جزئیات حادثه ای که منجر به مرگ ارشا اقدسی شد
به گزارش بلاگ پو، در سومین روز پس از خاکسپاری بدلکار بین المللی کشورمان، جزییات حادثه ارشا اقدسی تشریح شد.

به گزارش ایلنا، امیر میرآخورلی عضو تیم بدلکاران 13 و از دوستان نزدیک این بدلکار به نام ایرانی درباره حضور ارشا در بیروت اظهار کرد: قرار بود من به همراه 3 نفر دیگر از بدلکاران گروه مان، ارشا را در سفر به لبنان همراهی کنیم که بنا به دلایلی مسئولان پروژه فیلم تعداد بدلکاران را کاهش دادند و حتی حضور من در آخرین لحظه هم کنسل شد. در واقع باید گفت که کاهش تعداد بدلکاران از سوی سرپرست تیم بدلکاری پروژه لبنان صورت گرفت.
وی در خصوص حادثه هم بیان نمود: تمامی صحنه های بدلکاری مربوط به ارشا در پروژه اجرا شده بود و تنها صحنه به جای مانده از فعالیت وی در این فیلم، مربوط به چپ کردن ماشین بود.
میرآخورلی ادامه داد: ارشا عادت داشت که قبل از اجرای کار از گاردکشی ها و سایر موارد مرتبط اطمینان حاصل کند. در این کار هم با توجه به اینکه ارشا از نحوه گاردکشی رضایت کامل نداشت، نسبت به مقاوم کردن بهتر آن، تغییراتی به خواسته خودش در گاردکشی ماشین فورد آمریکایی لحاظ شد.
وی اعلام نمود: ارشا به علت محدودیت هایی که در ساخت فیلم های اکشن در ایران وجود دارد، قصد داشت که با توجه به امکانات گروه لبنانی و البته ماشینی که در این صحنه مورد استفاده قرار می گرفت، برای ثبت رکورد تازه خود (که تا به حال همه رکورد های چپ کردن ماشین به نام وی ثبت شده) اقدام کند. گروه لبنانی هم مساعدت لازم را در این زمینه با وی انجام دادند و البته او پیروز شد که در آخرین صحنه بدلکاری اش این رکورد را هم به نام خود ثبت کند.
عضو تیم بدلکاران 13 در خصوص این رکورد هم گفت: در این صحنه، ارشا با ماشین 5/2 دور کامل روی هوا می چرخد و طول پرش حدود 38متری قبل از فرود آمدن بر زمین را ثبت می نماید.
وی اضافه نمود: تنها مسئله ای که در این حادثه پررنگ تر است به تفاوت وزن ماشین روی رمپ نسبت به سایر خودرو هایی که ارشا با آن چپ کردن را تجربه نموده بوده، برمی گردد. البته باید تاکید کنم که فرق ارشا با سایر بدلکاران در محاسبات دقیق بود و ارشا آن را پیش بینی نموده بود، اما آن احتمال یک در میلیونی که برای هر نوعی خطا در نظر گرفته می گردد، متاسفانه این بار رخ داد.
میرآخورلی با تاکید بر این موضوع که هیچ کدام از بدلکاران ایرانی و یا خارجی در صحنه حادثه حضور نداشته اند و تمام صحبت هایی که تا به امروز مطرح شده بر اساس شنیده ها بوده است، توضیح داد: فیلم حادثه از لحظه تمرین برای چپ کردن تا اعزام به بیمارستان را ما (من، مهنوش مرادی و حسام وهابی که پس از حادثه در بیروت حضور داشتیم) دیدیم و موشکافی کردیم.
باید تاکید کنم که هم آمبولانس و هم ماشین آتش نشانی در صحنه بدلکاری ارشا حضور داشتند و 10 ثانیه بعد از توقف ماشین و کات دادن کارگردان، تیم امداد وارد صحنه شده است، اما افزایش ارتفاع در پرش و بعلاوه افزایش سرعت، سبب شده بود که همه اتفاقات در کسری از ثانیه رخ دهد.
در فیلمی که در اختیار ما گذاشته شده کاملا تعیین است که 7دقیقه زمان برای خروج او از ماشین طی شده که علت آن هم، فرود آمدن ماشین روی سقف، گاردکشی داخل ماشین و فضای محدودی - که طبیعتا در اتاقک ماشین ایجاد می گردد - بوده است. اعزام او به بیمارستان هم در حدود 15دقیقه زمان برده است.
وی اضافه نمود: من، هم ماشین، هم لوکیشن و هم راستا لوکیشن تا بیمارستان را دیدم. آماده سازی و تجهیزات ارشا همگی استاندارد بوده، ولی ضربه به علت سقف کوتاه خودرو و تغییراتی که ارشا طبق خواسته خود در رمپ و سرعت ایجاد نموده بود، بیش از حد قوی بوده است؛ هرچند گاردکشی خودرو می توانست بهتر انجام گردد.
میرآخورلی ادامه داد: اما با این وجود و با تمام کوشش اورژانس، در لحظه ورود به بیمارستان، وی دچار ایست قلبی شده که البته بلافاصله احیا می گردد. همین علت سبب شده که امکان جراحی فوری مهیا نگردد و جراحی به زمان بعد از ثبات شرایط وی موکول گردد.
وی با اشاره به صحبت هایی مبنی بر اینکه 35دقیقه زمان طی شده تا ارشا از ماشین خارج و به بیمارستان منتقل گردد هم تاکید نمود: در گزارش های اولیه به اشتباه این زمان قید شده بود که البته با بازبینی فیلم، کاملا زمان تعیین است. متاسفانه در این حادثه 4مهره گردن دچار شکستگی شده که بعد از انجام ام. آر. آی شرایط مهره ها از نظر شکستگی کاملا مشهود است.
میرآخورلی درباره شرایط جراحی هم شرح داد: بعد از حضور من در لبنان، با پزشکان و جراحان به نام ایرانی تماس گرفتم و پرونده ارشا را برای آن ها ارسال کردم. متاسفانه روز دوشنبه قبل از امکان جراحی، سطح هوشیاری او به شدت کاهش یافت، ولی تا آخرین لحظه برخلاف تمامی شایعات مطرح شده، دچار مرگ مغزی نشده بود؛ به همین علت پزشکان لبنانی بر این موضوع تاکید داشتند که تا زمانی که مغز و قلب ارشا در حال فعالیت است؛ هیچ گونه اقدامی مبنی بر اهدای عضو تا زمان حیات وی امکان پذیر نخواهد بود.
وی با بیان اینکه هیچ گونه قصور پزشکی صورت نگرفته و تمامی مدارک موجود است، یادآور شد: علی رغم همه صحبت های پزشکان و ریسک بالای جراحی برای همان یک درصد امید به زنده ماندن ارشا، یکی از پزشکان خوب کشورمان وارد لبنان شد، اما متاسفانه ساعتی پیش از ورود او به بیروت ارشا درگذشت.
همکار و دوست ارشا اقدسی در خصوص تیم فیلمبرداری لبنانی هم اظهار کرد: از لحظه ورودم به لبنان، با تهیه نماینده و کارگردان صحبت کردم، محل چپ کردن ماشین را دیدم. خوشبختانه از همان لحظه ورود من، ته یه نماینده و گروه، بیشترین همکاری را با ما داشت.
فیلم های داخل و خارج ماشین را ارائه دادند، ولی طبق قانون، مالک فیلم تهیه نماینده آن است که تا زمان پخش سریال تقاضا داشته که هیچکدام از فیلم ها - حتی پشت صحنه - منتشر نگردد. بعلاوه به علت اینکه آن ها قصد دارند رکورد خاصی که ارشا با چپ کردن ماشین در این فیلم را به نام خود ثبت نموده، در کتاب رکورد های گینس جهانی نمایند؛ قرارست بعد از ثبت، فیلم آن منتشر گردد. ذکر این موضوع هم ضروری است که تمامی هزینه های بیمارستانی و سایر هزینه های ارشا در بیروت از سوی آن ها پرداخت شده است.
میرآخورلی با تاکید مجدد بر اینکه دخالت عمدی در حادثه و شایعات مرتبط با آن را تکذیب می کنم اعلام نمود: در خصوص اینکه شایعه شده ارشا به علت هزینه های بیمارستانی به ایران فرستاده نشده، باید بگویم که قطعا اینگونه نبوده است. جدا کردن ارشا از دستگاه ها امکان پذیر نبود و شرایط اهدای اعضا را تحت الشعاع قرار می داد؛ بنابراین بعد از اعلام رسمی خبر فوت، اهدای اعضای وی در لبنان صورت گرفت. باز هم تاکید می کنم ارشا تا لحظه فوت، دچار مرگ مغزی نشده بود.
منبع: فراروbestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا