11 خاصیت عجیب بادام زمینی که شاید ندانید (و عوارض جانبی)

به گزارش بلاگ پو، بادام زمینی نوعی مغز سرشار از مواد مغذی ضروری است و برای بدن فواید زیادی دارد. معمولا بادام زمینی را به صورت رست شده یا خام مصرف می کنند. بادام زمینی حاوی مقدار زیادی کالری و تمام 20 نوع اسید آمینه است . این نوع مغز بیشترین مقدار آرژنین را دارد که سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند. علاوه بر این بادام زمینی غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی است که از آن ها برای درمان بسکمک از بیماری ها استفاده می شود. بادام زمینی ممکن است به تقویت سلامت قلب، کاهش وزن و پیشگیری از سنگ کیسه صفرا کمک کند. در مقاله ای که برایتان حاضر کرده ایم، قرار است شما را با خواص بادام زمینی، ارزش غذایی و عوارض جانبی احتمالی آن آشنا کنیم. تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

11 خاصیت عجیب بادام زمینی که شاید ندانید (و عوارض جانبی)

ارزش غذایی بادام زمینی

قبل از اینکه به سراغ خواص بادا م زمینی برویم، ارزش غذایی 100 گرم از این نوع مغز را در اختیارتان قرار می دهیم.

کالری567
پروتئین28.5 میلی گرم
فیبر غذایی8.5 میلی گرم
کربوهیدرات16.13 میلی گرم
قند4.72 میلی گرم
آهن4.5 میلی گرم
کلسیم92 میلی گرم
سدیم18 میلی گرم
پتاسیم705 میلی گرم

بادام زمینی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. این نوع مغز منبع عالی ویتامین E، ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B9 (فولات)، بیوتین، مس، منیزیم، منگنز و فسفر به تعداد می رود. همه این ترکیبات برای حفظ متابولیسم بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف مفید هستند.

بادام زمینی غنی از اسیدهای چرب تک غیراشباع و چند غیراشباع است که احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهند. علاوه بر این بادام زمینی غنی از پروتئین های گیاهی ضروری است. میزان توصیه شده برای مصرف پروتئین برای زنان و مردان به ترتیب 46 گرم و 56 گرم در روز است.

خواص بادام زمینی

بادام زمینی می تواند به روش های مختلف سلامتی بدن را بهبود دهد. در ادامه به بررسی خواص بادا م زمینی برای سلامتی بدن می پردازیم .

1. قلب را تقویت می کند

خوردن بادام زمینی ممکن است از شما در برابر بیماری عروق کرونر قلب محافظت کند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که خوردن بادام زمینی ممکن است سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد. کلسترول بد منجر به شکل گیری پلاک در رگ های خونی می شود که بادام زمینی از این عارضه جلوگیری می کند.

یک مطالعه حیوانی روی موش های صحرایی نشان داد که عصاره پوست بادام زمینی غنی از پلی فنول ها است و به همین دلیل ممکن است التهاب را که باعث بیماری قلبی می شود، کاهش دهد. رزوراترول موجود در بادام زمینی خواص آنتی اکسیدانی دارد و ممکن است به مبارزه با بیماری قلبی کمک کند. علت این موضوع این است بادا م زمینی مثل سایر مواد غذایی حاوی رزوراترول، اثرات محافظت کننده ای روی قلب دارد.

یک مطالعه دانشگاهی به این نتیجه رسید که مصرف منظم بادام زمینی همچنین سطح تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد که این موضوع هم در تقویت سلامت قلب مفید است . علت این خاصیت بادام زمینی، وجود اسیدهای چرب تک غیراشباع، فولات و منیزیم در آن است.

علاوه بر این یک مطالعه دانشگاهی روی موش های صحرایی به این نتیجه رسید که بادام زمینی سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهد. هرچند به مطالعات بیشتری برای پی بردن به این فایده بادام زمینی نیاز است.

2 . به کاهش وزن کمک می کند

کره بادام زمینی میزان زیادی کالری دارد، اما به جای اضافه وزن منجر به کاهش وزن می شود. عجیب است، نه؟ خوردن بادام زمینی به نام میان وعده ممکن است باعث شود در طول روز کالری کمتری مصرف کنید.

بعضی از مطالعات نام می کنند که مصرف بیشتر مغزها منجر به اضافه وزن قابل توجه نمی شود و حتی ممکن است به کنترل وزن کمک کند. گنجاندن بادام زمینی در رژیم غذایی یکی از بهترین روش ها برای دریافت مواد مغذی بدون چاق شدن است.

تحقیقات همچنین نشان می دهند که مصرف بادام زمینی و کره بادام زمینی می تواند احساس سیری را افزایش دهد. بنابراین به جای میان وعده های سرشار از کربوهیدرات، بادام زمینی بخورید.

3. از سنگ کیسه صفرا پیشگیری می کند

مصرف بادام زمینی با کاهش خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا در ارتباط است. یک مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف بادا م زمینی ممکن است در کاهش احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا مفید باشد.

مردانی که در هفته پنج عدد یا بیشتر بادام زمینی می خورند، کمتر در معرض ابتلا به سنگ کیسه صفرا قرار می گیرند. زنانی که هر هفته پنج عدد یا بیشتر بادام زمینی می خورند، کمتر کوله سیستکتومی (عمل برداشتن کیسه صفرا) را تجربه می کنند. هرچند برای پی بردن به این خاصیت بادام زمینی، به مطالعات بلندمدت نیاز است.

4 . به کنترل قند خون کمک می کند

اضافه کردن بادام زمینی و کره بادام زمینی به وعده غذایی سطح قند خون را افزایش نمی دهد. خوردن این خوراکی ها به همراه وعده غذایی حاوی شاخص گلیسمی بالا (مثل بیگل یا یک لیوان آب میوه) ممکن است سطح قند خون را تثبیت کند. انجمن دیابت آمریکا بادام زمینی را به نام یک سوپرفود برای افراد دیابتی معرفی کرده است.

این نوع مغز حاوی منیزیم و چربی های سالم است که نقش مهمی در کنترل قند خون دارند. مطالعه اجرا شده در دانشگاهی در برزیل به این نتیجه رسید که مصرف بادام زمینی یا کره بادام زمینی ممکن است سطح قند خون را طی روز کنترل کند.

یک مطالعه دیگر به این نتیجه رسید که مصرف بیشتر بادام زمینی یا کره بادام زمینی می تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را در زنان کاهش دهد. علاوه بر این در مطالعه ذکر شده نشان داده شد که دنبال کردن رژیم غذایی غنی از بادام زمینی طی 24 هفته توانست پارامتر های سلامت را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود دهد.

ارزش غذایی بالای بادام زمینی مسؤول این خاصیت بادام زمینی است. این نوع مغز حاوی چربی های تک غیراشباع، فیبر، آرژنین، نیاسین، فولات و ویتامین E است که همگی در زمینه ذکر شده مفید هستند.

5. خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

مصرف زیاد بادام زمینی و مغزهای دیگر با کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در ارتباط است. ایزوفلاوین و رزوراترول موجود در بادام زمینی خواص ضدسرطانی دارند و ممکن است در کاهش احتمال ابتلا به سرطان مفید باشند.

مطالعه اجرا شده در هلند به این نتیجه رسید که مصرف بادام زمینی با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در ارتباط است. همچنین نشان داده شده که بادام زمینی از سرطان های معده و روده جلوگیری می کند.

در یک مطالعه نشان داده شد افرادی که بادام زمینی نمی خورند، در مقایسه با کسانی که این مغز را مصرف می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان های ذکر شده قرار می گیرند. هرچند نتایج متناقضی در این زمینه وجود دارد، چون بادام زمینی ممکن است به بعضی سموم مثل آفلاتوکسین آلوده باشد.

این سموم ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهند. محققان در مطالعه اجرا شده در دانشگاه جورجیای آمریکا به این نتیجه رسیدند که رزوراترول موجود در بادام زمینی خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد و به همین دلیل به کاهش احتمال ابتلا به سرطان کمک می کند.

6 . انرژی را افزایش می دهد

بادام زمینی منبع غنی پروتئین و فیبر محسوب می شود و به همین دلیل به تبدیل کربوهیدرات به انرژی کمک می کند. پروتئین موجود در بادام زمینی تقریبا 25 درصد از کل کالری آن را تشکیل می دهد.

ترکیب فیبر و پروتئین بادام زمینی سرعت فرآیند های گوارشی را کاهش می دهد و از این طریق آزاد شدن انرژی در بدن را آسان می کند. هرچند به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

7. علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک را تسکین می دهد

تسکین علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی دیگر از خواص بادام زمینی به تعداد می رود. هرچند تحقیقات در این زمینه محدود هستند. شواهد نام می کنند که بادام زمینی ممکن است به درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند، چون حاوی اسیدهای چرب تک غیراشباع است.

بعضی از تحقیقات نشان می دهند که رژیم غذایی که حاوی میزان زیادی از این چربی ها باشد، می تواند به بهبود شرایط متابولیک در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند.

8. خواص آنتی اکسیدانی دارد

بادام زمینی غنی از ترکیبات گیاهی و آنتی اکسیدانی است. بیشتر این ترکیبات در پوست بادام زمینی وجود دارند. باید بادام زمینی را به طور خام مصرف کنید تا از تمام خواص آن بهره مند شوید.

بعضی از ترکیبات گیاهی موجود در بادام زمینی شامل رزوراترول و فیتواسترول می شوند که به مختل کردن جذب کلسترول، ایزوفلاون ها و اسید فیتیک موجود در دانه های گیاهی کمک می کنند.

9. از شما در برابر بیماری آلزایمر محافظت می کند

مواد غذایی غنی از نیاسین مثل بادام زمینی ممکن است در محافظت از شما در برابر بیماری آلزایمر و زوال شناختی مرتبط با سن مفید باشد. بادام زمینی منبع عالی نیاسین و ویتامین E محسوب می شود که نشان داده شده از شما در برابر ابتلا به بیماری آلزایمر محافظت می کنند.

مطالعه اجرا شده روی 4 هزار فرد 65 سال به بالا به این نتیجه رسید که دریافت نیاسین از مواد غذایی، احتمال ابتلا به زوال شناختی را کاهش می دهد.

10. ممکن است سلامت پوست را بهبود ببخشد

یک مطالعه نشان داد که مصرف بادام زمینی ممکن است از پوست در برابر آفتاب سوختگی و آسیب های مختلف محافظت کند. ویتامین E، منیزیم و زینک (روی) موجود در بادام زمینی ممکن است با باکتری ها مبارزه کنند و باعث شوند پوستتان درخشان شود.

بتاکاروتن (یک نوع آنتی اکسیدان) بادام زمینی ممکن است در بهبود سلامت پوست اثرگذار باشد. هرچند تحقیقات در این زمینه محدود هستند.

11. در بهبود سلامت مو مفید است

درباره خواص بادام زمینی در بهبود سلامت مو تحقیقات زیادی وجود ندارد، با این حال گفته می شود این نوع مغز به علت اینکه تمام اسید آمینه ها را دارد و حاوی میزان زیادی پروتئین است، ممکن است مکمل خوبی در رژیم غذایی مخصوص رشد مو باشد. بادام زمینی غنی از مواد مغذی مفید برای رشد مو است.

عوارض جانبی بادام زمینی

بادام زمینی با وجود اینکه خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد، اما ممکن است باعث بروز بعضی عوارض جانبی شود. علت این موضوع وجود دو نوع پروتئین در آن است که آراچین و کوناراچین نام دارند. مصرف بیش از حد بادا م زمینی ممکن است باعث بروز واکنش های آلرژیک شود.

یک مطالعه دانشگاهی به این نتیجه رسید که بادام زمینی ممکن است به طور بالقوه باعث ایجاد واکنش های آلرژیک کشنده در بعضی از افراد شود. اگر بعد از خوردن بادام زمینی دچار واکنش آلرژیک شدید، بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید . یکی دیگر از عوارض جانبی احتمالی بادام زمینی، جلوگیری از جذب آهن است.

بادام زمینی حاوی فیتات است که مانع از جذب آهن می شود. ممکن است بعد از خوردن بادام زمینی دچار مسمومیت با آفلاتوکسین شوید که می تواند منجر به سرطان کبد و نارسایی کبدی شود. می توانید با نگهداری بادا م زمینی در مکانی که رطوبت کم و دمای مناسب دارد، از ابتلا به این عارضه پیشگیری کنید.

سخن آخر

بادام زمینی یک نوع مغز سرشار از مواد مغذی است که فواید زیادی برای بدن دارد. این نوع مغز حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی است و به درمان بیماری های مختلف کمک می کند. بادام زمینی با وجود اینکه کالری زیادی دارد، باعث افزایش وزن نمی شود. با این حال توجه داشته باشید که بعضی از افراد ممکن است بعد از خوردن بادام زمینی دچار یک سری عوارض جانبی شوند. بنابراین در مصرف بادام زمینی زیاده روی نکنید و اگر دچار عوارض جانبی شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: style craze

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 51335

به "11 خاصیت عجیب بادام زمینی که شاید ندانید (و عوارض جانبی)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 خاصیت عجیب بادام زمینی که شاید ندانید (و عوارض جانبی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید