اندیشکده، افزایش شدید نابرابری نتیجه ملموس حاکمیت کاپیتالیسم است

به گزارش بلاگ پو، نشریه فارن افرز وابسته به اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در سلسله مقالاتی پیرامون پیامدهای نظام سرمایه داری برای جهان تأکید کرده که کاپیتالیسم بیش از هر چیز به افزایش شکاف در جوامع توسعه یافته و گسترش نابرابری در این جوامع انجامیده است.

اندیشکده، افزایش شدید نابرابری نتیجه ملموس حاکمیت کاپیتالیسم است

برای سفر با تور پوکت همراه ما باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، کاپیتالیسم یا نظام سرمایه داری با وعده های کوچک کردن نقش دولت ها در ارائه حمایت های اقتصادی از بازارها توانست به نظام اقتصادی حاکم بر بیشتر نقاط جهان مطرح شود اما نشریه فارن افرز در مقاله ای تأکید می کند که دست کم طی یک هزاره گذشته، بازارها نتوانسته اند بدون حمایت دولت ها شکوفا شوند و دست نامرئی بازار همواره به دست قدرتمندتر دولت وابسته بوده است و در حقیقت هیچ بازار موفقی بدون بهره مندی از حمایت های یک دولت قدرتمند و کارآمد نمی توانست به حیات خود ادامه دهد.

از طرفی، حمایت های دولت ها از بازارهای اقتصادی نیز با استفاده از درآمدهای آنها صورت می گیرد. اما یک حقیقت ساده امروز در جامعه آمریکا به فراموشی سپرده شده و آن این است که مجموع درآمد اقتصادیاتی دولت آمریکا در دو دهه گذشته حدود 4 درصد کاهش یافته و از 32 درصد در سال 1999 میلادی به 28 درصد در سال 2019 رسیده است. البته این اتفاقی است که در جهانی مدرن، نه تنها آمریکا بلکه تمام کشورهای ثروتمند را گرفتار کرده است.

این مقاله در ادامه پیامدهای مستقیم این تغییر را اینگونه عنوان می کند: از بین رفتن زیرساخت ها، کند شدن سرعت نوآوری، کم شدن سرعت رشد در تمامی حوزه ها، افزایش شدید نابرابری، کاهش شدید امید به زندگی و افزایش حس ناامیدی در میان بخش بزرگتری از اقشار جامعه. که البته این پیامدها خود می توانند اتفاق بزرگتر و ناخوشایندتری را رقم می زند که عبارت است از: تهدید ثبات در دموکراسی و اقتصاد بازار جهانی.

فارن افرز گسترش این فرایند در جهانی امروز را ناشی از یک سری انتخاب های آگاهانه دولتمردان در آمریکا و بسیاری دیگر از کشورهای غربی و گرایش به سمت بنیادگرایی عنوان می کند؛ مکتبی که بر اساس آن اقتصادیات مانعی بزرگ برای افزایش رشد اقتصادی برشمرده می شود. اما ادامه این فرایند، تمرکز ثروت در بین گروه های کوچکتری را باعث می شود که تعدادشان روز به روز کمتر می شود و از طرف دیگر دست نهادهای دولتی را از سرمایه ای که می توانند با استفاده از آن به عموم مردم خدمت رسانی کنند، کوتاه می کند. این اتفاق نه تنها نابرابری را در درون جوامع گسترش می دهد بلکه بحرانی بوجود آورده است که در تمام لایه های نظام سرمایه داری ریشه دوانده است و توان بازار برای توزیع سود در سطح وسیع را گرفته است.

به اعتقاد مخالفان افزایش اقتصادیات ها، شرکت ها در شرایط فعلی می توانند بخش بیشتری از سود خود را مجددا برای افزایش تولیداتشان سرمایه گذاری کنند. از این منظر، سرمایه گذاری شرکتی، موتور رشد اقتصادی به شمار می رود، توسعه کسب و کار می تواند شغل های جدید ایجاد کرده و درآمدها را افزایش دهد و این در نهایت به نفع کارگران خواهد بود اما در جهانی واقعی هر چند که نسبت محسوسی میان اقتصادیات بر سرمایه و تجمیع سرمایه وجود ندارد، آمار نشان داده است که پس از اعمال قانون کاهش اقتصادیات ها در دهه 1980 میلادی در دوره ریاست جمهوری ریگان در آمریکا، نرخ حفظ سود و سرمایه گذاری مجدد به شدت کاهش یافته است و این به معنای آن است که این اتفاق نتوانسته آنچه را وعده آن داده شده بود محقق کند و شرایط بهتری چه برای اقتصاد کشورهای بزرگ و چه برای اقشار کارگر و کم درآمد این جوامع به ارمغان آورد.

اقتصادیات های کمتر بر سرمایه به ویژه در کشور آمریکا باعث شده تا ثروتمندان ثروت بیشتری جمع کنند به گونه ای که ثروت یک درصد قشر ثروتمند جامعه آمریکا از 22 درصد در دهه 1970 میلادی به 37 درصد در سال 2018 رسیده است و درست در همین زمان سهم 90 درصد قشر فقیرتر جامعه آمریکا از 40 درصد ثروت در این کشور به 27 درصد کاهش یافته است و این به معنای افزایش بی سابقه نابرابری در این کشور است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 12 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 17763

به "اندیشکده، افزایش شدید نابرابری نتیجه ملموس حاکمیت کاپیتالیسم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، افزایش شدید نابرابری نتیجه ملموس حاکمیت کاپیتالیسم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید