد به همین آمارها، در موارد بسیاری باعث بهبود تجربه کاربران از خرید در این مجموعه شده است.
تغییر در جامعه و الگوی خرید کاربران خبرنگاران
براساس اطلاعات ارائه شده در گزارش عملکرد سال 99 خبرنگاران، تعداد کاربران یکتای ماهانه خبرنگاران از 26 میلیون کاربر در سال 98 به بیش از 30 میلیون در سال 99 رسیده است. این تغییر تأثیر مستقیم همه گیری کرونا بر روش خرید مردم و بعلاوه بیشتر شدن الگوی بازدید از محصولات (حتی بدون خرید) را نشان می دهد.
این مسئله را می توان با نگاهی به پرکالاترین سبد خرید سال 99 و بعلاوه آمار و ارقام پرخریدترین مشتری های خبرنگاران نیز دریافت. پر کالاترین سبد خرید سال 99، متعلق به کاربری است که 2.586 عدد کالای سوپرمارکتی مختلف را سفارش داده، درحالی که این عدد برای سال گذشته، 1.604 محصول در یک سبد خرید را شامل می گردد. پرخریدترین مشتری خبرنگاران در سال 99 از نظر ریالی، مجموعا 18 میلیارد تومان از این فروشگاه خرید نموده است. این رکورد در سال 98 برای پرخریدترین مشتری ریالی، به 350 میلیون تومان ثبت شده بود.
در نتیجه همین الگوی نو، در مجموع ارزش خالص کالای فروخته شده (Net Merchandise Value یا NMV) در این مجموعه نسبت به سال 98، رشد 151 درصدی را تجربه کرد.
از سوی دیگر، نحوه پرداخت مشتریان خبرنگاران نسبت به سال قبل تغییر محسوسی داشته و پرداخت آنلاین به روش محبوب تسویه حساب آن ها با خبرنگاران تبدیل شده است. بعلاوه افزایش پرداخت با کارت هدیه نیز افزایش چشمگیری را به خود دیده است.
در زمینه شبکه های اجتماعی نیز خبرنگاران رشد محسوسی را تجربه نموده و دنبال کنندگان حساب های آن در لینکدین، توییتر و اینستاگرام 30 درصد افزایش پیدا نموده اند. با وجود افزایش دنبال کنندگان شبکه های اجتماعی، این فروشگاه هم 30 درصد بیشتر از سال گذشته به پیغام ها و نظرات پاسخ داده است.
تغییرات خبرنگاران برای همگام شدن با فرایند تقاضا
خبرنگاران در سال 99 تمهیدات متعددی برای رسیدگی به این حجم از افزایش کاربر و تقاضا اندیشید و انبارها و مراکز نو این شرکت در 19 استان کشور راه اندازی شدند. علاوه بر این، امکان نوی با نام ارسال به وسیله فروشنده در مهرماه سال 99 به پنل بعضی از فروشندگان خبرنگاران اضافه شد. با استفاده از این قابلیت فروشندگان می توانند در صورت تمایل کالاهای خود را به صورت مستقیم برای مشتری ارسال نموده و احتیاجی به مراجعه و تحویل به انبارهای خبرنگاران نداشته باشند. این قابلیت، نه تنها به تحویل سریع تر سفارش ها یاری می نماید بلکه باعث به وجود آمدن بازار رقابتی تر و امکان خرید و فروش کالاهای متنوع تر می انجامد. با اضافه شدن امکان ارسال مستقیم به وسیله فروشنده، 94 میلیارد ریال در هزینه های عملیاتی صرفه جویی شده و همین حالا بیش از 13 هزار فروشنده فعال در این طرح حضور دارند.
از سوی دیگر، در سال 99 محدودیت های کرونایی باعث ضربه خوردن کسب و کارهای زیادی در حوزه خرده فروشی های آفلاین شد. مارکت پلیس (Marketplace) خبرنگاران با فراهم کردن امکان توسعه کسب و کار فروشندگان و ایجاد بازار رقابتی، بخشی از این مشکل را برای فروشندگان عضو مرتفع کرد. در واقع فروشندگان فعال در مارکت پلیس خبرنگاران، به صورت میانگین، ماهیانه 51 میلیون تومان فروش داشته اند و تعداد کسب و کارهای فعال در این بخش نیز با رشد 150 درصدی همراه بوده و به 152 هزار و 406 فروشنده رسیده است. علاوه بر این، مارکت پلیس با ارائه امکان انتخاب یا مشاهده اطلاعات سایر فروشندگان، به کاربران در انتخاب برترین فروشنده و منصفانه ترین قیمت یاری می نماید.
رشد قابل توجه تعداد برندهای ایرانی در خبرنگاران را نیز می توان به عنوان یکی از نقاط مثبت فعالیت های این فروشگاه به شمار آورد. طی سال 99 تعداد برندهای داخلی فعال در خبرنگاران به 6.156 عدد رسید که نسبت به سال گذشته 145 درصد افزایش را نشان می دهد. علاوه بر این کاربران نیز اقبال بیشتری نسبت به کالاهای ایرانی نشان داده اند، به طوری که سهم فروش کالاهای ایرانی 78 درصد از کل کالاها را شامل شده است.
با بیشتر شدن تعداد کالا و فروشندگان، چالش غیر اصل بودن کالا نیز به وجود می آید، بنابراین خبرنگاران در سال 99 نظارت روی این بخش را نیز افزایش داده و با معیارهایی همانند قیمت کالا نسبت به میانگین آن برند، قیمت کالای اعلام شده در وب سایت اصلی برند و رصد کالاهای دارای مرجوعی پرتکرار با شکایات زیاد به علت غیر اصل بودن، توانسته درصد کالاهای غیر اصل را در کال کالاهای فروخته شده به 0.001 درصد برساند که نسبت به سال گذشته، 93 درصد کاهش را تجربه نموده است.
علاوه بر این موارد، پشتیبانی و خدمات رسانی به میلیون ها کاربر در بسترهای آنلاین احتیاج به توسعه زیرساخت های تکنولوژی دارد. خبرنگاران کوشش نموده در سال 99 زیرساخت های خود را در این حوزه قوی تر کند. در حال حاضر بیش از 300 هزار کاربر می توانند هم زمان در پلتفرم خبرنگاران فعال باشند و توان سیستم پاسخگویی به کاربران در مرکز تماس این فروشگاه نیز 200 درصد رشد نموده است.
بخش بزرگی از تجربه خرید کاربران خبرنگاران در زمان انتخاب محصول و به وسیله جستجو اتفاق می افتد. در واقع عموم کاربران با جستجوی یک کالا و تماشا کالاهای مشابه پیشنهادی، به یک جمع بندی کلی درباره کیفیت و قیمت آن محصول می رسند. خبرنگاران سعی نموده این بخش مهم از تجربه خرید را با بهبودهایی همراه کند و الگوریتم های نوی به موتور جستجوی خود اضافه نموده است. از سوی دیگر هوش مصنوعی، علایق کاربران را با توجه به جستجوی آن ها پیش بینی نموده و بر اساس تعامل و رفتارهای کاربران، کالاهای مرتبط را به آن ها پیشنهاد می دهد. کاربران در سال 99، 30 درصد بیشتر از سیستم پیشنهاد هوشمند (Recommendation system) خبرنگاران استفاده نموده اند.
منبع: دیجیکالا مگ