خبرنگاران ضرورت بازنگری در قوانین برای حمایت از خیران مدرسه ساز

به گزارش بلاگ پو، تهران- خبرنگاران- برخی قوانین برای حمایت از خیران مدرسه ساز به اصلاح یا بازنگری نیاز دارد تا موانع پیش روی این جهادگران از میان برداشته شود و اقدامات حمایتی برای توسعه فضاهای آموزشی به نتایج مطلوب تر برسد؛ اختصاص انشعابات رایگان به مدارس خیر ساز ، از جمله اقدامات مطلوبی است که در این جهت به تازگی صورت پذیرفته است . این همان جمله طلایی و چکیده ای است که در میزگرد خبرنگارانی استان تهران با اتفاق نظر حاضران مطرح شد.

خبرنگاران ضرورت بازنگری در قوانین برای حمایت از خیران مدرسه ساز

میزگرد بررسی مسائل خیران مدرسه ساز و سازوکارهای رفع آنها در حالی با حضور محمد صیدلو مدیرکل آموزش وپرورش شهرستان های استان تهران، یوسف بهارلو معاون پشتیبانی این اداره کل و ارتباط تلفنی زهرا گیتی نژاد مدیرعامل موسسه خیریه مهر گیتی برگزار شد که در لابلای آن نیز شرایط زیرساختی و آموزشی استان مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس آنچه که در این میزگرد اعلام شد، یک میلیون و 50 هزار دانش آموز در سه هزار و 500 مدرسه استان اشتغال به تحصیل دارند و به گفته صیدلو در شهرستان های استان تهران میانگین تراکم دانش آموزی 32 در هر کلاس درس نفر بوده در حالی که این رقم در کل کشور 24 نفر است.

آموزش وپرورش در شهرستان های استان تهران به دلیل دارا بودن شرایط ویژه به توجه بیشتری نیاز دارد زیرا از طرفی امکان استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی مشخصا در مدارس غیر دولتی به دلایل شرایط اقتصادی خانواده ها کمتر از نرم کشوری است و هم جمع قابل توجهی از دانش آموزان اتباع خارجی در این شهرستان ها تحصیل می کنند.

گویا 570 هزار دانش آموز اتباع خارجی در کل کشور مشغول به تحصیل هستند که 120 هزار نفر از آنان در شهرستان های استان سکونت دارند و سرانه تحصیل هریک از آنان سه تا چهار میلیون تومان است.

به گفته بهارلو اگر هر 300 دانش آموز در یک مدرسه تحصیل کنند ، 400 مدرسه استان تهران در اختیار دانش آموزان اتباع خارجی قرار گرفته و همین امر بار مضاعفی بر دوش آموزش وپرورش شهرستان های استان تهران گذاشته است.

همچنین در شهرستان های استان تهران تعداد مدارس غیردولتی کمتر از میانگین کشوری ارزریابی می شود؛ میانگین حضور دانش آموزان در مدارس غیردولتی کشور حدود 10 درصد بوده که این عدد در شهرستانهای تهران 9 درصد است؛ هزینه ساخت یک مدرسه 10 کلاسه غیردولتی چهار تا 6 میلیارد تومان بوده که با توجه به تفاوت شهریه دریافتی در شهرستانهای تهران در مقایسه با شهر تهران این رقم برای سازندگان بخش خصوصی مقرون به صرفه نیست.

شهرستان های استان تهران هم برای رسیدن به میانگین تراکم کشوری به 12 هزار کلاس درس نیاز دارد.

مدیرکل آموزش وپرورش شهرستان های استان تهران می گوید: آموزش وپرورش شهرستان های استان تهران با توجه به اضافه شدن سالانه بیش از 20 هزار نفر به جمعیت دانش آموزی این مناطق، به طور متوسط سالانه 800 کلاس درس باید اضافه شود.

صیدلو با اشاره به اهتمام استاندار و دیگر مسئولان استانی از مصوبه ای در شورای آموزش و پرورش خبر داد که بر اساس آن سازندگان مدارس غیر دولتی در زمین های آموزشی از تمامی تخفیفات و معافیت های ساخت و ساز همچون مدارس دولتی برخوردار خواهند بود.

وقتی کلاس درس جدیدی ساخته نشود و سرعت ساخت وساز با افزایش جمعیت همخوانی و تطابق نداشته باشد، تراکم جمعیت دانش آموزی ایجاد می شود و استفاده از ظرفیت خیران مدرسه ساز تنها راه جلوگیری از افزایش تراکم به شمار می رود.

به گفته صیدلو سالانه بیش از 200 هزار نفر به جمعیت استان تهران اضافه می شود که این میزان به معنای افزوده شدن دو شهرستان به جمعیت استان تهران است و زیرساخت های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز باید متناسب با تعداد جمعیت در این بخش افزایش یابد.

بیش از 60 درصد مدارس در شهرستان های استان تهران به دلیل تراکم دو شیفته است و در چنین شرایطی تشویق خیران مدرسه ساز و دلگرمی دادن به آنان می تواند کارساز باشد.

برگزاری جشنواره تجلیل از خیران

مدیرکل آموزش وپرورش شهرستان های استان تهران می گوید سال گذشته 500 مدیر مدرسه جشنواره ای برای تجلیل از خیران و همچنین معرفی نقاطی که به ساخت وساز و مساعدت خیران مدرسه ساز نیاز دارد، برگزار کردند.

به گفته صیدلو اگر خیران برای توسعه مدارس به درستی راهنمایی نشوند و نقاط مورد توجه به آنان معرفی نشود، ممکن است در نقاط غیرضروری که جمعیت دانش آموزی چشمگیری ندارد، سرمایه گذاری کنند.

شعار اصلی در آموزش وپرورش شهرستان های استان تهران یک مدرسه مساوی دو مدرسه است زیرا در دو شیفت کاری از این زیرساخت های آموزشی استفاده می شود.

بیشترین معضل برای تهیه زمین و احداث مدرسه و فضای آموزشی در شهرستان های قدس و بهارستان وجود دارد و در حالی که افراد نیک اندیش برای ساخت مدرسه اعلام آمادگی کرده اند، زمین برای احداث وجود ندارد.

صیدلو یادآور شد: برخی قوانین با شکل گیری شهرهای جدید و توسعه این بخش به اصلاح و بازنگری نیاز دارد؛ گاهی زمین های آموزشی را برای ساخت وساز به سازمان های عمرانی واگذار می کنند و ساختمان پس از اتمام عملیات عمرانی به نهادهای دیگر واگذار می شود.

اولویت آموزش وپرورش شهرستان های استان تهران، تامین مدارس متناسب با نیاز مردم مناطق است و نباید مدارس و فضاهای آموزشی از اختیار نظام آموزشی خارج شود زیرا برای افزایش کیفیت به فضاهای آموزشی متناسب با میزان رشد جمعیت نیاز داریم.

30 درصد مدارس خیرساز است

مدیرکل آموزش وپرورش شهرستان های استان تهران می گوید: قریب به 30 درصد مدارس استان همچون سطح کشور توسط خیران ساخته شده که این رقم بیانگر جهاد اثربخش خیران مدرسه ساز در نظام آموزشی است.

به گفته صیدلو برداشتن موانع از سر راه خیران موجب می شود تا این قشر برای توسعه چساخت وساز فضاهای آموزشی با اشتیاق بیشتر وارد عمل شوند.

پرداخت هزینه سنگین بابت انشعابات مدارسی که توسط خیران ساخته می شد، بار سنگینی را به همراه داشت و یک معضل برای این خیران بود که این مشکل به تازگی از سر راه خیران برداشته شده است .

صیدلو به یکی از اقدامات موثر دولت تدبیروامید اشاره می کند و می گوید: بر اساس برنامه جدید دولت اگر خیری حتی هزینه ساخت یک سوم مدرسه را پرداخت کند و مابقی هزینه ساخت را دولت بپردازد، آن مدرسه به نام فرد خیر ثبت خواهد شد و این روش تشویقی برای خیران به شمار می رود.

به گفته وی دولت برای رفع موانع از سر راه خیران عزم خود را به صورت جدی و گسترده به کار گرفته است تا خیران بتوانند دولت را در امر توسعه فضاهای آموزشی کمک دهند.

بهارلو نیز می گوید: برابر ماده 16 قانون تشکیل شوراهای آموزش وپرورش، شهرداری ها موظف هستند در طرح های تفصیلی شهرها با استفاده از امکانات و مجوزهای قانونی خود زمینه احراز مالکیت زمین های پیش بینی شده جهت توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی شهرهای مربوطه را برای ادارات آموزش وپرورش فراهم کنند.

شهرداری ها با استناد و آگاهی از ماده 16 قانون تشکیل شوراهای آموزش وپرورش می توانند آموزش وپرورش را در تهیه زمین برای ساخت وساز مدارس به ویژه مناطق مورد نیاز کمک دهند.

صیدلو نیز یادآور شد که شهرداری ها می توانند زمین مورد نیاز آموزش وپرورش را خریداری کنند و با تغییر کاربری در اختیار این نهاد قرار دهند.

متاسفانه ظرفیت قانون ماده 16 مغفول مانده و نیاز به بررسی و دقت نظر بیشتری دارد؛ با استناد به این قانون بخشی از مسائل آموزش وپرورش حل می شود زیرا شهرداری ها با اجرای این قانون کمک موثری را به آموزش وپرورش می کنند.

مدیرکل آموزش وپرورش شهرستان های استان تهران همچنین می گوید: استاندار محترم نیز در جلسه اخیر شورای آموزش وپرورش بر حمایت از نظام آموزشی در راستای ساخت وساز مدارس و رفع معضلات آموزش وپرورش شهرستان های استان تهران تاکید کرد.

طرح تفصیلی شهرها نیاز به بازنگری دارد

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش وپرورش شهرستان های استان تهران به طرح جامع و طرح تفصیلی به عنوان 2 طرح مهم در برنامه ریزی و مدیریت شهری اشاره دارد و می گوید: در طرح تفصیلی شهرها لکه های آموزشی پیش بینی می شود تا با توجه به تغییر بافت فضا و منطقه، نیازهای آموزشی تامین شود.

به گفته بهارلو طرح تفصیلی در آن بخش نیاز به اصلاح و بازنگری دارد تا موانع و معضلات در این مناطق رفع و نیازهای فضای آموزشی تامین شود؛ یکی از معضلات شهرستان بهارستان تناسب نداشتن افزایش جمعیت با نوع امکانات و فضای آموزشی است.

وی اضافه می کند که طرح تفصیلی شهرستان های استان تهران با توجه به میزان افزایش جمعیت نیاز به اصلاح دارد تا مدارس از نظر فضای آموزشی و ارائه تسهیلات به دانش آموزان مانعی نداشته باشد.

به گفته وی ساخت وسازها بدون توجه به شرایط زیرساخت ها و نیازهای آموزشی و امکانات در این حوزه انجام شده و همین موضوع مسائلی را دراین به وجود آورده است.

خلاء قانونی عاملی برای کندی مدرسه سازی

مدیرعامل موسسه خیریه مهر گیتی می گوید: معضل کمبود زمین برای احداث و ساخت مدرسه در شهرستان های بزرگ استان وجود دارد و خیران مدرسه ساز به جز کمبود زمین، مشکل دیگری ندارند.

به گفته گیتی نژاد بالا بودن قیمت زمین در شهرستان های استان تهران در بسکمک از مواقع خیران را با چالش و مشکل روبرو می کند و بر همین اساس کار خیران مدرسه ساز در استان تهران بسیار سخت تر از سایر مناطق است.

وی نیز با تاکید بر اینکه بازنگری در قوانین می تواند بسکمک از چالش های خیران مدرسه ساز را مرتفع کند، بیان کرد: همکاری نکردن به موقع و مستمر مدیریت شهری یکی دیگر از مسائل خیران در استان تهران به شمار می رود و تدوین قوانینی برای رفع این مسائل ضروری است.

این خیر مدرسه ساز عنوان کرد: مناطقی که مسکن مهر در آن مکان ها ساخته شده، نیاز بیشتری به مدرسه سازی دارد اما تحقق آن مستلزم همراهی و همکاری مدیریت شهری است.

وی گفت: خلاء قانونی موجب شده است تا بدون توجه به نیازهای آموزشی مناطق نسبت به ساخت وساز مساکن اقدام شود و تراکم جمعیت دانش آموزی را در مدارس بالا ببرد.

جهادگران عرصه مدرسه سازی بدون شک دلباختگانی هستند که مسایل مادی را فدای معنویت کرده و عاشقانه این شعر را زمزمه می کنند که رهرو منزل عشقیم وز سر حد عدم/تا به اقلیم وجود این همه راه آمده ایم.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: ایرنا
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 28251

به "خبرنگاران ضرورت بازنگری در قوانین برای حمایت از خیران مدرسه ساز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ضرورت بازنگری در قوانین برای حمایت از خیران مدرسه ساز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید