خطرات ناشی از فشار خون بالا

به گزارش بلاگ پو، هایپرتنشن و یا فشار خون بالا اغلب به اسم قاتل خاموش در نظر گرفته می گردد. این عارضه چنانچه بدون درمان رها گردد، ممکن است موجب بوجود آمدن مسائل جدی گردد.

خطرات ناشی از فشار خون بالا

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

هایپرتنشن و یا فشار خون بالا اغلب به اسم قاتل خاموش در نظر گرفته می گردد. این عارضه چنانچه بدون درمان رها گردد، ممکن است موجب بوجود آمدن مسائل جدی گردد.

فشار خون بالا اختلال پیچیده و شایعی است که با بالا رفتن سطوح فشار خون تشخیص داده می گردد. تقریباً 90% موارد بدون هیچگونه علتی رخ می دهد در حالی که مابقی می توانند به عوارض پزشکی مانند تومور و بیماریهای کلیوی نسبت داده شوند. این عارضه به طور معمول هیچ گونه نشانه ای ایجاد نمی کند؛ اما گاهی اوقات می تواند موجب بروز سرگیجه، سردرد، تهوع و استفراغ گردد. از آنجا که بیشتر افراد مبتلا هیچگونه نشانه ای را تجربه نمی نمایند، اغلب به آن قاتل خاموش می گویند. این عارضه به تدریج پیشرفت نموده و می تواند تنها به وسیله چکاپ و معاینه پزشکی تشخیص داده گردد. فشار خون بالا چنانچه به موقع تشخیص و درمان نگردد، ممکن است موجب صدمه تماشا بسیاری از اندامها گردد. فشار خون بالای مداوم و ثابت می تواند منجر به بروز مسائلی جدی همچون سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی کلیوی و مسائل بینایی گردد.

آسیب های مغزی

یکی از شایع ترین عوارض ناشی از فشار خون بالا که خطر جانی به همراه دارد آسیب وارده به مغز است. این امر می تواند بر جریان طبیعی خون به مغز اثر گذاشته که به نوبه خود می تواند به بروز مسائل مختلفی بیانجامد. این مسائل، حمله ایسکمیک گذرا (TIA) و یا سکته خفیف (ministroke) را شامل می گردد که می تواند نشانه یک سکته مغزی بیشتر باشد که ممکن است در آینده رخ دهد. دیگر مسائل زوال عقل و اختلال شناختی می باشند. یک سکته خفیف به علت بروز اختلال موقت در خونرسانی به مغز اتفاق می افتد. این امر به اختلال مختصر در عملکرد عصبی منجر شده که به مدت کمتر از 24 ساعت به طول می انجامد. چنانچه این شرایط برای مدت زمان بیشتر از یک روز باقی بماند، به اسم سکته مغزی در نظر گرفته می گردد.

یک سکته مغزی شکل شدیدتری از حمله ایسکمیک گذرا است. این شرایط به علت فشار خون بالا اتفاق افتاده که به پارگی و یا صدمه دیدگی عروق خونی موجود در مغز منجر می گردد. این شرایط موجب مرگ سلولهای مغزی به علت انسداد در عرضه اکسیژن به آن بخش از مغز می گردد. بعلاوه ممکن است موجب بروز آنوریسم گردد که با تورم رگ خونی معین شده که می تواند پاره شده و هر لحظه امکان خونریزی داشته باشد. فشار خون بالا بعلاوه می تواند منجر به زوال عقل و اختلال شناختی گردد. زوال عقل به مسائلی در تفکر، گویایی، بینایی، حافظه و تحرک منجر می گردد در حالی که اختلال شناختی بر توانایی خواندن، نوشتن، تفکر، واکنش نشان دادن و به خاطر سپردن اثر می گذارد.

اختلالات کلیوی و قلب

خطرات ناشی از فشار خون بالا اختلالات کلیوی و قلب را شامل می گردد که در زمره حیاتی ترین اندامهای بدن به تعداد می فرایند. با وجود آنکه قلب اندامی است که خون را به تمام بدن پمپ می کند، فشار خون بسیار بالا می تواند به آن آسیب برساند. به همین ترتیب کلیه ها اندامهایی هستند که خون را تصفیه ساخته و مایعات مازاد را از بین می برند. فشار خون بالا می تواند به عروق خونی منتهی شده به این اندام و آنهایی که درون آنها قرار دارند آسیب رساند.

فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی خطر در حمله قلبی و نارسایی قلبی است. این عارضه می تواند موجب بروز حمله قلبی در فردی گردد که پیش از این مبتلا به بیماری عروق کرونر و آترواسکلروز بوده است. فشار مداوم بر روی عضلات قلب به علت فشار خون بالا، ممکن است این عضلات را تضعیف ساخته و باعث نارسایی قلبی گردد.

عارضه دیگری که بزرگ شدن سمت چپ قلب را شامل می گردد بعلاوه ناشی از فشار خون بالا است به این علت که به قلب فشار بیشتر آورده تا سخت تر کار کند. این امر منجر به بزرگ شدن بطن چپ شده که بر توانایی خود در پمپاژ خون اثر می گذارد. بزرگ شدن سمت چپ قلب بعلاوه عامل خطر برای حمله قلبی، نارسایی قلبی و ایست قلبی است.

همچون مغز، عروق موجود در کلیه ها هم ممکن است دچار آنوریسم شوند. چنین تورم یا برآمدگی در یک رگ خونی منتهی به کلیه ها را آنوریسم شریان کلیه گویند. فشار خون بالا می تواند دیواره یک شریان ضعیف شده را بزرگ نموده و موجب بروز آنوریسم گردد که می تواند به خونریزی شدید داخلی در صورت بروز پارگی بیانجامد.

خطر دیگر ناشی از فشار خون بالا نارسایی کلیوی است که به علت آسیب دیدگی شریان بزرگ منتهی به این اندامها و عروق خونی کوچکتر درون کلیه ها رخ می دهد.

یک بار دیگر بایستی گفت که فشار خون بالا می تواند منجر به زخم کلیه و یا گلومرولواسکلروز گردد که ممکن است بعلاوه به نارسایی کلیوی بیانجامد. این عارضه ای است که در آن گلومرولها (گروه عروق خونی واقع در داخل کلیه ها) که عملکرد فیلتر کردن مواد زائد را برعهده دارند، تحت تأثیر قرار می گیرند.

غیر از مغز، کلیه ها و قلب؛ فشار خون بالا بعلاوه می تواند چشمها، و استخوانها را تحت تأثیر قرار داده و هم ممکن است موجب بروز دیگر عوارض پزشکی گردد.

فشار خون بالا و چشم

همچون قلب، مغز، کلیه ها، و سایر اعضای بدن؛ رگ های خونی بعلاوه به چشمها خونرسانی می نمایند. فشار خون بالا می تواند موجب آسیب دیدگی این عروق شده که به نوبه خود می تواند به بروز اختلالات بینایی منجر گردد. چنین عارضه ای تحت اسم رتینوپاتی یا آسیب دیدگی عروق چشمی نامیده شده که به علت آسیب دیدگی عروق خونی منتهی به شبکیه ایجاد می گردد. این امر می تواند منجر به تاری دید و یا از دست دادن کامل بینایی، خونریزی و تورم عصب بینایی گردد. دیگر اختلال چشمی، تجمع مایع زیر شبکیه است. این عارضه که تحت اسم کوریودوپاتی (choroidopathy) شناخته می گردد و بوسیله تراوش خون از رگهای مشیمیه ایجاد می گردد. این عارضه می تواند بعلاوه بینایی را تحت تأثیر قرار دهد. فشار خون بالا بعلاوه ممکن است موجب آسیب دیدگی عصب موجود در چشمها گردد. این عارضه تحت اسم نوروپاتی بینایی شناخته می گردد که می تواند موجب مرگ سلوهای عصبی شده و منجر به از دست دادن بینایی گردد.

فشار خون بالا بعلاوه ممکن است به کمبود کلسیم بیانجامد که می تواند به ضایعات استخوانی منجر گردد. بعلاوه می تواند موجب اختلال نعوظ در مردان گردد. خطرات ناشی از فشار خون بالا، شرایط بسیار وخیمی است که گاهی می تواند منجر به مرگ گردد. بنابراین اهمیت دارد که این اختلال را با مصرف منظم دارو و معاینه و چکاپ دائم تحت کنترل قرار دهید. پیروی از یک سبک زندگی سالم همراه با یک رژیم غذایی سالم بعلاوه ممکن است شگفتی ساز باشد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد. مراجعه به پزشک خود بی خطرترین راه تشخیص و درمان هرگونه بیماری است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: راسخون
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 56032

به "خطرات ناشی از فشار خون بالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطرات ناشی از فشار خون بالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید