افزایش میزان وام پرداختی به متقاضیان مشاغل خانگی

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، در حال حاضر کسب وکارهای خانگی به یک منبع مهم اشتغال و درآمد به ویژه برای زنان تبدیل شده است و افراد با کار در خانه علاوه بر آنکه سطح درآمد خود را افزایش و کسب وکارشان را توسعه می دهند، به اقتصاد خانوار نیز یاری می نمایند.

افزایش میزان وام پرداختی به متقاضیان مشاغل خانگی

از نگاه سازمان بین المللی کار موقعیت مکانی و وجود کسب وکار در خانه ملاک تلقی کردن آن به عنوان مشاغل خانگی است و کنوانسیون 189 سازمان بین المللی کار، کار شایسته و ضرورت پرداختن به شرایط کارگران خانگی را به رسمیت شناخته است.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از جمله طرح های حمایتی حوزه اشتغال، ذیل برنامه اشتغال فراگیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که با نقش آفرینی سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان (جهاد دانشگاهی) به عنوان نهاد واسط، تسهیل گر و توسعه ای در 9 استان آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و ایلام در حال انجام است‪.‬

هدف از اجرای این الگو، تعامل با دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی مرتبط با اجرای طرح، ارائه خدمات آموزشی و مشاوره حضوری و غیرحضوری به متقاضیان مشاغل خانگی برای اتصال به بازار، ایجاد زیرساخت های بازاریابی و فروش محصولات مشاغل خانگی و ایجاد امکان و تسهیل نظارت بر فرآیند اجرای طرح به وسیله نرم افزار کنترل پروژه و بازدیدهای میدانی است‪.‬

بر اساس آمارها بیش از 92 هزار شغل در بخش مشاغل خانگی طی سال گذشته در کشور ایجاد شده و بیش از 270 هزار متقاضی اشتغال خانگی نیز پیروز به اخذ مجوز مشاغل خانگی در رشته های گوناگون شده اند.

در حال حاضر طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سه فاز انجام می گردد که فاز اول شناخت ظرفیت ها و مزیت های منطقه و پتانسیل افرادی است که در رشته های مختلف در آنجا وجود دارند. فاز دوم تقویت افرادی است که می توانند در این طرح مفید باشند و در مباحث کارآفرینی و بازارشناسی آموزش های لازم را در اختیار گیرند و سوم افرادی که با داشتن مدارک تحصیلی بیکارند و توانایی خاصی ندارند و تحت آموزش های جهاد قرار می گیرند و با توجه به توانایی ها و پتانسیل خود راهنمایی می شوند.

مهناز امامدادی، دبیر ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کشور در این باره می گوید: با شیوع کرونا مسائل بسیاری برای مشاغل خرد و کوچک ایجاد شد و ما به این نتیجه رسیدیم که برای مشاغل و کسب وکارهای متضرر از کرونا تسهیلاتی در نظر بگیریم. بر این اساس با توجه به فهرستی که از این مشاغل در اختیار داریم و به تناسب اولویت و میزان استحقاق برای دریافت وام، آنها را مورد حمایت قرار می دهیم.

او معتقد است کرونا فرصت مناسبی برای گسترش کسب وکارهای خانگی به ویژه فراوری ماسک و اقلام بهداشتی مورد احتیاج مردم در شرایط حاضر به شمار می رود و به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی و منع ترددها می تواند خلاقیت شاغلان خانگی را پرورش و بروز دهد.

امامدادی از افزایش سقف تسهیلات مشاغل خبر داده و می گوید:‬ میزان وام مشاغل خانگی برای اشخاص حقیقی قبلا 20 میلیون تومان بود که تا سقف 50 میلیون تومان افزایش یافته و برای فعالیت های گروهی و شبکه ای و پشتیبانی نیز تا سقف 200 میلیون تومان وام در نظر گرفته شده است.

بر اساس آخرین آمارها بیش از 16 هزار و 500 شغل در 9 استان پایلوت مجری طرح ایجاد شده و طرح مشاغل خانگی با پیروزیت های خوبی همراه بوده است به نحوی که موجب ایجاد برندهای جدید ملی و حمایت و تقویت از برندهای ملی قدیمی شده است.

امروز بسیاری از کشورهای توسعه یافته بخش اعظمی از بازار اشتغال خود را به مشاغل خانگی اختصاص داده و از ظرفیت بنگاه های خرد و کوچک در این خصوص بهره برده اند.

منبع: ایسنا

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 30825

به "افزایش میزان وام پرداختی به متقاضیان مشاغل خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش میزان وام پرداختی به متقاضیان مشاغل خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید