هدایت برای سفر به سرزمین شگفتی ها، مالزی

به گزارش بلاگ پو، دانستنی هایی از مالزی

سرزمین مالزی را می توان سرزمین شگفتی ها نامید؛ سرزمینی که با سفر به آن فرصت دیدن بسیاری از موارد زیبا، شگفت انگیز و حتی متضاد را خواهید داشت: کوهستان های زیبا و سرسبز، مناره ها و بناهای اسلامی، صخره های ساحلی و جنگل های استوایی، قایق های چوبی و حصیری و آسمان خراش های مدرن؛ ترکیبی زیبا و چشم نواز از گردشگری مالزی تشکیل می دهند که می تواند برای هر گردشگری خاطراتی زیبا و فراموش نشدنی رقم بزنند. این کشور را می توان یکی از بارزترین نمونه های تلفیق و سازش فرهنگ های مختلف در کنار یکدیگر دانست. این سرزمین در طول تاریخ خود شاهد وجود فرهنگ های مختلف آسیایی بوده و همچنین تا روزگاری نه چندان دور تحت استعمار بریتانیایی ها قرار داشته و حضور آن ها را در کنار سایر فرهنگ ها در حافظه تاریخی خود ثبت نموده است. این موضوع سبب شده تا تنوع و تکثر فرهنگ ها و آداب و رسوم در این سرزمین بسیار زیاد و تماشایی باشد. در مالزی همچنین شما می توانید شاهد حضور میدان های سنتی بازی چوگان، تپه های سرسبز و مزارع چای باشید. با خبرنگاران همراه باشید تا اطلاعاتی را که برای سفر به مالزی احتیاج دارید به دست بیاورید:

هدایت برای سفر به سرزمین شگفتی ها، مالزی

با تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

در سال های گذشته دولت مالزی سرمایه گذاری بسیار زیادی در حوزه گردشگری و صنعت توریسم انجام داده و این موضوع سبب شده است تا رشد بسیار زیادی را در این حوزه ببینیم. در حقیقت بر اساس آمارهای موجود؛ طی سالیان گذشته صنعت گردشگری سهم بسزایی در افزایش فراوری ناخالص داخلی این کشور داشته و مالزی را به یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری در دنیا تبدیل نموده است. در این یادداشت فهرست مختصری از اطلاعات گردشگری و راهنمای بازدید از دیدنی های مالزی را تهیه نموده ایم که مطالعه آن پیش از سفر به این کشور مفید خواهد بود.

سفر به مالزی

سفر هوایی

اگر شما قصد خرید بلیط هواپیما به مقصد فرودگاه بین المللی کوالالامپور(KLIA) را دارید، به شما توصیه می کنیم حتما قیمت بلیط را با پروازهای مشابه به مقصد سنگاپور مقایسه کنید. سفر از سنگاپور به مالزی کمتر از یک روز زمان می برد. فرودگاه بین المللی کوالالامپور دارای 2 ترمینال است که ترمینال KLIA2 عمدتا برای پروازهایی با قیمت مناسب و ارزان مورد استفاده قرار می گیرد.

سفر زمینی

از مقاصد مختلفی از کشورهای همسایه می توان به مالزی رسید که در اینجا به طور مختصر به شرح آن ها می پردازیم:

اندونزی: تعداد زیادی اتوبوس در جهت کشورهای اندونزی و مالزی تردد می نمایند و بیشتر آن ها در جهت بین پونتیاناک Pontianak در کالیمانتان Kalimantan و کوچینگ Kuching و میری Miri در ساراواک Sarawak اقدام به جابجایی مسافر می نمایند. این اتوبوس ها معمولا از مرز تبدو انتی کونگ Tebedu-Entikong در بین دو کشور عبور می نمایند.

سنگاپور: تعداد بی شماری قطار و اتوبوس همه روزه بین کشورهای مالزی و سنگاپور در حال تردد هستند. یک قطار ویژه که توسط شرکت مسافری کرتاپی تانا ملایو Keretapi Tanah Melayu بهره برداری می گردد به طور روزانه برای هفت بار مسافران را بین منطقه وودلند Woodlands و جی بی سنترال JB Sentral جابه جا می نماید. این سفر 5 رینگت هزینه داشته و البته مسافران باید خود را برای توقف در مرز جهت کنترل گذرنامه و ویزا به ویژه در خاک سنگاپور آماده نمایند.

برونئی: عبور از منطقه مرزی ساراواک Sarawak بین دو کشور به سادگی امکان پذیر است.

تایلند: یک خط آهن ویژه بین دو کشور وجود دارد که از منطقه مرزی پادانگ بسار Padang Besar عبور می نماید. قطار بین المللی سریع السیری نیز در بین شهر های بانکوک و بوتروورت Butterworth تردد می نماید. قطارهای جهت کوالالامپور و بانکوک نیز دارای جدول زمان بندی تعیین و منظمی هست که مسافران می توانند بر اساس جدول حرکت این قطارها، برنامه سفر خود را تنظیم نمایند. هزینه سفر از بوتر وورت به هات یایی Hat Yai بین 35 تا 39 رینگت بوده و مسافران امکان انتخاب و استفاده از تعداد زیادی اتوبوس که از هات یایی به بخش های مختلف تایلند حرکت می نمایند را دارند.

یک قطار بسیار مدرن و سریع به نام The luxurious Eastern & Oriental Express نیز به مقصد سنگاپور و بانکوک تردد می نماید که در کوالالامپور و بوتر وورت توقف داشته و می توان از آن برای سفر به مناطق یاد شده استفاده کرد. همچنین یک ترن دیگر نیز به صورت روزانه بین آلورستار AlorSetar و هات یایی حرکت می نماید که هزینه بلیط آن بین 9 تا 48 رینگت است و از آلورستار نیز یک قطار به سمت بانکوک در تردد است که قیمت بلیط آن بین 97 تا 105 رینگت برای کلاس های مختلف سفری است. علاوه بر این موارد یک ترن در شبانه روز از کوالالامپور به سمت هات یایی حرکت می نماید که هزینه بلیط آن بین 44 تا 60 رینگت است.

نقاط مرزی بین تایلند و مالزی که می توان به صورت زمینی و با استفاده از خودرو، اتوبوس یا قطار از آن ها تردد کرد، عبارتند از: Padang Besar ؛ RantauPanjang؛ PengkalamKubor و Bukit HitamRantau.

سفر دریایی

تایلند: جهتهای آبی متعددی بین دو کشور از منطقه کواه Kuah در پولاوولانگ کاوی Pulauلنکاوی به سمت ساتون Satun در سواحل تایلند وجود دارد.

برونئی: جهتهای قایق و کشتی رانی متعددی بین پولائو لابوآن Pulau Labuan در برونئی به سمت ایالت صباح در مالزی تردد می نمایند. تمامی قایق های بین المللی معمولا از مائورا Muara در 25 کیلومتری شمال بندر سری بگاوان Bandar Seri Begawan تردد می نمایند.

سنگاپور: به صورت روزانه قایق های متعددی بین سنگاپور و مالزی در حال تردد هستند. این قایق های مسافربری یکی از پرطرفدارترین وسایل نقلیه ای هستند که گردشگران برای تردد بین دو کشور از آنها استفاده می نمایند.

اندونزی: اصلی ترین جهت دریایی بین اندونزی و مالزی، جهتهای پولائو باتام PulauBatam به جوهور باهرو Johor Bahru و بنکالیس Bengkalis به ملاکا Melaka هستند. جهتهای دیگر مهم بین دو کشور نیز عبارتند از: دومای Dumai به ملاکا و مدان Medan به پنانگ Penang؛ تانجونگ پینانگ بینتان Tanjung Pinang Bintan به جوهور باهرو؛ تاراکان Tarakan به تاوائوو Tawau ؛ تانجونگ بالای TanjungBalai به پلابوهان کلانگ PelabuhanKlang و کوکوپ Kukup.

تهیه ویزای مالزی

پس از انتخاب نوع وسیله سفر به مالزی و تهیه بلیط رفت و برگشت، شما باید مدارک خود را برای تهیه ویزا آماده کنید. شهروندان بعضی کشورها مانند ایالات متحده امریکا برای سفر به مالزی نیازی به تهیه ویزا ندارند. تمامی مسافرینی که به این کشور سفر می نمایند باید اطمینان حاصل نمایند که از تاریخ اعتبار گذرنامه آن ها دست کم شش ماه باقی مانده است. افرادی که به همراه نوزادان سفر می نمایند نیز باید مدارک نوزاد را به طور کامل به همراه داشته باشند. شهروندان استرالیا، بریتانیا، کانادا و کشورهای اتحادیه اروپا برای سفر به مالزی نیازی به تهیه ویزا نداشته و برای آن ها در فرودگاه ویزای 90 روزه صادر می گردد. ویزاهای صادر شده از سوی مالزی در دو نوع تک سفره و چند سفره است . ویزای تک سفره یا single entry 10 دلار قیمت داشته و برای یک بار ورود به خاک مالزی اعتبار دارد اما ویزای چند سفره یا Multiple-entry visas معمولا برای سه ماه تا یکسال اعتبار داشته و از طریق آن می توان به دفعات وارد خاک مالزی شده و هر بار برای 30 روز در این کشور اقامت داشت. این نوع ویزا عموما برای بازرگانان و تجار صادر می گردد.

البته مسافرانی که تنها در فرودگاه مالزی و بخش پروازهای بین المللی برای تعویض هواپیما و حرکت به مقصد دیگری توقف می نمایند، نیازی به تهیه ویزا نداشته و می توانند مدت زمان بین دو پرواز خود را در سالن ترانزیت فرودگاه سپری نمایند.

کشورها و مسافرینی نیز که مشمول صدور ویزای فرودگاهی نمی شوند باید در زمان مناسبی پیش از تاریخ حرکت، مدارک خود را به سفارت، کنسولگری یا نمایندگی های دولت مالزی در کشور خود ارائه داده و فرم های ویزا را پر نمایند. از این افراد معمولا ضمانت و پرینت حساب بانکی به منظور نشان دادن قدرت اقتصادی آن ها درخواست می گردد.

به طور کلی سه دوره زمانی در طول سال وجود دارد که تقاضای سفر به مالزی افزایش پیدا نموده و گردشگران زیادی به این کشور سفر می نمایند.

فصل اوج گردشگری: این دوره از اواسط دسامبر تا اواسط ماه فوریه و از ماه ژوئن تا سپتامبر را شامل می گردد. در این بازه زمانی تعداد زیادی جشنواره و برنامه های ویژه در مالزی اجرا می گردد و استقبال زیاد گردشگران سبب افزایش قیمت بلیط هواپیما در این دوره های زمانی شده و البته شرایط آب و هوایی نیز در این زمان به ویژه در فصل زمستان بسیار عالی و معتدل است. البته توصیه می گردد در زمان برگزاری مراسم جشن سال نوی چینی از سفر به مالزی خودداری کنید.

فصل رکود گردشگری: فصل رکود گردشگری در سواحل شرقی مالزی از نوامبر تا مارچ بوده و در سواحل غربی این کشور، در حد فاصل ماه های آپریل تا می و اکتبر تا نوامبر است. در این فاصله زمانی ؛ هوا یا بسیار سرد یا بسیار گرم بوده و مناسب برای گردشگران نیست. در این دوره باران های موسمی و شدیدی در مالزی شروع شده و شرایط دریا و سواحل برای انجام ورزش های آبی و شنا به هیچ وجه مناسب نیست.

فاصله بین دوره رکود و اوج گردشگری: اوایل ماه دسامبر، ماه های آپریل تا می و ماه های مارچ تا نوامبر را می توان فصل عادی گردشگری و حد فاصل دوره اوج و رکود محسوب کرد. آب و هوای مالزی در این دوره های زمانی بر اساس مناطق مختلف این کشور، متغیر بوده و شرایط گردشگری و امکانات تدارک دیده شده در این مناطق بر اساس شرایط مختلفی مانند وزش باد، باران یا تعطیلی مدارس ، متغیر است.

هزینه های عمومی سفر به مالزی

اقامت: در این کشور، گزینه های مختلفی برای اقامت وجود دارد. از خوابگاه های عمومی که 30 تا 55 رینگت برای هر شب هزینه داشته تا اتاق های اختصاصی یک نفره که حدودا 75 رینگت قیمت دارند تا اتاق های دو نفره با قیمت 100 رینگت یا هتل های ارزان قیمت با هزینه 80 رینگت برای هر شب در اختیار گردشگران قرار دارند.

خوراک: صرف یک وعده غذا در غذا فروشی های خیابانی به طور متوسط 11 رینگت هزینه داشته و اگر قصد استفاده از رستوران را دارید نیز باید هزینه ای بین 7 تا 20 رینگت بر اساس نوع محل و غذای انتخابی بپردازید. در نظر داشته باشید که این مبلغ برای غذاهای مالزیایی بوده و غذاهای غربی در این کشور معمولا گران تر هستند.

حمل و نقل: استفاده از اتوبوس در مالزی معمولا بین 5 تا 11 رینگت هزینه داشته و کرایه تاکسی برهاساس تعداد مسافر و طول جهت متغیر بوده و معمولا گران است. اگر در مالزی بتوانید سه نفر دیگر که جهتشان با شما یکی باشد را پیدا کنید کرایه شما کمتر شده و اگر تاکسی را دربست بگیرید باید کرایه هر 4 نفر را حساب کنید. در شهر کوالالامپور هزینه تاکسی برای 6 مایل اول سه رینگت بوده و بسیاری از تاکسی ها به تاکسیمتر مجهز هستند. توصیه می گردد، پیش از سوار شدن به تاکسی بر سر قیمت با راننده چانه زده و به توافق برسید وگرنه در انتها جهت باید هزینه ای بیشتر را پرداخت کنید.

فعالیت های گردشگری: هزینه تفریحات در مالزی به نسبت ارزان و مناسب بوده و برای مثال کوهنوردی بین 35 تا 75 رینگت در طول روز ، غواصی 245 تا 300 رینگت برای دوره دو روزه و 830 تا 1325 رینگت برای یک دوره کامل شامل کورس PADI هزینه در بر دارد.

نکاتی برای کاهش میزان هزینه ها: مجموع هزینه های سفر به مالزی شامل هزینه های رفت و برگشت، اقامت، گردش و خورد و خوراک می تواند مبلغ نسبتا زیادی باشد. به همین دلیل توصیه می کنیم برای کم کردن این هزینه ها در سفر به مالزی علاوه بر لذت بردن از طبیعت؛ فرهنگ و امکانات این کشور، هزینه های خود را کاهش دهید.

غذاهای خیابانی و محلی: غذاهای ارائه شده توسط غذافروشی های خیابانی در مالزی بسیار خوشمزه و اشتها آور هستند. این غذاها همچنین بسیار ارزان قیمت بوده و می تواند تا حد زیادی در کاهش هزینه های شما تاثیرگذار باشد.

اقامت در کمپ های گردشگری: یکی از گزینه های جالب و هیجان انگیز که می توانید بخشی از سفرتان را در آن سپری کنید، اقامت در کمپ های گردشگری مانند کمپ تامان نگارا Taman Negara camp است. برای اقامت در این کمپ باید از قبل نسبت به رزرو جا اقدام نموده و به این ترتیب هزینه اقامت شما در حدود 5 رینگت برای هر روز خواهد بود.

قوانینی که باید رعایت شوند: برای خرید از بخش معاف از گمرک یا duty-free در مالزی به این قوانین توجه کنید:

  • هر مسافر اجازه حمل 200 سیگار یا 50 سیگار برگ یا 225 گرم تنباکو را دارد.
  • سوغاتی و هدایای همراه شما نباید از 200 رینگت بیشتر قیمت داشته باشند. در صورتی که شما از لنگ کاووی لنکاوی یا لابوآن Labuan آمده اید این مبلغ تا 500 رینگت افزایش پیدا می نماید.
  • عطر، لوازم آرایش، وسایل الکترونیکی، دوربین و ساعت شامل بند پیشین نمی گردد.
  • اشیای ممنوعه که ورود آن ها به مالزی دارای منع قانونی است عبارتند از: وسایل آتش بازی، تصاویر و فیلم های غیر اخلاقی، مواد مخدر و اسلحه . به خاطر داشته باشید حتی حمل مقداری بسیار اندک مواد مخدر در مالزی می تواند حکم اعدام را در پی داشته باشد.
  • هر مسافر اجازه ورود 10 هزار دلار یا معادل آن به ارزهای دیگر را در هنگام ورود و خروج از مالزی دارد.

نکات مهمی امنیتی :

خطر حیوانات: هر نوع گزیدگی، گازگرفتکی و … توسط حیوانات در طول سفرتان به مالزی را جدی گرفته و برای درمان آن سریعا اقدام کنید. بیماری هاری در مالزی بسیار شایع بوده و توصیه می گردد، در هنگام بازدید از مناطق جنگلی مراقب زالوها، مارها، میمونهای بومی مانند ماکاک macaques و اورانگوتان ها باشید. در بعضی رودها و مرداب ها و مناطق دریایی این کشور کروکودیل آب های شور زندگی نموده و در هنگام بازدید از طبیعت و به ویژه دهانه های رودخانه ها مراقب این حیوان خطرناک باشید.

دزدی و خشونت: دولت مالزی به طور قاطعانه ای با هر نوع قانون شکنی و موارد مشابه برخورد می نماید و شما از این نظر می توانید با خیال آسوده در مالزی سفر کنید. آمار جرم و جنایت در مالزی بسیار اندک بوده و این کشور امن محسوب می گردد اما بهتر است که در طول سفر از اموال خود و به ویژه اشیای قیمتی محافظت نموده و آن ها را در معرض دید قرار ندهید.مدارک شناسایی خود را با دقت حفظ نموده و از خود دور نکنید، زورگیری و سرقت های مشابه در این کشور به ندرت اتفاق می افتد اما در شهرهایی مانند کوالالامپور و پنانگ بیشتر حواستان را جمع کنید. در خصوص کارت های اعتباری تان نیز احتیاط نموده و از آن تنها در مراکز معتبر و قانونی بهره ببرید.

کارهایی که می توان در مالزی انجام داد:

مالزی مقصدی رویایی برای همه گردشگران محسوب می گردد. شما در جزایر پرهنتیانس Perhentians شاهد مناظر طبیعی شگفت انگیزی بوده و تصاویری رویایی از طبیعت منحصر به فرد، دریای آبی و آب های زلال و سواحل سرسبز در برابر شما قرار می گیرد. این جزایر هنوز کاملا بکر بوده و می توانید در ان تمدد اعصاب نموده و از محیط لذت ببرید. سواحل زیبا، صخره های مرجانی، تماشای حرکت کوسه نهنگ ها (گونه ای از کوسه است که از حیوانات کوچک دریایی مانند پلانکتون ها تغذیه میکند و به علت جثه بزرگش به کوسه نهنگ شهرت یافته است و یکی از ده ها نوع کوسه ای است که به انسان ها حمله نمی نماید. مترجم) و سایر آبزیان این منطقه هر یک می تواند شگفت انگیزترین خاطره عمر هر گردشگری را رقم بزند. مالزی همچنین یکی از شناخته شده ترین مناطق گردشگری دنیا برای غواصی است. علاوه بر این موارد شما می توانید از انواع آثار تاریخی، بناهای مذهبی و … در شهر پنانگ بازدید کنید. منطقه تامان نگر Taman Negara محل مناسبی برای گریز از هیاهوی شهری و کسب آرامش در جنگل های استوایی و روستاهای منطقه است. در این محل شما فرصتی ایده آل برای کوهنوردی، پیاده روی و کشف دنیای شگفت انگیز استوایی منطقه را دارید.

در این جنگل ها انواع مار، گوزن و میمون زندگی می نمایند که در طول پیاده روی خود احتمال برخورد با آن ها را خواهید داشت. منطقه کوهستانی و خنک کامرون Cameron نیز یکی دیگر از مناطقی است که می توانید در سفر خود به مالزی از آن دیدن کنید. این منطقه کوهستانی در شمال کوالالامپور قرار داشته و در آن استراحت گاه های متعددی واقع شده است. با بازدید از منطقه کوتا باهورا Kota Bharu می توانید از نزدیک با فرهنگ و آداب رسوم مردم محلی آشنا شده و تجربیات جدید کسب کنید. این منطقه به دلیل بادبادک های مشهور، نمایش های خیمه شب بازی و بازارهای شبانه اش دارای شهرت است. علاوه بر این یکی از مهمترین جشنواره های کشور مالزی نیز در کوتا باهورا برگذار می گردد.

در منطقه کوچینگ Kuching می توانید آرامش و تمدد اعصاب را تجربه نموده و شرایطی کاملا متفاوت با شهرهای شلوغ و پر هیاهوی دیگر را امتحان کنید. بازدید از روستاها و قبایل سنتی این کشور نیز در نوع خود جالب توجه بوده و همچنین حضور در تعداد بی شماری از آثار تاریخی و مذهبی از جمله مساجد و … نیز می تواند شما را با فرهنگ این سرزمین آشناتر کند. انواع صنایع دستی و سوغاتی های ارزشمند نیز در این مناطق قابل تهیه هستند.

موزه های مختلف، بازارهای سرزنده و شاد و آثار باقی مانده از دوره استعمار نیز از دیگر جاذبه های مالزی محسوب می شوند.

بعضی دیگر از مشهورترین دیدنی های مالزی عبارتند از: برج های با شکوه پتروناس Petronas ، برج های دوقلوی The twin rocket ships که در فاصله سال های 1998 تا 2004 به عنوان بلندترین ساختمان دنیا شناخته شده و 436 متر ارتفاع داشته و از طریق یک راهروی شیشه ای در بالاترین نقطه به یکدیگر متصل هستند، سبک غذایی مالزیایی و غذاهای متنوع خیابانی در کوالالامپور شامل انواع غذاهای محلی، چینی ؛ هندی و …

در حقیقت دیدنی ها و جاذبه های مالزی انتها ناپذیر بوده و موارد ذکر شده در این یادداشت تنها بخشی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این کشور محسوب می شد که سفر به مالزی را برای هر مسافری، خاطره انگیز و فراموش نشدنی می نماید.

منبع: www.blog.raynatours.com

منبع: الی گشت
انتشار: 25 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 10610

به "هدایت برای سفر به سرزمین شگفتی ها، مالزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدایت برای سفر به سرزمین شگفتی ها، مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید