اپل با ارزش ترین برند جهان شد

به گزارش بلاگ پو، مجله فوربس که هر سال فهرست باارزش ترین برندهای جهان را منتشر می کند، در تازه ترین گزارش خود آورده است که امسال با وجود کشمکش های چین و امریکا و کاهش فروش آیفون در بازار پرسود چین، اپل این غول جهانی فناوری برای نهمین سال پیاپی عنوان باارزش ترین برند جهان را به خود اختصاص داد و صدرنشین شد.

اپل با ارزش ترین برند جهان شد

ارزش 3.3تریلیون دلاری برترین برندها

طبق گزارش مجله فوربس، سال جاری 20مورد از 100 برند برتر جهان به تکنولوژی مربوط می گردد، سرویس های مالی 13عدد و صنعت خودرو نیز 11برند را به خود اختصاص داده اند. همان طور که انتظار می رفت شرکت های فناوری از نظر تعداد پیشتاز هستند و اپل، گوگل، مایکروسافت، آمازون و فیس بوک به عنوان 5 برند باارزش جهان معرفی شدند. اگر هم بخواهیم به سهم کشورها از این فهرست نگاهی داشته باشیم باید گفت که حدود 80درصد از برندهای باارزش جهان در امریکا فعالیت دارند وعملاً این فهرست توسط شرکت های امریکایی تسخیر شده چرا که 56 شرکت از 100 شرکت باارزش جهان به این کشور اختصاص دارند. آلمان با 11 شرکت، فرانسه با 7برند و ژاپن با 6 شرکت برتر در رده های بعدی قرار گرفته اند و بقیه برندها نیز از 16کشور دیگر جهان هستند. همچنین مجموع ارزش 100 برند برتر این فهرست به 3.39تریلیون دلار رسیده است که نسبت به سال گذشته میلادی، افزایشی 8درصدی را نشان می دهد.

برترین ها در یک فهرست

اما باارزش ترین برندهای جهان کدامند؟ سال جاری یک بار دیگر اپل در جایگاه نخست جدول برترین برندهای جهان از نظر مجله فوربس قرار گرفت چراکه ارزش این برند با رشد 12درصدی نسبت به سال قبل، 205.5 میلیارد دلار است و عنوان باارزش ترین برند جهان را کسب کرد. طبق آمار فوربس، این برند درآمدی 265.8میلیارد دلاری دارد و هرچند این نخستین بار نیست که اپل صدرنشین جدول برندهای باارزش شده ولی نخستین بار است که ارزش آن از 2 میلیارد دلارفراتر رفته است.

اما با توجه به مسائل کنونی اپل چگونه این برند صدرنشین شد؟ با اینکه سال جاری اپل نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 17درصدی فروش آیفون را تجربه کرد ولی سایر محصولات پرطرفدار و سرویس ها ازجمله اپل پی، اپ استور، آی تونزو... این شرکت، جای این میزان کاهش فروش را پر کرد. اپل در سه ماهه نخست سال 2019 میلادی، درآمدی 10.9میلیارد دلاری از سرویس های خود داشته است که این رقم نشان از رشد 19درصدی نسبت به سال گذشته دارد و حتی انتظار می رود که تا سال 2023 میزان این درآمد به بیش از 100میلیارد دلار برسد. ازسوی دیگر اپل طرفداران وفاداری در سراسر جهان دارد که تأثیر زیادی بر درآمدزایی آن دارد اما اپل خوب می داند که اگر در محصولاتش تنوع ایجاد نکند و کیفیت آنها را بالاتر نبرد حتی کاربران وفادار نیز با این برند خداحافظی می کنند پس در اکوسیستم های متفاوت فعالیت دارد و از سخت افزار های استاندارد همچون آیفون و مک بوک گرفته تا فناوری های پوشیدنی همچون ساعت اپل و سرویس هایی همچون اپل پی، iTunes و... را ارائه داده است. رونمایی از سرویس پخش برنامه های تلویزیونی Apple TV+ streaming در پاییز سال جاری نیز می تواند به جذب مخاطب کمک زیادی کند و به همین دلیل هم انتظار می رود در سال آینده میلادی باز هم اپل بتواند در جایگاه نخست قرار بگیرد هرچند برخی جنگ تجاری امریکا با چین و اعمال محدودیت های فراوان برای هوآوی را زمینه ساز کاهش درآمد و ارزش آن در سال آینده می دانند. مردم چین به دنبال زورگویی های ترامپ و تحریم کامل هوآوی، تصمیم به بایکوت آیفون گرفته وعنوان کرده اند که فقط از محصول بومی خود یعنی هوآوی حمایت می کنند. حتی برخی به خاموش کردن آیفون های خود یا حتی آتش زدن آنها اقدام کرده اند.

برنده های فوربس

گوگل هم با ارزش 167.7میلیارد دلار دومین برند برتر جهان شناخته شد که رشدی 23درصدی نسبت به سال گذشته نشان می دهد و درآمد برند گوگل هم 136.2میلیارد دلار عنوان شده است. این رشد مناسب به دلیل تمایل این شرکت برای حضور در زندگی روزمره مردم از ایمیل و جست و جوی وب گرفته تا فضاهای ذخیره ابری اجرا شده است. گوگل در 12ماه گذشته، 92درصدسهم بازار موتورهای جست و جوی جهان را به خود اختصاص داده و پس از آن بینگ(2.6درصد) و یاهو(1.9درصد) با اختلافی فاحش قرار گرفته اند. گفتنی است که چهارسال قبل اپل ارزشی معادل دوبرابر گوگل داشت و سال جاری رشد ارزش گوگل فراتر از انتظار بوده است. برخی تحلیلگران معتقدند که اگر شرایط به همین منوال پیش برود این برند می تواند از اپل پیشی بگیرد.به همین دلیل هم گوگل را در زمره برنده های فهرست فوربس در سال جاری میلادی می شناسند. از دیگر برنده های این فهرست نیز می توان به آمازون با رشد 37درصدی، نتفلیکس با رشد 34درصدی و ادوب(Adobe) با رشد 27درصدی اشاره کرد.

سومین برند باارزش جهان از نگاه فوربس نیز مایکروسافت است. این غول جهانی نرم افزاری که توسط بیل گیتس بنیانگذاری شد، اکنون ارزشی معادل 125.3میلیارد دلار دارد.این برند که درآمدی 110.2میلیارد دلاری دارد، نسبت به سال گذشته رشدی 20درصدی نشان می دهد.

آمازون که در ژانویه سال جاری صدرنشین شده بود نیز حالا با ارزش 97میلیارد دلار در رده چهارم واقع شده است. این امپراطور تجارت الکترونیک و خرید آنلاین که درآمد 211.4میلیارد دلاری دارد، نسبت به سال گذشته رشدی 37درصدی نشان می دهد و پس از آن فیس بوک واقع شده است. فیس بوک که با ارزش 88.9میلیارد دلار به عنوان پنجمین برند جهان شناخته شده است تنها شرکت موجود در جمع 5برند برتر جهان است که نسبت به سال قبل ارزش کمتری دارد و سقوط 6درصدی را تجربه کرده است. این کاهش رشد ارزش به رسوایی های سال 2018 یعنی لو رفتن اطلاعات تعداد زیادی از کاربران در ماجرای کمبریج آنالیتیکا بازمی گردد. به دنبال این اتفاق، مارک زاکربرگ بنیانگذار این غول برتر جهانی تکنولوژی برای ادای پاره ای توضیحات در زمینه توجه نکردن به حفظ حریم خصوصی کاربران در مجلس سنا حاضر شد.

ششمین رتبه این فهرست به کوکاکولا با ارزش 59.2میلیارد دلار اختصاص دارد که رشد 3درصدی نشان می دهد. پس از این برند، سامسونگ با ارزش 53.1 میلیارد دلار قرار گرفته و با رشد 11درصدی نسبت به سال قبل، هفتمین رده جدول را ازآن خود کرده است. پس از آن دیسنی، تویوتا و مک دونالد جای گرفته اند وشرکت های فناوریAT&T، اینتل، سیسکو، اوراکل، IBM و... نیز در دیگر رده های جدول باارزش ترین برندهای جهان جای دارند.

بازنده ها از نگاه فوربس

اما بازنده های فهرست فوربس کدام برندها هستند؟ طبق گزارش این مجله، برند فنلاندی نوکیا که از اوایل سال 2000در بازار تلفن همراه حرفی برای گفتن داشت و در سال 2010 با ارزش 27.4میلیارد دلار دهمین برند باارزش جهان محسوب می شد حالا دیگر در جمع 100 برند برتر دیده نمی گردد. جنرال الکتریک نیز یکی دیگر از برندهایی است که سال جاری به عنوان بازنده فهرست فوربس شناخته شده است چرا که در سال 2010 با ارزش 33.7میلیارد دلار هفتمین برند باارزش جهان شناخته می شد اما سال جاری با ارزش34.3میلیارد دلاری در رتبه 16 واقع شده است. حتی برخی معتقدند اپل در گرو نتیجه جنگ سرد چین و امریکا قراردارد و چندان دور از ذهن نیست که به دنبال واکنش چینی ها، این شرکت برتر نیز در جمع بازنده ها قرار بگیرد.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 7538

به "اپل با ارزش ترین برند جهان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل با ارزش ترین برند جهان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید