بخش خصوصی مسئولیت مهمی در حوزه نشر دارد

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، نشست هم افزایی بخش دولتی و خصوصی در صنعت نشر؛ فرصت ها و تهدیدها- فعالیت های علمی و فرهنگی از سلسله نشست های تخصصی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با حضور یحیی دهقانی (مدیر انتشارات مبتکران) و سعید مکرمی (مدیر نشر اسم) برگزار گردید.

بخش خصوصی مسئولیت مهمی در حوزه نشر دارد

مدیران کمیته ها نباید برخلاف اساسنامه عمل نمایند

یحیی دهقانی در ابتدای این نشست اظهار کرد: برخی معتقدند نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فروشگاهی عظیم است و در مقابل، برخی دیگر چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این نمایشگاه را یک رویداد فرهنگی عظیم می دانند. تعاریف مختلفی از نمایشگاه ارائه می گردد و ما هرگونه تعریفی از نمایشگاه داشته باشیم کمیته های زیر مجموعه نیز به تبع آن تعریف می شوند.

وی اضافه کرد: سیدرضا صالحی امیری وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعریفی از این نمایشگاه، در مقدمه کتابچه ای مطرح نموده است که نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عظیم ترین رویداد فرهنگی کشور با موضوع کتاب و فعالیت های علمی و فرهنگی می باشد؛ بیدارباشی است برای همه نهادها و سازمان های فرهنگی و تربیتی کشور.

او با توضیحاتی در مورد فعالیت های کمیته علمی و فرهنگی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران چون برگزاری نشست های گوناگون سرای اهل قلم بیان نمود: بسیاری از این برنامه ها به جهت واگذاری به بخش خصوصی بیش از پیش رونق گرفت. از این رو هرسال اعتقاد بر این بود که قسمت بیشتری از برنامه های نمایشگاه به بخش خصوصی واگذار گردد. توصیه من این است برای رونق بیشتر بخش علمی و فرهنگی باید بخش خصوصی را بیشتر وارد حوزه نشر کرد.

مدیر نشر مبتکران با اشاره به برخی از اهداف مشخص شده برای کمیته علمی و فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران چون ارتقای سطح علمی و فرهنگی نمایشگاه کتاب، ارتقای صندلی اصحاب اندیشه و نشر، ارتقای سطح دانش و مطالعه و یاری به توسعه نشر کشور در عرصه جهانی اظهار کرد: اصولا باید برنامه ها را بر اساس یک چهارچوب پیش ببریم؛ سیاست های اصلی را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان اصلی نمایشگاه می گذارند و اجرای آن برعهده مدیران کمیته ها است.

او همچنین مطرح کرد: از نظر من مدیران کمیته ها نباید کارهایی برخلاف یا غیر از آنچه که در اساسنامه و توضیح وظایف ارائه شده عمل نمایند. همچنین باید ابتدا آیین نامه تنظیم گردد، مسائل آن برطرف شده و خواسته های ما در آن گنجانده گردد سپس مدیر کمیته بر اساس آن برنامه خود را تنظیم کند.

یحیی دهقانی در سرانجام سخنان خود گفت: حال که به اجبار سراغ بخش مجازی رفته ایم از تشکل های صنفی باید بیشتر استفاده کنیم؛ انجمن ها و دست اندرکاران حوزه کتاب حتی کتابفروشی ها و ناشران به صورت انفرادی در مدت این چندین ماه که درگیر این بیماری هستیم فعالیت های خوبی را انجام دادند؛ هیچکدام از ما به ذهنمان نمی رسید که گستره فروش مجازی کتاب اینقدر وسیع گردد.

نقدینگی با نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

سعید مکرمی با اشاره به این که شکل گیری کمیته علمی و فرهنگی قدمی مثبت و رو به جلو بود، از این رو که پس از سال ها صحبت، اقدامی صورت گرفت تا مقداری بعد فرهنگی و غیر فروشگاهی نمایشگاه را فعال تر کنیم اظهار کرد: همواره این پرسش مطرح می گردد که نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بیشتر فروشگاه است یا نمایشگاه. بعد فروشگاهی آن منتقدان جدی دارد از این رو که برگزاری آن سبب نقدینگی شده و یکی از اضلاع صنعت نشر، یعنی بخش توزیع، دچار آسیب هایی می گردد.

او ضمن بیان این که در نمایشگاه سی وسوم که به دلیل شیوع بیماری کرونا برگزار نشد، کوشش ما بر این بود که کمیته علمی و فرهنگی را به کمیته ای جدی تبدیل کنیم مطرح کرد: از زمانی که بنا شد در سی وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در این کمیته فعالیت کنم گزارش دوره های قبلی را آنالیز کردیم؛ موضوع اثرگذاری و اثرپذیری نشست ها در نمایشگاه برای ما اهمیت داشت و صرفا در پی پرکردن رزومه نبودیم.

مدیر نشر اسم با مطرح کردن این که ساختار کلی نمایشگاه کتاب بر این قاعده قرار گرفته است که نمایشگاه یک عمل پشتیبانی یا فروشگاهی است و از بعد علمی و فرهنگی خود دور است، بیان نمود: من در آن موقع پیشنهاد دادم اگر بخواهیم به بعد علمی و فرهنگی نمایشگاه بپردازیم نمی تواند تنها کمیته باشد؛ از این رو اگر بخواهیم حرفه ای به آن نگاه کنیم ملاحظات آن همه کمیته ها را درگیر می نماید و باید آن را به معاونتی ذیل رئیس نمایشگاه تبدیل کنیم.

وی اضافه کرد: طبق ارزیابی ما بیشترین مخاطبانی که در برنامه های نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور داشتند خود اهالی فرهنگ، نویسندگان، طراحان جلد، مترجمان و ناشران بودند و مردم حضوری در این برنامه ها نداشتند. ما نمی توانیم دو کلیدواژه علمی و فرهنگی را تنها به برگزاری نشست محدود کنیم. از نظر من کمیته علمی و فرهنگی از درهای ورودی نمایشگاه کتاب شروع می گردد نه از نشست ها؛ همه فعالان حوزه فرهنگ را می توان در خانه کتاب و ادبیات ایران و سرای اهل قلم گرد هم آورد اما مردم را نمی توان.

مردم در نمایشگاه کتاب به دنبال محتوا می گردند

او ضمن بیان توضیحاتی درباره برنامه ریزی کمیته علمی و فرهنگی برای سی وسومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد، گفت: بیشتر برنامه های خود را متناسب با احتیاج مخاطبان طراحی کردیم. مردم غالبا در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب به دنبال محتوا می گردند و سوال جدی آن ها این است که چه کتابی بخرند و بخوانند. هدف ما تبلیغ ناشر خاص نبود.

مکرمی همچنین اظهار کرد: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تنها گردهمایی عظیم کشور است که شخص اول کشور، رئیس جمهوری، رئیس مجلس، بسیاری دیگر از سران کشور و مردم از صنوف مختلف در آن حضور پیدا می نمایند از این رو نمی توانیم در کمیته علمی و فرهنگی نمایشگاه، برنامه ها را به برگزاری نشست منوط کنیم.

وی اضافه کرد: تصمیم ما این بود که در کنار نشست ها، برنامه های محیطی گوناگونی را به یاری نهادهای مختلف چون کانون پرورش فکری برگزار کنیم. کمیته علمی و فرهنگی به عنوان یک معاونت می تواند در کنار بعد نمایشگاهی بار زیادی را بردارد.

مدیر نشر اسم با اشاره به این که در نمایشگاه کتاب بحث اجرا را به مجموعه های خصوصی چون اتحادیه ها و انجمن ها واگذار کنیم تاکید نمود: ماهیت نمایشگاه بین المللی کتاب از جنس خدمات عمومی است، ما خدمات عمومی را در جامعه ایرانی به مخاطب عرضه می کنیم.

سعید مکرمی در سرانجام این نشست گفت: در برنامه ریزی کمیته فرهنگی ابتدا نوع مخاطب و سپس احتیاج آن ها اولویت دارد. یکی از انواع مخاطب نمایشگاه، مدیران هستند، دیگری مخاطب فعال صنعت نشر چون ناشر، نویسنده مترجم و غیره است؛ نوع سوم نیز مخاطبان خارجی هستند که می خواهند در مورد بازار نشر ایران اطلاعاتی دریافت نمایند و مهمترین نوع مخاطب نمایشگاه کتاب نیز مردم هستند.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن شروع و تا ششم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

thailandnet65.ir: سفر به تایلند | تور تایلند ارزان، تور لحظه آخری، تور نوروز بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 42246

به "بخش خصوصی مسئولیت مهمی در حوزه نشر دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش خصوصی مسئولیت مهمی در حوزه نشر دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید