دامنه چیست؟ 13 نکته که پیش از انتخاب دامنه باید بدانید

به گزارش بلاگ پو، بسیاری کاربران تمایل دارند بدانند دامنه چیست. نام دامنه آدرسی است که کاربران اینترنت می توانند با استفاده از آن به وب سایت شما دسترسی پیدا نمایند. در ادامه شرح خواهیم داد که دامنه چیست و پسوندهای مختلف دامنه چه کاربردهای دارند.

دامنه چیست؟ 13 نکته که پیش از انتخاب دامنه باید بدانید

اولین قدم جهت داشتن یک و ب سایت، ثبت دامنه می باشد. نام دامنه در اصل همان نام وب سایت شماست. در نام دامنه ها از پسوندهای مختلف استفاده می گردد. با خرید دامنه ir معین می گردد که حوزه فعالیت شما در کشور ایران می باشد.

تعریف دامنه

از نام دامنه برای یافتن و شناسایی رایانه ها در اینترنت استفاده می گردد. رایانه ها از آدرس های IP استفاده می کنند که یک سری عدد است. به یاد آوردن رشته های اعدادی برای انسان سخت است. به همین دلیل نام دامنه ها به جای استفاده از آدرس های IP برای شناسایی سیستم ها در اینترنت ساخته و مورد استفاده قرار دریافتد. نام دامنه می تواند ترکیبی از حروف و اعداد باشد.

در ادامه 13 نکته که هنگام ثبت دامنه باید در نظر گرفته گردد آورده شده است.

1. پسوند دامنه مناسب انتخاب نمایید.

پسوند دامنه یا TLD مخفف top-level domain به سمت راست نام دامنه بعد از نقطه (DOT) اشاره دارد. در webramz.com، نام دامنه webramz است و TLD آن com است. دامنه های سطح بالا (TLD) شامل دامنه های سطح بالای عمومی (gTLDها) و دامنه های سطح بالای کد کشوری (ccTLDها) هستند.

هنگام ثبت دامنه اولین موردی که باید در نظر بگیریم این است که نوع فعالیت و کسب و کار ما چیست و مخاطبین وب سایت ما چه کسانی هستند. به طور مثال، در صورتی که بازدیدکنندگان سایت شما عموما خارج از ایران هستند، توصیه می گردد پسوندهای بین الملل را انتخاب نمایید.

پسوندهای بین الملل

انواع پسوندهای gTLDها با کاربردهای مختلف قابل استفاده توسط عموم هستند. رایج ترین پسوندها دامنه با پسوند .com، .net ، .org و.co می باشند. همچنین دامنه با پسوندهای دیگر نیز قابل ثبت می باشد.

پسوندهای ملی

دامنه پسوندهای منتهی به .ir ، مختص کشور ایران بوده و توسط سازمان فیزیک نظری به ثبت می رسد. جهت شرکت ها و سازمان های مختلف بسته به نوع فعالیت شرکت، امکان ثبت دامنه با پسوندهای مختلف از جمله.ac.ir ، .co.ir و یا sch.ir و… نیز می باشد.

2. از کلمات کلیدی در نام دامنه خود بهره ببرید.

کلمات کلیدی نقش مهمی در یک دامنه دارند. با استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه خود، به موتورهای جستجو می گویید محتوای وب سایت شما چیست. همراه با ارائه محتوای با کیفیت و طراحی کاربر پسند،کلمات کلیدی موجود در دامنه شما، می توانند به شما در رتبه بندی بالاتر در گوگل یاری کنند.

3. نام دامنه خود را کوتاه انتخاب کنید.

در حالی که کلمات کلیدی مهم هستند، اما با انتخاب عبارات طولانی، در انتخاب نام دامنه زیاده روی نکنید. بهتر است یک نام دامنه کوتاه و به یاد ماندنی داشته باشید. توصیه می کنیم نام دامنه خود را زیر 15 کاراکتر نگه دارید. به خاطر سپردن دامنه های طولانی تر برای کاربران سختتر است.

ناگفته نماند که کاربران همچنین امکان دارد در تایپ نام دامنه های طولانی تر به اشتباه آن را وارد کنند که می تواند منجر به از دست دادن ترافیک گردد. به همین دلیل بهتر است طول دامنه خود را کوتاه انتخاب کنید.

4. نام دامنه خود را از لحاظ تلفظ آسان انتخاب کنید.

شما باید بتوانید هنگام صحبت و همچنین نوشتن نام دامنه خود به راحتی آن را تلفظ کنید. اگر می خواهید از نام دامنه خود برای ایجاد آدرس ایمیل حرفه ای کسب و کار نیز بهره ببرید، قطعاً درک و هجی کردن آن برای هر مخاطب ای باید آسان باشد.

5. دامنه را منحصر به فرد انتخاب کنید.

نام دامنه وب سایت یا وبلاگ شما باید منحصر به فرد باشد، چرا که با این کار می توانید در ذهن بازدیدکنندگان خود ماندگار شوید. همچنین می توانید نام دامنه ای را انتخاب کنید که دارای برند تجاری باشد. نام دامنه های منحصربه فرد، جذاب و به یاد ماندنی هستند. به عنوان مثال، Amazon.com نام بسیار تجاری تری نسبت به BuyBooksOnline.com است.

6. از خط تیره در نام دامنه خودداری کنید.

هرگز نام دامنه با خط فاصله ایجاد نکنید. خط تیره می تواند نشانه دامنه های هرزنامه ای باشد که قطعا شما نمی خواهید با آنها مرتبط شوید.

همچنین اگر نام دامنه را با خط فاصله انتخاب کنید تنها به این دلیل که دامنه مورد نظر شما قبلاً توسط فرد دیگری گرفته شده است، در صورت فراموش شدن خط تیره، کاربران شما احتمالاً در سایت رقیب شما قرار می گیرند.

7. از بکار بردن دو کاراکتر یکسان پرهیز کنید.

بهتر است از دامنه هایی با حروف یکسان در کنار هم خودداری کنید، زیرا احتمال از دست دادن ترافیک به دلیل اشتباه تایپی را افزایش می دهد. به عنوان مثال، دامنه ای مانند Presssetup.com بیشتر در معرض اشتباه تایپی واقع شده است و باعث از دست رفتن ترافیک می گردد.

8. فضا برای گسترش باز بگذارید.

انتخاب نام دامنه ای که مربوط به صنعت شما باشد هوشمندانه است زیرا به کاربران ایده می دهد که محتوی وب سایت شما در رابطه با چیست. به عنوان مثال، یک گل فروشی ممکن است یک نام دامنه مانند orchidblog.com انتخاب کند، اما ممکن است بخواهد فعالیت در خصوص گلهای دیگر را نیز در کنار گل ارکیده آغاز کنند. در این صورت، انتخاب نام دامنه فوق ممکن است مانع از جذب خوانندگان علاقه مند به گلهای دیگر گردد.

9. درباره نام دامنه خود تحقیق کنید.

قبل از ثبت نام دامنه سعی کنید بفهمید آیا از قبل با استفاده از همین نام کسب وکار دیگری ثبت شده است یا خیر.

10. از فراوریکنندگان نام دامنه برای ایده های هوشمندانه بهره ببرید.

در حال حاضر، بیش از 360 میلیون نام دامنه ثبت شده است. این امر منجر به این می گردد که بسیاری از مردم می گویند همه نام دامنه های خوب قبلاً گرفته شده اند. همچنین جستجوی نام دامنه به صورت دستی بسیار وقت گیر است.

اینجاست که ابزارهای فراوری کننده نام دامنه نظیر domain name generators وارد می شوند. این ابزارهای رایگان به طور اتوماتیک کلمات کلیدی تعریف شده شما را جستجو می کنند تا صدها ایده نام دامنه هوشمندانه پیدا کنید.

11. قبل از اینکه شخص دیگری آن را بگیرد سریعاً اقدام کنید.

هر روز هزاران نام دامنه جدید از تمام نقاط دنیا ثبت می گردد. اگر نام دامنه مورد علاقه خود را پیدا نموده اید، اصلاً منتظر نمانید. نام دامنه مانند املاک و مستغلات است. هزاران نفر به طور فعال بدنبال نام دامنه های تجاری خوب هستند که بتوانند در آینده نرخ های بهتری ثبت کنند.

اگر سریع عمل نکنید، ممکن است شخصی دیگر پیشی گرفته و دامنه شما را ثبت کند.

12. از پسوندهای متعدد استفاده نمایید.

در صورتی که وسع اقتصادی خوبی دارید، بهتر است نسبت به ثبت دامنه های مشابه نیز اقدام نمایید. این مورد باعث می گردد در صورت تایپ اشتباه دامنه بازهم سایت شما ارجاع داده گردد. بطور مثال ثبت همزمان webramz.ir و webramz.com

13. در نظر دریافت اینکه نام دامنه خود را در چه شرکتی ثبت کنید.

نام دامنه شما تأثیر بسزایی در موفقیت و پتانسیل وب سایت شما خواهد داشت. اطمینان حاصل کنید که برای انتخاب دامنه خود دقت کافی به خرج دهید و یک شرکت حرفه ای را انتخاب کنید که نام دامنه را به نام خودتان ثبت کند.

کلام آخر

نام دامنه اولین گزینه موثر در موفقیت یک وب سایت می باشد. از آنجا که نام دامنه اغلب اولین گزینه ای است که هر مشتری در حال جستجو با آن روبرو می گردد، لذا می بایست نام دامنه مناسب و مرتبط با موضوع کسب وکار انتخاب نمایید.

بنابراین تهیه نام دامنه مناسب از همان ابتدای آغاز فعالیت آنلاین شما بسیار مهم است. در واقع، احتمالاً یکی از مهمترین گزینه ها برای اجرای وب سایت شماست. کارشناسان وب رمز به شما یاری می کنند تا بتوانید از میان انواع پسوندهای مختلف بتوانید پسوند و نام دامنه مرتبط و مناسب را جهت راه اندازی کسب و کار خود در فضای مجازی انتخاب نمایید.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: فرارو
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 35618

به "دامنه چیست؟ 13 نکته که پیش از انتخاب دامنه باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دامنه چیست؟ 13 نکته که پیش از انتخاب دامنه باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید