بازخوانی کتاب روضه الشهداء از رادیو تهران

به گزارش بلاگ پو، بازخوانی کتاب روضه الشهداء از برنامه سنگلج رادیو تهران پخش می گردد.

بازخوانی کتاب روضه الشهداء از رادیو تهران

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، روضه الشهداء مقتلی از حسین واعظ کاشفی درباره سرگذشت حسین بن علی (ع) و وقایع حزن انگیز کربلا است که 1:30 بامداد 24 شهریور روی آنتن رادیو تهران می رود.

حسین جوادی مدیر گروه فراوری و تامین رادیو تهران با اعلام این خبر گفت: برنامه سنگلج کاری از گروه فراوری و تامین رادیو تهران است که به بازخوانی کتاب های گویا اختصاص یافته است. کتاب های این برنامه با توجه به مناسبت های مختلف انتخاب و به همت اسماعیل عابدیان تهیه کننده روی آنتن می رود.

وی اضافه نمود: تمرکز این کتاب بر واقعه کربلاست، ولی ابوابی از آن به توضیح مصائب سایر انبیا و امامان شیعه پرداخته است. بسیاری بر این باورند که این کتاب نخستین و جامع ترین کتابی است که به زبان فارسی و با موضوع مقتل عاشورا نوشته شده است. این کتاب در اواخر عهد تیموریان تألیف شده و پس از انتشار به عنوان منشأ روایی تعزیه به شکل گیری فرهنگ عامه تشیع در ایران و سایر مناطق شیعه نشین یاری شایانی نموده است.

جوادی ادامه داد: شاعران، نویسندگان، و داستان سرایان متعددی از روضه الشهداء برای خلق آثار ادبی و هنری الهام گرفتند. امروزه برداشت عامه مردم از واقعه کربلا همچنان متأثر از این کتاب است. روضه الشهداء با نثری مسجع و جذاب و با بهره گیری از عناصر داستانی نوشته شده است. این کتاب در 10 باب نوشته شده است که نخستین آن با عنوان در ابتلای جمعی از انبیاء است و ماجرای رنج ها و مصائب بعضی از پیامبران را روایت می نماید. باب دوم کتاب به موضوع ظلم قبیله قریش به پیامبر اکرم (ص) می پردازد و در باب سوم ماجرای رحلت پیامبر اکرم (ص) را بازگو می نماید. باب چهارم کتاب در احوال حضرت فاطمه (س) نوشته شده است و باب پنجم به زندگی حضرت علی (ع) از ولادت تا شهادت اختصاص دارد.

وی در انتها اعلام کرد: باب ششم در بیان فضایل امام حسن (ع) و باب هفتم در مناقب امام حسین (ع) نوشته شده است. در باب هشتم کتاب به موضوع شهادت حضرت مسلم ابن عقیل (ع) وارد می گردد و در باب نهم ماجرای ورود امام حسین (ع) به کربلا و نبرد با لشکر یزید را با تفصیل بیان می نماید. باب انتهای این کتاب نیز توضیحی است بر وقایع واردشده بر اهل بیت (ع) پس از واقعه عاشورا.

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

thailandnet65.ir: سفر به تایلند | تور تایلند ارزان، تور لحظه آخری، تور نوروز بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 33962

به "بازخوانی کتاب روضه الشهداء از رادیو تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازخوانی کتاب روضه الشهداء از رادیو تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید