25 برش از 20 سال حکومت پوتین (

به گزارش بلاگ پو، آنا پولیتکوفسکایامنتقد نقض حقوق بشر در چچن در روز تولد پوتین در سال 2006 در مسکو به قتل رسید.

25 برش از 20 سال حکومت پوتین (

بوریس یلتسین در 31 دسامبر 1999 ولادیمیر پوتین را رئیس جمهور روسیه نامید. از آن موقع تا کنون وی به عنوان رئیس جمهور یا نخست وزیر در راس حکومت روسیه باقی مانده است. زمانی حدود 2 دهه.

امروز و درست در 31 دسامبر 2019، قدرت پوتین در روسیه 20 ساله می گردد. در این گزارش بعضی از پررنگ ترین اتفاق های دوران پوتین در روسیه را خواهید دید. تمامی تصاویر این گزارش از رویترز انتخاب شده است.

به گزارش خبرنگاران در 9 آگوست 1999 در جریان یک بحران اقتصادی، رئیس جمهور یلتسین رئیس امنیت کشورش را به عنوان نخست وزیر خود برگزید. او در آن موقع اعلام که میخواهد با یاری پوتین رئیس جمهور پیروز تری گردد. در هفته های بعد انفجار یک بلوک آپارتمانی در روسیه بیش از 300 کشته برجای گذاشت.

در این حمله پوتین شبه نظامیان چچن را محکوم کرد. محبوبیت کم وی در واکنش شدید و قاطع به این حمله افزایش یافت. او بخش هایی از چچن را بمباران هوایی کرد و حملات خود برای بازپس گیری بخش هایی از منطقه جدا شده این بخش ادامه داد اما همچنان بعضی از منتقدان کرملین این سوال را مطرح می نمایند که آیا جدایی طلبان چچن عاملان اصلی بمب گذاری در آپارتمان روسی بودند؟

31 دسامبر 1999- یلتسین بیمار کناره گیری کرد و پوتین را رئیس جمهور موقت (سرپرست ریاست فدراسیون روسیه) نامید.

26 مارس 2000- پوتین اولین دور انتخابات ریاست جمهوری را برد.

12 اگوست 2000- زیردریایی هسته ای کورسک در دریای بارنتز غرق شد. انفجار درونی این زیردریایی باعث مرگ 118 نفر از نیروهای آن شد. پوتین از این حادثه به شدت ناراحت شد و 4 روز بعد از این واقعه در خصوص آن نظر داد.

سال 2002- شبه نظامیان چچن بیش از 800 نفر را در تئاتر مسکو گروگان گرفتند. نیروهای ویژه پوتین به این گروگان گیری انتها دادند اما در این فرآیند از گاز سمی استفاده کردند و باعث کشته شدن بسیاری از گروگان ها شدند.

سال 2003- میخائیل کدورکفسکی سرمایه دار نفتی روسیه (عکس تصویر پائین) به اتهام فساد اقتصادی بازداشت شد. وی بعدها به طرفداران خود گفت که به دلیل مداخله در سیاست بازداشت و زندانی شده است. او در سال 2013 به دلیل گذشت و بخشش پوتین آزاد شد.

مارس 2004- پوتین دور دوم انتخابات خود را با به دست آوردن 70 درصد آرا برد. دلیل این اتفاق افزایش قیمت نفت و بالا رفتن استانداردهای زندگی در روسیه بود. این فرایند در 4 سال بعد نیز ادامه یافت.

سپتامبر 2004- گروهی از چچنی ها بیش از 1000 نفر را در مدرسه بسلان جنوب روسیه گروگان گرفتند. این اتفاق با عملیات مسلحانه انتها یافت. در کل بیش از 334 نفر در این اتفاق کشته شدند که بیشتر آنها کودک بودند. بسیاری از مردم و والدین پوتین را به دلیل سوء مدیریت دقیق و سرهم بندی کردن عملیات سرزنش کردند.

در این عکس یک افسر پلیس در کودکی را بغل نموده و از محل حادثه گروگانگیری مدرسه دور می نمایند/ عکس: رویترز

دسامبر سال 2004- پوتین انتخابات استانداری ها ناحیه ای را لغو کرد. بسیاری از مقامات مستقیما از سوی کرملین برای این پست ها انتخاب شدند. پوتین این اقدام را برای اتحاد بیشتر روسیه لازم خواند.

فرمانداران مناطق روسیه ایالتی در جلسه شورای ایالتی شرکت کردند/ عکس: رویترز

در سال 2005- پوتین سقوط اتحاد جهاهیر شوروی در سال 1991 را بزرگترین فاجعه ژئوپلتیکی قرن 21 توصیف کرد.

میکائیل گورباچوف در حال امضای استعفانامه خود در سال 1991 / عکس: رویترز

2006- آنا پولیتکوفسکایا (تصویر) منتقد دولت روسیه به دلیل نقض حقوق بشر در چچن، در روز تولد پوتین در مسکو به قتل رسید. الکساندر لیتویننکو منتقد کرملین در همان سال با مسمومیت مواد رادیواکتیو در لندن مرد. نتیجه چندین سال تحقیق بریتانیا از دخالت نیروهای روسیه در این ماجرا خبر می دهد.

سال 2007- پوتین در سخنرانی خود در مونیخ آلمان واشنگتن را به مداخله بیش از حد و زورگویی در روابط بین الملل متهم کرد.

او در حال سخنرانی در مونیخ و انتقاد از آمریکا / عکس: رویترز

ماه می 2008- محدودیت های قانون اساسی اجازه ریاست جمهوری بیش از 2 دوره را به وی نمی داد. بنابراین وی به دیمیتری مدودف نخست وزیر وفادار و هم حزبی اش برای ریاست جمهوری روسیه یاری کرد.

آگوست 2008- روسیه پس از جنگی کوتاه در گرجستان پیروز شد. تفلیس کنترل دو منطقه از خود را از دست داد و روسیه استقلال آن دو منطقه را به رسمیت شناخت و گفت به آنها یاری نظامی می نماید. در این تصویر سرباز روسی از کنار تانک تخریب شده گرجستان می گذرد.

سال 2012- پوتین به ریاست جمهوری بازگشت. انتخابات را با 60 درصد آرا برد. در این زمان دوره ریاست جمهوری از 4 سال به 6 سال افزایش یافته بود. این موضوع باعث افزایش تظاهرات ضد پوتین قبل و بعد از رای گیری شد. منتقدان نیز ادعا کردند که انتخابات با تقلب همراه بود.

فوریه 2014- روسیه میزبان بازی های المپیک زمستانی شد.

27 فوریه 2014- نیروهای روسیه شبه جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کردند. این اتفاق پس از اعتراض اوکراینی ها به ویکتور یانوکویش رئیس جمهور طرفدار روسیه رخ داد. پس از این اتفاق شبه جزیره کریمه همه پرسی استقلال برگزار کرد. دولت اوکراین این همه پرسی را به رسمیت نشناخت. کریمه پس از تایید استقلال در همه پرسی، تصمیم گرفت به روسیه ملحق گردد. دولت اوکراین این فرایند را نمی پذیرد و آن را اقدام روسیه در الحاق کریمه به خاک خود توصیف می نماید. غرب این رفراندوم را محکوم کرد. به همین دلیل اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم های بیشتری را بر مسکو اعمال کردند.

30 سپتامبر سال 2015- مسکو در بزرگترین مداخله نظامی خود در 10 ساله گذشته، حملات هوایی را در سوریه انجام داد تا درگیری های سوریه به نفع بشار اسد رئیس جمهور سوریه تبدیل گردد. روسیه همچنین در قرارداد نظامی، علاوه بر پایگاه دریایی طرطوس، پایگاه هوایی حمیمیم در استان لاذقیه را نیز در اختیار خود گرفت.

نوامبر 2016- ترامپ با شعار بهبود روابط مکوششی با مسکو انتخاب شد. اما ادعای گروهی از مقامات آمریکا در باره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا به نفع ترامپ روابط آمریکا و سوریه را به هم زد.

4 مارس 2018، مسمومیت یک جاسوس روسی به نام سرگی اسکریپال و دخترش برای پوتین دردسرساز شد. بریتانیا مسکو را در این باره متهم کرد اما روسیه بارها این اتهامات را رد کرد.

19 مارس 2018- پوتین باز هم انتخابات را برد تا در سال 2024 در دفتر ریاست جمهوری بماند.

ژوئن 2018- روسیه میزبان جام جهانی فوتبال مردان شد.

جولای 2019- مسکو شاهد بزرگترین تظاهرات ضد دولتی در دهه های گذشته بود. معترضان به سیستم تائید صلاحیت ها در انتخابات محلی اعتراض کردند.

دسامبر 2019- پوتین به داشتن تجهیزات نظامی پیشرفته و هایپرسونیک می بالد و می گوید کشورهای دیگر در کوشش برای رسیدن به آن هستند.

-

بیشتر بخوانید:

پوتینِ سرحال در تولد 67 سالگی(+عکس)

پوتین 5 مقام ارشد امنیتی را برکنار کرد

جاسوس آمریکایی که از میز پوتین عکس می گرفت از روسیه خارج شد

-

منبع: عصر ایران
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 18606

به "25 برش از 20 سال حکومت پوتین (" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "25 برش از 20 سال حکومت پوتین ("

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید