بازی شاهزادگان عرب با هوبره خراسان جنوبی

به گزارش بلاگ پو، هوبره، پرنده ای نادر در خراسان جنوبی است که دست مایه بازی شیوخ و شاهزادگان عرب شده و همین امر جمعیت این پرنده را تا مرز نابودی کشانده است.

بازی شاهزادگان عرب با هوبره خراسان جنوبی

به گزارش ایسنا، زیستگاهش را در خراسان جنوبی انتخاب کرده، پرنده ای کمیاب و منحصر به فرد که نامش هوبره است؛ این پرنده ویژه دشت های وسیع لم یزرع، دشت های کویری با اندکی پستی بلندی درمناطق خشک، زیستگاه های استپی، نیمه بیابانی، تپه های شنی و اغلب دارای پوشش گیاهی اندک زندگی می کند.

هوبره در ایران بی رویه شکار می شود

هوبره که اندازه متوسط به طول 55 تا 65 سانتیمتر دارد و گستردگی بالهایش 135 تا 170 سانتیمتر است، به علت بی انصافی انسان ها در حال از بین رفتن است. متاسفانه در کشور به خاطر شکار بی رویه و تخریب های زیستگاهی، جمعیت این پرنده نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

عمده جمعیت هوبره استان در دشت های کریزان و پطرگان شهرستان زیرکوه زیست می کنند؛ از مهم ترین دلایل این کاهش جمعیت، شکار های غیر مجاز و قاچاق آن ها توسط افراد سودجو است.

هوبره علاوه بر اینکه یـکی از گونه های ارزشمند حیات وحش کشور بوده، در زمره گونه های در خطر انقراض مندرج در فهرست سطح یک کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های حیوانات و گیاهان وحشی در معرض خطر انقراض (سایتیس CITES) است و نیز در فهرست سرخ اتـحادیه بیـن المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیـعی IUCN قرار گرفته است.

پرنده هوبره را برای استفاده در بازی های عربی می برند، اما چرا این پرنده برای عرب ها جذاب است؟

زیست هوبره در دشت های خراسان جنوبی به مخاطره افتاده است

امیر صادقی، رئیس کنندگی حفاظت محیط زیست زیرکوه گفت: متأسفانه تهدید جدی که زیست هوبره را در دشت های خراسان جنوبی (زیرکوه) به مخاطره انداخته است، قاچاق آن توسط افراد اجیر شده شیوخ عرب کشور های حوزه خلیج فارس است؛ این امر موجب کاهش جمعیت هوبره در این منطقه شده است.

وی افزود: کشور های عربی یکی از مهم ترین مقصد سفر اجباری این پرنده ها هستند و علاقه شیخ های عرب به بازی با پرنده های ایرانی، هر روز قیمت آن ها را بالاتر برده و سودجو ها را برای قاچاق بیشتر ترغیب می کند؛ البته هوبره به دلیل ظاهر زیبا و جثه بزرگ و همچنین بعضی باور ها راجع به خواص گوشت آن همیشه مورد توجه شکارچیان بوده است، اما خصوصیت منحصر به فرد این پرنده که باعث شکار و قاچاق آن به کشور های عربی می شود، هنگام روبرو شدن با پرندگان شکاری از جمله شاهین است.

رئیس کنندگی حفاظت محیط زیست زیرکوه بیان نمود: وقتی شاهین از پشت نزدیک می شود ناگهان هوبره تغییر ارتفاع به سمت بالا داده و از مقعد خود خمیر رقیق چسبناکی را به سمت شاهین می افشاند که در صورت ریخته شدن بر روی بال های شاهین بلافاصله شاهین سقوط می کند و در حین سقوط آسیب می بیند و به این دلیل به آن پرنده بمب انداز هم می گویند.

بازار پرسود قاچاق هوبره

صادقی شرح داد: در کشور های عربی، سنت دیرینه ای برای شکار هوبره وجود دارد؛ ساکنان این کشورها، پرندگان شکاری را برای شکار هوبره تربیت می کنند، به همین دلیل، تعداد هوبره ها در این کشور کاهش چشمگیری یافته و بازار پرسودی برای قاچاق این پرنده ایجاد شده است.

وی افزود: با توجه به کمبود فراوان هوبره در این کشور ها و علاقه آن ها به بازی قوش بازی به ناچار با دست اندازی به ذخایر ایران و ساماندهی باند های بزرگ قاچاق هوبره، سعی در جبران کمبود آن در کشور خود و رسیدن به تمایلات زود گذر و نفسانی خویش دارند.

رئیس کنندگی حفاظت محیط زیست زیرکوه بیان نمود: به نظر می آید علت اصلی این پدیده، پیروز بودن طرح های تکثیر و پرورش سایت های مستقر در عربستان، امارات (مرکز ملی تحقیقات و حفاظت از حیات وحش امارات) و یک مرکز فعال در پاکستان است که در مقیاس بالا اقدام به تکثیر و رهاسازی هوبره کرده است. همچنین وجود دستگاه های مدرن جوجه کشی، افراد سودجو را به این سمت سوق داده تا بدون درد سر اقدام به قاچاق تخم این پرنده کنند.

صادقی ادامه داد: عواملی که در این پدیده نقش دارند؛ محیطی مستعد جهت قاچاقچی شدن بواسطه همجواری با کشور افغانستان، انسداد مرز های شرقی و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر سبب شده افراد به قاچاق هوبره روی آورند چرا که معضل این منطقه، افزایش جمعیت، جوان بودن جمعیت و از طرفی معضل بیکاری، زندگی عشایری و تکیه مردم بر اقتصاد تک محوری- دامداری است.

وی افزود: زندگی عشایری هر چند در تولید لبنیات و پروتئین قرمز کشور نقش بسزائی دارد، اما عامل مهمی در نابودی تنوع زیستی و تخریب زیستگاه بشمار می رود؛ وجود طوایف و تیره های عشایری و تعصبات قومی و کمرنگ بودن انسجام اجتماعی و عدم همراهی با برنامه های اصلاحی، تکوینی و توسعه پایدار و عدم آگاهی مردم از فواید و نقش گونه های یک اکوسیستم و فواید ارتباط متقابل آن ها از دیگر معضلات است.

راهکار های حل معضل زیست محیطی قاچاق هوبره در خراسان جنوبی

رئیس کنندگی حفاظت محیط زیست زیرکوه بیان نمود: متأسفانه تا به حال هیچ راهکار مهمی که بتواند جلوی این معضل زیست محیطی را بگیرد ارائه نشده است، اما ارائه راهکار در بدنه جوامع محلی، آموزش و اجرای طرح های تنویر افکار عمومی، اجرای طرح های اقتصادی، عدالت در توزیع امکانات و ایجاد اشتغال برای جوانان، جایگزینی شغل دامداری با مشاغل صنعتی، صنایع تبدیلی و کشاورزی، جایگزینی مدل سنتی دامداری با مدل های دامداری صنعتی و نیمه صنعتی از جمله راهکارهاست.

صادقی اظهار کرد: ارتقای دشت پطرگان به منطقه حفاظت شده یا پناهگاه حیات وحش و بازنگری در قوانین حفاظت و بهسازی محیط زیست و شکار و صید و حمایت جدی از این پرنده از طریق مجازات های سخت گیرانه و بازدارنده نیز از دیگر راهکارهاست که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

در ایران به استناد مصوبه شماره 168 شورای عالی حفاظت محیط زیست، هوبره جزء گونه های در معرض خطر انقراض بوده و به خاطر این ارزش، شورای عالی حفاظت محیط زیست در جلسه مورخ 28 آبان 98 به استناد بند چ ماده 3 قانون شکار و صید، بهای جانوران وحشی از لحاظ مطالبه ضرر و زیان را مشخص کرده است. بر این اساس بهای هر کدام از این پرندگان کمیاب و در خطر انقراض مبلغ 300 میلیون ریال مشخص شده است.

پرسش این است که چرا جرایم قاچاق هوبره بازدارنده نیست و مافیای تجارت و قاچاق هوبره به کشور های عربی از تب و تاب نیفتاده است.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

چین: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

بلاگ پو: بلاگ پو: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند

منبع: فرارو
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 37891

به "بازی شاهزادگان عرب با هوبره خراسان جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی شاهزادگان عرب با هوبره خراسان جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید