داروهای گیاهی برای درمان افسردگی و اضطراب

به گزارش بلاگ پو، در این مقاله داروهای گیاهی برای افسردگی و اضطراب ارائه شده که به یاری آنها می توانید بر افسردگی غلبه نموده و زندگی بدون اضطرابی داشته باشید.

داروهای گیاهی برای درمان افسردگی و اضطراب

مترجم : حمید وثیق زاده.

منبع:راسخون

در این مقاله داروهای گیاهی برای افسردگی و اضطراب ارائه شده که به یاری آنها می توانید بر افسردگی غلبه نموده و زندگی بدون اضطرابی داشته باشید.

آمار نشان می دهد که بیش از 15 میلیون نفر در آمریکا از افسردگی بالینی و اضطراب رنج می برند و بدتر از آن اینکه 80% این افراد از هیچ درمانی برای بیماری خود استفاده نمی نمایند. روانشناسان پیش بینی نموده اند که اگر اوضاع به همین منوال پیش برود افسردگی و اضطراب به دومین بیماری تهدید نماینده سلامتی افراد تا سال 2020 تبدیل خواهد شد. در زندگی مدرن امروز، افسردگی، استرس و اضطراب بخشی از زندگی روزمره ما شده است. با کار زیاد و وقت کم، تغییرات سریع زندگی، مسئولیتهای سنگین زندگی و امنیت شغلی کم، احتیاجهای بروز شده برای مطابقت با استانداردهای زندگی و . . . خیلی از افراد نمی دانند که چه موقع افسردگی و اضطراب وارد زندگی آنها شده و خوشی و لذت زندگی شان را تحت تأثیر قرار داده است. هم چنین برخی از افراد علی رغم اطلاع از بیماری خود، علاقه ای به درمانهای پزشکی ندارند و دوست دارند داروهای گیاهی مصرف نمایند. اگرچه استفاده از درمانهای پزشکی مؤثر و قابل توصیه است اما در زیر تعدادی داروهای گیاهی مفید آورده شده است :

گیاهان طبیعی برای درمان افسردگی و اضطراب :

اگر جهان مسائلی دارد، راه حلهایی هم برای آن ارائه نموده است. طبیعت داروهایی برای درمان افسردگی و اضطراب دارد.

سنبل الطیب یا سنبل کوهی :

این گیاه به علت خواص آرامش بخشی و تسکین دادن مشهور است. از عمده عللل ایجاد افسردگی و اضطراب کمبود خواب است؛ مصرف این گیاه به استراحت فکر و داشتن خواب خوب یاری می نماید و به فرد یاری می نماید تا به بی خوابی ناشی از افسردگی و اضطراب غلبه کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که این گیاه به درمان علائم دیگر افسردگی چون بی قراری، عصبانیت و فشار خون بالا هم یاری می نماید. روشهای مختلفی برای مصرف این گیاه وجود دارد اما در درمان افسردگی ریشه های این گیاه تأثیر بیشتری دارد. مکمل های مختلفی در بازار وجود دارند که شامل ریشه های این گیاه اند و می توانید آنها را به شکل قرص و یا چای مصرف کنید. اما در خصوص اندازه مصرف آن بهتر است با یک متخصص مشورت کنید چون مصرف بالای آن می تواند باعث خستگی، گیجی و منگی، سردرد، تهوع و استفراغ و عوارض جانبی گردد. هم چنین مصرف آن برای زنان باردار توصیه نمی گردد و با سایر داروهای مسکن و آرام بخش نباید مصرف گردد. ضمناً باید متذکر شد از آنجایی که سنبل الطیب یک داروی آرام بخش است نباید قبل از رانندگی و سایر فعالیتهایی که به هوشیاری احتیاج دارند بهره ببرید. این دارو نباید به مدت طولانی و بدون نظر متخصص مصرف گردد.

کاوا کاوا (نوعی درخت فلفل) :

کاوا نوعی درخت است که از ریشه های آن در جزایر اقیانوس آرام به مدت قرنها استفاده می شده است. این گیاه دارای خواص آرامش بخشی است و باعث خواب خوب و آرام می گردد. به شکل قرص و کپسول موجود است و برخی افراد ریشه های آن را می جوند اما مصرف بالای این گیاه باعث آسیب کبد می گردد بنابراین اگر از بیماری کبد رنج می برید نباید از این گیاه بهره ببرید. هم چنین مصرف این گیاه برای زنان باردار توصیه نمی گردد. مصرف طولانی مدت این گیاه با ریسک بالا همراه است و باید با متخصص مشورت گردد.

ژنگو یا شجرالمعبد :

گیاه دیگری که برای افسردگی و اضطراب مؤثر است، ژنگوست. این گیاه در درمان اختلالات روحی و مسائل حافظه هم مفید است. مصرف این گیاه باعث آزاد شدن ترشحاتی می گردد که انتقال دهنده های عصبی به مغز را منظم نموده و اندازه خون را افزایش می دهد و در نتیجه به درمان افسردگی یاری می نماید. اگرچه ژنگو به مدت هزاران سال به اسم داروی سنتی در درمان بیماریهای مختلفی استفاده می شده است، محققان در حال اجرا تحقیق برای درمان بیماریهای امروزه هم هستند. این گیاه در عملکرد مغز و جلوگیری از آسیبهای حافظه تأثیر خوبی دارد و اثر آن بر بیماریهای آلزایمر و زوال عقل ثابت شده است. کلینیک Mayo اعلام نموده که این گیاه در درمان پیرچشمی، ترس از ارتفاع، PMS و اختلالات عروقی قابل استفاده است. مصرف این گیاه برای افرادی که بیماریهای خونی دارند توصیه نمی گردد. هم چنین برای مصرف آن با یک متخصص صحبت کنید.

گل ساعت :

این گیاه همراه با گیاهان دیگر نظیر سنبل الطیب و مرهم لیمو استفاده می گردد، خاصیت آرامش بخشی دارد و منبعی غنی از بازدارنده هاست به همین علت باعث آرامش روان و دوری از اضطراب می گردد. هم چنین در درمان بیماریهایی نظیر بی خوابی، هیستری و اضطراب قابل استفاده است. مصرف این گیاه باعث افزایش اسید گاما آمینو بیوتریک در مغز شده و باعث آرامش فکر می گردد. از ساقه، برگها و گلهای این گیاه برای تهیه مکملها به شکل چای و مایعات استفاده می گردد. برای اندازه مصرف با متخصص مشورت کنید. هم چنین مصرف بالای این گیاه سبب عوارض جانبی مثل نبض نامنظم، گیجی ومنگی، استفراغ، تورم رگها، خواب آلودگی، کسالت و بیهوشی می گردد و برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی گردد.

مرهم لیمو :

مرهم لیمو هم از گیاهانی است که فواید بسیاری دارد. این گیاه سرشار از فلاون و کربولیک اسید است که منبع خوبی برای درمان افسردگی، اضطراب، بی خوابی و اختلالات دیگر است. علاوه بر آن در درمان سوء هاضمه، گرفتگی عضلات شکم، مسائل تیروئیدی و اختلالات عصبی مؤثر است. در درمان افسردگی این گیاه باعث استراحت فکر و بهبود کیفیت خواب می گردد. هم چنین در ترکیب با گیاهان دیگر استفاده می گردد. به شکل قرص، کپسول و چای قابل مصرف است و در اندازه مصرف آن باید با متخصص صحبت کنید. اگر به بیماریهایی نظیر پرکاری تیروئید و آب سبز(کوری تدریجی) مبتلا هستید نباید از این گیاه بهره ببرید. مصرف آن در زنان باردار و شیرده توصیه نمی گردد.

روشهای طبیعی درمان افسردگی و اضطراب :

در این بخش با روشهای طبیعی تمدد اعصاب و بدن آشنا می شوید. روشهای مختلفی برای درمان افسردگی و اضطراب وجود دارد که در زیر چند مورد ارائه شده است.

آروماتراپی :

هرچه در اطراف ما وجود دارد بر فکر و بدن ما تأثیر می گذارد. من مطمئنم که همه ما تجربه نموده ایم وقتی بوی خوش و رایحه و عطری به مشام ما می رسد، حال خوشی به ما دست می دهد. در آروماتراپی از روغن های گیاهی برای آرامش فرد، فکر و بدن او استفاده می گردد. این روش در درمان افسردگی خفیف تأثیر خوبی دارد و عارضه جانبی ندارد. در این روش روغن گیاهانی نظیر اسطوخودوس، یاسمن، دارچین، اقاقیا، بابونه، کندر هندی، شمعدانی، لیمو، انیسون، ترنج و . . . به خصوص برای درمان افسردگی و اضطراب استفاده می گردد. رایحه های مختلف تأثیرات متفاوتی بر مغز دارند بنابراین این روش باید زیر نظر یک فرد حرفه ای انجام گردد.

طب سوزنی :

افراد مختلفی که از افسردگی و اضطراب رنج می بردند از این روش استفاده نموده اند. این تکنیک هزاران سال پیش در چین کشف شد و بر این اساس راسخ است که نقاط فشاری، در بدن وجود دارند که جریان انرژی را تنظیم می نمایند. در بدن نقاط مختلفی وجود دارند که از لحاظ طب سوزنی می توانند افسردگی و اضطراب را درمان نمایند. این روش نقاط فشاری در بدن را تحریک می نماید تا مغز آرام گردد. افرادی که تمایل به استفاده از دارو ندارند می توانند از این روش طبیعی و مطمئن که هیچ گونه عارضه جانبی ندارد برای درمان فکر، بدن، روح و روان خود استفاده نمایند.

یوگا :

یوگا از روشهای قدیمی برای تمدد اعصاب است که هزاران سال پیش در هندوستان ایجاد شد. در این روش انرژی منفی در بدن آزاد شده و انرژی مثبت را دریافت می کنیم و روح و بدن خود را تازه می کنیم. این روش برای غلبه بر افسردگی، استرس و اضطراب مفید است. چون در این روشها از تکنیکهای مختلفی مثل کشش، کنترل تنفس و تمدد اعصاب استفاده می گردد که تأثیر مثبتی بر فکر و بدن دارند. حالتهایی نظیر خم شدن به جلو، حالت بچه، حالت گربه، بالانس سر و خم شدن به پشت در درمان افسردگی و اضطراب مفید است.

مدیتیشن :

وقتی فکر در آرامش نباشد انسان از افسردگی و اضطراب رنج می برد، مدیتیشن روشی است که در آن می توان به حالت هوشیاری پایدار رسید. بدن در آرامش است و فکر بر یک فکر مثبت متمرکز است. مدیتیشن و تمرینات تنفسی به تمدد اعصاب یاری می نمایند و از عمق وجود حس تازگی پیدا می کنید. چون در این روش ترشح مواد شیمیایی نظیر کاتکولامین و کورتیزول کاهش می یابد و از ابتلا به افسردگی، استرس و اضطراب جلوگیری می گردد. هم چنین تحقیقات نشان داده که انجام مدیتیشن از تکرار حملات افسردگی و اضطراب جلوگیری می نماید.

ماساژ :

فرد مبتلا به افسردگی و اضطراب احتیاج شدیدی به آرامش فکر دارد. آیا وقتی یک نفر شما را ماساژ می دهد احساس آسودگی نمی کنید؟ یکی از فواید بسیار مهم ماساژ، آرامش و حس تازگی فکر و بدن است که با روغنهای مخصوص و ماساژ دادن حاصل می گردد. از لحاظ علمی ثابت شده که ماساژ درمانی باعث آرامش فکر آشفته و بهبود افسردگی می گردد.

چند روش دیگر برای درمان افسردگی و اضطراب :

علاوه بر روشها و گیاهان ذکر شده در بالا که در درمان افسردگی و اضطراب مؤثر هستند، مصرف غذای صحیح و سالم و اندازه مصرف درست هم در داشتن فکر و بدنی سالم، مهم و لازم است یعنی اینکه سبک زندگی شما در سلامت جسمی و روحی تان نقش بسیار مهم و حیاتی دارد. در ذیل جند روش طبیعی برای مقابله با افسردگی و اضطراب آورده شده که شما می توانید در زندگی خود به کار گرفته و شاهد تغییرات باشید.

اسید چرب امگا 3 :

برخی از چربیهای ضروری وجود دارند که به روان کار کردن بدن یاری می نمایند. تحقیقات نشان می دهد که اسید چرب امگا 3 باعث کاهش افسردگی و اضطراب می گردد بنابراین بهتر است از این ماده غذایی یا در غذای اصلی و یا به صورت مکمل بهره ببرید. غذاهایی که حاوی امگا 3 هستند شامل انواع ماهیها نظیر قزل آلا، شاه ماهی، خال مخالی و ساردین اند. تحقیق نشان می دهد مردمی که به اندازه زیادی ماهی مصرف می نمایند مثل مردم ژاپن و تایوان نسبت به مردم آمریکای شمالی که اندازه کمتری ماهی مصرف می نمایند 10 برابر کمتر از افسردگی رنج می برند. بنابراین مطمئین شوید که از غذاهای غنی از این چربیها یا مکملها بهره ببرید.

5-HTP :

هیدروکسی تریپتوفان که به اختصار 5-HTP گفته می گردد نوعی آمینو اسید است که به طور طبیعی در بدن فراوری می گردد. این ماده باعث افزایش اندازه سروتونین در مغز می گردد و به اسم ضد افسردگی عمل می نماید. هم چنین این ماده در درمان اختلالات خواب، مسائل حافظه، کمبود اشتها و . . . مؤثر است. کمبود سروتونین در بدن سبب افسردگی و شیزوفرنی می گردد. 5-HTP در غذاهایی نظیر گوشت، ماهی، تخم مرغ و لوبیا موجود است اما اندازه آن ناچیز است بنابراین بهتر است از مکملهای موجود در فروشگاهها بهره ببرید.

SAM-e :

این ماده هم همچون 5-HTP در بدن موجود است هم چنین در سلولهای گیاهان و حیوانات یافت می گردد. SAM-e در درمان افسردگی بسیار مؤثر است چون از آمینو اسید متی اونین مشتق می گردد و اندازه سروتونین در بدن را افزایش می دهد بنابراین باعث آرامش فکر و روان می گردد. این ماده نباید با سایر داروها بدون تجویز پزشک مصرف گردد و افرادی که از بیماریهایی مثل پارکینسون، اختلال دوقطبی و جراحی رنج می برند نباید از این ماده استفاده نمایند و برای زنان باردار و شیرده

توصیه نمی گردد.

فعالیتهای بدنی :

کسانی که فعالیت بدنی دارند کمتر از افرادی که فعالیت بدنی ندارند به افسردگی دچار می شوند بنابراین تا می توانید ورزش کنید و فعالیت بدنی داشته باشید تا بتوانید افسردگی را تحت کنترل بگیرید. راههای زیادی برای فعالیت کردن وجود دارد؛ هر آنچه را که دوست دارید و از آن لذت می برید، آغاز نموده و انجام دهید مثل شنا، دویدن، دوچرخه سواری و . . . هیچ چیز مثل انجام یک تفریح دلخواه به استراحت فکر و بدن شما یاری نمی نماید.

غذای سالم :

بدن و مغز ما برای عملکرد صحیح به سوخت احتیاج دارند. از لحاظ علمی ثابت شده غذایی که ما می خوریم بر سلامت فکر مان تأثیر دارد بنابراین روش دیگر برای بهبود سلامت روان استفاده از غذای سالم و طبیعی است. درباره نقش انتقال دهنده های عصبی بر سلامت مغز قبلا بحث شد. فرنی شامل اندازه زیادی تریپتوفان است که اندازه سروتونین در مغز را افزایش می دهد. آمینو اسیدها که در پروتئینها وجود دارند اندازه سروتونین را افزایش می دهد بنابراین از پروتئینهای گیاهی موجود در آجیل، حبوبات و غله بهره ببرید. سعی کنید غذاهای طبیعی مصرف کنید چون غذاهای آماده شامل مواد شیمیایی اند که بر سلامت روان تأثیر می گذارند. از ویتامینها و مواد معدنی موجود در غذاها به اندازه زیاد بهره ببرید. از میوه ها و سبزیجات طبیعی به جای کنسروی بهره ببرید چون منبع غنی از فیبرها هستند و شامل کربوهیدراتهای سالم وطبیعی اند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: راسخون
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 55714

به "داروهای گیاهی برای درمان افسردگی و اضطراب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروهای گیاهی برای درمان افسردگی و اضطراب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید