ثبات قیمت مرغ در بازار

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران : نایب رئیس انجمن مرغداران گوشتی از ثبات قیمت مرغ در بازار اطلاع داد.

ثبات قیمت مرغ در بازار

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ، از ثبات قیمت مرغ در بازار اطلاع داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 13 هزار و 700 تا 13 هزار و 800 تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها 20 هزار تومان است.

وی قیمت هر قطعه جوجه یکروزه را 4 هزار و 200 تومان اظهار داشت و اضافه کرد: در حال حاضر قیمت جوجه یکروزه به نرخ مصوب خود در بازار رسیده است.

اسداله نژاد نرخ هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را 8 تا 9 هزار تومان و ذرت را 3 هزار و 700 تا 3 هزار و 800 تومان اظهار داشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه بازار مرغ تعریفی ندارد، گفت: در حال حاضر مرغ کمتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار به فروش می رسد که با این وجود مرغداران ناچارند مرغ را برای مدت زمان بیشتری در سالن نگه داری نمایند که در نهایت با کمبود دان با نرخ مصوب روبرو می شوند که برای تامین چاره ای جز خرید با نرخ های بالاتر ندارند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به کاهش قیمت مرغ به کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار انتظار می رود که پشتیبانی امور دام با نرخ مصوب به طور مستقیم از مرغداران خریداری کند تا مشکل مرغداران تا حدودی مرتفع گردد، هر چند نرخ مصوب به دلیل افزایش هزینه های فراوری و عدم تخصیص سهمیه کامل کارشناسی نیست.

وی قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا پیش بینی می گردد که قیمت مرغ تا پایان هفته نوسانی نداشته باشد.

اسداله نژاد قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده را 17 تا 17 هزار و 500 تومان و مرغ گرم را 21 تا 22 هزار تومان اظهار داشت.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره اینکه قیمت مرغ به کمتر از نرخ مصوب رسیده است، اضافه کرد: دولت بنابر تعهدات خود باید اقدام به خرید مرغ مازاد از مرغداران کند که متاسفانه در شرایط فعلی تنها از زنجیره ها خرید می نماید و امتیازاتی نظیر 800 گرم سویا و 1.400 گرم ذرت به آنها می دهد، درحالیکه مرغداران این امتیازات را نمی خواهند و تنها خواستار خرید مرغ مازاد از بازار هستند.

اسداله نژاد با اشاره به اینکه سهمیه دان جوابگوی احتیاج مرغداران نیست، اظهار داشت: دولت به وسیله سامانه بازارگاه 4 کیلو دان به ازای هر قطعه مرغ تخصیص می دهد و از آنجا که امکان فروش در سن 45 روزگی وجود ندارد، مرغداران مابه التفاوت آن را از بازار آزاد باید خریداری نمایند.

این مقام مسئول درباره آینده جوجه ریزی شب عید گفت: برای ایام پایانی سال برآوردها حاکی از آن است که 120 میلیون قطعه جوجه ریزی می گردد که با وجود نبود تقاضا در بازار، این میزان مازاد بر احتیاج مرغداران است.

به گفته وی، با توجه به شرایط بازار، جوجه ریزی 120 میلیون قطعه برای ایام پایانی سال به مصلحت فراوری نیست چرا که چوب مازاد فراوری را مرغداران باید بخورند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه مسئله ای در فراوری مرغ نداریم، اظهار داشت: با توجه به پتانسیل فراوری، امکان صادرات یک میلیون تن مرغ مازاد وجود دارد که به علت نبود سیاست گذاری منطقی، بحث صادرات منتفی است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی اضافه کرد: اگر تامین نهاده با نرخ مصوب به 100 درصد برسد، دیگر شاهد بازار سیاه و عرضه با نرخ های بالاتر نیستیم.

ابن مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه کمبودی در تامین مرغ شب عید نداریم، توضیح داد: با وجود آنکه جوجه ریزی های فعلی 45 روز بعد به بازار عرضه می گردد، از این رو تا بازار شب عید یکبار دیگر باید در واحد ها جوجه ریزی گردد که بدین ترتیب اگر دولت به تعهدات خود در تامین نهاده عمل کند و قیمت مصوب بر مبنای مولفه های فراوری اصلاح گردد، مسئله ای در تامین مرغ بازار شب عید نخواهیم داشت.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 41025

به "ثبات قیمت مرغ در بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبات قیمت مرغ در بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید